2015-09-15, 15:25
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
http://imgur.com/a/lE4vE

Visst är dessa toppisar? Känner mig säker men hittades bredvid andra svampar som inte verkade vara toppisar. Dock var dessa ensamma i en klunga, rätt små men alltid nått. De verkar ha rätt färg/form på hatten och allt men man kan aldrig vara för säker haha.

Jomenvisst, det är toppisar
Citera
2015-09-15, 19:06
Medlem
fhoshos avatar
Ok, har letat i ett par dagar nu utan resultat under de senaste veckorna och har ett par frågor.
Även de guider jag hittar gäller 85% till odla hemma.

1:
a) Måste det vara hagar/åkrar där kossor skiter?
b) Funkar skit från andra djur också som rådjur eller mindre som hundar?

2. Kan de växa utan att djur har skitit i jorden?

3. I vilka förhållanden ska man leta?

a) tid på året, runt augusti september afaik
b) kallt ute? varmt ute? kall luft? varm luft? relevant ens?
c) hur länge överlever de i.e ska man leta när det regnar, efter det har regnat, dagar före eller efter?

Har hittat en schysst stor äng, nära vatten så delar av det är i ett swamp nästan, annars en vanlig hage fast det är inget staket längre eller taggtråd runt så den är ju inte för djur. Har sett rådjur på den vid ett par tillfällen och idag så hittade jag olika ställen på ängen där det såg ut som något rådjursized har legat och slaggat ganska nyligen.

det är runt 10-20 där jag bor nu, västra götaland. Är det för tidigt? Det ska regna bra i 2-4 dagar framöver, leta efter det eller under tiden det regnar? Dör de lätt eller kort livslängd så man kanske missar det? Vart är gränsen till sista datumet relativt till regn och kyla osv.
Citera
2015-09-15, 20:26
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fhosho
Ok, har letat i ett par dagar nu utan resultat under de senaste veckorna och har ett par frågor.
Även de guider jag hittar gäller 85% till odla hemma.

1:
a) Måste det vara hagar/åkrar där kossor skiter?
b) Funkar skit från andra djur också som rådjur eller mindre som hundar?

2. Kan de växa utan att djur har skitit i jorden?

3. I vilka förhållanden ska man leta?

a) tid på året, runt augusti september afaik
b) kallt ute? varmt ute? kall luft? varm luft? relevant ens?
c) hur länge överlever de i.e ska man leta när det regnar, efter det har regnat, dagar före eller efter?

Har hittat en schysst stor äng, nära vatten så delar av det är i ett swamp nästan, annars en vanlig hage fast det är inget staket längre eller taggtråd runt så den är ju inte för djur. Har sett rådjur på den vid ett par tillfällen och idag så hittade jag olika ställen på ängen där det såg ut som något rådjursized har legat och slaggat ganska nyligen.

det är runt 10-20 där jag bor nu, västra götaland. Är det för tidigt? Det ska regna bra i 2-4 dagar framöver, leta efter det eller under tiden det regnar? Dör de lätt eller kort livslängd så man kanske missar det? Vart är gränsen till sista datumet relativt till regn och kyla osv.

1a: Nej
1b: Ja
2: Ja

Chanserna för att hitta svamp är större om marken är välgödslad, om någon typ är bättre än en annan kan jag inte uttala mig om. Jag har hittat i både ko-, häst- och fårhagar. Har även hittat på naturliga ängar utan djurbete. Golfbanor är ofta välgödslade (antar att det är konstgödsel) och bra ställen att hitta toppisar på om det inte används svampgift.

3:
Tid på året varierar beroende på väderlek men det brukar sägas att säsongen drar igång någon gång när dygnsmedeltemperaturen börjar krypa ner under 15C. Är det för torrt är det ingen större idé att leta och då bör man vänta några dygn efter det att det regnat ordentligt innan man ger sig ut igen. Säsongen är slut när frostnätterna kommer, då dör svampen rätt kvickt.
Citera
2015-09-15, 20:45
Medlem
asebabs avatar
Jag var ute och plockade för första gången idag. Känner mig väldigt osäker på om det var toppisar som jag hittade. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp! Hoppas att bilderna duger för identifiering! http://imgur.com/a/IsrN6
Citera
2015-09-15, 21:42
Medlem
fhoshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
1a: Nej
1b: Ja
2: Ja

Chanserna för att hitta svamp är större om marken är välgödslad, om någon typ är bättre än en annan kan jag inte uttala mig om. Jag har hittat i både ko-, häst- och fårhagar. Har även hittat på naturliga ängar utan djurbete. Golfbanor är ofta välgödslade (antar att det är konstgödsel) och bra ställen att hitta toppisar på om det inte används svampgift.

3:
Tid på året varierar beroende på väderlek men det brukar sägas att säsongen drar igång någon gång när dygnsmedeltemperaturen börjar krypa ner under 15C. Är det för torrt är det ingen större idé att leta och då bör man vänta några dygn efter det att det regnat ordentligt innan man ger sig ut igen. Säsongen är slut när frostnätterna kommer, då dör svampen rätt kvickt.

okok tackar. Drar och kollar i slutet på veckan när det har regnat en del.
Citera
2015-09-15, 22:08
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asebab
Jag var ute och plockade för första gången idag. Känner mig väldigt osäker på om det var toppisar som jag hittade. Skulle vara väldigt tacksam för hjälp! Hoppas att bilderna duger för identifiering! http://imgur.com/a/IsrN6

Nej, Brokingar. Vanligaste förväxlingssvampen då den är släkt med Toppslätskivlingen.
Citera
2015-09-15, 22:19
Medlem
asebabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Nej, Brokingar. Vanligaste förväxlingssvampen då den är släkt med Toppslätskivlingen.
Vad synd! Men tack för svaret!
Citera
2015-09-16, 00:51
Medlem
Har det blommat upp ordentligt än? Förra året var det magiskt mycket toppisar på ängen vid sommarstugan. Hoppas på detsamma iår!
Citera
2015-09-16, 10:33
Medlem
Tjena var ute och plocka lite på egen hand för första gången idag!
Är detta toppisar eller är det fulsvamp? http://imgur.com/neDXuO9
Citera
2015-09-16, 10:44
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missolux
Tjena var ute och plocka lite på egen hand för första gången idag!
Är detta toppisar eller är det fulsvamp? http://imgur.com/neDXuO9

Nej.
Citera
2015-09-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Nej.
Nej som i att det inte är toppisar ?
Citera
2015-09-16, 10:53
Medlem