2015-09-10, 18:37
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Vad får dig att tänka i dessa banor, eller är det bara lösryckta spekulationer?
Ja, det är väldigt lösryckta spekulationer.
Baserar det väl egentligen bara på att hon hittades en bra bit från spåret vad jag förstår, samt uttalandet om att brottsplatsen säger en hel del om GM. Ett tält med ett gäng kanyler (DNA) och knivar? Skulle kanske beskriva en person rätt väl.

Kan dock vara som du skriver att det har med skicket BO hittades i. Allt är så himla spekulativt just nu och det gör mig galen.
Citera
2015-09-10, 18:40
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenchopper
Men herregud människa!! Inte mycket rätt i det du skriver, LÄS PÅ om autism säger jag!

Jag har redan läst på. Gå och gör din egen hemläxa. Det är ett oskick att diagnosticera autister som asperger eftersom autisters dysfunktion (oftast) inte går att göra någonting åt men när det gäller asperger kan man med varierande framgång lindra symptomen med psykofarmaka. När man läser om en aspergare som begått ett brott är det i de flesta fall frågan om en person med autism som fått diagnosen asperger.
Citera
2015-09-10, 18:40
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VirginiaW
Jag bor i Väsby men helt ärligt har jag inte ens besökt Runby sedan mordet skedde. Finns inte en chans att jag går i närheten av Runbyskogen eller någon annan skog här omkring tills den här mördaren är fast. Och jag vet inte, men jag tror inte många killar (eller tjejer) vill stå i mördarbacken (backen där hon blev anfallen kallas så ) och fotografera. Snacka om suspekt beteende om man som kille gör det. Polisen vet ju att den här typen av mördare gärna återvänder till brottsplasten etc.
Förstår dig till 100%.
Citera
2015-09-10, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Japp.
Jag är även inne på att mördaren haft ett ställe han uppehållit sig vid under en tid (ett dygn eller längre) och att det vid detta ställe, alltså där Ida slutligen hittades, hittats en del märkliga saker. Vad dessa saker kan tänkas vara är omöjligt att spekulera i.

Citat:
Ja, det är väldigt lösryckta spekulationer.
Baserar det väl egentligen bara på att hon hittades en bra bit från spåret vad jag förstår, samt uttalandet om att brottsplatsen säger en hel del om GM. Ett tält med ett gäng kanyler (DNA) och knivar? Skulle kanske beskriva en person rätt väl.

Kan dock vara som du skriver att det har med skicket BO hittades i. Allt är så himla spekulativt just nu och det gör mig galen.
Det fetmarkerade tror jag inte på ens för en sekund.
Citera
2015-09-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Det fetmarkerade tror jag inte på ens för en sekund.

Jag är beredd att hålla med dig. Nu är inte jag någon expert, men min ungdoms brassrökande har lärt mig tillräckligt om droger för att särskilja uppåtjack från nedåtjack. Intravenösa droger (främst heroin) hör i regel till den senare gruppen; de somnar, ser ut och beter sig som de på Sergels Torg, inte fan blir de våldsamma. Heroinister brukar inte heller vara särskilt beräknande, starka eller särskilt förtjusta i att röra sig i naturen. Hans eller hennes liv kretsar kring nästa fix och hur denna ska finansieras.

Det är alltså inte troligt att en heroinist bosatt i skogen har begått brottet, vad det nu tillför diskussionen.
Senast redigerad av ErichKaestner 2015-09-10 kl. 19:00.
Citera
2015-09-10, 19:02
Medlem
5549s avatar
Nja, det med kanyler är inte nödvändigtvis min teori, utan mer att han hade ett tillhåll.
Dock baserar jag det på så lite fakta att det knappt är värt att diskutera då vi inte vet någonting än.
Citera
2015-09-10, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Jag har redan läst på. Gå och gör din egen hemläxa. Det är ett oskick att diagnosticera autister som asperger eftersom autisters dysfunktion (oftast) inte går att göra någonting åt men när det gäller asperger kan man med varierande framgång lindra symptomen med psykofarmaka. När man läser om en aspergare som begått ett brott är det i de flesta fall frågan om en person med autism som fått diagnosen asperger.

Har man Asperger, har man Autism! Man kan inte genom medicinering lindra syntomen av Asperger. Däremot kan man medicinera ev annat i kompo , tex Adhd mm. Just Autism finns det ingen medicin mot.
Citera
2015-09-10, 20:51
Medlem
Citat:
Nja, det med kanyler är inte nödvändigtvis min teori, utan mer att han hade ett tillhåll.
Dock baserar jag det på så lite fakta att det knappt är värt att diskutera då vi inte vet någonting än.

Ja det där med tillhåll är intressant. Det kan ju göra sig om vissa typiska klädesplagg, en sovsäck eller symboliska föremål, en flagga eller en trolltrumma för shamanistiska riter.

Det kan ju finnas vissa överskottsbeteenden i samband med dödandet av Ida som ringar in mördaren. Men om det rör sig om en mycket udda figur borde man inte topsa halva Runby då där knappast bor några sådana kufar.
Citera
2015-09-10, 21:09
Medlem
Lite högoddsare, men tänk om det skulle vara så att det DNA man hittat matchar det som hittades i Lkpg. Bara en tanke...
Citera
2015-09-10, 21:23
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Lite högoddsare, men tänk om det skulle vara så att det DNA man hittat matchar det som hittades i Lkpg. Bara en tanke...

Ja, det vore intressant. Jag vet inte hur lång tid sådant där tar egentligen. Såg i en annan tråd att ett våldtäktsfall från nu i vintras matchades med ett annat fall från fem år sedan. Det tog alltså mer än ett halvår att matcha dessa....

Även intressant att åklagaren tidigt gick ut och sa att detta fall hade beröringspunkter med dubbelmordet i Linköping. Hur kunde han förutspå att vi skulle vara i detta läge nu mer än en månad senare?
Citera
2015-09-10, 21:35
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErichKaestner
Att fyndplatsen säger en hel del om mördaren väcker tankar och teorier. Har följt tråden och fallet någorlunda, men kan inte minnas att polisen offentliggjort några närmare hänvisningar därom (upplys mig gärna om jag har fel).

https://us.sagepub.com/sites/default/files/upm-binaries/50423_ch_2.pdf

I denna mycket informativa länk diskuteras gärningsmannaprofilering vid sexualmord från psykiatrisk-kriminologisk synvinkel. Tidigare forskning från FBI ligger till grund för artikeln. Se särskilt s. 28, där författarna särskiljer beteendemönster i organiserade respektive oorganiserade förövare. I det stora hela reflekterar förövarens tillhörighet tre faktorer: Intelligens, självkontroll och anpassning till samhället; å andra sidan skulle den senare faktorn kunna tolkas som en följd av de förra två.

Utan detaljer är tolkningar svåra. Det vi vet lutar en organiserad mördare: kroppen har flyttats, därefter har den gömts (?).

Jag skulle säga att den här mördaren kan vara av båda typerna. Det är det som gör fallet så komplicerat. Precis som med dubbelmordet i Linköping.
Citera
2015-09-10, 21:41
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
Ja, det är ju en tanke. Vore en extrem högoddsare och jag tror polisen hade gått på högvarv efter att detta konstaterats. Mer troligt att det i båda fallen rör sig om en engångsförövare som flyr landet kort efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in