2015-09-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vdsf
Har inte hunnit följa med i tråden under dagen, så jag kanske ställer en redan ställd fråga:
Någon som regaerat på att lagom till dagens undersökning (SD 2:a störst), så byter AB namn på undersökningen från Sverige Tycker till Aftonbladet/Inizio?

(Sverige kan ju omöjligt tycka så(?))

Nej, Sverige - och den svenska befolkningen - kan omöjligt tycks så. Däremot kan Aftonbladet motvilligt förmedla vad en opinionsinstitut kommer fram till när den genomför sina undersökningar.

Men bara för att en undersökningen visar att SD går framåt behöver det inte betyda att svenskarna tycker så…

Vi det här lagat undrar jag hur Aftonbladets redaktion definierar ordet "svensk". Menar de alla de blattar som åker tunnelbana i Stockholm - eller de journalister som cyklar på Södermalm.

För däremellan finns det ju en opinionsKAP som heter duga..
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Har inte hunnit följa med i tråden under dagen, så jag kanske ställer en redan ställd fråga:
Någon som regaerat på att lagom till dagens undersökning (SD 2:a störst), så byter AB namn på undersökningen från Sverige Tycker till Aftonbladet/Inizio?

(Sverige kan ju omöjligt tycka så(?))
Förmodligen planerat Sverige tycker inte som Sverigedemokraterna!
Medlem
Kaospojkens avatar
Det räckte med att kolla på presskonferensen från idag och se ansiktsuttrycken på regeringen för att förstå att de inte ens trodde på vad de själva säger.
Se denna bild : http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-kallar-till-nationell-samling

Se på deras uppgivna miner.
2015-09-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Antag att det sensationella OU-resultatet står sig och att SD faktiskt blir rikdagens största parti efter valet 2018.
Vad ska partiet göra sedan? Om "7-klövern" håller ihop och uppträder som ett block kommer regeringsuppdraget ändå inte att gå till Jimmie Åkesson. Enda möjligheten för SD att erövra regeringsmakten är att slå sig samman med något annat parti i kammaren. Antingen som en valkartell före valet eller genom skickliga uppgörelser, som spräcker sjuklövern efter. Detta förutsätter i båda fallen vittgående kompromisser för SD.
Är partiet redo för detta? Vilken regeringspolitik har SD:s medlemmar och sympatisörer tänkt sig?

Vilka andra möjligheter har SD att i egenskap av landets väljarpopuläraste parti få bilda regering?

Det är redan nu allt svårare för riksdagens politiker att genomföra sin politik. Givetvis för att de ser sina egna väljare i stort antal hoppa av och byta till SD. Hur det blir inför valet 2018 är svårt att sia om. Situationen kan ju vara olika. Allt från att SD redan passerat toppen och har en vikande trend till att SD fortfarande växer så det knakar. I den senare situationen med ett växande SD så kommer sjuklövern ha svårt att bilda ett eget regeringsalternativ även om sjuklövern skulle uppnå majoritet alla tillsammans. Men har SD en vikande trend så är det troligt att det är precis vad sjuklövern kommer att försöka göra. Allt beror på vilka de faktiska siffrorna blir i valet också.

Sen får man komma ihåg att om 3 år är situationen med mycket mycket värre än idag om vi fortsätter att ha en invandring på 100.000 varje år. Då sitter pk-politikerna så djupt i skiten att det är frågan om de ens vill regera längre.
2015-09-10, 13:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Enligt Aftonbladet så är det en anpassning till omvärlden:

Citat:
"Från och med idag byter vi namn på Aftonbladets väljarbarometrar och övriga opinionsmätningar till Aftonbladet/Inizio. Det innebär en anpassning till omvärlden.

Det vanligaste beteckningen på opinionsmätningar är beställarens namn och det företag som utför undersökningen. Aftonbladets undersökningar utförs av Inizio och bygger på intervjuer av personer som ingår i Schibsted/Inizios webbpanel.

Från valet förra året till idag har Aftonbladets opinionsmätningar publicerats under namnet Aftonbladet/Sverige tycker."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

Hmm... Varför just nu?
2015-09-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Alla vet att det i första hand är invandrarna som kommer att ta smällen när det spricker. De som redan har bott i Sverige 5-15 år ligger mycket risigt till och är den första gruppen som pk-politikerna sviker med sin hets att ta emot ännu fler invandrare.

Vi svenskar har lite större marginaler innan det smäller för oss också. Vi kommer liksom nu att liksom titta på eller titta bort när helvetet växer i de sk no-go zonerna. Men givetsvis i det långa loppet riskerar vi mycket även vi svenskar och vi är smarta nog att inse det långt innan det händer.

Därför det är så frustrerande att bokstavligen släpas mot avgrunden. Aaaaah jag viiiiiiilll inte!!! Jooooo, du är en rasist om du inte lyder!!!

Är du i övrigt frisk får vi nog alla hjälpas åt. Jag bor i ett riktigt privilegierat område med under en promille invandrare. Den eller de som finns är akademiker och har riktigt jobb på egna meriter. Även jag får nog massa mig fram när det måste tas i xxxxxx. Som jag ser det kan ingen av oss titta bort eller överlåta åt andra att göra jobbet. Det kommer behövas alla händer och alla hjärnor och framför allt, allt mentalt stöd för att göra det som måste göras. Vi har en skyldighet inte bara mot våra förfäder utan framför allt mot våra barn och barnbarn att lösa det.
2015-09-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAAAAAB
märker samma tendenser på jobb. Folk som man uppfattar som sjukt smarta och allmänbildade har verkligen inget koll på regelverket när det gäller asylanter och migranter. De köper Aftonbladets /SVTs verklighetsbeskrivning rakt av.

De flesta behöver nog delvis komma underfund med verkligheten lite själva och ifrågasätta sin tro på egen hand.
Tråkigt, men det är antagligen också detta som är en förklaring till den konstanta ökningen och den stora lojaliteten. Hade media varit ärligare i verklighetsbeskrivningen med mindre stigmatisering så hade säkert ökningen till SD varit större, men samtidigt hade rusningen isåfall lättare kunnat gå tillbaka igen om de gamla partierna visat på förändring.

Men har man en gång blivit lurad och hatad och slagit sig fri så är det rätt svårt att gå tillbaka.

Så media har varit bra för SD, men dåligt för Sverige.
(grattis journalister, ni blev hatade på köpet).
2015-09-10, 13:45
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken
Det räckte med att kolla på presskonferensen från idag och se ansiktsuttrycken på regeringen för att förstå att de inte ens trodde på vad de själva säger.
Se denna bild : http://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-kallar-till-nationell-samling

Eller videon där Sveriges migrationsminister Morgan Johansson, blev förvånad när han hörde hur mycket invandringen kostade
2015-09-10, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Aftonbladet så är det en anpassning till omvärlden:

Hmm... Varför just nu?

Anpassning till omvärlden?

Andersson Bengtsson: 01:50..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

"De som är negativt inställda till flyktingar lite grann målar in sig i ett hörn"..

Det är väl det ringhörnet där SD står som dessa personer hamnar i? Det partiet som ökar lavinartat från den ena opinionsundersökningen efter den andra..
2015-09-10, 13:55
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Är du i övrigt frisk får vi nog alla hjälpas åt. Jag bor i ett riktigt privilegierat område med under en promille invandrare. Den eller de som finns är akademiker och har riktigt jobb på egna meriter. Även jag får nog massa mig fram när det måste tas i xxxxxx. Som jag ser det kan ingen av oss titta bort eller överlåta åt andra att göra jobbet. Det kommer behövas alla händer och alla hjärnor och framför allt, allt mentalt stöd för att göra det som måste göras. Vi har en skyldighet inte bara mot våra förfäder utan framför allt mot våra barn och barnbarn att lösa det.
Jag förstår inte vad du menar. Kan du formulera om dig så att även en "korkskalle" som jag förstår.

Vad är "massa" sig?
vad är "måste tas i xxxxxxxx"?
vad måste göras?
"lösa det"? Vadå lösa det? lösa vadå?

Du pratar som en inflyttad från Mellanöstern, skriv i klartext vad du vill ha sagt.
2015-09-10, 13:58
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Eller videon där Sveriges migrationsminister Morgan Johansson, blev förvånad när han hörde hur mycket invandringen kostade
Länka, länka...länka

2015-09-10, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaospojken

-Det gäller att de snabbt kommer in i vårt samhälle och får jobb, utbildning och bostad, säger Stefan Löfven.

Japp. Det är precis detta det hela handlar om.

Medan svensken (svårt att definiera det ordet, eftersom alla som någonsin satt sin fot i tunnelbanan i Stockholm tycks vara svenskar..) får KÄMPA för sin utbildning, jobb - för att inte tala om bostaden.

Svensken har inte FÅTT något..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in