2015-09-16, 16:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kanske inte är en läcka? Det är kanske uppgifter som framkommit i något informationsutbyte. Har svensk åklagare teritoriell jurisdiktion medförande rätt att belägga litauiska tjänstemän i deras hemländer med yppandeförbud? Är tveksam till det.

Hm... ja det skulle kunna vara en tänkbar förklaring också. Fast frågan är varför man skulle ha behov av att släppa såna detaljer till den litauiska polisen. Bör inte uteslutas i varje fall, men jag tror mer på rykten. Skulle bli både förvånad och chockad om det visar sig att kroppen legat i syra som någon litauisk källa påstått.
2015-09-16, 17:04
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Hm... ja det skulle kunna vara en tänkbar förklaring också. Fast frågan är varför man skulle ha behov av att släppa såna detaljer till den litauiska polisen. Bör inte uteslutas i varje fall, men jag tror mer på rykten. Skulle bli både förvånad och chockad om det visar sig att kroppen legat i syra som någon litauisk källa påstått.

Jag vet inte. Det kan väl vara svårt att ställa frågor utan att berätta något för dem man förhör. Om två svenskar skulle vara misstänkta för allvarligt brott utomlands och dessa kommer hem till Sverige. Är svensk polis och åklagare då förbjudna att höra dem, måste de låta personerna gå runt som ingenting? Måste de be den utländska polisen om tillstånd att de uttalat misstänkta får bryta yppandeförbud? Har inte helt koll på EUs polisiära samarbete avgränsar och överlappar.
2015-09-16, 17:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jag vet inte. Det kan väl vara svårt att ställa frågor utan att berätta något för dem man förhör. Om två svenskar skulle vara misstänkta för allvarligt brott utomlands och dessa kommer hem till Sverige. Är svensk polis och åklagare då förbjudna att höra dem, måste de låta personerna gå runt som ingenting? Måste de be den utländska polisen om tillstånd att de uttalat misstänkta får bryta yppandeförbud? Har inte helt koll på EUs polisiära samarbete avgränsar och överlappar.

En person begår ett brott inom en jurisdiktion.

Om svensk polis vill åka till Litauen och förhöra misstänkta, lämnar de in en förfrågan via Europol. I förfrågan ska alla frågor som man vill ställa till den misstänkte finnas med. Om Litauen säger ja, åker svensk polis dit och sitter med i förhöret när litauisk polis ställer frågorna till den misstänkte.
2015-09-16, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
En person begår ett brott inom en jurisdiktion.

Om svensk polis vill åka till Litauen och förhöra misstänkta, lämnar de in en förfrågan via Europol. I förfrågan ska alla frågor som man vill ställa till den misstänkte finnas med. Om Litauen säger ja, åker svensk polis dit och sitter med i förhöret när litauisk polis ställer frågorna till den misstänkte.

Japp. Men brottet sker i en jurisdiktion en misstänkt kan finnas i annan jurisdiktion. Det finns inget hinder att svensk polis hör folk som vistas i Sverige för ev brottslighet utomlands väl? Låt vara att de behöver tillåtelse och hjälp för att höra ev vittnen där brottet skedde. Litauisk polis kanske hört brodern och frun, eller om de berättat något till personal från litauiska konsulatet eller hur de nu fick hjälp att lämna landet så fort..
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-16 kl. 17:31.
2015-09-16, 17:31
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Japp. Men brottet sker i en jurisdiktion en misstänkt kan finnas i annan jurisdiktion. Det finns inget hinder att svensk polis hör folk som vistas i Sverige för ev brottslighet utomlands väl? Låt vara att de behöver tillåtelse och hjälp för att höra ev vittnen där brottet skedde.

Jag tror att svensk polis enbart kan höra en person på begäran från det land där personen begick brottet. Det är vad jag tror, som sagt.
2015-09-16, 17:35
Medlem
Citat:
Jag tror att svensk polis enbart kan höra en person på begäran från det land där personen begick brottet. Det är vad jag tror, som sagt.

Då tror du fel. Svenskar som begått brott utomlands har blivit åtalade och dömda. Du kan bli dömd för krigsförbrytelser i Sverige även om de begåtts utomlands. Och svensk polis och åklagare har knappast "hands off plikt" gentemot personer som anklagas för grova brott om dessa vistas inom deras territorium.
2015-09-16, 17:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Då tror du fel. Svenskar som begått brott utomlands har blivit åtalade och dömda. Du kan bli dömd för krigsförbrytelser i Sverige även om de begåtts utomlands. Och svensk polis och åklagare har knappast "hands off plikt" gentemot personer som anklagas för grova brott om dessa vistas inom deras territorium.

Jo, men det beror på typ av brott. Just krigsförbrytelser spelar i en egen liga, vad jag förstått.

Edit: Det land där brottet begåtts, kan be det andra landet att rättegången ska hållas där personen är medborgare. Detta förfaringssätt blir allt vanligare, men är samtidigt komplicerat av förklarliga skäl när det gäller förundersökning och bevisning. Dessutom ska detta material skickas över till det andra landet och helt nya personer ska sätta sig in i materialet så att det kan leda till åtal och rättegång. Dessutom ser lagarna lite olika ut i EU-länderna. Alltså är det lättare att skicka den misstänkte till det land där brottet begicks.
Senast redigerad av ReedMe 2015-09-16 kl. 17:52.
2015-09-16, 17:49
Medlem
Citat:
Jo, men det beror på typ av brott. Just krigsförbrytelser spelar i en egen liga, vad jag förstått.

Jo där krävs i regel tillstånd från regering vill jag minnas. Men kolla vad står i Brottsbalken 2 kapitlet, paragraf 2. "För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist här
(p.p. 2 och tre avseende utlänningar utan hemvist men som finnes här bl.a.).
Undantag skulle kunna gälla förbrott som inte är straffbar i andra landet där gärningen begicks om brotteti Sverige har maxstraff på böter. Man kan åtala någon som har rätt att misshandla sin fru utomlands men knappast "pimpla torsk" i länder var prostitution är tillåten.
2015-09-16, 17:53
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Jo där krävs i regel tillstånd från regering vill jag minnas. Men kolla vad står i Brottsbalken 2 kapitlet, paragraf 2. "För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist här
(p.p. 2 och tre avseende utlänningar utan hemvist men som finnes här bl.a.).
Undantag skulle kunna gälla förbrott som inte är straffbar i andra landet där gärningen begicks om brotteti Sverige har maxstraff på böter. Man kan åtala någon som har rätt att misshandla sin fru utomlands men knappast "pimpla torsk" i länder var prostitution är tillåten.

Jag la till lite text i mitt förra inlägg!
2015-09-16, 17:58
Medlem
Citat:
Jag la till lite text i mitt förra inlägg!

Ja jag såg det. Det krävs tillstånd från regering i vissa slags brott av politisk natur. Simpel misshandel och mord, narkotika brott av grövre slag, utpressning etc brukar inte vara den typen av brott (såvitt mordet här inte då är kopplat till Lisas pappas tjänst eller något).

Vad jag menar här är att uppgifterna i litauisk media inte är ur någon läcka i meningen brott mot yppandeförbudet. De misstänkta i Litauen kanske pratat med polis där eller annan de näppeligen kan kavkrävas tystnad inför från Sverige.?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-09-16 kl. 18:02.
2015-09-16, 18:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vad kommer att hända efter slutförhören av brodern och frun här? Kommer åklagaren kanske att begära dem häktade igen och utlämnade från Litauen? Eller kommer de att kallas som vittnen? Kommer de i så fall att frivilligt komma till rättegången? Någon ?
Det står klart att förundersökningarna hela tiden varit öppna; misstankarna har kvarstått gentemot såväl AB som IB. I takt med att man fått in analyssvar mm synes misstankarna mot AB ha kommit på skam, men är av allt att döma ännu ej utraderade. Till för bara några dagar (timmar?) sedan hade man inte hunnit få in alla uppgifter, bl.a. saknade man vissa data rörande mastuppkopplingar, telefonanalyser, div. NFC-kompletteringar mm. Man har nu också betydligt fler förhörsuppgifter från NB att ta fasta på. Detta sammantaget kan innebära att misstankarna mot AB resp. IB i sluttampen kan ha kommit att öka eller minska i styrka, eller att en av dessa nu framstår som NB:s medhjälpare, alt. grovt har skyddat NB:s förehavanden. - Sedan är det ju upp till åklagaren om han anser att misstankarna nu nått upp till sannolika skäl och att han också tror att bevisen skulle hålla i en rättegång. Kanske nöjer han sig med de svar/uppgifter han kommer att få in i och med de nu beslutade förhören med AB/IB, och i stället väljer att om möjligt använda sig av deras utsagor för att förstärka åtalet mot NB. Han kan härvid komma att kalla AB/IB, eller en av dem, till domstolsförhör.

Åklagaren har endast berört AB när han talat om bevisningen mot NB. Han har sagt att misstankarna mot AB har minskat i ungefär samma takt som bevisen hopats mot NB. - IB, däremot, har han inte alls nämnt i sammanhanget. Han har t.o.m. tillåtit att NB och IB skrivit brev till varandra - vilket inte behöver bottna enbart i allmän välvilja.

Vad som kommer att hända vet bara de som inom kort åker till L och ska förhöra de tidigare frisläppta. Eftersom AB/IB är litauiska medborgare så är det inga problem med att få dem utlämnade. Frågan är dock om de senast anlända analysresultaten har kunnat förändra något vad gäller möjligheten/skyldigheten att åtala.
2015-09-16, 18:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ja jag såg det. Det krävs tillstånd från regering i vissa slags brott av politisk natur. Simpel misshandel och mord, narkotika brott av grövre slag, utpressning etc brukar inte vara den typen av brott (såvitt mordet här inte då är kopplat till Lisas pappas tjänst eller något).

Vad jag menar här är att uppgifterna i litauisk media inte är ur någon läcka i meningen brott mot yppandeförbudet. De misstänkta i Litauen kanske pratat med polis där eller annan de näppeligen kan kavkrävas tystnad inför från Sverige.?

De två misstänkta i Litauen kan ju bara prata om sånt som de fått vetskap om genom förhören i Sverige, och det är nog inte mycket. Svensk utredande polis håller ju förundersökningen hemlig och det finns ingen anledning att de skulle säga nåt om den till den litauiska polisen. När det gäller de där "läckorna" så är det nog Mr Google som varit framme. Tror jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in