2015-09-14, 12:58
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Morata
Mandzukic
Dybala
Zaza

...detta är inget toppanfall i min bok. Jämför med Inter idag. Icardi som har gjort över tjugo mål i Serie, och en Jovetic som vi alla vet vad han går för. Han avgör matcher på egen hand. Palacio och Ljajic på bänken. Hade heller inte bytt Romas anfall mot dessa. Milan? Bacca, Luiz Adriano, Balotelli, Cerci, Menez, Honda... Inte speciellt långt ifrån. Det har snackats mycket om Tevez exit, men den betyder nog än mer än vad vi fattar. Han gav Juventus X-faktorn. I år hänger det på att Dybala växlar upp och utvecklas. Vilket inte är särskilt rimligt. De andra är stabila och bra men inte mer än så (Mandzukic överskattades extremt mycket av Juventus av nån anledning). Dock starkt förtjust i Morata men han behöver en X-gubbe bredvid sig, som sagt.

Pogbas usla säsongsstart väger också in såklart.

Herregud vad det överdrivs här inne. Mandzkic, Dybala, Morata och Zaza (glöm inte Cuadrado) kanske inte är ett topp anfall, än. Men det duger gått och väl för en liga titel i Serie A och en kvartsfinal i CL. Högre förväntningar ska man inte ha. Folk verkar glömma att Morata har varit skadad men förra säsongen var han våran bästa anfallare i CL.

Du tar med Jovetic för vi alla vet vad han går för men du glömmer Cuadrado som man kan säga likadant om, fast han inte är ett glashus som Jovetic. Ge Jovetic någon månad till så sitter han i gymmet.

De här hänt något med många här. Förra säsongen lät det att Gervinho, Iturbe, Ljajic, Cerci, Menez, Palacio, Balotelli var helt värdelösa. Inga ville ha kvar dem i respektive klubbar. Det klagades och åter klagades. Men nu när Juventus fått en dålig start så har de helt plötsligt blivit världsspelare? Skämtar ni med mig? Icardi, Bacca, Dzeko är bra. Håller samma nivå som Juventus.

Kom Roma tvåa förra säsongen med Ljajic som top-målskytt på 7(?) mål kan Juventus vinna ligan med de anfallarna de har nu. Det är inte anfallet det är fel på. Men många gillar att skriva om det för andra klubbar värvat på där uppe på anfallet.

------

Min tes är fortfarande att försvaret är problemet. Udinese fick ett skott på mål. Det blev mål. Chievo hade nog tre skott på mål. Bör varit TRE mål. En jävla superrädding av Buffon och en hjärndöd domare gav Juventus en poäng. Anfallet har chanser på chanser, men bollen vill inte in. Tillslut kommer det lossna. Det är mycket nytt där uppe så jag är inte förvånad att bollen inte vill in. Men jag är lugn.

Försvaret dock är under all kritik. Dessutom med bara EN ny spelare där. Men det ska inte skapa problem. Men tydligen har det hänt något. Skulle Juventus inte släppt in ett tidigt mål mot Chievo skulle matchen varit helt annorlunda. Samma med Udinese, kanske. Målet kom rätt sent men Udinese hade 11 man bakom boll sista kvarten. Alla som kan sin CALCIO vet att det är svårt för alla lag att göra mål då.

Man bygger bakifrån. Man lägger grunden. Det har man gjort på pappret. Men på planen ser det skakigt ut.

Sen kan man tillägga, om man vill, att man haft många skador. Khediras skada var nog värre än vad många tror. Fick nog tänka om både på planen och mercaton.
Citera
2015-09-14, 13:24
Medlem
Saandros avatar
Tog mig tiden att räkna alla mål och assist som respektive "anfallare" har tillsammans i varje lag från förra säsongen. Bara mål och assist i respektive liga. INTE cuper.

Inter
Icardi: 22 mål 8 assist
Jovetic: 5 mål 3 assist
Ljajic: 8 mål 2 assist
Palacio: 8 mål 8 assist

43 + 21 = 64

Milan
Luiz 9 mål 10 assist (Ukraina)
Balo 1
Bacca 20 mål 7 assist
Menez 16 mål 4 assist

46 + 21 = 67

Roma
Dzeko 4 mål 3 assist
Totti 8 mål 6 assist
Iago 13 mål 5 assist
Iturbe 2 mål 2 assist
Salah 6 mål 3 assist
Gervinho 2 mål 5 assist

35 + 24 = 59

Juventus
Zaza 11 mål 3 assist
Mandzukic 12 mål 5 assist
Morata 8 mål 5 assist
Dybala 13 mål 10 assist
Cuadrado 4 mål 3 assist

48 + 26 = 74

Juvenuts vann alltså den här tidskrävande meningslösa uträkning. Men eftersom många gillar att hoppa på de svartvita anfallet så känns det skönt att veta att Juventus har anfallet med mest mål i sig.
Citera
2015-09-14, 13:54
Medlem
Kan man verkligen kalla Cuadrado en anfallare? När Barcelona ville värva honom här om året så var det som ytterback...

Har inte sett honom alltför mycket under åren men har alltid fått för mig att han är en kanttekniker snarare än något annat...
Citera
2015-09-14, 16:29
Medlem
Klopeks avatar
Problemet med Juventus är mittfältet säger jag, helt söndertrasat p.g.a skador innan säsongen ens börjat. Khedira skadad, Marchisio skadad (igen!) utbytt i halvtid i matchen mot Chievo.

Ärligt talat så har Inter giftigast anfall, Icardi spottar in mål 20 mål förra säsongen. Jovetic har börjat bra och får han hålla sig skadefri så osar hela han klass. Perisic är också en bra värvning.

Milan gjorde ett klipp i Bacca, han kommer bli nyttig för Milan. Kan göra sin gubbe likt Tevez. Adriano var också ett bra köp av Milan.

1. Inter
2. Milan
3. Juventus/Roma likvärdiga i anfallet tycker jag.

Detta är om man rankar anfallet och jag är Juventus supporter men jag kan inte förneka vad jag sett i matcherna.

Den enda spelare som har potential att vara kreativ och bära Juventus är Dybala men han är för ung, hade Tevez stannat en säsong till hade Dybala kunnat skolas in i lugn och ro.

Morata kan inte bära ett lag han behöver en lek-kompis som Tevez som är klass rakt igenom som gör sin gubbe. Nu har Morata varit mycket skadad men han behöver en kreativ bredvid sig och det är Dybala men han är inte där ännu för valpig.

Jovetic = presterar nu
Bacca = presterar nu
Juventus = Dybala inte på samma nivå ännu

Det är den stora skillnaden enligt mig och misstaget Juventus gjort att köpa spelare för framtiden + avdankade spelare som större klubbar inte vill ha. Mandzukic är en uppgradering från Llorente men handen på hjärtat, är inte den typen av targetspelare väldigt omodern nuförtiden? Det krävs att en anfallare kan driva med boll, göra sin gubbe o.s.v för att vara komplett.

Bättre bli det inte när Zaza även han är en targetspelare, stabbig som Mandzukic. Kvar blir då Dybala som ung och lovade kreatör och Morata som bra på allt men inte sylvass på något som anfallare. Där är problemet.

Cuadrado, Sandro, Hernanes och Pereyra kommer att få en avgörande roll i år för Juventus om det blir flopp eller inte eftersom vi inte har någon Tevez att förlita oss på.
Citera
2015-09-14, 16:50
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Problemet med Juventus är mittfältet säger jag, helt söndertrasat p.g.a skador innan säsongen ens börjat. Khedira skadad, Marchisio skadad (igen!) utbytt i halvtid i matchen mot Chievo.

Ärligt talat så har Inter giftigast anfall, Icardi spottar in mål 20 mål förra säsongen. Jovetic har börjat bra och får han hålla sig skadefri så osar hela han klass. Perisic är också en bra värvning.

Milan gjorde ett klipp i Bacca, han kommer bli nyttig för Milan. Kan göra sin gubbe likt Tevez. Adriano var också ett bra köp av Milan.

1. Inter
2. Milan
3. Juventus/Roma likvärdiga i anfallet tycker jag.

Detta är om man rankar anfallet och jag är Juventus supporter men jag kan inte förneka vad jag sett i matcherna.

Den enda spelare som har potential att vara kreativ och bära Juventus är Dybala men han är för ung, hade Tevez stannat en säsong till hade Dybala kunnat skolas in i lugn och ro.

Morata kan inte bära ett lag han behöver en lek-kompis som Tevez som är klass rakt igenom som gör sin gubbe. Nu har Morata varit mycket skadad men han behöver en kreativ bredvid sig och det är Dybala men han är inte där ännu för valpig.

Jovetic = presterar nu
Bacca = presterar nu
Juventus = Dybala inte på samma nivå ännu

Det är den stora skillnaden enligt mig och misstaget Juventus gjort att köpa spelare för framtiden + avdankade spelare som större klubbar inte vill ha. Mandzukic är en uppgradering från Llorente men handen på hjärtat, är inte den typen av targetspelare väldigt omodern nuförtiden? Det krävs att en anfallare kan driva med boll, göra sin gubbe o.s.v för att vara komplett.

Bättre bli det inte när Zaza även han är en targetspelare, stabbig som Mandzukic. Kvar blir då Dybala som ung och lovade kreatör och Morata som bra på allt men inte sylvass på något som anfallare. Där är problemet.

Cuadrado, Sandro, Hernanes och Pereyra kommer att få en avgörande roll i år för Juventus om det blir flopp eller inte eftersom vi inte har någon Tevez att förlita oss på.

Tänkte precis börja skissa på ett svar men det här inlägget speglar i princip helt och hållet min syn på det, med tillägget att jag aldrig har rankat Cuadrado lika högt som Jovetic. Montenegrinen lär heller knappast spendera lika mycket tid i sjukstugan som han gjorde i PL, närkampsspelet är helt enkelt inte likadant i Serie A.

Nej, jag tycker det luktar renovering redan nästa sommar på det där anfallet.

Sen får vi inte glömma Napoli heller, de är definitivt där uppe och tampas ifråga om anfallet.
Senast redigerad av snillet_1 2015-09-14 kl. 16:56.
Citera
2015-09-14, 18:40
Medlem
Och varför glömma Lazio som hade seriens näst bästa anfall förra säsongen?

Måluträkningen lite högre upp blir ganska missvisande då det bara är 4 spelare från Milan men 6 st från Roma Sen blir ju vissa mål räknade dubbelt när Palacio assisterat Icardi t.ex.
Så jag är helt enig, det blev ganska meningslöst haha.

Årets Serie A ser ut att bli jämnare och mer spännande än någonsin. Juventus var ju 17 poäng bättre än Roma förra säsongen, frågan är om de blivit 17 poäng sämre nu. Enligt mig har de iaf gjort en dålig mercato. Khedira kommer spendera mer tid i sjukstugan än på plan, missade 19 matcher förra säsongen och i stort sett hela säsongen innan dess, verkar inte bli någon bättring. Marchisio borta en månad till nu och vi kan börja snacka ordentlig kris i Turin. Men med lite tålamod kommer maskineriet igång och frågan är hur många poäng de kan hämta upp då.

Roma trivs nog bäst att vara det jagande laget, kommer de leda serien mot våren och Juventus börjar äta ikapp försprånget så kan det bli platt fall hos de rödgula. Det hjälper heller inte att de själva, och de flesta andra, höjer deras mercato till skyarna och att Scudetton nästan skulle vara en självklarhet nu. 7-1 förlust mot Barca i veckan och säsongen kan vara över

I min bok så är Dzeko en spelare som de verkligen behöver, men killen är påväg utför i karriären och hade en väldigt blygsam fjolårssäsong i City. Vet inte riktigt vart han står. Salah är också överskattad, hade en fantastisk start i Viola innan han dalade och i många matcher var helt osynlig. Kan bli en ny Iturbe? Försvaret är också väldigt utsatt för eventuella skador.

I Napoli borde man också känna en viss oro. Sarri är oprövad på denna nivån och får han inte igång spelet snart hamnar man för långt efter. Hur mycket tålamod ska Laurentis ha? Om spelet sviktar, ska man "ge upp" denna säsongen och lita på att Sarri med lite tid kan göra något riktigt bra eller får han gå om Napoli skulle misslyckas att vinna mot Lazio och/eller Carpi? Ett 4-3-1-2 är galenskap med såna härliga yttrar som Napoli befogar över.

Uppe i Milano så är Milan inte ett färdigt lag än och ett giftigt anfall kan inte kompensera för ett undermåligt försvar. Mihajlovic sitter inte kvar hela säsongen.

Inter däremot kan bli farliga. Inget Europa-spel gynnar dem mot konkurrenterna och trots att man inte sett speciellt övertygande ut i de första matcherna har man ändå 9p. Starkt. Dock är jag osäker på Mancini. Han måste få ordning på spelet och taktiken, man kommer inte fortsätta vinna genom att spela mediokert.

Lazio kan bli säsongens joker, igen. Ständigt underskattade men har fått behålla hela laget över sommaren. Kan de komma igång igen och tända på alla cylindrar som vi såg förra säsongen kan det bli riktigt spännande för Laziali. Matri ser ut att kunna bli ett kap och med lekkamrater som Candreva, Anderson, Keita m. fl så kan Lazio spruta in mål i år igen. Men då måste Pioli börja rotera och låta de yngre, lovande spelarna lira i Europa League. Parolo och Biglia kan inte spela varje match.

Fan va kul denna säsongen ska bli!
Citera
2015-09-14, 19:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiCanio
Måluträkningen lite högre upp blir ganska missvisande då det bara är 4 spelare från Milan men 6 st från Roma Sen blir ju vissa mål räknade dubbelt när Palacio assisterat Icardi t.ex.
Så jag är helt enig, det blev ganska meningslöst haha.

Saandro får nog förklara vad som var kriterierna för uträkningen. Jag förstår dock att vissa lag har fler etablerade anfallare än andra lag, då bör fler spelare räknas in om man kan tänkas gå runt på fler. Soccerway är ju en bra sida för resultat & statistik så man kan ha som kriterium att spelaren måste vara uppsatt som anfallare där, samt att målen måste kommit i en hyfsad liga. Shaktar Donetsk bör ju då anses husera i en hyfsad liga men jag fattar inte varför inte Hondas 6 mål & Niangs 5 mål räknades in.

Assist kan man skippa även om det finns en poäng i att visa hur pass produktiva anfallare är på att hitta varandra.
Citera
2015-09-14, 19:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Milan
Luiz 9 mål 10 assist (Ukraina)
Balo 1
Bacca 20 mål 7 assist
Menez 16 mål 4 assist

46 + 21 = 67

Med Soccerway som källa så får jag det till 41 mål från spelare uppsatta som "Attackers". Har då räknat in Honda (6 mål för Milan) & Niang (5 mål för Genoa) istället för Menez.
Citera
2015-09-14, 20:06
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Inter
Icardi: 22 mål 8 assist
Jovetic: 5 mål 3 assist
Ljajic: 8 mål 2 assist
Palacio: 8 mål 8 assist

43 + 21 = 64

Stämmer med 43 mål. Den 18-årige albanen Rey Manaj (är det här ens ett riktigt namn?) står visserligen noterad för 2 mål i Cremonese men det är i Lega Pro & den serien är så jävla dålig efter förändringen av ligasystemet. I alla fall är vissa lag av mycket låg klass. Hade det varit Serie B tycker jag nog man kunnat räkna in det.
Citera
2015-09-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Saandro får nog förklara vad som var kriterierna för uträkningen. Jag förstår dock att vissa lag har fler etablerade anfallare än andra lag, då bör fler spelare räknas in om man kan tänkas gå runt på fler. Soccerway är ju en bra sida för resultat & statistik så man kan ha som kriterium att spelaren måste vara uppsatt som anfallare där, samt att målen måste kommit i en hyfsad liga. Shaktar Donetsk bör ju då anses husera i en hyfsad liga men jag fattar inte varför inte Hondas 6 mål & Niangs 5 mål räknades in.

Assist kan man skippa även om det finns en poäng i att visa hur pass produktiva anfallare är på att hitta varandra.

Jag tänkte mest att det blir ju ojämnt om vissa lag får räkna med 6 spelare medan andra 4. Ska det vara en rättvis uträkning hade man kanske kunnat ta de 4 anfallarna med flest spelade minuter eller liknande.
Citera
2015-09-14, 20:24
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Roma
Dzeko 4 mål 3 assist
Totti 8 mål 6 assist
Iago 13 mål 5 assist
Iturbe 2 mål 2 assist
Salah 6 mål 3 assist
Gervinho 2 mål 5 assist

35 + 24 = 59

Fotboll är egentligen en alltför dynamisk sport för att riktigt kunna köra såna här jämförelser. Spelets magi rimmar inte alltid med statistik. På Soccerway står Salah uppsatt som mittfältare & faller alltså bort om vi kör "attacker" som kriterium. 18-årige argentinaren Ezequiel Ponce gjorde dock 1 mål för Newell's Old Boys vilket ju bör räknas in.

30 mål alltså.
Citera
2015-09-14, 20:46
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Juventus
Zaza 11 mål 3 assist
Mandzukic 12 mål 5 assist
Morata 8 mål 5 assist
Dybala 13 mål 10 assist
Cuadrado 4 mål 3 assist

48 + 26 = 74

Här räknas Cuadrado som mittfältare på Soccerway & siffran blir därmed 44 mål.

Alltså: Juventus 44, Inter 43, Milan 41 & Roma 30.

Sedan är det klart att Romas taktik skulle kanske tala för att Salah är en forward men det luriga med statistik är ju att saker kan falla mellan stolar & bli missvisande. Dock har ju dagens Roma-tränare Garcia knappast stärkt klubbens offensiva image.

Den ende spelare uppsatt som attacker som räknats bort är Inters Rey Manaj med 2 mål. Uppenbarligen skulle hans strutar i Cremonese förändra utgången av den här uträkningen. Någon nörd som tycker det här är extremt viktigt kan ju ta reda på vilka lag han nätade mot. Kanske var det något att hänga i granen trots allt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in