2015-09-10, 21:11
Medlem
Anta att man köper en lägenhet i Vasastan med Max belåning. Dvs. 15% kontant i vår efter amorteringskravet träder i kraft. (Ja det kommer vara ett krav ej rekommendation) . Pris 6 mkr. Storlek ca 60 kvm (detta är marknadspris just nu)

Lägger 1 000 000 kontant. 5 mkr i lån. Det blir en amortering om minst 100 000 kr per år plus ränta om säg 2%, plus månadsavgift 3000 kr. Vi landar då på: Amortering 8300 kr, avgift 3000 kr, ränta 8300 kr. Total månadsavgift 19 300 kr.

Skulle räntan gå upp till 4% så har vi en månadskostnad på ca 27 000 kr.

Med detta sagt tror ni att den går för 6 mkr, om låt säga, ett år?

En tankeställare som är värd att begrunda.
2015-09-10, 21:13
Medlem
Ja det kommer den, om det inte händer ngt drastiskt med världsekonomin.
Nybildad par som söker sig till Vasastan har bra inkomst och jag tror inte det är ngt problem att lägga ut ena lönen på Bostad och den andra för resten.
Senast redigerad av Taskigt 2015-09-10 kl. 21:16.
2015-09-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AssetManagement
Anta att man köper en lägenhet i Vasastan med Max belåning. Dvs. 15% kontant i vår efter amorteringskravet träder i kraft. (Ja det kommer vara ett krav ej rekommendation) . Pris 6 mkr. Storlek ca 60 kvm (detta är marknadspris just nu)

Lägger 1 000 000 kontant. 5 mkr i lån. Det blir en amortering om minst 100 000 kr per år plus ränta om säg 2%, plus månadsavgift 3000 kr. Vi landar då på: Amortering 8300 kr, avgift 3000 kr, ränta 8300 kr. Total månadsavgift 19 300 kr.

Skulle räntan gå upp till 4% så har vi en månadskostnad på ca 27 000 kr.

Med detta sagt tror ni att den går för 6 mkr, om låt säga, ett år?

En tankeställare som är värd att begrunda.

Nej nej du kan inte kräva att folk här ska tänka efter.

Billiga boendekostnader är enligt torskarna anledningen till att priserna gått upp, skulle det bli dyrt att bo gäller såklart inte den sanningen längre utan det kan bara gå upp, det är liksom en ny ekonomi... Eller nåt...
2015-09-10, 22:00
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Här har vi nyproduktion i Vasastan. 34 kvm.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-vasastan-stockholms-kommun-tomtebogatan-1-7560335

Säg att den går för 4 MSEK. Skulle man lånefinansiera hela köpeskillingen blir boendekostnad (räntor+månadsavgift) = 4500/månad.
Och det för nyproduktion som kallas exklusivt. (Vi är är nere på ca 1600/kvm och år).

Jag ser inte att 4500/mån är ett problem. Även folk med lägre inkomster klarar det. Det är väl inte så konstigt att de med ett sparande och som kan låna resten slår till.

--------------------------
Antag att detta var en hyresrätt och marknadshyra råder. Hur stort premium skulle ni vilja betala för att hyra denna i stället för att köpa. Ett visst premium är rimligt. Men hur mycket extra per år vore ni beredda att betala till hyresvärden innan ni väljer att köpa i stället. 12000 per år?
Jag får inte till ditt pris på 4500/månad, till och med bolånekalkylerna säger det dubbla? Betänk då att man gett en kontantinsats på över en halv miljon. Vad är det jag missar här? Folk med lägre inkomster har också över en halv miljon på banken säger du. Så att de lätt kan klara av en sådan kostnad. Godkänner föreningen alla som kan betala?
2015-09-10, 22:21
Medlem
Något som också är förhållandevis nytt är att bankerna endast lånar ut 5 ggr bruttoårsinkomsten. Detta håller dom stenhårt på. Säg att man tjänar 400 000 kr per år. Då får man låna 2 mkr. Det kommer man inte långt på som förstagångsköpare.
2015-09-10, 22:29
Medlem
Citat:
Något som också är förhållandevis nytt är att bankerna endast lånar ut 5 ggr bruttoårsinkomsten. Detta håller dom stenhårt på. Säg att man tjänar 400 000 kr per år. Då får man låna 2 mkr. Det kommer man inte långt på som förstagångsköpare.

Är man då sambo och båda har denna blygsamma lön + några hundra tusen var i sparpengar så kan de köpa en lägenhet för ca 5 miljoner. Tycker man som förstagångsköpare därmed kan köpa något riktigt fint (tom i Stockholm, bra närförort) om man är beredd att skuldsätta sig, vilket de flesta verkar vara.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-10 kl. 22:37.
2015-09-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Jag får inte till ditt pris på 4500/månad, till och med bolånekalkylerna säger det dubbla? Betänk då att man gett en kontantinsats på över en halv miljon. Vad är det jag missar här? Folk med lägre inkomster har också över en halv miljon på banken säger du. Så att de lätt kan klara av en sådan kostnad. Godkänner föreningen alla som kan betala?
Låt oss se då.
Hela kapitalkostnaden skrev jag att vi skulle ta med. Dvs 4 MSEK* 1.5% ränta * 70% / 12 månader = 3.5 KSEK/mån

Tillkommer Månadsavgift 1.012 KSEK/mån.

Detta ger 4.512 KSEK/mån. Avrundat ger det 4500/mån.

Var får vi avvikelse?

Har man lönen 18 KSEK i månaden, får man ut ca 14500 efter skatt. Då har man kvar 10000 i månaden till el, försäkring, mat, kläder mm. Jag har lite svårt att se att inte det skulle räcka.

--------------------------------
Nej, jag säger inte att folk med lägre inkomster har 500 KSEK på banken. Där tillskriver du mig något jag aldrig skrivit. Gå tillbaka och läs vad jag skrev.
Jag antar att föreningen godkänner folk som kan betala av egen kraft. (Man godtar kanske inte unga narkomaner där mamman betalar). Men har ingen djupare insikt hur BRF vanligen gör i praktiken.
2015-09-10, 22:39
Medlem
Fortsatt låg inflation?
Medför i så fall fortsatt låg ränta.

Citat:
Både i Sverige och globala har inflationen varit mycket låg eller obefintlig de senaste åren. Så kommer det att förbli för den överskådliga framtiden. Det säger Anna Breman, analytiker på Swedbank, i Dagens industris podd Makrorådet.
http://www.di.se/artiklar/2015/9/9/makroradet-inflationen-ar-nastan-dod/
2015-09-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Låt oss se då.
Hela kapitalkostnaden skrev jag att vi skulle ta med. Dvs 4 MSEK* 1.5% ränta * 70% / 12 månader = 3.5 KSEK/mån

Tillkommer Månadsavgift 1.012 KSEK/mån.

Detta ger 4.512 KSEK/mån. Avrundat ger det 4500/mån.

Var får vi avvikelse?

Har man lönen 18 KSEK i månaden, får man ut ca 14500 efter skatt. Då har man kvar 10000 i månaden till el, försäkring, mat, kläder mm. Jag har lite svårt att se att inte det skulle räcka.

Nej, jag säger inte att folk med lägre inkomster har 500 KSEK på banken. Där tillskriver du mig något jag aldrig skrivit. Gå tillbaka och läs vad jag skrev.
Jag antar att föreningen godkänner folk som kan betala av egen kraft. (Man godtar kanske inte unga narkomaner där mamman betalar). Men har ingen djupare insikt hur BRF vanligen gör i praktiken.

Måste även lägga ca 3500 kr i amortering varje månad vid belåningsgrad över 70%. Sedan är det få lägenheter som enbart har 1000 kr i avgift så ska nog lägga på 1000 kr (medräknat el/försäkring/reparationer) för en bättre bild. Boendeutgift blir därmed ca 9000 kr för en genomsnittsetta för 4 miljoner i denna lågräntemiljö. Kvar att leva på blev helt plötsligt ca 5000 kr per månad. Går räntan upp ett par procent måste personen flytta. Nog ska man ha en högre månadslön än 18000 kr vid köp av en fin lägenhet i Vasastan.
Senast redigerad av Kungzholmen 2015-09-10 kl. 22:49.
2015-09-10, 22:55
Medlem
Citat:

Alla banker har olika regler och SEB införde regeln för 2 år sedan. SBAB lånar ut 6,5x årsinkomsten medan andra banker inte har något tak. Men jag har också noterat utvecklingen där inte bara insatsen och kvar-att-leva-på-kalkylen är det övre taket...
2015-09-10, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Måste även lägga ca 3500 kr i amortering varje månad vid belåningsgrad över 70%. Sedan är det få lägenheter som enbart har 1000 kr i avgift så ska nog lägga på 1000 kr (medräknat el/försäkring/reparationer) för en bättre bild. Boendeutgift blir därmed ca 9000 kr för en genomsnittsetta för 4 miljoner i denna lågräntemiljö. Kvar att leva på blev helt plötsligt ca 5000 kr per månad. Går räntan upp ett par procent måste personen flytta. Nog ska man ha en högre månadslön än 18000 kr vid köp av en fin lägenhet i Vasastan.

lol en 1:a i Vasastan på 34 kvm med >2k i avgift. Visa mig en enda sån på hemnet så går jag och lägger mig.
Senast redigerad av jajahaaja 2015-09-10 kl. 23:02.
2015-09-10, 23:00
Medlem
Citat:
Måste även lägga ca 3500 kr i amortering varje månad vid belåningsgrad över 70%.
Amortering får ses som en form av sparande och inte boendekostnad.

Citat:
Sedan är det få lägenheter som enbart har 1000 kr i avgift så ska nog lägga på 1000 kr (medräknat el/försäkring/reparationer) för en bättre bild.
Nu hade den här lägenheten 1012 i Månadsavgift. Hittar du någon som har 2000 i månadsavgift så lär köpeskillingen sjunka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in