2015-09-13, 07:49
Medlem
Folk behöver känna till den ukrainska versionen av västerländsk demokrati. Den som läser "fel" tidning riskerar att fängslas eller dödas.

Citat:
On September 2, 2015, many news agencies reported on the trial of people trying to distribute our newspaper over a year ago in Ukraine occupied by the Kiev junta. Four residents of Krivoy Rog were thrown behind bars - three men and a woman, who were charged with inciting violation of the territorial integrity of Ukraine. This was a shameful judgement of people whose only desire was to overcome the sea of lies in Ukraine, gave readers the opportunity to see what is happening in the East from the other point of view, and to tell what the ordinary people of Donbass think and how they live.

As of yet we do not know the names of these three prisoners of conscience, political prisoners, but we will give them all the support we can and achieve their liberation.

It is known that in many Ukrainian prisons are ordinary people who have never held a weapon. Their only fault is that they were reading our newspaper. People have been detained in Kharkov, Poltava, Zaporozhya, Khmelnitsky, Nova Kakhovka, and many other cities. There is evidence that in the summer of last year, the Nazis from Right Sector killed ordinary citizens if they found the newspaper in the trunks of their cars. People have disappeared, and now members of Right Sector ride around in their cars. And now the “trials” begin. For more than year, people have been tossed in jail, tortured, and forced to sign nonsense.

Throughout history, criminal regimes began in the first place to root out dissent.

But did you know that in Donbass, at kiosks, you can still find Ukrainian press or watch Ukrainian channels on TV?

Our newspaper is easy to find on the internet, and all articles or laid out on our website. Use safe mode on your browser, read the news from Donbass, and be aware of actual events.

http://fortruss.blogspot.se/2015/09/novorossia-news-editor-speaks-out.html
2015-09-13, 07:52
Medlem
Julia Timoshenko är under utredning. Artikel från 2 september. Lyashko och Aidars kommendant är också under utredning. Det hettar till i Kiev. Julia är västs skötebarn, så jag antar att hon klarar sig. Några tror att Nuland vill ha henne som president efter Poroshenko.

Den som postade den här länken postar ofta intressanta inlägg. Åtminstone ett av dem har ifrågasatts. Rätt eller fel vet jag inte, men hans information är obekväm, så det kan finnas politiska skäl att debunka honom.

Maskinöversättning:

Citat:
The Prosecutor's Office of Ukraine instituted against Yulia Tymoshenko's criminal case, "on the grounds of crimes under Art. 293 (group violations of public order), ch. 2, Art. 294 (rioting).

http://www.ridus.ru/news/196421
2015-09-13, 07:54
Medlem
Franska Sputnik kommenterar flashback och Ukraina-krisen. Alltså, det är inte jag som talar, det är Sputnik.

http://fr.sputniknews.com/international/20150814/1017577801.html

Maskinöversättning:

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=en&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Ffr.sputniknews.com%2Finternationa l%2F20150814%2F1017577801.html&edit-text=&act=url&act=url
2015-09-13, 09:05
Medlem
Xeliouss avatar
Som vedhuggare fabulerar och skiter ut ryska lögner, på samma vis har nu Sverige angripits i rysk television med allvarlig förfalskning av i detta fallet korrespondens mellan svenska justitiedepartementet och Ukraina:
http://www.di.se/artiklar/2015/9/13/falskt-brev-fran-sverige-i-rysk-tv/

Såna här attacker från ryssen angående Ukraina lär öka från ryskt håll, se på vedhuggares alster där han till och med nu skrivit om flashback i den franska delen av den ryska desinformationskanalen "sputnik"!
2015-09-13, 09:17
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har svarat på detta minst ett dussin gångern men visst då....
1) Vilka skall få rösta? Ja, det naturligt är ju de som var folkbokförda i området inan inbördeskriget satta igång. På det sättet undviker man att de olika sidorna skeppar dit röstboskap, och folkfördrivning skall ju inte heller få löna sig.
2) Det måste givetvis vara ordning och reda innan en folkomröstning, och jag förespråkar att den skall ske inom en frammedlad fredsplan, men förmodligen vore det bättre med en internationell stryka som upprätt höll ordningen temporärt och organiserade omröstningen.
3) Har man korrekta val är det ju inte diktaturer nej, men jag tror och hoppas att Ukraina har som ambition att bli en stabil demokrati.

Hoppas det gick in den här gången... Skulle föresten uppskatta om du avstod från att "hitta på" och tillskriva mig åsikter jag inte har.

1) När någonsin i praktiken har man kunnat "vrida tillbaka" historien på detta sätt? Folk som blivit flyktingar återvänder förmodligen inte ifall all infrastruktur förstörs på plats. Och ryssarna är världsmästare i kolonisering, de har redan placerat rysk armé och diverse "friviliiga" som naturligtvis röstar för Ryssland. En form av val/opinionstest är att du ser att 1,45 milj flytt till Ukraina, medan 900000 flytt till Ryssland+ några hundratusen till andra länder. Det gör att ett val i dag skulle bli löjligt fel. Ukraina sysslar inte med inflyttning av röstboskap. Ukraina har historiskt redan blivit förflyttat västerut av Stalin.

Innan Stalin var ukrainare majoritetsfolk i hela norra Kaukausus och ryssar fanns inte i Donbass. 10-12 miljoner ukrainare mördades av Stalin i etnisk rensning och Donbass besattes av ryssar. 2 miljoner ukrainare finns i Ryssland idag (också sen innan Stalin), naturligtvis utspridda. Innan Stalin spreds de mer samlat längs med södra Ryssland av tidigare tsarer. Du ser att ingen för ukrainarnas talan i Ryssland precis, kanske du ska anordna folkomröstningar i Ryssland också som bryter loss rysk jord? Du som pratar om rättvisa, men historien ska tydligen totalt läggas bakom oss när den är till nackdel för ryssen.

2) Ja, det låter naturligtvis bra. Men precis som alla andra avtal och fredsplaner man hamnat i, ser ryssarna det som "ytterligare förhandlingsutrymme". Ryssar förstår inte demokrati överhuvudtaget. Finns inte ett brutalt övervåld som sätter ryssarna på plats, så använder de förhandlingsutrymmet för att flytta fram sina positioner. Och sen ska ny fredsplan förhandlas fram utifrån ny position. Har du missat att man är ättlingar av mongolerna? Har du missat att KGB styr samtliga partier i duman? Lycka till med denna punkt.

3) Ryssland är och var en diktatur genom historien. Man har inte fått idéer från greker och Romarriket eller byzantinska riket, vilket däremot Kyiv Rus-riket fick. Ryssarna har en totalitär läggning i rakt nedstigande led från mongoler. Det fanns ett par års demokrati under Jeltsin men efter både Zhyrinovsky (Z är ett KGB-projekt, första partiet efter kommunisterna) och kommunister misslyckats tog KGB över Jeltsins parti inifrån genom Putin. KGB styr idag samtliga partier i duman. Det finns inte en chans att ett Kreml/KGB organiserat val inte skulle vara uppgjort. Krim"valet" gjordes utan tillgång på folkbokföring/röstlängder på orter dominerade av ryssar inför media.
Senast redigerad av birgerkungen 2015-09-13 kl. 10:02.
2015-09-13, 10:22
Medlem
Citat:
Har svarat på detta minst ett dussin gångern men visst då....
1) Vilka skall få rösta? Ja, det naturligt är ju de som var folkbokförda i området inan inbördeskriget satta igång. På det sättet undviker man att de olika sidorna skeppar dit röstboskap, och folkfördrivning skall ju inte heller få löna sig.

Med andra ord så har du redan här sagt att de enda som kan genomföra en omröstning är de ukrainska myndigheterna.
Sen så handlar det ukrainska nationella tillgångar i form av naturtillgångar osv. Det är inte rätt att en minioritet ska få bestämma över dessa utan det är en fråga för en Ukrainsk folkomröstning

Citat:
2) Det måste givetvis vara ordning och reda innan en folkomröstning, och jag förespråkar att den skall ske inom en frammedlad fredsplan, men förmodligen vore det bättre med en internationell stryka som upprätt höll ordningen temporärt och organiserade omröstningen.
Så nu ska alltså ett demokratiskt land tvingas ge upp delar av sin suveränitet för att självutnämnda diktaturer inte vill respektera landets legitima myndigheter. För du pratar ju om att besätta varje vallokal i landet plus ambassaderna om valet ska övervakas.

Citat:

3) Har man korrekta val är det ju inte diktaturer nej, men jag tror och hoppas att Ukraina har som ambition att bli en stabil demokrati.
Ukraina ÄR en demokrati. Separatisterna är Diktaturer, vilka var det som skulle anordna "val" i höst?

Citat:
Hoppas det gick in den här gången... Skulle föresten uppskatta om du avstod från att "hitta på" och tillskriva mig åsikter jag inte har.

Sluta propagera för belönandet av våld så slipper du kommentarer om det men allt annat än omedelbar vapennedläggelse, accepterande av Ukrainska myndigheter och den Ukrainska konstitutionen är att fortsätta belöna de självutnämnda diktaturernas våldsanvändning
2015-09-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Som vedhuggare fabulerar och skiter ut ryska lögner, på samma vis har nu Sverige angripits i rysk television med allvarlig förfalskning av i detta fallet korrespondens mellan svenska justitiedepartementet och Ukraina:

Såna här attacker från ryssen angående Ukraina lär öka från ryskt håll, se på vedhuggares alster där han till och med nu skrivit om flashback i den franska delen av den ryska desinformationskanalen "sputnik"!

Det aktuella brevet postades på CNN av en amerikansk bloggare och plockades först sedan upp av rysk TV. Tora Holst, åklagaren, dementerar.

Det är dock intressant att ett tidigare brev om svensk vapenförsäljning till Ukraina dementerades på ett liknande sätt. Försvarsministern dementerade. Rapport från Svenskan:

Citat:
I februari i år cirkulerade ett foto på ett brev som såg ut att vara från svenska regeringen, undertecknat med försvarsminister Peter Hultqvists namnteckning. Då handlade innehållet om att Sverige skulle sälja vapen till Ukraina.

Försvarsdepartementet gick dock snabbt ut med att detta var en förfalskning. En misstanke är att det brevet var en del i den informationskrigföring som nu pågår för att destabilisera situationen runt Ukraina. Exakt vem eller vilka som är avsändare är dock inte känt.

http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare/om/sverige

Visst pågår ett informationskrig. Jag säger varken bu eller bä om brevens äkthet, men nog är det konstigt att Sverige är på defensiven och dementerar två gånger. Jag har tidigare rapporterat att Sverige sänder militära/polisiära rådgivare till Ukraina (men censurerade namnen), så steget till vapenförsäljning är inte långt. Här kan finnas en vapenbyk att tvättas, men det är tveksamt om svenska medier vill göra sådant nuförtiden. Jag ser inte längre skillnad på makten och medierna. Hoppas dock att sanningen kommer fram till slut.
2015-09-13, 10:47
Medlem
Xeliouss avatar
Ukraina har gripit en hel del ryska soldater inne i Ukraina, en del av dom verkar ha varit rätt viktiga då Ryssland nu börjar mumla att göra ett utbyte mot Sentsov & Kolchenko. Att ryssarna mumlar beror såklart på att de inte vill erkänna att deras ryska GRU funnits i Ukraina...

https://twitter.com/PaulaChertok/status/642980017773916160
Citat:
Source says Russia negotiators in Minsk offered to exchange Sentsov & Kolchenko for captured GRU agents in Ukraine
Senast redigerad av Xelious 2015-09-13 kl. 10:56.
2015-09-13, 10:50
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det aktuella brevet postades på CNN av en amerikansk bloggare och plockades först sedan upp av rysk TV. Tora Holst, åklagaren, dementerar.

Det är dock intressant att ett tidigare brev om svensk vapenförsäljning till Ukraina dementerades på ett liknande sätt. Försvarsministern dementerade. Rapport från Svenskan:

Visst pågår ett informationskrig. Jag säger varken bu eller bä om brevens äkthet, men nog är det konstigt att Sverige är på defensiven och dementerar två gånger. Jag har tidigare rapporterat att Sverige sänder militära/polisiära rådgivare till Ukraina (men censurerade namnen), så steget till vapenförsäljning är inte långt. Här kan finnas en vapenbyk att tvättas, men det är tveksamt om svenska medier vill göra sådant nuförtiden. Jag ser inte längre skillnad på makten och medierna. Hoppas dock att sanningen kommer fram till slut.
Du är som fiende till Sverige och Ukraina i högsta grad aktiv i försöken att desinformera. Som sagt har ni misslyckats kapitalt och stärker den svenska och ukrainska aversionen mot de ryska lögnarna som verkar vara födda med lögner i modersmjölken, det härstammar säkerligen från Sovjetunionens dagar. Det är märkligt att då inte Ukraina lider av detta, tydligen är det ett friskare folk i Ukraina.

Breven kommer inte från en "amerikansk" blogg eller från CNN, det är din egna lögn. Liknande förfalskningar som till exempel om brev från den amerikanska kongressen till Ukraina har konstaterats varit ryska. Som sagt är sånt här väldigt kontraproduktivt för ryssen men ni verkar ha svårt att förstå sådant då lögner mot det ryska folket fungerar bra. Vi i Sverige är inte ett lögnens folk dock, ej heller det amerikanska. Er kultur fungerar tvärtom mot oss jämfört med det ryska folket.

Svensk media som på ett bra sätt visar upp de ryska lögnerna om Ukraina och om Sverige hatar ni självklart då era lögner krossas varje gång.
Senast redigerad av Xelious 2015-09-13 kl. 11:14.
2015-09-13, 11:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Folk behöver känna till den ukrainska versionen av västerländsk demokrati. Den som läser "fel" tidning riskerar att fängslas eller dödas.

http://fortruss.blogspot.se/2015/09/novorossia-news-editor-speaks-out.html
Har du bevis för att någon i Ukraina fängslats och dödats pga. att de läst fel tidning? Jag menar förstås nutida exempel, inte från Stalintiden.
2015-09-13, 11:22
Medlem
Xeliouss avatar
Mer om brevet vår ryska fiende konstruerat och sagt varit från svenska staten, en klar upptrappning från lede fi!
Citat:
Brevet, som har regeringskansliets brevhuvud, ger sken av att vara ett svar på en fråga från Ukraina till justitieminister Morgan Johansson. Det påstås vara undertecknat av Tora Holst, chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm, som driver en förundersökning om en svensk som misstänks för krigsbrott i Ukraina.

Citat:
"Det är uppenbart ett dokument med syfte att misskreditera Sverige och Ukraina", säger han till tidningen.

Att det påhittade brevet visades upp i kreml-ägd och styrd rysk statlig television behövs inte sägas.
2015-09-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du är som fiende till Sverige och Ukraina i högsta grad aktiv i försöken att desinformera. Som sagt har ni misslyckats kapitalt och stärker den svenska och ukrainska aversionen mot de ryska lögnarna som verkar vara födda med lögner i modersmjölken, det härstammar säkerligen från Sovjetunionens dagar. Det är märkligt att då inte Ukraina lider av detta, tydligen är det ett friskare folk i Ukraina.

Breven kommer inte från en "amerikansk" blogg eller från CNN, det är din egna lögn. Liknande förfalskningar som till exempel om brev från den amerikanska kongressen till Ukraina har konstaterats varit ryska. Som sagt är sånt här väldigt kontraproduktivt för ryssen men ni verkar ha svårt att förstå sådant då lögner mot det ryska folket fungerar bra. Vi i Sverige är inte ett lögnens folk dock, ej heller det amerikanska. Er kultur fungerar tvärtom mot oss jämfört med det ryska folket.

Svensk media som på ett bra sätt visar upp de ryska lögnerna om Ukraina och om Sverige hatar ni självklart då era lögner krossas varje gång.

Det som är friskt med det ukrainska folket är att Yats och Poroshenko genomskådas. Yats ligger värst till i opinionsundersökningarna, men även Poroshenko lider nog av siffrorna. Inbördeskriget är inte populärt och folk förstår att landet behöver byggas upp ekonomiskt igen. Folket ser också att oligarkerna ännu är mäktiga och folket ser korruptionen. Ukraina behöver finna en annan väg.

Amerikanen Steven Laack postade brevet på CNN. Sverige vill ha bort inlägget, så det är tveksamt om det finns kvar.

Citat:
Brevet som nu förekommer i rysk tv och på den amerikanska kanalen CNN:s avdelning för ”medborgarjournalistik” ser ut att vara från Tora Holst, chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm.

Här har du hans twitter:

https://twitter.com/stevenlaack

Här har du hans blogg. Han postade den andra september:

http://doubtingsteven.blogspot.se/2015/09/sweden-has-refused-to-disclose.html

Nej X, jag är svensk fosterlandsvän och har ingenting emot det ukrainska folket. Sovjet kände jag aldrig. Mitt problem är knaset i Kiev och det faktum att Ukraina-krisen har potential att sätta flera länder, inklusive Sverige, i fara. Jag är inte ryss, så den som ljuger är du, och värre propagandist har jag aldrig skådat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in