2015-09-10, 20:25
Medlem
Är själv med i Inzio´s panel. När jag svarar blankt på frågan om vilket parti jag skulle rösta på om det vore val idag räknades det som bortfall. Lite märkligt.
2015-09-10, 20:26
Medlem
jack.danielss avatar
Men oj!! gick in på aftonbladet för att läsa om DERAS egen mätning av opinionsstödet, som i förmiddags förkunnade att sd har plockat andelar, trots den sista veckans hysteriska flyktingkampanj ovh visade att sd numera är näst störst parti!

Nu finns artikeln inte kvar längre på aftonhoran? Högst märkligt, att en hyfsat kontroversiell nyhet försvinner bort över dan!

Det kan väl inte vara som så att mätresultatet sved som peppar i ögonen på aftonhorans redaktion?
Hahaha.....
2015-09-10, 20:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Har Sentio-undersökningen nämnts av någon enda etablerad aktör inom gammelmedia överhuvudtaget? Även om man inte gillar resultatet borde väl visst nyhetsvärde föreligga?

Nej, men Sentio-undersökningar nämns nästan aldrig nånstans i gammelmedia. Vi gamla rävar i tråden kan intyga att det endast inträffat ett par gånger under ett stort antal år. Att Aftonbladet tar bort sin egen jävla undersökning efter sju timmar är avsevärt mer anmärkningsvärt.
Senast redigerad av Månsan 2015-09-10 kl. 20:33.
2015-09-10, 20:32
Medlem
kan nån berätta hur säkra de senaste siffrorna är? man undrar ju om folk bara säger att de ska rösta sd just nu, och inte står fast vid det på valdagen?
Kollar på:
status.st/

tack
2015-09-10, 20:34
Medlem
Arthass avatar
Nya rekord som vanligt. 26.5 % - Galet 21.5 är inte kattpiss heller.

Efter en vecka av Nu vänder det, folket öppnar sina hjärtan så kommer två knytnävesmällar som vänder allt upp och ner. Trots döda barn på stränder, trots att hela Sveriges kändiselit krävt att alla skall få komma till Sverige och leva på bidrag så bara ökar SD. Vad blir gammelmedias reaktion på detta?

Den gamla klassikern: Ångest över verkligheten och tysta ner/glöm så fort som möjligt. Aftonbladets undersökning står inte att finna någonstans på hela deras förstasida. Mätningen var så deprimerande för dem att den inte låg upp mer än 7-8 timmar. Sentios mätning är det knäpptyst om. Vem blir först att rapportera den utanför alternativmedia? SD störst IGEN, i ett nytt OI

Ponera att Sifo och Ipsos t.ex. visar på nedgångar för SD till 16 %. Då skiljer det nästan 10 % mellan toppen och botten i OI. Säg att detta får forsätta till 2018. Alla i gammelmedia räknar med SD på 25 och de brakar in med 35-40 %. Tja inte omöjligt i alla fall?
2015-09-10, 20:36
Medlem
Redrobots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aluminiumverktyg
kan nån berätta hur säkra de senaste siffrorna är? man undrar ju om folk bara säger att de ska rösta sd just nu, och inte står fast vid det på valdagen?
Kollar på:
status.st/

tack

Sentio har ju legat väldigt nära på just SD i de två tidigaste valen. Närmast valresultat med ganska mycket har jag för mig, men tyvärr ingen källa.

Sen vet jag, att när jag första gången 2010 röstade på SD, var väldigt osäker när jag tog den där lappen. Andra året hade jag med mig den i fickan, ifrån brevlådan, men såg också väldigt många som tog en lapp trots att invandrare närvarade i vallokalen.

Om dessa OU fortsätter, så tvivlar jag på att folk kommer vara rädda för att visa vad de röstar. Jag har t.ex numera börjat ge fakta till mina högst PK "vänner" på Facebook. Något som aldrig hade fallit mig i för två år sedan.

Bägaren börjar helt enkelt rinna över och presenterar du fakta, så svarar de inte.
2015-09-10, 20:38
Medlem
Citat:
Kollar på:
status.st/

tack
Opinionsundersökningar går ut på att kontakta t,ex 2000 personer under kanske två veckor, och fråga vilka man hade tänkt rösta på om det var val idag. nu visar varje mätning på över 20% och den högsta mätningen visar på 26,5%. Det ger oss information om hur det ser ut i samhället.

Stjansen att majoriteten röstar SD när det är dags är stor, eftersom att dom nu har beslutat sig för att SD är rätt politik för dom.
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Nej, men Sentio nämns nästan aldrig. Vi gamla rävar i tråden kan intyga att det endast inträffat ett par gånger under ett stort antal år. Att Aftonbladet tar bort sin egen jävla undersökning efter sju timmar är avsevärt mer anmärkningsvärt.

Och inte vilken mätning som helst utan en historisk mätning dessutom.
Fast det var ju en extrainsatt mätning som hoppades på ett helt annat utfall.. Bort med den fort.
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrobot
Sentio har ju legat väldigt nära på just SD i de två tidigaste valen. Närmast valresultat med ganska mycket har jag för mig, men tyvärr ingen källa.

Sen vet jag, att när jag första gången 2010 röstade på SD, var väldigt osäker när jag tog den där lappen. Andra året hade jag med mig den i fickan, ifrån brevlådan, men såg också väldigt många som tog en lapp trots att invandrare närvarade i vallokalen.

Om dessa OU fortsätter, så tvivlar jag på att folk kommer vara rädda för att visa vad de röstar. Jag har t.ex numera börjat ge fakta till mina högst PK "vänner" på Facebook. Något som aldrig hade fallit mig i för två år sedan.

Bägaren börjar helt enkelt rinna över och presenterar du fakta, så svarar de inte.
Valte 2010, EU-valet 2014 och valet 2014 närmare bestämt.
Källa är status.st
2015-09-10, 20:39
Medlem
jack.danielss avatar
Skall inte gristrynet mellin på aftonbladet komma med en förklarande krönika nu? Typ att ca. 25% av sveriges befolkning har iq fiskmås och vet inte sitt eget bästa
2015-09-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Den gamla klassikern: Ångest över verkligheten och tysta ner/glöm så fort som möjligt. Aftonbladets undersökning står inte att finna någonstans på hela deras förstasida.

När jag såg att tråden var på toppp försökte jag hitta den faktiska siffran men har ännu inte funnit den någonstans
2015-09-10, 20:41
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Kollar på:
status.st/

tack

Det är ju omöjligt att veta eftersom bara valresultatet är "facit".

Däremot finns det ganska ingående statistik om hur de olika instituten lyckades förutspå resultatet i höstas:
https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/
Totalt sett var Skop, Yougov och United Minds bäst. När det gäller bara att förutspå SD så var Sentio närmast med Yougov och United Minds en bit efter. Skop var jättedåliga på att förutsäga SD:s resultat.

Något bättre än så är det tyvärr ingen som har, det är därför det är så lätt att önsketänka beroende på vad man själv tycker.

Att webbpaneler skulle vara sämre finns det hursomhelst inget stöd för längre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in