2015-09-13, 12:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Jo, eftersom jag kan bedöma läget efter vilken information som är aktuell, vilket jag har förklarat. Och dagens bedömning är givetvis en spekulation - baserad på logik.

Jag fattar inte varför du tjatar om åklagarens ageranden. Det är ju ändå ingen här som tror att du är mer insatt i ärendet än vad han är. Snart får du veta vad alla andra redan fattar.

Igen, skulle åklagaren låtit bli att upplysa allmänheten om polisen sett NB stå med Lisas huvud i handen?
Så, din övertygelse om skuld är en spekulation - baserad på logik, övertygelsen baseras alltså inte på vetskap.

Ja, eftersom det tillhör förundersökningssekretessen.
2015-09-13, 13:08
Medlem
Någon som vet mer om hur det går med utredningen?
2015-09-13, 13:10
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det hittats blod på någon textilpersedel, går det inte att se om besudlingen härrör från en gammal torkad blodfläck eller om det är frågan om färskt blod? Blir det inte så att om det är från en torkad blodfläck blir besudlingen bara på ytan av fibrerna som en smutsfläck men om det rör sig om färskt blod så tränger blodet in i fibrerna och kan urskiljas med mikroskop?
Ja, mycket hänger på hur besudlingen ser ut, eller om det bedöms vara blod från stänk, droppande blod, osv - många olika möjligheter som måste bedömas från fall till fall (textilie för textilie). - Har NB sagt att han blött en mer ansenlig mängd blod på en viss plats (skurit sig på en kniv med ärrbildning som följd, sluntit med en spik som farit in i ena armen, eller t.o.m. i ögat, osv) så blir det genast svårare. Helst ska han ha talat om detta innan han fått ta del av sitt blod-DNA. Han bör komma ihåg även mindre incidenter. - Eftersom LH återfanns efter fem dygn bör det vara fråga om intorkat blod; en mindre besudling går inte att åldersbestämma. - Man har med hjälp av spektroskopisk analys experimenterat med att bestämma åldern av vissa blodfläckar (alla är inte lämpade för denna analys), men det finns ännu så länge inga direkt tillförlitliga resultat):
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S037907381000383X
Som sagt: Det beror helt och hållet på hur stor besudlingen är, hur den ser ut, på vilken tillhörighet den har avsatts samt var denna tillhörighet hittats.
2015-09-13, 13:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ja, tro ska man göra i kyrkan, i domstolen ska man veta, eller säga att man inte vet. Och som domare får man inte veta något när man kliver in i rättssalen. Vad säger att #Psykosomalisk inte är typisk för allmänheten och blivande nämndemän, och alltså vet innan rättegången börjar?

Med ett sådant inlägg förolämpar du folks intelligens och förmåga att tänka kritiskt och att bilda sig egna uppfattningar.

De flesta människor är inte så dumma i huvudet att de snöar in så pass mycket på vad som uttryckts i media,
att de inte har förmågan att bilda sig en annan uppfattning om det skulle visa sig att bevisning
och teorier inte riktigt håller och att advokaten kommer med ett bra och trovärdigt försvar som visar på brister och tvivel i åtalet.

Sen, såklart, finns alltid folk som snöar in för mycket på sina teorier, som inte bryr sig än hur mycket fakta och bevisning som finns, eller hur?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-13 kl. 13:14.
2015-09-13, 13:14
Medlem
Citat:
Så, din övertygelse om skuld är en spekulation - baserad på logik, övertygelsen baseras alltså inte på vetskap.
Vetskapen består i att åklagaren agerar utifrån objektivitetsprincipen och inte skulle gått ut med sin uppgift om det inte handlat om överväldigande bevisning.
Situationen kan bara tolkas som om åklagaren säger att han vet att han har rätt man.
Citat:
Ja, eftersom det tillhör förundersökningssekretessen.
Det spelar ingen roll när en nämndeman fått veta att GM stått med ett BO:s huvud i handen, utfallet kan bara bli det samma.

De som står över åklagaren har inte anmärkt på hans ageranden, varför skulle vi här tro att dina funderingar väger tyngre?
Jag förstår alltså inte hur du kan tro det.

Och som sagt, att påstå att åklagaren vill ha personlig PR, är så billigt med tanke på hur diskret och måttfullt han har agerat i stort.
Är det någon som vill ha PR är det väl du.
2015-09-13, 13:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyltran
Jag vet inte, men jag har svårt att tro att en advokat som arbetar på så sätt kommer att bli särskilt framgångsrik.

Om mer än en klient säger samma sak om samma advokat "Sillen sa till mig att undanhålla information" så har jag svårt att tro att det inte blir hett om öronen för den advokaten?
Ja, men det finns en hel del brännvinsadvokater - som ofta också konsulteras av de som gärna svänger ihop en liten historia.
2015-09-13, 13:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nja, brottmålsadvokater blir ofta tilldelade ärenden. Om kollegor skulle börja titta snett och om ryktet solkades så riskerar man snart att förpassas ut i kylan.
De som tilldelas ärenden spelar ofta i en annan division.
2015-09-13, 13:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Det är inte advokaten utan klienten själv som fattar beslut om hur han ska föra sin talan. Advokaten är hans juridiska redskap och tar aldrig över försvaret.
Återigen, en advokat säger aldrig: gå och ljug! Men han kan (om än försiktigt) antyda ett och annat, ställa frågor som kan väcka klientens tankegångar i olika riktningar... Om klienten fattar vinken och om det är ett försvarssätt som passar honom, då kör man på det. Det är ett finstämt spel dem emellan.
Ja, det är en bra beskrivning - av en bra advokat. - En advokat kan ju också frånsäga sig ett uppdrag om klienten ger upphov till en massa samvetsbetänkligheter som stör nattsömnen.
2015-09-13, 14:06
Bannlyst
Citat:
Behövdes tvångsmedel pga språkförbistring?
Det beror nog på vad man menar. Tror att nationalitet spelar mindre roll när polisen står utanför och vekrligen gör klart att man vill in, men de där inne uppenbart ser och förstår vad som är på gång men agerar i annan riktning.

Det har inget annat med språket att göra än att man aktivt nonchalerar budskapet, vilket troligen också är anledningen till det bryska gripandet som vittnades om av journalister på platsen. Ignoransen är nog det som krävde beteendemodifikationen, notera att kvinnan inte fick denna handsom modifikator antagligen för att hon var medgörlig, men även hon var väl från litauen tror jag.

*Rättning*
Trodde att kommentaren avsågs handfängsel vid hämtning från bostad ... alltså fel från mig från början. Har ingen aning om vilka kriterier som avgör om en häktad ska få vistas utan eller med vid transport i övrigt.
Senast redigerad av GoogleSEO 2015-09-13 kl. 14:15.
2015-09-13, 14:11
Medlem
Arrogantcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, mycket hänger på hur besudlingen ser ut, eller om det bedöms vara blod från stänk, droppande blod, osv - många olika möjligheter som måste bedömas från fall till fall (textilie för textilie). - Har NB sagt att han blött en mer ansenlig mängd blod på en viss plats (skurit sig på en kniv med ärrbildning som följd, sluntit med en spik som farit in i ena armen, eller t.o.m. i ögat, osv) så blir det genast svårare. Helst ska han ha talat om detta innan han fått ta del av sitt blod-DNA. Han bör komma ihåg även mindre incidenter. - Eftersom LH återfanns efter fem dygn bör det vara fråga om intorkat blod; en mindre besudling går inte att åldersbestämma. - Man har med hjälp av spektroskopisk analys experimenterat med att bestämma åldern av vissa blodfläckar (alla är inte lämpade för denna analys), men det finns ännu så länge inga direkt tillförlitliga resultat):
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S037907381000383X
Som sagt: Det beror helt och hållet på hur stor besudlingen är, hur den ser ut, på vilken tillhörighet den har avsatts samt var denna tillhörighet hittats.

Däremot existensen av ett spår och dess överensstämmelse med MGM kan inte bevisa honom skyldig till något brott
DNA kan få olika bevisvärde på hur " nära " brottet spåret befunnit sig
Är spåret från en direkt bevis , är bevisvärde betydligt högre än om det kommer från ett spår som ett indicium
Det är inte enkelt med DNA
Åklagaren i sitt uttalande pratar inte klart språk och det gör det svårare ( kroppen eller tillhörigheter)
Ta bara ex i ett våldtäksmål där tex sperma kan binda en GM till det påstådda våldtäkten , men sperma DNA;t då endast bevisar sexuellt umgänge och inte sexuellt övergrepp
Svårt!
2015-09-13, 14:16
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrogantcat
Det hade varit lättare att släppa det om man inte visste att samma poliskommissarie hade hand om även detta fall

I mina ögon är det stor samband
Tittade på "veckans brott " om Helena fallet
Alla kan se den på you tube och dra egna slutsatser
Du får visa mig att det är samma utredare här som där. Att det skulle vara Lars Johansson har påståtts tidigare och jag har sökt få reda på om det är så utan att få svar.
Eftersom du vet så skulle jag gärna se svart på vitt på det. Om han har suttit med i den utredningen under senare tid gills det inte som jag ser det då fallet är 23 år gammalt och om det sköttes mindre bra så var det i början av fallet enligt vad som sägs av dem som vet (om man ska tro LGWP). Senare generations utredare kan knappast lastas för det som gjordes och inte kan göras ogjort eller utföra det som eventuellt inte gjordes då i form av ex vis bättre spårsäkring, bättre eftersökning direkt, förhör av vittnen osv osv.

Hur menar man att en utredning ska utföras i alla de distrikt där utredare misslyckats i (uppmärksammat) fall och därför enligt somliga inte är att lita på? Vem ska utreda då?
2015-09-13, 14:17
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ja, det är en bra beskrivning - av en bra advokat. - En advokat kan ju också frånsäga sig ett uppdrag om klienten ger upphov till en massa samvetsbetänkligheter som stör nattsömnen.

Men om nu bevisningen är så tung att det står klart att klienten är skyldig, eller att klienten erkänner brottet för advokaten, är det inte då advokatens uppgift att övertala sin klient att erkänna sig skyldig inför rätten och arbeta för att straffet blir så lågt som möjligt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in