2015-09-10, 09:45
Medlem
Durgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
http://www.inizio.se/wp-content/uploads/vaeljarbarometer-september-2015.pdf

Efter valet ser det ju ut som det är S som har tappat mest till SD, har ingen koll på siffrorna men den uppfattning man får när man läser kommentarer är att det ska vara M som tappar.
2015-09-10, 09:46
Medlem
maniacmans avatar
Problemet är väl egentligen att "det folkliga stödet för invandringen" inte riktigt existerar. Det är en galen liten minoritet som vill öppna gränserna. Det enda som hände efter det att SVT och PK media lagt i överväxeln i frågan var att några få procent "osäkra" påstod sig vilja öka invandringen. I sak förändrades inget i den skeptiska majoriteten.
2015-09-10, 09:56
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SD ligger för lågt, C ligger för högt, KD ligger lite för högt också. Resten ser ganska realistiskt ut.

Om jag fick justera:
SD: Från 21,5 till 24
C: Från 9,6 till 7,5
KD: Från 4,2 till 3

Räkna med att både sossarna och MP också är uppblåsta,har dom ju alltid varit förr i Aftonbladetbaserade undersökningar.
Kanske vänstern också..
2015-09-10, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad gäller teasern på Nyheter Idag tippar jag på en ny Sentio där SD är största parti. Det är ju egentligen inte så otroligt och hade man gjort det tydligare i sin teaser hade snackisen uteblivit. Då kunde man lika gärna publicera det direkt istället.

Förra månaden kom väl Inizio och Sentio hack i häl på Yougov som var först. Aftonbladet kände sig manade att tidigarelägga sin publicering och det känns som det nu blivit någon form av först till kvarn-löpning mellan publikationerna. Därav tidigare datum än annars brukligt.

Kan det inte ha att göra med att man så jätte jätte jätte gärna ville få en prognos där SD skulle sjunka pga den media haussade flyktingkrisen. Sifo gjorde väl sin undersökning också mitt i stormen för att få rätt siffror, dvs att Svenskafolket var mer flyktingvänliga.
2015-09-10, 10:01
Medlem
Bodickers avatar
"Trots" flyktingkrisen. de har fortfarande inte fattat.
2015-09-10, 10:02
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
http://www.inizio.se/wp-content/uploads/vaeljarbarometer-september-2015.pdf

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad gäller teasern på Nyheter Idag tippar jag på en ny Sentio där SD är största parti. Det är ju egentligen inte så otroligt och hade man gjort det tydligare i sin teaser hade snackisen uteblivit. Då kunde man lika gärna publicera det direkt istället.

Förra månaden kom väl Inizio och Sentio hack i häl på Yougov som var först. Aftonbladet kände sig manade att tidigarelägga sin publicering och det känns som det nu blivit någon form av först till kvarn-löpning mellan publikationerna. Därav tidigare datum än annars brukligt.

Det vore det bästa som kunde hända just nu då jag misstänker att regimvänliga SIFO har planer på att manipulera SD.s siffror rejält denna månad.

Men ökar SD i alla andra mätningar så blir det inte lätt för dom, åtminstone inte om dom vill behålla ett uns av trovärdighet.

Dock är jag skeptisk på att det blir någon Sentio idag, varför ligger i så fall inte artikeln ute redan? Chang Frick skrev i ett inlägg igår typ 02-tiden inatt att han satt och skrev på artikeln för fullt ang hans kryptiska header. i så fall borde han haft resultatet av mätningen redan inatt och artikeln borde således vara klar och publicerad vid det här laget.

Dessutom är det bara den 10.e och förra månaden publicerades Sentiomätningen den 20.e

Hoppas att jag har fel, vore underbart med ännu en rekordmätning samma dag som Södermalmsfolket redan är i gråt pga Inizio-mätningen. Deras sår behöver mycket salt
2015-09-10, 10:02
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Kan det inte ha att göra med att man så jätte jätte jätte gärna ville få en prognos där SD skulle sjunka pga den media haussade flyktingkrisen. Sifo gjorde väl sin undersökning också mitt i stormen för att få rätt siffror, dvs att Svenskafolket var mer flyktingvänliga.

Den mening du fetmarkerade syftade egentligen på hur det var förra månaden. Efter rekord i både Sentio och Yougov har jag för mig att Aftonbladet publicerade sin OI tidigare än planerat.

Min tes är att både Nyheter Idag och Aftonbladet ville vara snabbare på pucken denna gång, men som du säger finns det ju andra goda skäl att tidigarelägga.
2015-09-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Jo. AB har självfallet beställt en extra OU i hopp om SD-ras. Fick motsatsen. Avstod ej från publicering, något som foliehattar annars brukar anklaga MSM för.
2015-09-10, 10:11
Medlem
Flor-Idas avatar
SENTIO 26,5% All time high!

http://nyheteridag.se/efter-flyktingkrisen-sd-storsta-parti-med-hogsta-noteringen-nagonsin/

Citat:
Vänsterpartiet 4,9 (7,5)
Socialdemokraterna 24,1 (23,5)
Miljöpartiet 6,7 (6,4)
Centerpartiet 6,6 (7,8)
Folkpartiet 4,1 (4,6)
Moderaterna 19,8 (21,1)
Kristdemokraterna 2,6 (2,0)

Sverigedemokraterna 26,5 (23,4)

Piratpartiet 1,3 (0,4)
Feministiskt Initiativ 2,7 (2,3)

Totalt har 1013 personer svarat i undersökningen från Nyheter Idag/Sentio mellan den 3 och 9 september. Mätningen är utförd med webbpanel.
Senast redigerad av Flor-Ida 2015-09-10 kl. 10:15.
2015-09-10, 10:13
Medlem
Mikojans avatar
Det osmakliga med att lägga bild på döde treåringen vid SD-Karlsson kommer bara ytterligare att öka sympatierna för partiet medierna vill ska helst försvinna. Desperationen gör att dom inte fattar själva vad dom håller på med.
2015-09-10, 10:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det är glädjande att se att både SD och MP numera gett upp striden om tredjeplatsen i svensk politik.

För MPs del ser det ut att bli ett chickenrace mot 4 procentspärren.
2015-09-10, 10:15
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Sentio har på senare tid typiskt genomfört själva undersökningen mellan en torsdag och en onsdag. Sen har resultatet publicerats direkt på torsdagen efter. Så inte helt ologiskt att det är det som är på gång, även om det enligt tidigare mönster kanske vore mer troligt med torsdag om en vecka.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in