[quote=XeniaOnatopp|54669939]Att pappan är militär är det som har uppmärksammats minst i samband med mordet, och främmande makter och politik har inte uppmärksammats alls utanför tråden, vad jag har sett.
Vad har du källa på det?
Är du påtänd?
Eller du en personlig histrionisk personlighet. Emotionell, behöver uppmärksamhet., förförisk , teatraliisk.
Det innebär, om du inte stå i centrum så mår du dåligt
Att pappan är militär är det som har uppmärksammats minst i samband med mordet, och främmande makter och politik har inte uppmärksammats alls utanför tråden, vad jag har sett. Jag tror inte polisen väljer fel person avsiktligt, men pressen att sätta dit någon finns där.
Fortfarande, är risken att göra misstag mindre i uppmärksammade mål än andra?
Press av allmänhet och media väger luftlätt gentemot yrkesmässig objektivitet.
En hånflinande åklagare är ett ypperligt exempel..
Desto bättre ett yppandeförbud hålls, desto mindre utrymme för misstag eller fel i utredningar.
Alla verkar tro att Nerijus är den som är gift med Irina som också bodde här i sverige med dom. Alltså den ljusa. Men så är det inte. Han som är häktad är storebrodern.....
Vad menar du? Nu har du nog rört till det för dej själv.
Och förr trodde man att jorden var platt. Det är ungefär på den nivån din lilla undersökning befinner sig på.
Det är möjligt, men det är i så fall jag som påstår att den är rund här!
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Jag tror det finns en annan aspekt på det här också. Och då inräknar jag bland annat även Jerzy Sarnecki, Oisin Cantwell och Hasse Aro. Nu är MGM litauer, det vill säga utlänning.
(...)
Jag tror inte samma typ av kommentarer fällts av ovan nämnda personer om MGM varit svensk.
Vad är dom rädda för?
...
Det är ju löjligt. Och du räknar in den gode GW i denna skara?
Nä, drevet mot GW förstår jag inte alls. Han har för det mesta rätt, så även i sommarens mest uppmärksammade mord.
Redan från början kritiserade han L-GW och sa (mycket riktigt) att han var fel ute med att häkta två bröder vilket han fick rätt på nästan genast då lillebror släpptes kort därefter. Sedan har GW vidhållit sin skepsis till att MGM kan bli fälld. Det verkar hittills vara en vettig inställning.
I Idafallet gick han väldigt fort ut och sa att det här skulle bli en enkel match för polisen, vilket det också blev.
Jag menar att det är tecken på snille att han är så klarsynt, utan att veta särskilt mycket om utredningsläget i båda fallen, vilket jag förutsätter att han inte gör.
Så nä, sluta gnäll på GW!
F ö såg jag Oisin Cantwell på restaurang Blekholmen i veckan. Han åt rödspätta med pressad potatis, själv tog jag raggmunk med fläsk.
Nä, drevet mot GW förstår jag inte alls. Han har för det mesta rätt, så även i sommarens mest uppmärksammade mord.
Redan från början kritiserade han L-GW och sa (mycket riktigt) att han var fel ute med att häkta två bröder vilket han fick rätt på nästan genast då lillebror släpptes kort därefter. Sedan har GW vidhållit sin skepsis till att MGM kan bli fälld. Det verkar hittills vara en vettig inställning.
I Idafallet gick han väldigt fort ut och sa att det här skulle bli en enkel match för polisen, vilket det också blev.
Jag menar att det är tecken på snille att han är så klarsynt, utan att veta särskilt mycket om utredningsläget i båda fallen, vilket jag förutsätter att han inte gör.
Det klart att det underlättar när GM erkänner. I början var man ju helt handfallna. Hade inte namn och bild publicerats hade inte svinet tagits.
GW vet inte ett skit om det här fallet. Och det är det som retar honom. Om han skulle få rätt senare är en annan fråga.
Tänk lite utanför boxen så inser du att jag har rätt avseende PK-medias roll. Fast det är ju svårt att räkna med från en människa som på fullt allvar hävdar att Lisas kollegor kan vara misstänkta.
(...)
Tänk lite utanför boxen så inser du att jag har rätt avseende PK-medias roll. Fast det är ju svårt att räkna med från en människa som på fullt allvar hävdar att Lisas kollegor kan vara misstänkta.
Så du menar verkligen, att tanken på att Lisas kollegor kan vara misstänkta är innanför boxen?
Nå då går jag väl åtminstone lite utanför ändå, när jag faktiskt påstått att de kan vara skyldiga rent av
Vilket är det mest tänkbara scenariot för hur Lisa bragdes om livet? Nu kan vi väl räkna bort AJ, finniga ynglingar, anhöriga och person i en SUV som Lisa setts prata med. Det börjar ju dra ihop sig mot åtal. Fler personer borde väl ha gripits om det fanns misstankar mot dem. Nu finns det en huvudmisstänkt och man hoppas att de gripit rätt man. (Annars är det verkligen synd om NB).
Hoppas att en lösning är nära förestående med tanke på Lisas anhöriga som måste ha genomlevt världens helvete dessa månader.
Det är möjligt, men det är i så fall jag som påstår att den är rund här!
F ö såg jag Oisin Cantwell på restaurang Blekholmen i veckan. Han åt rödspätta med pressad potatis, själv tog jag raggmunk med fläsk.
Visst är Leffe till viss del duktig, trots sin problematik.
Men vi ska nog inte sätta upp honom på någon pedestal alltför ofta.
Leffe har som bekant haft fel förr.
Ogillar jag Leffe ? Svaret är nej och han är trots allt Sveriges bäste(fd) kriminolog.
Men som sagt, alla rätt har han inte. Vilket man inte heller kan begära.
Själv nöjer han sej med det här :
– Jag har gjort fel förr ska du veta. Det är tre mord där jag har haft duktigt fel, svarar Leif.
Nu blir säkert denna frågan ställts, men jag blev fundersam då jag precis läste om det preliminära dödsdatumet. Med ödmjukhet vill jag fråga hur pass lätt/svårt det är att identifiera en avliden människa ca 5 dagar efter hennes bortgång? För visst var det ungefär så många dagar efter hon blev funnen?
Vi kan ta senare fall. Har du hört talas om Thomas Quick? Sprang det kändiskåta "experter" till hans stöd när processerna mot honom pågick? Kan polisen mer eller mindre avsiktligt missa bevis under press att avslöja uppmärksammade brott, och kan kändiskåta "experter" avslöja det?
Nio ggr av tio alternativteoretiker drar upp Thomas Quick i trådar som "bevis" för det ena och det andra sluter jag läsa. Den tionde skriver jag ett trött påpekande om att man inte kan dra paralleller med ett fall där den åtalade själv ville bli dömd och ta på sig så många mord som möjligt. Och nu kommer du också dragandes med Quick.
Den där skiten (ärligt talat) som du håller på med i dina förstulna "spekulationer" och halvanklagelser mot rättsväsendet går liksom inte att bemöta med seriösa argument. "Vem kan säkert veta att styrman inte var full på förra överfarten. Det blir ju så många långa ensamma tråkiga timmar där uppe i styrhytten". Det är argumentation som inte går att försvara sig mot med sakargument eftersom själva argumentationen i sig är totalt osaklig och tom på fakta och konkretion. Redan Cicero körde med exakt den där typen av retoriska finter och knep. Men grejen är att du har inget konkret. Du kan inte dra upp en massa bevis på hur åklagare manipulerat rättegånger och poliser fuskat med bevisning för att få oskyldiga som bedyrade att de var oskyldiga fällda för mord. Så du kör med dina "spekulationer" och kommer dragande med Thomas Quick och 75 år ganska rättsfall.
Vilket är det mest tänkbara scenariot för hur Lisa bragdes om livet? Nu kan vi väl räkna bort AJ, finniga ynglingar, anhöriga och person i en SUV som Lisa setts prata med. Det börjar ju dra ihop sig mot åtal. Fler personer borde väl ha gripits om det fanns misstankar mot dem. Nu finns det en huvudmisstänkt och man hoppas att de gripit rätt man. (Annars är det verkligen synd om NB).
Hoppas att en lösning är nära förestående med tanke på Lisas anhöriga som måste ha genomlevt världens helvete dessa månader.
Helvetet är tyvärr inte över med vare sig rättegång eller fällande dom. Efter att ha lärt känna en del anhöriga till mordoffer på nätet i USA kan jag tyvärr meddela att det är så. Det är ett sår som för de flesta aldrig läker. Hur många år som än går.