2015-09-14, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är ju inte så att boendekostnaden har stigit med 19%.

Så om bostäderna stigit med 19% på en månad, så den som får köpa idag för 19% högre, hur många procent har dennes boendekostnader stigit?
2015-09-14, 13:30
Medlem
Citat:

Jag ämnar inte att lämna marknaden förrän jag blir pensionär, upp eller ner spelar ingen roll. Bäst är det ju om det går ner så kan jag byta upp mig.

Om det går ner i pris, går inte din lya ner i pris då?
2015-09-14, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
"statestik", hehe det märks att vi har en riktig tung debattör här

Börjar du bli nervös nu när börser krackelerar och snart följ bostadspriser med så du måste börja med att anmärka på stavningar?

Men iofs.. kom på att du är sverigedumokrat.. och de e ju inte de skarpaste knivarna i lådan
2015-09-14, 13:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo

Vad spelar det för roll? Jag måste bo och därför gör jag som vanligt... ingenting.

En bostad är ingen aktie. Och för övrigt så behandlar jag min bostad precis som jag behandlar mina aktier nämligen att jag behåller och säljer inte om det skulle gå ner.

Det troliga scenariot är att jag kommer att byta upp mig i storlek sådana fall/ köper fler aktier billigare.
2015-09-14, 14:18
Medlem
Citat:
Vad spelar det för roll? Jag måste bo och därför gör jag som vanligt... ingenting.

En bostad är ingen aktie. Och för övrigt så behandlar jag min bostad precis som jag behandlar mina aktier nämligen att jag behåller och säljer inte om det skulle gå ner.

Det troliga scenariot är att jag kommer att byta upp mig i storlek sådana fall/ köper fler aktier billigare.

Jo men du skrev att om priserna gick ner så skulle du byta upp dig, går inte lyan du bor i ner? Eller du kanske inte skall sälja den i så fall utan hyra ut den?
2015-09-14, 14:35
Medlem
Citat:

Spelar ingen roll för sune bor kvar ifall det går ner och går det upp så har han fått mer handpenning och kan byta upp sig till en dyrare bostad. Och när han säljer den gamla bostaden för att byta upp sig till dyrare så tror sune att han cashat in en vinst och blivit rikare.
2015-09-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Spelar ingen roll för sune bor kvar ifall det går ner och går det upp så har han fått mer handpenning och kan byta upp sig till en dyrare bostad. Och när han säljer den gamla bostaden för att byta upp sig till dyrare så tror sune att han cashat in en vinst och blivit rikare.

Iofs så vill jag oxå byta upp mig vid nästa ras. Vill helst hitta med sjötomt och där jag bor kan man hitta sådana villor från 6 till 9 miljoner. Får jag den möjligheten innan jag blir 55 bast (efter det så känns det inte lönt, för då är det nog ett varmare land som gäller) så kommer jag ta den och i första hand försöka hyra ut villan jag bor i nu (om det går övertala banken till detta), bor iofs i ett väldigt stort hus just nu, å dessa är väl inte det vanligaste man hyr ut kan jag tänka..
men men, tiden får utvisa
2015-09-14, 15:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo men du skrev att om priserna gick ner så skulle du byta upp dig, går inte lyan du bor i ner? Eller du kanske inte skall sälja den i så fall utan hyra ut den?

alla bostäder går ner även de större. Således tjänar jag mer på om det går ner än upp eftersom mitt mål är att byta upp mig.

Nu har jag så pass mycket insats att jag inte kommer att bli berörd av prisnedgångar som en person som är ny på marknaden är.
2015-09-14, 15:33
Medlem
Citat:

Iofs så vill jag oxå byta upp mig vid nästa ras. Vill helst hitta med sjötomt och där jag bor kan man hitta sådana villor från 6 till 9 miljoner. Får jag den möjligheten innan jag blir 55 bast (efter det så känns det inte lönt, för då är det nog ett varmare land som gäller) så kommer jag ta den och i första hand försöka hyra ut villan jag bor i nu (om det går övertala banken till detta), bor iofs i ett väldigt stort hus just nu, å dessa är väl inte det vanligaste man hyr ut kan jag tänka..
men men, tiden får utvisa

Läs om läs rätt, Sune kan bara byta upp sig när hans nuvarande bostad gått upp i värde.
2015-09-14, 15:40
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Snyggs stavning på statistik professorn!

"Att märka ord är den svages sätt att argumentera" heter det.
2015-09-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Läs om läs rätt, Sune kan bara byta upp sig när hans nuvarande bostad gått upp i värde.

Jodå förstod din point
2015-09-14, 17:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Och som vanligt drar bubbelbabblare slutsatsen att priserna är för höga nu för att de var lägre tidigare. Utan andra argument än så kan det förstås vara precis tvärtom, det var för låga priser tidigare eftersom de är högre nu.

"statestik", hehe det märks att vi har en riktig tung debattör här
Slutsatsen är snarare att priserna kontra lönerna i tillväxtområden stigit oroväckande snabbt senaste åren, nu är det turbo som gäller i 08.
Priset på pengar är rekordlågt, dock kommer signaler om att det kommer en vändning och priset på pengar kommer börja stiga.
Frågan är om den som idag sitter på 3 milj i lån och klarar det galant skulle klara 6 Mill eller 7-8 milj i lån lika galant? Det blir följden om räntorna dubblas och tuffar upp ytterligare någon procent.

Personligen tror jag vi är inne i spurten, 3 år till sen börjar det knaka rejält i pyramiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in