2015-09-17, 07:49
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Vad handlar Lena S "Goda samvete" om ?

Finns det någon som förstår, kan förklara för mig, vad Lena S menar med "sitt goda samvete, i alla fall i söndags" ?

LS har vid flera tillfällen, i intervjuer, påpekat detta "goda samvete" som hon tydligen har och jag förstår inte varför hon har sådant behov av att påpeka detta och vad hon egentligen menar med det ?

Och sedan att hon vid detta tillfälle tillfogar "i alla fall i söndags" gör det hela ännu mera konstigt tycker jag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185348&playaudi o=5353236

Publicerat tisdag 9 juni, 2015

- Men mitt goda samvete, i alla fall i söndags, det var att de var tre stycken som gick härifrån. Tre glada flickor stängde och låste dörren. Det känns väldigt skönt att de hade varandra där.

http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066

Publicerats 18. jun. 2015 (men intervjuen är från den 13 Juni dagen efter Lisa hittades död)

" Vi stänger här idag men har öppet för vår personal då och våra familjer så vi har precis, på förmiddagen... tillsammans...att vi bara är med varandra...å ..bara är med varandra.."...
och jag med mitt goda samvete kände det.. ringer alltid, om jag inte är kvar här till stängningsdags.. så ringer jag ringer jag till cafét, Jag är ju alltid här tidigt på morgonen och går hem kanske framåt tre, halv fyra....och det gjorde jag med gott samvete och jag ringde dom vid sex "..

Hon är väl kanske "samvetsgrann" i meningen noggrann med viktiga detaljer. Hon kanske uppfattar att en del måhända tror att hon låter en så ung tjej som Lisa jobba själv, ta ansvar för kassan och stänga.
2015-09-17, 07:54
Medlem
Citat:

Finns det någon som förstår, kan förklara för mig, vad Lena S menar med "sitt goda samvete, i alla fall i söndags" ?

LS har vid flera tillfällen, i intervjuer, påpekat detta "goda samvete" som hon tydligen har och jag förstår inte varför hon har sådant behov av att påpeka detta och vad hon egentligen menar med det ?

Och sedan att hon vid detta tillfälle tillfogar "i alla fall i söndags" gör det hela ännu mera konstigt tycker jag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185348&playaudi o=5353236

- Men mitt goda samvete, i alla fall i söndags, det var att de var tre stycken som gick härifrån. Tre glada flickor stängde och låste dörren. Det känns väldigt skönt att de hade varandra där.

http://ekstrabladet.dk/112/dansk-drabseksperts-tre-teorier-om-lisa-mordet/5613066

Publicerats 18. jun. 2015 (men intervjuen är från den 13 Juni dagen efter Lisa hittades död)

" Vi stänger här idag men har öppet för vår personal då och våra familjer så vi har precis, på förmiddagen... tillsammans...att vi bara är med varandra...å ..bara är med varandra.."...
och jag med mitt goda samvete kände det.. ringer alltid, om jag inte är kvar här till stängningsdags.. så ringer jag ringer jag till cafét, Jag är ju alltid här tidigt på morgonen och går hem kanske framåt tre, halv fyra....och det gjorde jag med gott samvete och jag ringde dom vid sex "..

Hon pratar om sin omsorg när hon nämner sitt goda samvete. Det är min tolkning. Och när jag hörde intervju med henne om söndagen..."men mitt goda samvete" det fick sig en törn när hon berättade om att tjejerna som såg Lisa gå runt hörnet, ungefär: "och du kan tänka dig hur dom känt..vad som hände där bakom hörnet" och något med att dom inte såg till att Lisa också kom iväg. Det är inte att sitt eget samvete inte får sin törn då, som någon annan skrev här, Lisa var en av dom "som låste", och hon avslutade sitt pass sist och blev sist på platsen. Lenas omsorg, är min tolkning.
Vad tror du själv?
Senast redigerad av helsan 2015-09-17 kl. 08:00.
2015-09-17, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Knäppa nattankar:

Tråden är trots sin skröplighet svår att hålla sig ifrån, som en följetong - väntar otåligt på en fortsättning. Saknar i och för sig några riktiga cliffhangers, man får nöja sig med omhäktingsförhandlingar någon gång då och då och undra om det ska gå igenom en gång till eller ska den häktade rent av erkänna eller kanske ange någon annan gm? Och hur blir det med de övriga två misstänkta - de som släpptes på fri fot. Ska de kanske häktas eller frias helt från misstankar? Och hur är det; finns det fler misstänkta? Den där åklagaren - sköter han sitt jobb, är han bra? Hur vass är försvarsadvokaten - pratar hon för mycket eller gör hon inte det? Är hon bra för mgm, kommer hon att stjälpa eller hjälpa?

Är mgm rent av helt oskyldig? Har någon planterat bevis emot honom? Vad är det för bevis eller spår och hur många?

Hur många topsades tro? Bara de misstänkta enligt somliga och hela bygden enligt andra.

Vilken roll spelar markägaren, han som sägs vara rik och visst använder han väl fula affärsmetoder som vissa menar? Dessutom är kanske, kanske inte hans söner skumma. Hur var det nu, de där J*nssons, var inte de i krokarna när Helena Andersson försvann för 23 år sedan?

Och nu har en 13-årig bagarson dykt upp i handlingen. Surprise! Och han har haft ett förhållande med en ung släkting till en av trådens aktörer!

Skulle nog gå att publicera hela driten för det är underhållande ibland. Som ett fenomen och ett tidsdokument men mest som en krokig väg full av spekulationer, "sanningar" och ibland tykna nålstick trådkombattanter emellan. Dessutom ägnar några vad det verkar hela sin vakna tid åt tråden.

Vem gjorde det?
Var det en slump?
En olyckshändelse?
Hjälpte den häktades fru till att dölja ett brott?
Hur har det gått för katten?

Blir det något åtal och kommer det att hålla hela vägen?
Har polisen gjort sitt jobb, eller är de korrumperade månntro? Dessutom är detta poliser från landet, det vet man väl hur de är. Klantiga. Och de är extra dåliga på engelska också - bara det. Nä, skicka in riktiga poliser och ta hjälp av allmänheten i form av insatta flashbackare som är kritiska och analytiska.

Inga knäppa tankar alls. Fullt befogade. Tids nog får vi nog veta.
2015-09-17, 08:24
Medlem
Höjer lite på ögonbrynen åt vad jag uppfattar som lite övertolkning av cafeägarens beteende, vad och hur hon säger saker. En tonårstjej försvann utanför sin arbetsplats, där hon var ensam efter stängning(men inte ensam vid stängning) och hittas sedan mördad. Skulle nog kännas skit för de flesta arbetsgivare och arbetskamrater. Och cafeägaren är även vän med Lisas mamma. Hur skulle "normalt" beteende vara?
2015-09-17, 08:29
Medlem
Om vi hade fått ta del av FUP hade vi löst gåtan på Flashback - eller så hade vi upptäckt att polisen intresserat sig för fel GM.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Knäppa nattankar:

Tråden är trots sin skröplighet svår att hålla sig ifrån, som en följetong - väntar otåligt på en fortsättning. Saknar i och för sig några riktiga cliffhangers, man får nöja sig med omhäktingsförhandlingar någon gång då och då och undra om det ska gå igenom en gång till eller ska den häktade rent av erkänna eller kanske ange någon annan gm? Och hur blir det med de övriga två misstänkta - de som släpptes på fri fot. Ska de kanske häktas eller frias helt från misstankar? Och hur är det; finns det fler misstänkta? Den där åklagaren - sköter han sitt jobb, är han bra? Hur vass är försvarsadvokaten - pratar hon för mycket eller gör hon inte det? Är hon bra för mgm, kommer hon att stjälpa eller hjälpa?

Är mgm rent av helt oskyldig? Har någon planterat bevis emot honom? Vad är det för bevis eller spår och hur många?

Hur många topsades tro? Bara de misstänkta enligt somliga och hela bygden enligt andra.

Vilken roll spelar markägaren, han som sägs vara rik och visst använder han väl fula affärsmetoder som vissa menar? Dessutom är kanske, kanske inte hans söner skumma. Hur var det nu, de där J*nssons, var inte de i krokarna när Helena Andersson försvann för 23 år sedan?

Och nu har en 13-årig bagarson dykt upp i handlingen. Surprise! Och han har haft ett förhållande med en ung släkting till en av trådens aktörer!

Skulle nog gå att publicera hela driten för det är underhållande ibland. Som ett fenomen och ett tidsdokument men mest som en krokig väg full av spekulationer, "sanningar" och ibland tykna nålstick trådkombattanter emellan. Dessutom ägnar några vad det verkar hela sin vakna tid åt tråden.

Vem gjorde det?
Var det en slump?
En olyckshändelse?
Hjälpte den häktades fru till att dölja ett brott?
Hur har det gått för katten?

Blir det något åtal och kommer det att hålla hela vägen?
Har polisen gjort sitt jobb, eller är de korrumperade månntro? Dessutom är detta poliser från landet, det vet man väl hur de är. Klantiga. Och de är extra dåliga på engelska också - bara det. Nä, skicka in riktiga poliser och ta hjälp av allmänheten i form av insatta flashbackare som är kritiska och analytiska.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-17 kl. 08:45.
2015-09-17, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Höjer lite på ögonbrynen åt vad jag uppfattar som lite övertolkning av cafeägarens beteende, vad och hur hon säger saker. En tonårstjej försvann utanför sin arbetsplats, där hon var ensam efter stängning(men inte ensam vid stängning) och hittas sedan mördad. Skulle nog kännas skit för de flesta arbetsgivare och arbetskamrater. Och cafeägaren är även vän med Lisas mamma. Hur skulle "normalt" beteende vara?

Det verkar som att LS hade kommit undan onödiga diskussioner här om hon bara att hade varit betydligt ledsnare på utsidan i intervjuer. Och absolut inte nämnt sitt goda samvete.
2015-09-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Inte lika långa bollar som dina kan jag nog tycka..

Du tror det att det är mer sannolikt att han haft ihjäl Lisa (om vi presumerar att det är han som gjort det) för att hon råkar se att han tar bortkastade smörgåsar eller bakelser ur containern än att han skulle kunna trott att han tar en unge som ska göra inbrott på bar gärning?
Jag tror det senare scenariot skulle ge en högre adrenalinrush än den första situationen för de flesta..
2015-09-17, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Det verkar som att LS hade kommit undan onödiga diskussioner här om hon bara att hade varit betydligt ledsnare på utsidan i intervjuer. Och absolut inte nämnt sitt goda samvete.

Säkert! Och det är förskräckligt, att det ska finnas någon slags norm för hur mycket en människa måste torgföra sina känslor offentligt istället för att hantera det med sina närmaste. Och hade hon gjort det, visat sig ledsen i varje intervju hade det heller inte varit bra. Då hade det tagits till intäkt att hon har något på sitt samvete. Allternativt att hon skulle vara psykiskt instabil och därför misstänkt. Damn if you do and damn if you don't. Hur man än vänder sig har man oftast ändan bak.
2015-09-17, 09:04
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Säkert! Och det är förskräckligt, att det ska finnas någon slags norm för hur mycket en människa måste torgföra sina känslor offentligt istället för att hantera det med sina närmaste. Och hade hon gjort det, visat sig ledsen i varje intervju hade det heller inte varit bra. Då hade det tagits till intäkt att hon har något på sitt samvete. Allternativt att hon skulle vara psykiskt instabil och därför misstänkt. Damn if you do and damn if you don't. Hur man än vänder sig har man oftast ändan bak.

En fullt normal tanke för varje empati- och ansvarskännande vuxen (de allra flesta) är ju "Tänk om jag gjort på något annat sätt, då hade det kanske inte hänt". Hur den tanken kommuniceras kan variera, de flesta blir inte intervjuade i tidningen.

Den enkla förklaringen är naturligtvis att hon, inför andra och inför sig själv, vill stadfästa att hon gjort vad hon kunde och inte brutalt övergett Lisa till hennes mördare. Fullt begripligt, och är det filtrerat genom pressen, ännu mer begripligt.
2015-09-17, 09:42
Bannlyst
Citat:

Det är väl naturligt att känna en viss skuld i när något går fel, även om man själv inte är direkt ansvarig för att det gick åt fel håll ...

Att rannsaka sig själv och försöka se vad man själv kunde ha gjort annorlunda kan nog vara en ganska naturlig reaktion. Återupprepningen av detta kan också vara ett sätt att medvetet ta bort den skuld som alla i närheten kanske ändå känner på något sätt.... om man bara kunde vrida klockan tillbaka och göra något annorlunda.

Sedan när hon gång på gång får samma eller liknande frågor, varför skulle hon svara på ett annat sätt än förra gången egentligen? Det finns inget att säga egentligen heller, för i grunden så vet man inte vad som hände. Kan inte handlingen. Vet inte orsaken. Orkar inte förstå djupet. Men kommer kanske alltid någonstans inuti undra vad man själv kunde gjort annorlunda. Självmord bland mördare är ganska vanligt men först måste man förstå grunden i det man gjort och det är väl inte bara mördarens grunda djup, det är nog också det vi alla kämpar för att förstå.

Är det inte just det hela innehållet i den här tråden handlar om? I Brist på fakta försöker vi alla gripa om något som i grunden är svårt att förstå. Här möts TV och teatervärldens privatdeckarsinnen med en verklighet utan bakgrundsljus och softad intonerings-melodiös schablonering med förtrampade tankegångars felsteg. Rått brutalt övervåld.

En ung Lisa med en Mona Lisas outgrundliga leende, precis som grannflickan vi alla känner, för evigt fångad i linsen som en avbildning. Ja vad betyder alla penseldrag? Väldigt bekant, ändå sådär ganska rejält obekant. Vad finns det egentligen att säga? Kan vi någonsin låta smarta, bra, eller rimliga i detta sammanhang, jag tvekar.
2015-09-17, 10:06
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Stopp och belägg menar du att du hänger ut en 13-åring med ett omaskat namn? Där ju fan gränsen passerad.

Venators avatar
Venator
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Så att inte någon som inte har med fallet att göra hängs ut, hans namn börjar på K.

Ok, med tanke på att det bor fyra 19-åriga killar på gatan är det nog bra att förtydliga lite... Kristo*fer och bor med (förmodligen) sin mamma?
Sluta moralisera!
U Suck!
2015-09-17, 10:14
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
För dom som undrar över vem som var bagare på cafeet den 7 Juni så är här info att det tydligen var mera än 1 bagare:

http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Publicerad 11 jun 2015 05:08

"På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak. Utanför dörren sken morgonsolen över de gröna åkarna som omger byggnaden."

Så du tror att det kan vara en bagare inblandad då?
Varför inte? Den frågan har ingen ställt sig vad jag vet.

BTW: det är nåt fel på den där artikeln. Den talar emot sej själv.

Tidigt i artikeln står det: "Det var fullt upp i kaféet. Gäster från hela Skaraborg hade kommit för att äta bageriets nygräddade bullar. Lisa Holm kom till jobbet vid 09.30-tiden och fick direkt ställa sig i kassan. Först vid 14-tiden kunde hon ta ut sin lunchrast".

Lägre ner i samma artikel: "Vanligtvis stänger kaféet klockan 18. Men just den här söndagen var det lite gäster. Därför kunde Lisa Holm och hennes två kolleger städa undan i god tid innan stängning".

Så, var det mycket att göra eller var det litet att göra?
Texten skapar ingen klarhet om detta. Om man ska vara noga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in