2015-09-18, 20:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Polis var på plats 21.30 står det här
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Ja, eller så var det 21.30 de fick larmet. ThroneWatcher gör en bra insats här, men tidslinjen har sina brister. T.ex. är det reviderat så att Lowas buss numera gick från Skara vid något senare klockslag, enligt dem själva.
Jag har fattat det som att pappan var framme en god tid före 21 och genast såg att något var konstigt. Han kanske provstartade mopeden innan LS hade hunnit dit. Hon öppnade så kaféet och de kollade runt där. Men ingen Lisa, ingen förklarande lapp eller så, inte ett spår.
Då ringde han sina militärpolare, om inte förr, och de kom som blixten med eller utan helikopter. De letade själva en stund innan polis larmades. Här hade definitivt något hänt. Polisen reagerar möjligen snabbare när militären ber om hjälp, det kan vara förståeligt i viss mån.
Men något larm har jag inte hört om förrän igår av Skaraborgarn2 och det är svårt att sätta in i bilden.
2015-09-18, 20:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Polis var på plats 21.30 står det här
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

I sammanfattningen av jongari står att polis fick larmet vidd 22 tiden. Det kan vara en faktisk diskrepans eller slarvig tidsangivelse. Eller om någon av faderns kompisar är polis men inte åkte och sökte i tjänsten. Men de uppgifter som var i media vill jag minnas att det skrevs att han kontaktade sina kollegor som åkte ut och hjälpte till att leta.
2015-09-18, 20:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett bedrägligt lugn rådde runt Klostercaféet denna kväll.

Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
För någon tid sedan, 3-4 veckor kanske, var det någon som postade att det varit stor aktivitet (nämde möjligtvis ordet "fest", men är inte helt säker) i området (området där Lisa försvann) den kvällen (7 Juni) och att det också varit en hel del bilar i området samma kväll.
Jag har försök hitta det inlägget men dessvärre utan resultat, finns det någon annan som kommer ihåg det inlägg och/eller har tillgång till det?

Det var "Nationaldagen" på lördagen den 6 Juni, dagen innan Lisa försvann, så undrar om det var kalas på godset och gäster, familj och vänner från både Sverige och utlandet som sov över till söndagen?
Och det kan ju också ha varit andra som haft någon fest på lördagen med sovande gäster som var kvar på söndagen, och kanske någon sorts efterfest?

lördag 6 jun Flaggdag
Gustav, Gösta (namsdag)
Nationaldagen

Naturligtvis i o f s inte omöjligt men Lisa försvann ju på kvällen.

Under de ca två timmar jag var på Blomberg så förekom ingenting att det skulle ha varit någon fest eller dyl. som pågick vid Klostercaféet eller alldeles i närheten. Det rådde ett bedrägligt lugn och tystnad över just detta detta område.

Hur det sedan var uppe i huvudbyggnaden har jag ingen som helst aning om?
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-18 kl. 21:01.
2015-09-18, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA-B
Vad jag fattat, så har NB jobbat där i 6år, men då varit här o jobbat vid olika tillfällen!
har jag fel i detta?

Så har jag också förstått det. Han har väl varit där 3 år i mer sammanhängande tid kanske.
2015-09-18, 20:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kl. 20.15.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var jag som skrev det inlägget, inteCJ75. Jag kan ha misstagit mig om vem som ringde LS. Mycket möjligt och troligt att Lisas mamma ringde så snart det bestämts att läge är att åka och kolla efter henne han åkte väl kring strax efter kl. 20.

Ja det var Lisas mamma som ringde kl. 20.15 som förut har omnämnts.
2015-09-18, 20:50
Medlem
Enligt uppgifter jag fått så jobbade Helena från Mariestad åt Jönsson för många år sedan. Någon som vet mer om det?
2015-09-18, 20:50
Medlem
Har inte det varit uppe i tråden, att det va fest på slottet?
2015-09-18, 20:52
Medlem
Citat:
Lyssnade du på det länkade inlägget i Medierna?

Trolläng sa på presskonferensen att de hade tvingats polisiärt fått hantera journalister som velat prata med familjen.
Det fanns inget om det i händelserapporterna enligt journalist på GP.
Varför håller polisen på så här? Om inte för att få bort journalister från polisen? Rättning i leden?

Själv undrar jag alltid om inte "familjen" är lika med pappa Holm.

Den som de hanterat polisiärt var väl ingen journalist, det var väl någon som stått och glott i deras trädgårdsom fick avvisas men den personen var tydligen inte alls kopplad till något nyhetsmedia (flashbacktomte?)... men vid det tillfället blev ju polisen kritiserad för att så att säga ha förvanskat vad som skett.
2015-09-18, 20:55
Medlem
katws avatar
Citat:
Vad jag fattat, så har NB jobbat där i 6år, men då varit här o jobbat vid olika tillfällen!
har jag fel i detta?

Läs personutredningen.

Han började 2013 vid Blomberg Säteri, så det är inte ens tre hela år således.
2015-09-18, 20:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Larmet utlöstes kl. 20.40.

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, pappa Holm kan mycket väl ha utlöst larmet kl 20:40.

Det var det han också gjorde! Här råder ingen som helst tveksamhet. Detta klargjordes klart och tydligt under samtalets gång.

Det var inte heller många som kände till hur detta larm fungerade. Naturligtvis visste folk att caféet var larmat men inte hur.

Om de som bor i huset snett till höger bakom lastbryggan hade varit ute i sin trädgård och gått så långt mot caféets baksida att de kom förbi all grönska som finns där, så hade den eller dessa personer en bra utsikt mot åtminstone denna baksida.
2015-09-18, 20:56
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Har inte det varit uppe i tråden, att det va fest på slottet?

Söndagen den 7/6?

Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Enligt uppgifter jag fått så jobbade Helena från Mariestad åt Jönsson för många år sedan. Någon som vet mer om det?

Det har snackats om det i tråden, men ingen har kunnat belägga det på minsta sätt.
2015-09-18, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja

Det går ju rykten om just detta, men verkar svårt att få fram uppgifter om just Helena Fallet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in