• 1
  • 2
2015-09-15, 18:20
Medlem
Hej!
Min släktings släktgård är såld nu som ett dödsbo. De jag undrar är om man behöver betala skatt på dem 4,3miljoner gården gick för?
Jag ska ärva en del av de från min faster
Citera
2015-09-15, 18:29
Medlem
Ja, ni får betala reavinstskatt på 22%. Anskaffningsvärdet ärvs av den förre ägaren.
Citera
2015-09-15, 18:33
Medlem
svampgaffels avatar
Ja dödsboet kommer att beskattas för en del av (det mesta av) vinsten.
Citera
2015-09-15, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tiller
Ja, ni får betala reavinstskatt på 22%. Anskaffningsvärdet ärvs av den förre ägaren.

Okej så vi får betala 22% skatt på dem 4,3 miljonerna till staten ?
Fatta jag rätt?
Citera
2015-09-15, 18:40
Medlem
svampgaffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Okej så vi får betala 22% skatt på dem 4,3 miljonerna till staten ?
Fatta jag rätt?

Det beror på om gården räknats som näringsverksamhet eller bostad eller båda. Kan bli 27% på näringsdelen. Sedan skattar man bara på vinsten, så om gården köptes för 2Mkr och den sedan har renoverats för 500kkr så blir ju vinsten 1,8Mkr t.ex.
Citera
2015-09-15, 20:36
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estet10
Hej!
Min släktings släktgård är såld nu som ett dödsbo. De jag undrar är om man behöver betala skatt på dem 4,3miljoner gården gick för?
Jag ska ärva en del av de från min faster

Ja men du skattar självklart bara på vinsten du gör.

Om ni gör förlust på gården är det ingen skatt.

Sedan bruss det på om det säljs som privatperson eller ifall gården är näringsverksamhet.
Citera
2015-09-15, 22:43
Medlem
TripleXLs avatar
Kan man inte avstå beskattningen på arvsmässig grund?
Vi har ingen arvs-skatt.
Citera
2015-09-15, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Vi har ingen arvs-skatt.

Nej.

Även om vi inte har någon arvsskatt så innebär inte det att man slipper reavinstskatt vi försäljning av fastigheter man ärvt. Man skulle kunna tro att anskaffningsvärdet vid arv är 'marknadsvärdet vid tiden för arvet' eller liknande men så är det inte. Med fastigheten ärver man även anskaffningsvärdet och därmed blir det skatt om försäljningspriset minus omkostnader överstiger detta.
Citera
2015-09-15, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Vi har ingen arvs-skatt.
Hade varit annorlunda ifall huset sålts, vinstskatten betalts och arvet därefter delats ut.

Nu ärvdes huset innan försäljning och måste därigenom skattas vid försäljning. OM det blivit en vinst, vilket det förmodligen blivit.
Citera
2015-09-16, 00:01
Medlem
följdfråga, kan man få tillbaka skatten via deklaration om man nu tvingas betala 22 % reavinstskatt. Är det nåt man får tillbaka nästa år?
Citera
2015-09-16, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
följdfråga, kan man få tillbaka skatten via deklaration om man nu tvingas betala 22 % reavinstskatt. Är det nåt man får tillbaka nästa år?

Varför skulle man få det återbetalt? Anledningen till att man brukar kunna få skatteåterbäring på inkomst är att staten får in en summa i preliminärskatt varje månad om du är anställd från din arbetsgivare. Sedan har man ju ett grundavdrag och eventuella avdragsgilla summor som din arbetsgivare inte anpassar sig efter utan drar en fast % summa av din lön.

Reavinstskatt ska in och du kommer inte se röken av de slantarna igen.
Citera
2015-09-17, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Varför skulle man få det återbetalt? Anledningen till att man brukar kunna få skatteåterbäring på inkomst är att staten får in en summa i preliminärskatt varje månad om du är anställd från din arbetsgivare. Sedan har man ju ett grundavdrag och eventuella avdragsgilla summor som din arbetsgivare inte anpassar sig efter utan drar en fast % summa av din lön.

Reavinstskatt ska in och du kommer inte se röken av de slantarna igen.
fyfan vad hemskt. Staten slukar alla ens pengar. Det är fult att tjäna pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in