2015-09-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Vilken käftsmäll! M under 20% också.

Käftsmäll, pungspark... you name it. SD har dessutom mer än dubblerat sig på under ett år. För ett år sedan var det många som sa att SD inte skulle kunna dubblera sig till 2018. Det är ju inte osannolikt längre att SD skulle kunna dubblera sig från dagens nivåer fram till 2018 och då får hela 53%. Närmare parlamentarisk revolution än så här är svårt att slå.

Det vore intressant att se hur fördelningen är i opinionen kön, ålder, geografi, etnicitet, utbildning etc.

Undrar hur tongångarna kommer vara på Ms partistämma. Någon som har direktkoppling in i partiet får gärna rapportera, eller PM:a mig så rapporterar jag.

Personligen tror jag 7K/MSM är fullt medvetna om SDs nivåer. Det skulle förklara paniken.

Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jaha, SD 26,5%.

Frågan är då om SD hinner plocka S plus M på nio procentenheter innan året är slut, så att SD blir större än S+M tillsammans.

Trror faktiskt det är möjligt.

Vad säger Sentio förresten om F!. Dom är väl fler än "rasisterna"?

Det är sannerligen inte alls omöjligt. Även om inte status.st är uppdaterad ännu så pekar det rakt upp.
2015-09-10, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
SENTIO 26,5% All time high!

http://nyheteridag.se/efter-flyktingkrisen-sd-storsta-parti-med-hogsta-noteringen-nagonsin/

Vänsterpartiet 4,9 (7,5)
Socialdemokraterna 24,1 (23,5)
Miljöpartiet 6,7 (6,4)
Centerpartiet 6,6 (7,8)
Folkpartiet 4,1 (4,6)
Moderaterna 19,8 (21,1)
Kristdemokraterna 2,6 (2,0)

Sverigedemokraterna 26,5 (23,4)

Piratpartiet 1,3 (0,4)
Feministiskt Initiativ 2,7 (2,3)

Fan vad nice att V backar så mkt. Närmar sig 4% spärren. Nog det partiet som jag hoppas mest åker ut. Lär ju bli minst 30 % för SD tills årsskiftet. Ska bli intressant att se hur expressen och aftonbladet förnekar detta. Se deras ursäkter. Kalla 26.5% för känslokalla nazister.
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitgardisten
Hur tillförlitlig är mätningen? Brukar Sentio träffa rätt eller?

Sentio har varit närmast för SD de två senaste valet.

Men "brukar" är ett lite väl starkt ord i sammanhanget, opinionsmätningar har alltid fel - så även denna.

Utifrån den begränsade erfarenhet vi har så är dock Sentios metodik den bästa för att mäta SD, om det faktiskt är så denna gång kan vi dessvärre inte veta.
Senast redigerad av Oformad 2015-09-10 kl. 11:15.
Medlem
Kaospojkens avatar
Blir det locket på från mainstream-media nu?

Journalister! Jag vet att många av er läser detta. Jag och många andra har sagt till er gång på gång att er propaganda och smutskastning inte fungerar. Det är er verklighetsuppfattning som inte stämmer, och ni anklagar människor för saker de ej står för, samtidigt som ni driver på en dålig utveckling för landet. Med andra ordet hjälper ni SD att växa, och nu har ni fört det så långt att tåget kommer att fortsätta OAVSETT hur ni väljer att vända och vrida på saker från och med nu. Men tack för en god match!
2015-09-10, 11:10
Medlem
Alliansen får 30,4% (M+Fp+C). De röda får 35,7%.

Inte omöjligt alls att sossarna backar 3-5%.

Då har vi kamp om största block
2015-09-10, 11:13
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakfylla
Alliansen får 30,4% (M+Fp+C). De röda får 35,7%.

Inte omöjligt alls att sossarna backar 3-5%.

Då har vi kamp om största block
S lär tappa så många nu i höst när budgeten ska läggas. Många sossar blir nog förbannade när de märkkar att inga satsningar kommer göras på välfärden, trots höjda skatter.
2015-09-10, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
S lär tappa så många nu i höst när budgeten ska läggas. Många sossar blir nog förbannade när de märkkar att inga satsningar kommer göras på välfärden, trots höjda skatter.

Precis det, och är det någonstans snacket går hårt nu så är det i arbetarklassen/industrin. Jag tror socialdemokraterna kommer urholkas totalt, när väl raset kommer.
2015-09-10, 11:16
Medlem
Fris avatar
Kolla in kurvorna i länken nedan. Något liknande har aldrig hänt i svensk opinion, inte de senaste 100 åren i alla fall, och jag tvivlar att opinionen var rörligare före dess.
http://statsskuld.se/opinion#blocken
2015-09-10, 11:16
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Bilderna som publicerats den senaste veckan har bara stärkt min övertygelse att rösta på SD.
Det är Alliansen och Sossarnas politik som är den direkta orsaken till att barnen drunknande.

Hade vi inte haft PUT och stängt våra gränser så hade inte flyktingarna kommit hit i samma utsträckning.

Dom betalar inte 1000 euro per person och biljett om dom vet att dom blir stoppade vid gränsen.

Jag är glad att jag inte bor i Malmö

Jag menar det, utfall du trodde att jag inte röstade på SD! Däremot trodde nog 7klövern att opinionen hade vänt med tanke på all propaganda.
2015-09-10, 11:18
Medlem
Hoppsan svejsan! SD fick 26,5% i sentio och blev största parti. Hur ska media hantera detta? De som lagt ner blod, svett och tårar hela veckan på snyftartiklar.
2015-09-10, 11:18
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Grejen är ju att media länge haft ståndpunkten att "det pågår ingen massinvandring".

Helt plötsligt ändrar man det till att "Nu sker en ofantlig massinvandring - öppna gränsen helt" - trots att i princip inget har förändrats.

Vilket narrativ passar egentligen SD bäst?
Nog för att man både osmakligt och helt osakligt försöker häfta ett barnlik på partiet SD, men att förmedla hur det pågår en ohämmad massinvandring till Europa som man dessutom vill ska öka till varje pris - det borde egentligen bara kunna ge ett resultat.

Får se hur pass stark Bradley-effekten blir i telefonintervjuerna, tror fortfarande på en nedgång i dessa.
Så resonerar jag också. Det krävs bara att några procent tycker att det får vara nog för en ordentlig höjning i opinionen för sd. Samtidigt kan 50% av sjuklövernväljarna öppna sina rövar ännu mer, men det syns inte då de inte har någon stans att ta vägen förutom att hoppa mellan sina partier.
2015-09-10, 11:19
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraBiffen
Haha, ja jag menar det. Gick nyss in på GP för att läsa rubrikerna och då möttes jag av detta:

Öckerö gör helt om. Nu snabbutreder kommunen möjligheterna att ta emot nyanlända.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2828247-kovandning-om-nyanlanda-pa-ockero

FP vänder om flyktingmottagning
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2828119-fp-vander-om-flyktingmottagning

Partistrategerna trodde nog seriöst på att opinionen hade vänt den senaste veckan. Snacka om att göra bort sig. Hahaha

Svenskar brukar vara rätt korkade, så det är väl ingen som vågade hoppas på att det skulle gå såhär bra.

Men Folkpartiet... fan vad jag är besviken på er. Fy Fan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in