2015-09-16, 23:23
Medlem
Rickuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Vad händer i praktiken OM nu - vilket faktiskt känns ganska troligt - SD blir största riksdagspartiet i nästa val? Det finns inte på kartan att de kommer att få bilda regering! Kanske går S och M ihop och bildar Socialmoderaterna? För visst är det så att partiet med störst röstandel får frågan om att bilda regering? Den praxisen lär säkert frångås om det partiet är SD - fast vem bestämmer det i så fall?
Det är just detta som jag befarar.
2015-09-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alla tiders, nu finns TT-notisen även i DN.

http://www.dn.se/nyheter/sd-storst-igen-hos-yougov/

Fast det dröjde innan Wolodarski godkände.
Publicerad i dag 23:08
2015-09-16, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lxuk
http://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/qvhj2amvhn/Opinion%20Metro%20Sep2015.pdf

Undersökningen säger att 16.8% av kvinnorna röstar på SD och hela 36.3% av männen.

Vidare att 27.8% av den yngre väljargruppen (18-34), 29.5% av de i åldern 35-54 och 24.6% bland de som är äldre än 55. Då borde ju runt 40% bland medelåldersmän rösta på SD, bland etniskt Svenska män borde siffran vara ännu högre. Kanske till och med runt 50%?

Sedan skiljer det ju sig från region till region i Sverige. På vissa ställen borde de vara extremt stora i dagsläget.

Personligen tycker jag det är viktigaste gruppen att ha starkt stöd av.
2015-09-16, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alla tiders, nu finns TT-notisen även i DN.

http://www.dn.se/nyheter/sd-storst-igen-hos-yougov/

Citat:
Samtidigt är ingen av de stora partiernas rörelser statistiskt säkerställda, inte heller SD:s.
"Stora partierna" inkluderar tydligen inte det största. De vänjer sig nog snart vid att SD är det största partiet.

Annars var det förstås misstänkliggörandet i och med att de använder webpanel. Jaja, får väl vara nöjd att folk kan få del av siffrorna åtminstone.
2015-09-16, 23:29
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Fast det dröjde innan Wolodarski godkände.
Publicerad i dag 23:08

Den mörkermannen vrider sig som en mask på kroken just nu. Det börjar bli svårt för honom att ljuga bort SD nu. Han kommer ge nederlaget ett ansikte i en tv-soffa nära dig inom kort.
Senast redigerad av Studsboll 2015-09-16 kl. 23:31.
2015-09-16, 23:31
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Om 3 år är det inga problem för SD att bilda regering. Det händer mycket på tre år. Den kaotiska asylsituationen kommer garanterat generera flera "IKEA" incidenter. Ett större tillbud på grund av sliten infrastruktur är nästa garanterat. Vi har säkert fått en Youtube video med skäggpåvar som deklarerar att Husby nu är ett kalifat och så vidare.
Spola tillbaka till år 2010 och säg till någon att SD skulle gå från 4 till 30 så skulle ingen tro på dig, knappt ens på detta forum.
2015-09-16, 23:35
Medlem
Cratos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Någon som vet hur de senaste siffrorna tagits emot på Facebook och liknande? Och ser det ut i kommentarsfälten på de olika sajterna.

På Metros egen Facebook sida så skriver alla att det är lögner och låtsassiffror.
2015-09-16, 23:36
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Om 3 år är det inga problem för SD att bilda regering. Det händer mycket på tre år. Den kaotiska asylsituationen kommer garanterat generera flera "IKEA" incidenter. Ett större tillbud på grund av sliten infrastruktur är nästa garanterat. Vi har säkert fått en Youtube video med skäggpåvar som deklarerar att Husby nu är ett kalifat och så vidare.
Spola tillbaka till år 2010 och säg till någon att SD skulle gå från 4 till 30 så skulle ingen tro på dig, knappt ens på detta forum.

Jag tror inte man bara bör räkna med att det är invandrare som begår olika typer av uppseendeväckande brott dock. Svenskar lever trots allt också i många sämre områden och även dessa kommer att känna den hopplöshet som gör att folk blir mer benägna att begå brott.

Massinvandringen påverkar alla i samhället även om de som har de socioekonomiskt mer problematiskt givetvis är de första att stryka med. Våldet kommer i helhet öka samtidigt som resurserna för att stävja brott blir allt mindre.
2015-09-16, 23:37
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Håller med. Se bara på hur mycket som hände mellan 2010 och valet 2014. Terrorbombningen i Stockholm, mordet på Krantz i gbg, Breivik, M och MP samarbetar inom migration, kravaller i husby, kravallerna i London, Arabiska våren och ISIS uppkomst etcetc.
2015-09-16, 23:38
Medlem
Jag tycker ändå det är lite märkligt att gapet ökar mellan PK-instituten och Sentio/Yougov. Borde inte SD bli mer socialt accepterat ju längre tiden går? Jag vet att i mitt umgänge så är det inte alls lika tabu att rösta på SD som för nåt år sen. Men ändå så ÖKAR procentuellt antalet väljare som röstar på SD men inte vågar erkänna det. Det är något som inte stämmer riktigt. Eller?

Jag tänker att alla institut snarare borde närma sig varandra ju mer SD växer, iallafall på sikt.
2015-09-16, 23:38
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Det är svårt att sia men när dessa förödande siffror hammras in vecka efter vecka hos andra partier så borde det öka risken för en slitning inom DÖ. Jag har gott hopp om ett omval innan 2018.

Japp. Det måste kännas oerhört jobbigt att vara statsminister (och regeringsparti) som inte bara sitter på ett mycket litet mandat, med stöd av en Decemberöverenskommelse utan dessutom ha tappat 1/3-del av sitt väljarstöd på bara ett enda år! Att veta att den regering man ingår i, endast har stöd av 26,8% av befolkningen!!

Om de (regeringen med sina statsråd) inte är sociopater utan besitter någon form av empati, så bör de känna ångest och osäkerhet inför varenda utspel och beslut. Speciellt nu efter denna sommar, när folket så tydligt visar i opinionsundersökningarna att de tappat förtroendet för regeringen och dess ledamöter. För till syvende og sidst, säger vår grundlag att all makt skall utgå från folket och har man inte folket på sin sida i de stora dragen så bör man ompröva sin politik. OM regeringen har respekt för den grundlagsfasta definitionen av demokratin, så bör de oerhört snart antingen ompröva sin politik eller utlysa ett nyval.
2015-09-16, 23:40
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameroda
Jag tycker ändå det är lite märkligt att gapet ökar mellan PK-instituten och Sentio/Yougov. Borde inte SD bli mer socialt accepterat ju längre tiden går? Jag vet att i mitt umgänge så är det inte alls lika tabu att rösta på SD som för nåt år sen. Men ändå så ÖKAR procentuellt antalet väljare som röstar på SD men inte vågar erkänna det. Det är något som inte stämmer riktigt. Eller?

Jag tänker att alla institut snarare borde närma sig varandra ju mer SD växer, iallafall på sikt.
Ta dig en titt här: http://www.demoskop.se/vem-vagar-prata

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in