2015-09-10, 11:01
Medlem
Fris avatar
Intressant att VPK bryter ihop totalt och förlorar var tredje sympatisör och plötsligt hotas av riksdagsspärren. Man kan inte tala om en polarisering när det bara är ena polen som växer. Vi får se vad FP:s nya kommunmottagningstvång får för effekt, jag tror det kan bli dödsstöten för dem, de förlorar en viktig väljargrupp i de mindre och i de rikare kommuner, fast det kan ta månader innan hundratals arga unga arabiska män kommer till deras små tätorter och väcker folks sympati för SD där. Tusen till Danderyd blir ingen opinionssuccé för dem, FP fick 17% och 3574 röster i valet där.

Riksdagen öppnar på tisdag, brukar de inte passa på att publicera flera OU i samband med det?
Senast redigerad av Fri 2015-09-10 kl. 11:10.
2015-09-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Intressant att VPK bryter ihop totalt och förlorar var tredje sympatisör och plötsligt hotas av riksdagsspärren. Man kan inte tala om en polarisering när det bara är ena polen som växer. Vi får se vad FP:s nya kommunmottagningstvång får för effekt, jag tror det kan bli dödsstöten för dem, de förlorar en viktig väljargrupp i de mindre och i de rikare kommuner, fast det kan ta månader innan hundratals arga unga arabiska män kommer till deras små tätorter och väcker folks sympati för SD där. Tusen till Danderyd blir ingen opinionssuccé för dem, FP fick 17% och 3574 röster i valet där.

Riksdagen öppnar på tisdag, brukar de inte passa på att publicera flera OU i samband med det?
VPK håller nog näsan över spärren längre än FP. Dessutom tror jag att de kan fortsätta att existera som parti även utanför riksdagen, i konkurrens med FI och andra partier i den kommunistiska floran. Om FP trillar ur riksdagen 2018, vilka är då kärnväljarna som ska hålla partiet vid liv till valet 2022?
2015-09-10, 14:44
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
VPK håller nog näsan över spärren längre än FP. Dessutom tror jag att de kan fortsätta att existera som parti även utanför riksdagen, i konkurrens med FI och andra partier i den kommunistiska floran. Om FP trillar ur riksdagen 2018, vilka är då kärnväljarna som ska hålla partiet vid liv till valet 2022?
VPK har legat stabilt ett par tre procent över spärren, men om de här siffrorna upprepas i OU så ligger de risigt till. Alla småpartier har haft en kurva senaste året, i länken nedan, som ser ut som döende hjärtfel. Och båda f.d. storpartierna rasar stadigt tillsammans.

MP åkte ur Riksdagen 1991 men kom tillbaka 1994. Det är det enda exemplet jag känner till om att det någonsin har hänt i Sverige. Jag tvivlar dock på att FP klarar av en återkomst, särskilt som de nu sågar ned sitt stöd i sina starkaste kommuner med tvångsmottagningen. Jag tror inte folk går på deras lögn om att kräva språktester för medborgarskap en tredje gång, något som de aldrig ens föreslagit trots 8 regeringsår, bara en tom propagandalögn avsedd att lura människor som hatar deras politik att rösta för den. Deras kärnfråga är ju att införa euron, men det är inte särskilt populärt idag. Kärnväljarna är ju lärarkåren, och t.o.m. de idioterna börjar nu sakta inse problemen med FP:s politik med snabbt ökande våld och hot i sin arbetsmiljö.
http://statsskuld.se/opinion
Senast redigerad av Fri 2015-09-10 kl. 14:51.
2015-09-10, 14:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

Dagens Inizio

V 9,2

S 24,9

MP 4,8

KD 4,2

C 9,6

FP 5,1

M21,1

SD 21,5

Övriga 2,5

SD minskar inte utan ökar och är nu förbi M

V och C ökar rejält

MP snart under 4 procent

Låter det inte som att kommunisternas och böndernas siffror är lite uppblåsta.

Precis som deras ledare.

Dessutom är totalsumman 102,9 procent

De har rackat ner på YouGov men det är inte lika lätt att racka ner på Horans eget institut.

Kan man ana en släng av masochism på Aftonbladet, de plågar sig men att det går bra för Sd. I stället för att råljuga som koncernkollegan gör med sitt Sifo.
2015-09-10, 15:05
Medlem
sinewaves avatar
SD Inizio: 21,5%
SD Sentio: 26,5%

V Inizio: 9,2%
V Sentio: 4,9%

Bara jag som tycker dessa skillnader är lite i extremaste laget?
2015-09-10, 15:07
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

Dagens Inizio

V 9,2
S 24,9
MP 4,8
KD 4,2
C 9,6
FP 5,1
M21,1
SD 21,5
Övriga 2,5

SD minskar inte utan ökar och är nu förbi M. V och C ökar rejält. MP snart under 4 procent

Låter det inte som att kommunisternas och böndernas siffror är lite uppblåsta.

Precis som deras ledare.

Dessutom är totalsumman 102,9 procent

V går på flyktingkatastrofsteroider

S ser lite tröstlöst ut att landets regeringsparti har mindre än en fjärdedel av rösterna. Men det går bra ändå tack vare DÖ.

Röd-Gröna Mp 4,4%? Lite förvånade faktisk men jag tror att utöver vänsterpartiet-kommunisterna så har många gått till det Blå-Gröna centerpartiet. Underligt med tanke på att de har blivit Natoförespråkare.

Moderaterna 21,1% Jag är säker på att de därmed skulle hamna runt 18% om det verkligen vore val idag. Ett av de notoriskt överskattade partierna.

Kd över spärren gud utlovar hopp till de troende.
2015-09-10, 15:11
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
SD Inizio: 21,5%
SD Sentio: 26,5%

V Inizio: 9,2%
V Sentio: 4,9%

Bara jag som tycker dessa skillnader är lite i extremaste laget?

Inizio rättade V:s siffra till 6,2 efter en stund, så där är skillnaden inte så stor.

Att det skiljer 5 procentenheter på SD är mycket, ja.
2015-09-10, 15:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är kanske tjatig nu, men min prediktion om att vi är på väg mot ett partisystem (för en tid i alla fall) med tre partier som konkurrerar med varandra mellan 20-25% tycks stadigt närma sig. Sannolikt kommer vi att se detta tydligare under hösten, litet beroende på vilka opinionseffekter flyktingströmmen får. Blir det en kall höst/vinter även i Mellanöstern, så kan både strider och strömmar minska, med ännu oklart resultat för Sveriges del.

Ja, jag vet att jag upprepar mig, men jag tror att vi är där nu. Sverige kan i dagsläget sägas ha tre stora (nåja) partier mellan ca 20-25%. Det innebär också att det är kring dessa tre partier som det intressanta politiska positionerandet nu sker. DÖ blir således allt viktigare för S och M, men också en allt tyngre kvarnsten ju närmare nästa val vi kommer. Om DÖ håller hela vägen fram återstår att se, men uppenbart så gillas den inte av väljarna, och M tycks så här långt också ha förlorat mest i OU.
2015-09-10, 15:28
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, jag vet att jag upprepar mig, men jag tror att vi är där nu. Sverige kan i dagsläget sägas ha tre stora (nåja) partier mellan ca 20-25%. Det innebär också att det är kring dessa tre partier som det intressanta politiska positionerandet nu sker. DÖ blir således allt viktigare för S och M, men också en allt tyngre kvarnsten ju närmare nästa val vi kommer. Om DÖ håller hela vägen fram återstår att se, men uppenbart så gillas den inte av väljarna, och M tycks så här långt också ha förlorat mest i OU.
Vi får se vad som händer med DÖ nu. Den 8 oktober inleder KD sitt riksting i Västerås, och där är hela ungdomsförbundet bakom ett skrotande av DÖ. Partiledaren var själv DÖ-motståndare innan hon blev partiledare och Adaktusson är en uttalad motståndare.

En vecka senare är det Moderaternas tur att ha partistämma. Om KD då har lämnat DÖ så tror jag det blir svårt för partiledningen att vinna en omröstning om DÖ.
2015-09-10, 15:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Vi får se vad som händer med DÖ nu. Den 8 oktober inleder KD sitt riksting i Västerås, och där är hela ungdomsförbundet bakom ett skrotande av DÖ. Partiledaren var själv DÖ-motståndare innan hon blev partiledare och Adaktusson är en uttalad motståndare.

En vecka senare är det Moderaternas tur att ha partistämma. Om KD då har lämnat DÖ så tror jag det blir svårt för partiledningen att vinna en omröstning om DÖ.

Spontant känns det som att KD har att välja på att stå utanför Alliansen och DÖ eller att försvinna helt.
2015-09-10, 16:23
Medlem
Fris avatar
Citat:

Jag VET att ingenting alls kommer att hända. KD och M kommer att fortsätta oppositionsregeringens fortsättningspolitik helt utan någon åtgärd. Deras nedgång i opinionen kommer att fortsätta. KD siktar på 1.x% i alla opinionsmätningar vid årsslutet, och jag tror de lyckas nednå det. Homosexuella litar inte på KD trots att de nu påstår att de har gjort samkönade adoptioner till sin ideologiska kärnfråga med prio nummer ett.
2015-09-10, 16:40
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det skulle förvåna mig om man överger DÖ redan, men KD sitter i klistret och är kanske desperata nog att göra något oväntat och det krävs nog att någon annan tar ledningen om M skall våga agera.Tveksamt, men inte omöjligt, således. KD skulle nog vinna mest.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in