2015-09-12, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Att skylla på – alternativt förstå bakomliggande mekanismer är inte samma sak. Förmågan till det senare kan bidra till göra vår planet till en bättre plats att bo på.
Det senare betyder också att man måste anpassa sig för att inte trampa någon sinnessvag tokstolle på tårna.
Hellre istället att man behandlar dessa sjuka individer som andra klassens medborgare och låser upp dem eller åtminstone att de hålls under sträng bevakning. Man ska fan inte behöva leva i ett samhälle som beaktar och försöker anpassa sig efter sinnessvaga individer.
Citera
2015-09-12, 19:28
Medlem
duqus avatar
Detta känns som ännu ett "road-rage" som slutat i katastrof.

I våras blev en kille knivad till döds när han tutade på en snubbe som körde ut framför hans bil från en parkering. I Ida´s fall ser jag likheterna. Snubben som nu erkänt har problem med det psykiska, polisen har hintat om tekniska saker i bevisföringen, och eftersom han bor så nära kan han faktiskt vara "cykelmannen". Kan alltså vara så enkelt att Ida och Kristoffers vägar korsades, Ida sprang med hörlurar på sig och märkte inte honom, Kristoffer tvingas tvärnita eller kanske cyklade i diket, därefter blir det ett gräl och handgripligheter mellan dessa två och så kommer kniven fram.

Ida blev knivmördad genom hugg i halsen (delvis avskuren), några pinnar i olika kroppsöppningar existerar bara i denna tråd. Källan till kniv är blåljuspersonal, cykelteorin står jag för, för jag tror inte ett skit på att han satt och lurpassade, snarare ville han väl "flyga" med sin cykel när en fotgängare behagade spärra hans väg. Besök city eller Södermalm under rusningstid och se hur cyklister och fotgängare kommer i bråk, exakt samma sak kan ha hänt i motionsspåret.

GM:s bostad samt Ida:s fyndplats, cykelvägen matchar ganska bra.
http://www.ladda-upp.se/bilder/htqafzgkzwyyix/
Citera
2015-09-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duqu

Ida blev knivmördad genom hugg i halsen (delvis avskuren), några pinnar i olika kroppsöppningar existerar bara i denna tråd. Källan till kniv är blåljuspersonal, cykelteorin står jag för, för jag tror inte ett skit på att han satt och lurpassade, snarare ville han väl "flyga" med sin cykel när en fotgängare behagade spärra hans väg.

Det gick ett rykte om kniv i början av tråden. Minns det som att en användare hade fått ett pm som hävdade det.
Har du själv talat med någon i tjänst, eller hur många steg ifrån dig har den informationen vandrat ?
Vet du något mer om det ?

Tänker att det borde ha funnits mycket blod på platsen om hon blev huggen i halsen, och att det då är konstigt att hundpatrullen inte fann henne förrän kl.02.05 på natten med tanke på att kroppen låg 20m från spåret.
Citera
2015-09-12, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.trollskogen
Mobbning kan leda till mycket tråkigt men det krävs mycket mer för att mörda en oskyldig tjej i skogen. Jag tycker att vissa tänker lite väl enkelt i detta fall. Mobbning är mycket vanligt men hans handling mot Ida är mycket ovanligt.

Jag tror att de flesta som blivit mobbade funderat på att hämnas, så visst kan mobbning göra en mer hatisk och aggressiv, men då ser våldet annorlunda ut än det här.

Om vi vill förstå honom så kan vi se mobbningen som en indikator på att han uppträdde udda redan i skolan. Kanske upplevdes han otäck eller så var han antisocial och barnen undvek honom av den anledningen. Då kan man förmoda att något står snett till i hans huvud eller att det var problem i hemmet. Kanske våld i hemmet, övergrepp eller nått sånt.

En dysfunktionell familj har nog större inverkan i kombination med t ex psykopati, asberger. Undrar också om syster blivit utsatt för övergrepp av brodern samt om de båda blivit utsatta av någon. Men vad som utvecklar människor till monster kan också vara helt oberoende av omgivningen. En stor finns säkert genetiskt.
Citera
2015-09-12, 19:38
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Tänker att det borde ha funnits mycket blod på platsen om hon blev huggen i halsen, och att det då är konstigt att hundpatrullen inte fann henne förrän kl.02.05 på natten med tanke på att kroppen låg 20m från spåret.
Är det stor skillnad för hundarna om BO blöder ut 1,5 liter blod eller 0,75 liter? Förstår du hur jag tänker? Dom har väl så pass starkt luktsinne att dom ändå skulle få spår om dom rörde sig i närheten. Gissar jag.
Senast redigerad av 5549 2015-09-12 kl. 20:00.
Citera
2015-09-12, 19:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Är det stor skillnad för hundarna om GM blöder ut 1,5 liter blod eller 0,75 liter? Förstår du hur jag tänker? Dom har väl så pass starkt luktsinne att dom ändå skulle få spår om dom rörde sig i närheten. Gissar jag.

Nej, principiellt ingen skillnad, det är många faktorer som påverkar om hunden får spår eller vittring, dessutom så har förmodligen ett antal personer vistats i sökområdet, det kan vara svårt för hundföraren att tolka hundens signaler och svårt att veta vad för spår som hunden har hittat.
Citera
2015-09-12, 20:02
Medlem
irishrages avatar
Har inte hunnit läsa slutet på tråden, vem var det som tipsade snuten?
Citera
2015-09-12, 20:05
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Har inte hunnit läsa slutet på tråden, vem var det som tipsade snuten?
Det kommer vi kanske aldrig få veta.
Citera
2015-09-12, 20:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
En dysfunktionell familj har nog större inverkan i kombination med t ex psykopati, asberger. Undrar också om syster blivit utsatt för övergrepp av brodern samt om de båda blivit utsatta av någon. Men vad som utvecklar människor till monster kan också vara helt oberoende av omgivningen. En stor finns säkert genetiskt.

Alla människor är en produkt av: arv, miljö och egenhet. Det sistnämnda handlar om hur individens genuppsättning är och vilken förmåga den har att hantera känslor och upplevelser. Ingen är exakt lika någon annan. Ett tvillingpar kan hantera exakt samma förutsättningar helt olika.
Citera
2015-09-12, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythiae
Det gick ett rykte om kniv i början av tråden. Minns det som att en användare hade fått ett pm som hävdade det.
Har du själv talat med någon i tjänst, eller hur många steg ifrån dig har den informationen vandrat ?
Vet du något mer om det ?

Hörde i ett ganska tidigt skede att Ida blivit halshuggen. Vet inte sanningshalten då det var 3dje handsinfo..
Citera
2015-09-12, 20:51
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenchopper
Hörde i ett ganska tidigt skede att Ida blivit halshuggen. Vet inte sanningshalten då det var 3dje handsinfo..
Tror inte på halshuggning. Pinnar i kroppsöppningar? Njae.
Uttalanden från polis har hela tiden varit i stil med att det ganska snabbt stått klart att hon blivit mördad. Halshuggning och/eller pinnar skulle krävas noll erfarenhet för att direkt se att det skett ett mord. Men visst, man ska ta uttalanden till pressen väldigt lätt, speciellt när en GM inte är i förvar än. Men det har gått så mycket rykten att jag tar dom alla med en rejäl skopa salt.
Citera
2015-09-12, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa, du har nog en del att lära.. Men med röd-feministerna som läromästare så lär du inte inte bli klokare.

Ledsen att göra dig besviken i din fördomsfulla värld men jag är moderat, har alltid varit.
Dock besitter jag så pass mycket hjärna att jag inser att människor har lika värde oavsett kön och för mig har det ingenting med var jag står politiskt att göra överhuvudtaget. Det är en mänsklig rättighet och en självklarhet helt enkelt och handlar inte om politik.

Men det är faktiskt lite småroligt att du besitter sådana fördomar om att man måste vara vänster och feminist för att man inte anser att bordeller borde införas i Sverige och för att man har åsikten att tjejer inte ska behöva ändra på sig eller sitt levnadssätt för att minska risken att bli våldtagna. Vi skrattar gott åt det just nu Det får du helt enkelt bjuda på

Att döma av vad du skrivit så verkar det för övrigt snarare som att du har väldigt mycket att lära. Du bemöter inte min text med kritik eller motargument utan endast med gliringar.
Du måste ju förstå att det endast får dig att framstå som dum och ointelligent.
Jag har svårt att respektera människor som dig så därför tänkte jag ge dig en chans att få bemöta mina argument och få visa vad du går för.

Jag väntar ihärdigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in