2015-09-16, 09:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hur skall någon kunna veta det? Till att börja med har meddelare sk meddelarskydd, varför identiteten hos "läckor" sällan kommer att framgå.

Är det någon som påstått att det måste vara tolken som skvallrat, för övrigt ?

Men faktum kvarstår: Åklagaren bedömer självständigt vad som kan yppas om utredningen och har möjlighet att yttra sig. Utredarna, tolkarna och ombudet (oavsett hur väl denne är inne i loopen) har inte den möjligheten, då yppandeförbud gäller.
Det är lika svårt att få fram källan när det är en polis. Men #MrFold visar här på ett omåttligt förtroende för poliser och åklagare
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad ingen har kunnat förklara är varför litauisk media skulle ha tillgång till sådan information som uppenbarligen inte några svenska medier fått. Jag tror inte ett ögonblick på att åklagaren eller någon polis lämnat inside information vid intervjuer till dem. Den enda inte alltför långsökta förklaring jag kommit på om uppgifterna stämmer är att tolken eller någon person närstående tolken har läckt. Det är väl inte omöjligt, men låter i en utredning med yppandeförbud som ett ganska farligt sätt att riskera framtida uppdrag och därmed inkomster.
samtidigt som han misstror tolkar.

Poliser kan ibland får svårigheter att bedöma vilka de får prata med. De får prata med personer i utredningen, men de kan felbedöma vilka som jobbar i utredningen, och de kan bli hörda av någon obehörig när de diskuterar med någon behörig, eller så kommer en obehörig över något papper av misstag. Ibland kan också utredningar gå in i varandra så att personer i en utredning hör saker från en annan utredning som de inte är behöriga till.

För tolkar är gränsdragningen enkel, prata inte alls.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Hade man hittat Ida förvarad i MGM:s förråd och fått träff direkt hade man nog inte topsat 800 personer, tror du inte det?

Poängen är ju liksom att när man fått träff, så har man fått träff, och att leta runt bland andra blir inte längre meningsfullt. Det är lika litet meningsfullt i Blomberg som i Upplands Väsby - givet, förstås, att det inte framkommer något som pekar i annan riktning.
Det är vad jag har hävdat länge, när polisen får en misstänkt satsas alla resurser på att hitta bevis mot denne, och inga andra misstänkta söks. Det gör att om den misstänkte frias går mycket tid förlorad och brottet förblir oftast ouppklarat.
2015-09-16, 10:11
Avslutad
GW är professor i kriminologi och har hjälpt till att lösa ca 10 000 brott. Hn vet vad han snackar om och skulle aldrig gå ut och göra sig till åtlöje om han inte var övertygad.

Han var med och löste många liknande fall när ni sket i trasor. Han har dessutom satt sig in i otalet liknande fall från hela världen. Hans grundlag väger således tyngre än hela flashback x 10.

Betyder ju inte att han har rätt, men jag tror mer på honom än på tonåringarna och "juristerna" i denna dryga tråd.
2015-09-16, 10:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det är lika svårt att få fram källan när det är en polis. Men #MrFold visar här på ett omåttligt förtroende för poliser och åklagare
samtidigt som han misstror tolkar.

Nu får du ge dig med dina insinuationer och varför sket du i den sista meningen vid citering?
Mr Fold resonerar i inlägget att tolkar inte är omöjligt men ger sen exempel på att det verkar långsökt av olika anledningar SAMT skriver vad han snarare tror det handlar om:

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är väl inte omöjligt, men låter i en utredning med yppandeförbud som ett ganska farligt sätt att riskera framtida uppdrag och därmed inkomster.
Det ligger därmed närmare till hands att det är skvaller och rykten som presenteras. Kanske är källan andra litauer som är bosatta i Sverige.
2015-09-16, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men det är ju det som är GW. Han rättar aldrig in sig i ledet som en tyst mus tills han får adekvat information.
Och han har inte sagt att mgm inte är skyldig för det kan han ju inte veta.
Sverige skulle må bättre av att ha fler som GW inom olika områden.

Jag tycker han är jäkligt duktig på sitt område. Jag menar när någon som han påstår saker som låter som att han vet hur allt ligger till. Han borde vänta med en hel del ord tills han vet.
2015-09-16, 10:17
Bannlyst
Citat:
Då frågar jag dig som jag förgäves har frågat #MrFold, var det en tolk som läckte att Vatchareeyas händer fattades? När läckte en tolk senast?

Tolk? Tror knappast att de behövde tolk i det fallet. Aspergertolk kanske? Den mördaren har väl ett gäng diagnoser så en stödperson kan ha varit med under förhören.
2015-09-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan så vara, på gott och på ont. Men frånvaron av alibi är ju ingen egenskap som i sig självständigt styrker viss gärning på viss tid vid viss plats.

När jag passerar husen som ligger efter vägen till och från affären kan jag ju se om grannarna är ute, och kanske vinka. Men vetefasen om jag alltid har koll på exakt vad klockan är när jag gör det

Ja, det är riktigt. Som mig själv, när jag bodde på landet, inte tusan tittade jag vad klockan va när jag såg att grannen va hemma men det klar, man kan ha kikat på klockan eller vet med sig vad klockan va ungefär och se ett samband mellan tid och vad grannen gjorde eller var hemma vid ett senare tillfälle om det skulle behövas.
Senast redigerad av helsan 2015-09-16 kl. 10:23.
2015-09-16, 10:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Ja, det är riktigt. Som mig själv, när jag bodde på landet, inte tusan tittade jag vad klockan va när jag såg att grannen va hemma
Det är inte ofta personer har alibi på sin fritid. Om de är hemma och singel saknas alibi. Bor de tillsammans med en partner kan alibit lätt ifrågasättas. Det är sällsynt att personer har så starkt alibi som Lisas expojkvän, han finns nämnd i ett matchprotokoll med en tidpunkt som gjorde det omöjligt för honom att närvara vid försvinnandet.
2015-09-16, 10:24
Medlem
Citat:
Visst har man koll på varandra, men inte på det viset att man vet vad de gör varenda minut. Tvärtom ger ju livet på landet mycket större frihet att göra saker på gården utan att en granne sitter och stirrar på en hela tiden.
Dock har man ju ändå viss kontakt mellan grannarna och viktigare händelser (som barnafödslar, traktorköp, olyckor mm osv)kommuniceras grannar emellan.

Ja visst är det så, och som jag nyss skrev, man har inte alltid koll på tiden+vad grannen gör.
2015-09-16, 10:27
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är vad jag har hävdat länge, när polisen får en misstänkt satsas alla resurser på att hitta bevis mot denne, och inga andra misstänkta söks. Det gör att om den misstänkte frias går mycket tid förlorad och brottet förblir oftast ouppklarat.

Du är med på att det vore märkligt och närmast oetiskt att, när man har en trovärdig misstänkt, inte sätta till alla resurser man har för att reda ut om det kan vara denne?

Finner man sedan bevisning efterhand, som pekar i en viss riktning, borrar man ju vidare där, inte på annat håll. I synnerhet spanar man inte "förutsättningslöst" (en spaningseufemism för "vi har ingen aning just nu".

Att det finns DNA från MGM på Lisa Holm är så uppseendeväckande stark bevisning att det vore tjänstefel att gå med på att "Det är säkert som ombudet förklarat, det kan ha hamnat där efter att MGM har skurit sig någon gång tidigare".
2015-09-16, 10:29
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Eftersom du så envist hävdar MGMs totala oskuld så måste du ha en förklaring till DNA-/blodfynd.
Att de verkligen finns kan vi nog utgå ifrån, jag tror inte att åklagaren försöker lura allmänheten/TR om den saken. Hur har de hamnat på Lisas tillhörigheter anser du. Du kan ju inte bara bortse från fynden när du bygger upp din teori.

Enligt Åklagaren , läste vi om att " det kommer att hända grejer "
Hända grejer? Han talar om också att han känner sig " nöjd"
Verkligen?
Är det allt så fantastiskt , då hade det inte funnits ett uns av tvivel
Verkar som att man börjat i fel ände med parollen " ta det säkra före det osäkra"
Man vill ha förklaring inte bara till DNA spåret utan även till alla dessa spärrningar , avspärrningar av viktiga platser , samt varför tog man in MGM som man sedan frenetiskt försöker få passa ihop med bevis
Borde man inte istället samla tek. Bevisningen först?
Jag säger inte att han är oskyldig men det är lite ruttet
2015-09-16, 10:34
Medlem
Angående DNA i allmänhet, är det inte så att två bröder har nästan likvärdigt DNA och det kan va svårt skilja på vems DNA prov man har tagit?

Jag kom att tänka på nu, litauerna är dom riktiga bröder ,alltså samma mor och far eller var någon av dom inköpt på någon marknad?
2015-09-16, 10:35
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Visst har man koll på varandra, men inte på det viset att man vet vad de gör varenda minut. Tvärtom ger ju livet på landet mycket större frihet att göra saker på gården utan att en granne sitter och stirrar på en hela tiden.
Dock har man ju ändå viss kontakt mellan grannarna och viktigare händelser (som barnafödslar, traktorköp, olyckor mm osv)kommuniceras grannar emellan.

Jovisst. Och nu hade det ju hänt något som jag antar de flesta på bygden blev medvetna om i princip inom närmsta timmen när fadern och kollegorna var och letade efter henne. Så det finns ju ett ganska specifikt tidsintervall att hänga upp iakttagelser på (om någon gjorts). Men i allmänhet säger inte frånvaron av alibi mycket. Det är väl även så att vittnesmål ibland kan vara felaktiga att någon är säker på att de sett X göra något som denne vanligtvis "alltid" gör vid viss tidpunkt även om X inte gjorde det just den dagen. Man är "säker" på någon regelbundenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in