2015-09-18, 22:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Avd onödig information: Larm brukar gå igång när man låser upp en larmad lokal och avaktiveras oftast med kod. /.../
Det skulle kunna förklara saken: LS och pappan bör ha anlänt mer eller mindre samtidigt till kaféet - och läget var en smula kaotiskt. Samtidigt som LS öppnade kaféet kan pappan ha satt i gång att undersöka mopeden. - LS kan således i ren nervositet oavsiktligt kommit att utlösa larmet.
2015-09-18, 23:05
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Blodbildsanalysen bör kunna ge en klar bild av hur blodet har avsatts på hennes tillhörigheter och om det är utspätt, ja. Ev kroppsliga skador på NB samt ålder på dessa har förstås också observerats; nyligen uppkomna rivmärken, blåmärken, infekterade sår etc.

En duktig hantverkare med många års erfarenhet brukar heller inte göra illa sig så ofta. Som du påpekar så kommer han med all säkerhet ihåg om det har förekommit någon större blodsutgjutelse i samband med hantverkeriet.
Det bör han absolut komma ihåg - annars blir det svårt för hans försvarare att förklara klientens blod på en eller flera av LH:s tillhörigheter. - Alla planteringshypoteser måste då också skrotas.
2015-09-18, 23:09
Medlem
Larm på utsidan av cafet....det måste väl ändå vara en trådsanning?!
Jag kan sträcka mig så långt att det finns detektorer för belysning.
2015-09-18, 23:15
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Larm på utsidan av cafet....det måste väl ändå vara en trådsanning?!
Jag kan sträcka mig så långt att det finns detektorer för belysning.
Väl ingen som har sagt att det är så, bara gissningar och spekulationer. Tror inte det är något särskilt vanligt i alla fall och kanske var det något annat som utlöste larmet just precis som Lisas pappa rörde mopeden. Vi vet inte, kanske får vi veta så småningom. Lät ändå på Skaraborg2 som att det var pappa Holm som utlöste det men vet inte hur säker han är på det?
2015-09-18, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Larmet.

Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Att det skulle vara larmat med rörelsedetektorer på utsidan förefaller vansinnigt rent av. Nä, det blir tummen ner på det.
Det har inte gått något larm. Och hade det gjort det skulle vi ha hört om det tidigt i nyhetsflödet.

Jaså du tycker det?

Det var mycket mera som diskuterades under dessa timmar men skulle jag gå in i detalj på allt, så skulle det också framkomma vem eller vilka jag har talat med. Detta tycker jag är helt onödigt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-18 kl. 23:19.
2015-09-18, 23:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rörelsedetektor utomhus tror jag fortfarande inte på, där det finns djur.
Man sätter dem naturligtvis på en viss höjd - för att hålla älgar, giraffer och inbrottstjuvar borta.
2015-09-18, 23:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man sätter dem naturligtvis på en viss höjd - för att hålla älgar, giraffer och inbrottstjuvar borta.
Det är problemet. Larmet kan inte skilja på älgar, hjortar och inbrottstjuvar. Skulle en älg få för sig att undersöka om trappan är en arbetsmiljörisk så går larmet.
2015-09-18, 23:22
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
De kanske kan stället utan och innan... och visste vad de var ute efter.

Förstår verkligen inte
Vad finns det att hämta därifrån?
Kaffe , kaffe koppar , växel pengar på ca 1000 kr ?
Och vilka är som rånar typ ett café eller en kiosk ?
Små kriminella som utsätter sig för stor risk att åka fast för små pengar
Kan aldrig tänka mig att bröderna gjorde det
Glöm det!
2015-09-18, 23:25
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är problemet. Larmet kan inte skilja på älgar, hjortar och inbrottstjuvar. Skulle en älg få för sig att undersöka om trappan är en arbetsmiljörisk så går larmet.
Det händer att djur utlöser larm. Smällar man får ta.
Vissa larm aktiveras ju bara om den som rör sig väger mer än t ex 60 kilo, eller är längre än t ex 160 cm. Finns ju massa olika sorters larmsystem med olika funktioner, och oftast manuella inställningar.
2015-09-18, 23:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Det händer att djur utlöser larm. Smällar man får ta.
Vissa larm aktiveras ju bara om den som rör sig väger mer än t ex 60 kilo, eller är längre än t ex 160 cm. Finns ju massa olika sorters larmsystem med olika funktioner, och oftast manuella inställningar.
Falsklarm är svindyrt. Det låter billigare att ställa ut den blå servicen på gatan.
2015-09-18, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Förstår verkligen inte
Vad finns det att hämta därifrån?
Kaffe , kaffe koppar , växel pengar på ca 1000 kr ?
Och vilka är som rånar typ ett café eller en kiosk ?
Små kriminella som utsätter sig för stor risk att åka fast för små pengar
Kan aldrig tänka mig att bröderna gjorde det
Glöm det!

Håller med.Om de nu absolut ville ta sig in där,med tanke på sin lokalkännedom,så skulle de väl rimligen väntat en rejäl tid efter stängning...Det kan ju faktiskt hända att någon ur personalen kommit på att de glömt något och återvänder.Det är en befängd teori i mitt tycke.
2015-09-18, 23:29
Medlem
Suck tittar in här för första gången på länge.. och det diskuteras fortfarande om de gjorde inbrott i caféet?

Kan någon förklara för mig vad i helvete de skulle ta där inne??
Kan bara tänka mig att knarkare som åker runt och bryter sig in var som helst för småpengar skulle komma på något så korkat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in