Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Så tolkar läcker och advokater ljuger, men polisen är hederlig och sanningsenlig, enligt dig?
Det finns i alla fall lagstöd och viss tillsyn för att det skall vara på det senare sättet.
Att advokater (ombud), om inte ljuger, så åtminstone presenterar "en tänkbar, alternativ sanning" är väl bekant. Om tolkar läcker mer än andra är oklart, men alla tolkar är en (i princip olämplig)mellanhand mellan utredare och vittne (eller misstänkt), och riskerna för utredningsläckage ökar, så är det bara.
Av de två är ombudet dessutom inte bara helt oförhindrad att sprida infall, åsikter och alternativa hypoteser (bara de inte är en produkt av sådant som ligger under yppandeförbudet), utan det kan vara i klientens bästa intresse att så sker.