2015-09-14, 18:34
  #39097
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fok.Dr1
Jag tror att Aftonbladet förstod att Nyheter Idag skulle släppa en undersökning pga Chang Fricks kryptiska meddelande och ville visa för alla att de minsan publicerar siffror även om SD ökar.

Mycket trolig slutsats.

Media var ju som barn på julafton i slutet av sin kampanj. De hoppade jämfota av iver att se om deras propaganda gett resultat. Otåliga likt en bantande tjockis som går och väger sig efter varenda överhoppar mål.

SvD kunde ju inte hålla sig utan lät SIFO göra en blixtundersökning. Varför skulle då inte Aftonbladet kunna ha gjort samma sak.

När det tjuvöppnade paketet blev en besvikelse kom de fram till att den inte hade något nyhetsvärde. Troligen med motiveringen att trenden med ett växande SD inte är en nyhet, så har det varit länge. Den extrabeställda mätningen var som en granskning där man inte hittade något av nyhetsvärde.

När de förstod att det ändå skulle publiceras possitiva SD-siffror ville de inte riskera att "konspirationsteoretikerna och trollen" som deltagit i Inzio skulle skriva på forum om detta och fråga sig vart undersökningen tog vägen.

Därför slängde de ut sin nyhet och lät den dö samma dag, okommenterad.
2015-09-14, 19:03
  #39098
Medlem
WisteriaLanes avatar
SD tuggar uppåt, men är lite orolig att brytningen med SDU innebär en backlash
2015-09-14, 19:07
  #39099
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
När kommer YouGov?

Runt den 20e brukar dom komma....
2015-09-14, 19:10
  #39100
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Arbetet med Partimodellen 2.0 har tyvärr gått på tomgång ett tag men idag tog det iaf ett litet steg framåt. Jag har nu äntligen ett rimligt sätt att hantera det faktum att partiernas volatilitet (i brist på bättre ord) varierar över tid, något som tidigare varit ett problem. För SDs del är inte detta jättekritiskt då de mest växer hela tiden, men för tex S under Juholt-episoden (och för de partier dit väljarna tog sin tillfälliga flykt) är det mycket viktigt.

Preliminära siffror för topp tre räknat för dagens datum:

S 25.9
SD 22.8
M 21.4

Siffran för SD är troligen i underkant då det nu gått ganska länge sedan senaste kalibreringen mot ankaret (maj) samtidigt som de växer snabbt. Räkna med någon procent till, minst. Skattningen av SDs momentana tillväxthastighet är nu hela 0.057 pe/dag, dvs 1.7 pe/månad. Proppen ur.

Framåtfiltrering av SDs väljarstöd och OIs "felfaktorer"

Jag uppskattar ju såklart att du har uppdaterat Partimodellen1, men undrar lite över siffrorna. Siffrorna du har i det här inlägget (S 25.9, SD 22.8 och M 21.4), kommer de siffrorna från Partimodellen 2.0? Det skiljer ju ganska mycket från siffrorna du har i PM1?
2015-09-14, 19:10
  #39101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisteriaLane
SD tuggar uppåt, men är lite orolig att brytningen med SDU innebär en backlash

Det är väl inte en käft som bryr sig om det? Vad gäller SDs fortsatta tillväxt så gissar jag att en framgångsfaktor är att man fortsätter agera stenhårt mot alla impulskontrollbefriade och rättshaverister i leden.

Även det kanske inte stämmer in på SDU så gissar jag att det bara är positivt med uteslutningsärenden inom SD för en bredare publik. Folk förutsätter att alla som kastas ur SD är idioter och därför skänker det trovärdighet till ledningens nolltoleranslinje. Till och med när uteslutning sker på lösa grunder. För det är ingen som bryr sig att ta reda på grunden.
2015-09-14, 19:24
  #39102
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det är väl inte en käft som bryr sig om det? Vad gäller SDs fortsatta tillväxt så gissar jag att en framgångsfaktor är att man fortsätter agera stenhårt mot alla impulskontrollbefriade och rättshaverister i leden.

Även det kanske inte stämmer in på SDU så gissar jag att det bara är positivt med uteslutningsärenden inom SD för en bredare publik. Folk förutsätter att alla som kastas ur SD är idioter och därför skänker det trovärdighet till ledningens nolltoleranslinje. Till och med när uteslutning sker på lösa grunder. För det är ingen som bryr sig att ta reda på grunden.
Varken positivt eller negativt i förhållande till SD:s förmåga att värva nya röster.

Rimligare är att folk röstar på SD oavsett hur deras interndemokrati inom partiet ser ut, därför att folk är helt jävla desperata att någon ska få stopp på det här vansinnet som pågår i Sverige. Man bryr sig varken om spelberoende partiledare, järnrör, skinheadbakgrund, eller att man sparkar ut ett av dom mest växande och populära ungdomsförbunden i Sverige idag.

Allt sådant blir ett svagt bakgrundsbrus som överröstas av att vårt land och vår livsstil snart inte finns längre.

Antagligen rätt skönt för "Dom fyras gäng", men knappast förutsättningar som kommer att hålla i någon längre period.
2015-09-14, 19:53
  #39103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Varken positivt eller negativt i förhållande till SD:s förmåga att värva nya röster.

Rimligare är att folk röstar på SD oavsett hur deras interndemokrati inom partiet ser ut, därför att folk är helt jävla desperata att någon ska få stopp på det här vansinnet som pågår i Sverige. Man bryr sig varken om spelberoende partiledare, järnrör, skinheadbakgrund, eller att man sparkar ut ett av dom mest växande och populära ungdomsförbunden i Sverige idag.

Allt sådant blir ett svagt bakgrundsbrus som överröstas av att vårt land och vår livsstil snart inte finns längre.

Antagligen rätt skönt för "Dom fyras gäng", men knappast förutsättningar som kommer att hålla i någon längre period.


Korrekt analys, rätt igenom.
2015-09-14, 20:03
  #39104
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WisteriaLane
SD tuggar uppåt, men är lite orolig att brytningen med SDU innebär en backlash
Det är ingen som bryr sig om det mer än vissa SDU:are själva. Oregerliga ungdomsförbund är inte direkt ett nytt fenomen.

Finns en diger lista på vad kända, annars vettiga personer som t ex Anders Borg haft för idéer i sin ungdom. Vuxen blir man egentligen inte förrän efter 25. Hjärnan kan sägas vara fullt utvecklad vid 27 års ålder (även om som person förstås fortsätter utvecklas livet ut).
2015-09-14, 20:04
  #39105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Jo SD har sin basväljarkår bland låg/outbildade unga män. Utbildade och lite mer upplysta människor röstar knappt inte på ett rasistparti.

Inklusive dom 7,3% som har utländsk bakgrund då? Verkar lite konstigt då "alla" invandrare verkar vara akademiker enl pressen?! Eller har pressen fel??
2015-09-14, 20:09
  #39106
Medlem
cutlerjrs avatar
Vad fan ska S och framförallt M ta sig till? De står helt handfallna och bara ser på när SD går fram som en ångvält till Sveriges överlägset största parti 2018.

Är de medvetna om hur stora SD kommer bli? Kommer de bara låta det hända!?

Jag kan inte begripa hur de kan vara så sinnesjukt verklighetsfrånvarande..
2015-09-14, 20:22
  #39107
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Vad fan ska S och framförallt M ta sig till? De står helt handfallna och bara ser på när SD går fram som en ångvält till Sveriges överlägset största parti 2018.

Är de medvetna om hur stora SD kommer bli? Kommer de bara låta det hända!?

Jag kan inte begripa hur de kan vara så sinnesjukt verklighetsfrånvarande..
Man lever och verkar i en bubbla, det är förklaringen. Umgås man med likasinnade och läser vad likasinnade skriver och får ryggdunkningar från likasinnade så har man svårt att se vilka fel man gör.
SD kan lugnt avvakta och se väljarna strömma till.
2015-09-14, 20:42
  #39108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutlerjr
Vad fan ska S och framförallt M ta sig till? De står helt handfallna och bara ser på när SD går fram som en ångvält till Sveriges överlägset största parti 2018.

Är de medvetna om hur stora SD kommer bli? Kommer de bara låta det hända!?

Jag kan inte begripa hur de kan vara så sinnesjukt verklighetsfrånvarande..

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man lever och verkar i en bubbla, det är förklaringen. Umgås man med likasinnade och läser vad likasinnade skriver och får ryggdunkningar från likasinnade så har man svårt att se vilka fel man gör.
SD kan lugnt avvakta och se väljarna strömma till.

Ni utgår från att de är naiva eller ointelligenta. Jag tror det är felaktig slutsats. De vet vad de gör i alla fall i invandringsfrågan. Skulle de satsa på att växa i storlek som partier skulle de för länge sedan anammat SD politik eller hållit fast vid sin egen ursprungliga. De är styrda eller kontrollerade av en yttre makt/organisation/sammanslutning/grupp. Jag ser ingen annan förklaring. De vet att de saknar stöd för det de gör. De vet att de hatas mer än något annat svenskar hatat på flera hundra år. Jag tror toppskiktet i varken S eller M kommer vända frivilligt utan de kommer hålla fast vid den här linjen utöver stupet.

Stora frågan för mig är vad vet de som inte vi vet men också hur kan "något" ha ett sådant grepp om så många över så lång tid?

I det lilla perspektivet är det logiskt att näringslivet samtalar med SD när de förefaller vara största parti, men i det stora perspektivet kan knappast S och M driva massinvandringslinjen utan att de viktigaste företrädarna i näringslivet är med på det.

Någon sa att Bildt vill öka asylmottagningen trettiofalt. Stämmer det? S och M kommer inte göra någonting i invandringsfrågan innan de förvissat sig om att deras syfte är uppnått, vad det än nu är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in