2015-09-17, 17:11
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det ryktas att brottsligheten i Blomberg inte har gått ner sedan litauerna greps. Stämmer det?

Rimligen har den gått ner, den kan knappast varit särskilt stor innan heller.

Från att varit ett samhälle(?) få känner till, till Norden plus Litauenkänt.
2015-09-17, 17:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Det är väl klart att en ung man bland kaféets personal dagen för försvinnandet är intressant. Han är i Lisas ålder och sannolikt bekant med henne.

Vem anser du är i Lisas ålder? 13-åringen eller 25-åringen?

Det är stort åldersspann i båda fallen, men den verkar inte spela någon roll tydligen.
2015-09-17, 17:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Rimligen har den gått ner, den kan knappast varit särskilt stor innan heller.

Från att varit ett samhälle(?) få känner till, till Norden plus Litauenkänt.
Varför gissar du att den har gått ner? Är du så säker på att litauerna är orsaken till den stora brottsligheten?

NLT: Flera inbrott på Kinnekulle
Citat:
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.

Hans iakttagelser är riktiga. Det har varit en del stöldkriminalitet i Blomberg med omnejd de senaste åren. Bilden som utmålas i riksmedia om att det är en bygd i sällsam idyll är därmed en smula överdriven.
Så brottsligheten var stor innan Lisa försvann. Min fråga kvarstår, har brottsligheten gått ner?
2015-09-17, 17:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vem anser du är i Lisas ålder? 13-åringen eller 25-åringen?

Det är stort åldersspann i båda fallen, men den verkar inte spela någon roll tydligen.
Jag har redan sagt att 13-åringen är osannolik GM. En 25-åring är klart närmare i ålder än en 35-åring.
2015-09-17, 17:23
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Jag har redan sagt att 13-åringen är osannolik GM. En 25-åring är klart närmare i ålder än en 35-åring.

Vi var där uppe vid cafeét igår, fortfarande avspärrat lilla byggnaden och även inuti ladan. Däremot är avspärrningen borta framför hemmet där MGM bodde med fru och bror.
2015-09-17, 17:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Varför gissar du att den har gått ner? Är du så säker på att litauerna är orsaken till den stora brottsligheten?

NLT: Flera inbrott på Kinnekulle

Så brottsligheten var stor innan Lisa försvann. Min fråga kvarstår, har brottsligheten gått ner?

Jag vet inte det. Vart nämner jag några litauer överhuvudtaget? Lägg inte ord i min mun.

Jag gör ett antagande att den gått ner dock eftersom Blomberg är vida känt numera. Jag påstår inte att polisen är där och bevakar som under sökandet men rimligen söker sig buset till andra orter för närvarande.
2015-09-17, 17:28
Medlem
katws avatar
Citat:

En 25-åring har dock inte mycket gemensamt med en 17-åring och är verkligen inte "i samma ålder".
2015-09-17, 17:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Jag vet inte det. Vart nämner jag några litauer överhuvudtaget? Lägg inte ord i min mun.

Jag gör ett antagande att den gått ner dock eftersom Blomberg är vida känt numera. Jag påstår inte att polisen är där och bevakar som under sökandet men rimligen söker sig buset till andra orter för närvarande.
Så, om ryktet jag hörde om att brottsligheten inte har gått ner är felaktig, och brottsligheten har gått ner, kan det bero på att buset söker sig till andra orter, och inte på att litauerna inte är kvar i området.
2015-09-17, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Besöket på Blomberg.

Har varit och besökt Blomberg. Var i dessa trakter en hel del som barn men det är över 50 år sedan så minnena var minst sagt något diffusa.

Kom med bil mot Blomberg och på vänster sida genom regndiset såg man Vänerns vatten. Väl inne på området så kändes det som en oas - ett fridens ställe där inget ont kan ske. Så fort man klev ur bilen och stod och tittade mot ladan m. m. med Klostercaféet i ryggen såg man med en gång detta inte var ett ställe där inget ont kan inträffa. Tittade man bort mot mjölkboden/slaktboden så fanns fortfarande polisens gamla avspärrningar kvar.

Väl inne på detta café så såg man att detta var ett mycket trevligt sådant med bra service. Var en hel del människor där. Kaffet välsmakande och likaså bakverken.

Det var här som Lisa kom att tillbringa sina sista timmar i livet, och då tänker man ju förstås på detta när man sitter och går omkring därinne.

Väl ute igen så kände jag mig ruggig fastän solen hade börjat skina. Jag tog då och gick åt höger som även Lisa måste ha gjort för dryga tre månader sedan. Stannar först på kortändan där det framför den här dörren finns en tvärslå. Denna fick litauerna sätta upp efter inbrottet på caféet i december 2014, då kaffekoppar med tillhörande fat stals. Samtidigt stals också allt kaffe.

Rundar runt hörnet och går på baksidan där lastbryggan finns. Alldeles snett bakom den här byggnaden bor det människor men tyvärr är utsikten inte bra p. g. a. allt lövverk som också den 7 juni måste ha varit utslaget.

Kl. 20.40 den här ödesdigra söndagen så går caféets larm. Detta beroende på att det var detta klockslag som pappan flyttar på Lisas moped för att starta den. Fadern måste alltså strax innan ha kommit till Blomberg. Från det Lisa skickar sitt sista SMS och till dess pappan kommer dit tar det alltså endast max 2 timmar 17 minuter.

Under tiden 18.30 - 20.00 den här söndagen så rådde det "aktiviteter" på detta område. Vad dessa skulle ha varit vet jag inte. Till dessa "aktiviteter" så skall det finnas ett vittne, ev. flera.

Efter några timmar på Blomberg åkte jag därifrån mindre väl till mods än när jag kom dit.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-17 kl. 17:44.
2015-09-17, 17:37
Medlem
katws avatar
Citat:
Så, om ryktet jag hörde om att brottsligheten inte har gått ner är felaktig, och brottsligheten har gått ner, kan det bero på att buset söker sig till andra orter, och inte på att litauerna inte är kvar i området.

Jag vet inte vad du ens hört det ryktet. Och varför blanda in "litauerna" överhuvudtaget? Finns väl andra med just den nationaliteten i området i så fall. Men att begå brott i Blomberg för närvarande förefaller mindre troligt, ja.
2015-09-17, 17:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har varit och besökt Blomberg. Var i dessa trakter en hel del som barn men det är över 50 år sedan så minnena var minst sagt något diffusa.

Kom med bil mot Blomberg och på vänster sida genom regndiset såg man Vänerns vatten. Väl inne på området så kändes det som en oas - ett fridens ställe där inget ont kan se. Så fort man klev ur bilen och stod och tittade mot ladan m. m. med Klostercaféet i ryggen såg man med en gång detta inte var ett ställe där inget ont kan inträffa. Tittade man bort mot mjölkboden/slaktboden så fanns fortfarande polisens gamla avspärrningar kvar.

Väl inne på detta café så såg man att detta var ett mycket trevligt sådant med bra service. Var en hel del människor där. Kaffet välsmakande och likaså bakverken.

Det var här som Lisa kom att tillbringa sina sista timmar i livet, och då tänker man ju förstås på detta när man sitter och går omkring därinne.

Väl ute igen så kände jag mig ruggig fastän solen hade börjat skina. Jag tog då och gick åt höger som även Lisa måste ha gjort för dryga tre månader sedan. Stannar först på kortändan där det framför den här dörren finns en tvärslå. Denna fick litauerna sätta upp efter inbrottet på caféet i december 2014, då kaffekoppar med tillhörande fat stals. Samtidigt stals också allt kaffe.

Rundar runt hörnet och går på baksidan där lastbryggan finns. Alldeles snett bakom den här byggnaden bor det människor men tyvärr är utsikten inte bra p. g. a. allt lövverk som också den 7 juni måste ha varit utslaget.

Kl. 20.40 den här ödesdigra söndagen så går caféets larm. Detta beroende på att det var detta klockslag som pappan flyttar på Lisas moped för att starta den. Fadern måste alltså strax innan ha kommit till Blomberg. Från det Lisa skickar sitt sista SMS och till dess pappan kommer dit tar det alltså endast max 2 timmar 17 minuter.

Under tiden 18.30 - 20.00 den här söndagen så rådde det "aktiviteter" på detta område. Vad dessa skulle ha varit vet jag inte. Till dessa "aktiviteter" så skall det finnas ett vittne, ev. flera.

Efter några timmar på Blomberg åkte jag därifrån mindre väl till mods än när jag kom dit.
Tack för beskrivningen.

Det fetstilta, varför tror du det? Finns det rörelselarm på utsidan av huset? Kan det bero på att pappan ryckte i dörrhandtaget, eller på att någon öppnade dörren?
2015-09-17, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Caféets larm gick på söndag kväll den 7 juni.

Citat:
Tack för beskrivningen.

Det fetstilta, varför tror du det? Finns det rörelselarm på utsidan av huset? Kan det bero på att pappan ryckte i dörrhandtaget, eller på att någon öppnade dörren?

Jag tror inte. Jag vet faktiskt att det var så. Kommer inte att gå in mera på detta ang. larmet förutan att det berodde på att pappan flyttade på dotterns moped för att sedan starta den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in