Citat:
Ursprungligen postat av
Aimbert
Men herregud. Läs vad jag skriver. Jag skriver INTE att Fingerprint kommer kursa om det kommer konkurrenter. Jag skriver att konkurrens kommer pressa marginalerna och omsättningen vilket gör det svårt för Fingerprint att rättfärdiga börsvärderingen.
Jag läser men läser du?
Du/Ni/Marknaden har ju helt omöjligt att greppa vad som skett och vad som sker.
Svenska folket är så instängt i sin lilla bubbla och klarar inte av att tänka i längre banor.
Läs vad Ola Rollen sa:
http://breakit.se/artikel/1066/ola-rollen-jag-utnyttjade-inte-dippen-i-aktien-for-att-kopa-billigt
Citat:
Ola Rollén tror dock i högsta grad på Fingerprint som bolag och aktieplacering vilket manifesteras av den tunga investering han nyligen gjort i företaget.
”Det känns som många av de etablerade svenska investerarna missat att sensormarknaden är på väg att explodera och att Fingerprint är det ledande bolaget i den nischen”, säger han.
Ola Rollén insåg potentialen i Fingerprint när jätten Apple köpte bolagets tuffaste konkurrent, Authentec, och sedan stoppade in sensortekniken i Iphone 5 hösten 2013. Med hjälp av Authentecs teknik lanserade Apple sedan det nya betalsystemet Apple pay och gjorde fingeravtryck-tekniken till standard i sina Iphone-telefoner. Det fick Apples konkurrenter att vakna och ordrarna började trilla in till Göteborgsbolaget Fingerprint – som plötsligt befann sig i ett drömläge som den största oberoende sensortillverkaren.
”Den enkla analysen jag gjorde var att Fingerprint befann sig på en marknad som skulle gå från noll till i princip hundra procents kundpenetration på kort tid. Därför ville jag investera i aktien”, säger Ola Rollén.
Precis så är det, hela marknaden var inställda på SKANDAL bolaget som var MILJARD bolaget i själva verket vilket ALLA lätt kunde räkna ut med lite IQ. Ni missade och nu försöker eran hjärna intala er själva att det inte är ett missat tåg och att det inte finns på kartan att JUST NI missade den här guld chansen. Man måste känna sig så jävla kass och det förstår jag efter hur mycket vi spammat och tipsat.
Ojojoj vilken tragedi
Citat:
Ursprungligen postat av
P.G
Räknar du med det i Fingerprint över tid?
P.G, har du kommit till förståelse med att bolaget går ifrån noll till fullt utvecklad på endast ett par år för att sedan antagligen bli uppköpta eller få en stabilare utveckling?
Gjorde en FUL förklaring av hur detta med noll-->>full utveckling ser ut på ett ungefär för att det ska vara lättare att förstå:
http://www.ladda-upp.se/bilder/wwxifjtfaerfj/
Det är en HELT ny marknad där portarna slagits upp och då går det fort.
Vill man då vara med när marknaden får sitt värde och vi vår avkastning lättar man såklart ankar innan det nått den "stabila" fasen där de okunnig köper och vi säljer.
Bilden ovan förklarar OCKSÅ hur jag tänker kring PE talet och varför man NU ska räkna på PE över 35(Speciellt under 2013-2014 var det hög aktuellt att göra det). För sitter du nu och räknar på låga PE tal förstår man inte utvecklingsbilden och då ser man heller inte potentialen och absolut INTE uppköpsrisken och vilket pris det skulle kunna bli.
Exempel på hur jag kommer använda mitt PE val:
2014 - PE ~50
2015 - PE ~35
2016 - PE ~25-30
2017 - PE ~20-25
2018 - PE ~15-20
2019 - PE ~10-15
Det här är JÄVLIGT viktigt att förstå när man värderar