2015-09-11, 20:44
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Har de konkurrensklausuler inom hamburgerbranchen?!
Har du källa på att det fodras för att en arbetsgivare ska kunna tvinga en anställd att välja vilket företag hen egentligen vill arbeta för?
Citera
2015-09-12, 20:16
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Har du källa på att det fodras för att en arbetsgivare ska kunna tvinga en anställd att välja vilket företag hen egentligen vill arbeta för?

Nej. Anledningen till att jag frågar är att i mitt anställningsavtal står det en hel del gällande konkurrenter. Jag kommer att bli satt i karantän innan jag kan gå till en konkurrent, vilket är helt förståligt. Att grilla hamburgare däremot känns tveksamt om det ska spela någon roll om jag är på BK på tisdagen och McDonalds på onsdagen. Knappast så att personalen i kassa/kök får reda på några hemligheter som konkurenterna inte redan vet ändå.
Citera
2015-09-12, 20:49
Medlem
Jag kommer troligen inte att jobba på Max, lönen var samma :l
Citera
2015-09-12, 21:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Nej. Anledningen till att jag frågar är att i mitt anställningsavtal står det en hel del gällande konkurrenter. Jag kommer att bli satt i karantän innan jag kan gå till en konkurrent, vilket är helt förståligt. Att grilla hamburgare däremot känns tveksamt om det ska spela någon roll om jag är på BK på tisdagen och McDonalds på onsdagen. Knappast så att personalen i kassa/kök får reda på några hemligheter som konkurenterna inte redan vet ändå.
Jag vet inte heller hur det förhåller sig, om det måste stå i kollektivavtalet eller anställningsavtalet, eller om det helt enkelt följer av lojalitetsplikten att inte få jobba för ett konkurrerande företag samtidigt.

Men i vart fall, det jag tänkte skriva är att du skriver om att "gå till en konkurrent", vilket jag tolkar som att du inte får börja för en konkurrent inom en viss tid efter avslutad anställning. Korrekt? Vad TS skriver om är ju att jobba för två konkurrerande företag samtidigt.
Citera
2015-09-13, 09:22
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Men i vart fall, det jag tänkte skriva är att du skriver om att "gå till en konkurrent", vilket jag tolkar som att du inte får börja för en konkurrent inom en viss tid efter avslutad anställning. Korrekt? Vad TS skriver om är ju att jobba för två konkurrerande företag samtidigt.

Sant, men syftet är ju detsamma - hindra företagsinformation från att läcka ut. Grovt förenklat ser jag inga sådana problem inom hamburgerbranchen på "golvnivå". Likaså ser jag inga problem om jag skulle städa för två bolag samtidigt.
Citera
2015-09-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qianyu
Aha smart! jag räknar ca 10kr besin för 1 mil och det är 2 mil till buger king och 3.5 mil till Max. Så fram och tillbaka till Buger king blir det 40 kr och Max 70 kr. Dock kommer jag bara jobbar deltid, men han sa att det kan bli mycket jobb på Max ändå..

20 kr kostar 1 mil MINST.. slitage på bil och höga bensinpriser. Tillslut så lönar sig inte ditt jobb på max.

MEN du får göra avdrag i deklarationen om du vill. För transport
Citera
2015-09-13, 13:09
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Sant, men syftet är ju detsamma - hindra företagsinformation från att läcka ut. Grovt förenklat ser jag inga sådana problem inom hamburgerbranchen på "golvnivå". Likaså ser jag inga problem om jag skulle städa för två bolag samtidigt.

Att ett företag inte vill att man ska jobba för annat företag samtidigt handlar inte alltid om information som man sitter på, utan om praktiska ting som möjligheten att jobba när man behövs om det handlar om timanställningar, eller att man riskerar att inte orka prestera sitt bästa, om det handlar om att ta ett till jobb utöver en heltidstjänst man har.
Citera
2015-09-13, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Embrace
Hmm jag tror du ska vara ganska så nöjd med 116,9 kr/h om du jobbar inom en snabbmatskedja. Är du vanligt restaurangbiträde eller arbetsledare? Min kompis på McDonalds tjänar 104kr/h nu, men vet att han för en tid sedan bara låg på 96kr/h.
Med tanke på timlönen skulle jag gissa på att din kompis är 19 år gammal och arbetsledare. 116,9 kr är timlönen för en medarbetare som är 20 år eller äldre.

Citat:
Ursprungligen postat av Qianyu
Hos Buger king så få jag 116.9 kr/h och 16 kr obtillägg
16 kr i OB-tillägg? Det låter konstigt.

Citat:
Obekväm arbetstid
Du ska ha OB- ersättning som är ett tillägg på lönen när du arbetar obekväma arbetstider.
Från och med 1 juni 2014
Måndag – fredag, kl. 20.00 – 06.00 21:00 kr
Lördag, kl. 16.00 – 06.00 21:00 kr
Söndag, kl. 06.00 – 06.00 21:00 kr
Alla dagar, kl. 01.00 – 06.00 39:50 kr * (21:00 kr + 18:50 kr)
Citera
2015-09-14, 21:44
Medlem
Nu är jag jätte osäker...
Jag gick på en gruppintervju hos Buger King, tjänsten som jag sökte var 1 person på heltid. Sen bokade de in oss alla 4 på provpass(med lön). Den dagen när jag kom till Buger King var det bara kläder på och börja jobbar... Efter halva jobbpasset så gav de oss mera tider till alla 4 men det var ingen snacka om anställningsbevis eller något sånt, ingenting. Jag gick och frågade om det flera gånger men de säger bara "de som fixar det där är inte här idag" så jag gick och jobbade... i 4 dagar och inte visste hur jag skulle få min lön eller om någonting, eller hur jag ska skriva upp de timmar som jag har jobbat:l Jag fick veta hur jag skulle jobba men inte hur allt pappersarbete skulle gå till. Det enda utbildning jag fick var typ hur jag skulle tvätta händerna och hålla rent och hur kassan fungerade. Men nu har jag fått min anställningsbevis och när jag kommer att få lön och det fick de andra också. Det är ju skumt med att de anställer 4 deltid fast de sökte 1 heltid. I söndags så tog alla mina tider slut och så ringer chefen idag kl 18:30 och säger att jag skulle ha börjat kl 17........ det hade jag ingen aning om. Ingen har sagt något till mig, jag har till och med kollat i personal pärmen efter flera tider men hittade ingen och så säger han till mig att jag måste alltid kolla i pärmen när jag har jobbat klart. Det har han aldrig sagt förut. Två av arbetsledare sa till mig att de skulle ringa mig när de behöver mig och inte ge mig en massa tider som jag inte ens vet av själv...Sen pratar många arabiska på Buger King vilket jag inte förstår alls men de verkar snälla, då det bli lite jobbigt när jag inte förstår alls...

Men iallafall så var jag på Max idag, där jag fick alla information på en gång i lugn och ro och svar på alla mina frågor, massa papper att fylla på och utbildningar som jag ska kolla på innan jag ska börja där. Sen bokade in de mig på korta arbetspass där en ordinarie kommer att lära mig allt. Från min sida så tycker jag att det var mycket skönare och bättre samt så vet de på Max att jag jobbar på Buger King med, det är inget som jag försöker att dölja. Jag har varit ärlig hela tiden. Men med tiden om det går bättre på Max kommer jag troligen slutar helt på Buger king...Samt så är Max Svenskt, så är det bättre att jobba på Max eller på Buger king ? :l Jag ska provjobba imorgon 2 timmar iallfall på max så få se hur det känns :l

Vad tycker ni ?
Citera
2015-09-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joffen87
20 kr kostar 1 mil MINST.. slitage på bil och höga bensinpriser. Tillslut så lönar sig inte ditt jobb på max.

MEN du får göra avdrag i deklarationen om du vill. För transport

Hur gör man det ? :SSS
Citera
2015-09-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Med tanke på timlönen skulle jag gissa på att din kompis är 19 år gammal och arbetsledare. 116,9 kr är timlönen för en medarbetare som är 20 år eller äldre.

16 kr i OB-tillägg? Det låter konstigt.

Jag fick papper från Max där det står hur mycker jag kommer att få men Från Bugerking så sa de bara att det var 16kr alla dagar.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in