2015-09-06, 10:24
Medlem
retepm.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Märkligt att ett land som Ungern, som själva vet vad lidande innebär, inte kan ge ett bättre bemötande. Vad beror det på, är det fattigdom eller något annat?

Kanske just därför. De vet vad krig och fasa innebär och de förstår att de här muslimerna inte vill oss väl. Såna som du kommer bli vår undergång. Historien upprepar sig idioterna skriker högst och det är tyvärr dem folk lyssnar på.
Citera
2015-09-06, 10:35
Medlem
FittJannes avatar
Citat:
Märkligt att ett land som Ungern, som själva vet vad lidande innebär, inte kan ge ett bättre bemötande. Vad beror det på, är det fattigdom eller något annat?
Märkligt att du som förmodligen bor i Sverige måste ha synpunkter om en annan nations flyktingpolitik.
Vad beror det på? Är det möjligtvis din helt subjektiva känsla av att sitta på någon sorts högre moral som rättfärdigar dina imperialistiska tankegångar?
Citera
2015-09-06, 12:00
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:

Ungern har en blodig historia och vet vad lidande innebär. Det är just därför kan de identifiera mycket enkelt varifrån hoten kommer. Det ödet delar de med hela östblocket men även med Österrike.
Problemet just nu att det är bara Ungern som har blivit invaderad av 200000 asylsökare som vägrar låta sig registreras.
Om du hade upplevt äkta lidande, osäkerhet någonsin skulle du ha aldrig ifrågasätt varför Ungern inte pallar för EU-s Manipulation om humanitära insatser.
Som Orban sa i Brussel: Vi måste fastställa identiteten på de som uppehåller sig illegalt i landet. De vägrar sammarbeta pga att de flesta har Ingen asylskäl!
Det senaste veckan var undantagstillstånd i Ungern pga att polisen, militären fick order att inte på något sätt använda våld.
Asylsökare hade ett enormt övertag mot Polis, myndigheter, de vet sina "rättigheter"!
Orban gjorde det enda rätta: öppna gränserna, sluta förhindra en mycket våldsam upplopp som har spridit sig som eld i hela landet.
Hans budskap är enkel: Jag följde EU-regler men oavsett hur jag gör -gör jag bara fel!!!!!
Så kära humanister i väst: Jag har misslyckats men visa hur man lyckas bättre.........så jag skickar problemet till Er. Smart!
Citera
2015-09-06, 12:22
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av growingpeople
Ungern har en blodig historia och vet vad lidande innebär. Det är just därför kan de identifiera mycket enkelt varifrån hoten kommer. Det ödet delar de med hela östblocket men även med Österrike.
Problemet just nu att det är bara Ungern som har blivit invaderad av 200000 asylsökare som vägrar låta sig registreras.
Om du hade upplevt äkta lidande, osäkerhet någonsin skulle du ha aldrig ifrågasätt varför Ungern inte pallar för EU-s Manipulation om humanitära insatser.
Som Orban sa i Brussel: Vi måste fastställa identiteten på de som uppehåller sig illegalt i landet. De vägrar sammarbeta pga att de flesta har Ingen asylskäl!
Det senaste veckan var undantagstillstånd i Ungern pga att polisen, militären fick order att inte på något sätt använda våld.
Asylsökare hade ett enormt övertag mot Polis, myndigheter, de vet sina "rättigheter"!
Orban gjorde det enda rätta: öppna gränserna, sluta förhindra en mycket våldsam upplopp som har spridit sig som eld i hela landet.
Hans budskap är enkel: Jag följde EU-regler men oavsett hur jag gör -gör jag bara fel!!!!!
Så kära humanister i väst: Jag har misslyckats men visa hur man lyckas bättre.........så jag skickar problemet till Er. Smart!
Tack för utförligt svar. Det är svårt att sätta sig in i händelserna när man inte är på plats själv och bara får det presenterat i media.
Citera
2015-09-08, 00:40
Medlem
Danmark tänker inte släppa igenom flyktingar som vill ta sig från Tyskland till Sverige.
Många började då vandra längst motorväg E47.

I natt gick dansk polis ut meddelade att det är olagligt att hjälpa flyktingar genom landet.
– Vi kan se att det finns någon som försöker bli upplockade, säger insatschef Kim Kliver.

Förbudet gäller flyktingar som ännu inte registrerats i landet och därmed befinner sig där illegalt.

Flera är redan i norra europa...de ska berika Sverige...vill inte stanna kvar i Danmark (halverad bidrag, ingen sans till livstids försöjning och gratis hus/lägenhet). De är inte dumma, de är guldsökare...
Citera
2015-09-08, 11:38
Medlem
Tammers avatar
Tysklands vicekansler anser tydligen att Tyskland kan ta emot en halv miljon syrier om året. Undrar om resten av tyskarna tycker det?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21380532.ab

Vad är slutmålet, att flytta hela Syriens befolkning till Tyskland? Är det den enda tänkbara lösningen på alla krig och konflikter i världen, att flytta ländernas befolkningar till andra länder? Märkligt. I och för sig, vi har väl redan stora delar av Kurdistan, Irak och Etiopien här i Sverige.
Citera
2015-09-08, 11:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tysklands vicekansler anser tydligen att Tyskland kan ta emot en halv miljon syrier om året. Undrar om resten av tyskarna tycker det?

Jag undrar vad som krävs för att få till en folkomröstning i Tyskland ? Det är inte så lite som skall säljas till folket..
Citera
2015-09-08, 13:20
Medlem
Tammers avatar
Nu samarbetar Svenska myndigheter på bred front för att se till att alla Syrier verkligen kommer hit, och inte blir kvar nånstans på vägen. SJ drar sitt strå till stacken:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21380386.ab
Citera
2015-09-09, 21:11
Medlem
Ulvskog: "Skäms Danmark!"

Den danska regeringen har försökt minska antalet asylsökande med avskräckande annonser.
Det gör EU-parlamentarikern Marita Ulvskog (S) rasande.

– Jag är glad att jag inte är dansk i dag. Regeringen borde skämmas, säger hon till Expressen.

http://www.expressen.se/nyheter/ulvskog-skams-danmark/

SKÄMS Ulvskog ! ! !
Citera
2015-09-09, 21:16
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21380532.ab

Vad är slutmålet, att flytta hela Syriens befolkning till Tyskland? Är det den enda tänkbara lösningen på alla krig och konflikter i världen, att flytta ländernas befolkningar till andra länder? Märkligt. I och för sig, vi har väl redan stora delar av Kurdistan, Irak och Etiopien här i Sverige.

Det låter som en bra ide, flytta alla till Europa och använd deras hemländer som tippningsplats för atomsopor. Höj straffen bara så går det bra. Sharia för muslimer och slöa kinesknivar för att behandla återfallstjuvar.
Citera
2015-09-10, 01:17
Medlem
Tyska tidningen die Welt hade en intressant artikel om Orbán häromdagen. Den ungerske regeringschefen har en svår uppgift. Han har satsat på att bygga ett stängsel längs Serbiengränsen - men: stängslet är inte ogenomträngligt, tvärtom tar sig många igenom.

Då har Orbán kommit på lösningen att skärpa straffen för illegal invandring kraftigt, till max fem års fängelse. Effekt: troligen verkningslöst, då landets fängelser redan är fulla.

Orbáns nästa motåtgärd: utvisa alla illegala invandrare. Effekt: troligen ogenomförbart i praktiken, då de illegala inte låter sig frivilligt utvisas, och då våld inte anses lämpligt att använda under rådande omständigheter.

Orbán är klart pressad av massinvandrigen till Europa, och han är tvungen att hitta en lösning som tilltalar väljarna, om inte annat. Att fortsätta vara en slags massinvandringsförmedlare kommer inte att ses med blida ögon av ungrarna. Och att vika sig för Tysklands krav vore politiskt självmord.

Vad återstår som en lösning på sikt? Schengen- och rentav EU-utträde för Ungern? Vad tror ni?
Citera
2015-09-10, 02:39
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Tyska tidningen die Welt hade en intressant artikel om Orbán häromdagen. Den ungerske regeringschefen har en svår uppgift. Han har satsat på att bygga ett stängsel längs Serbiengränsen - men: stängslet är inte ogenomträngligt, tvärtom tar sig många igenom.

Då har Orbán kommit på lösningen att skärpa straffen för illegal invandring kraftigt, till max fem års fängelse. Effekt: troligen verkningslöst, då landets fängelser redan är fulla.

Orbáns nästa motåtgärd: utvisa alla illegala invandrare. Effekt: troligen ogenomförbart i praktiken, då de illegala inte låter sig frivilligt utvisas, och då våld inte anses lämpligt att använda under rådande omständigheter.

Orbán är klart pressad av massinvandrigen till Europa, och han är tvungen att hitta en lösning som tilltalar väljarna, om inte annat. Att fortsätta vara en slags massinvandringsförmedlare kommer inte att ses med blida ögon av ungrarna. Och att vika sig för Tysklands krav vore politiskt självmord.

Vad återstår som en lösning på sikt? Schengen- och rentav EU-utträde för Ungern? Vad tror ni?

Man kan vända på resonemanget, vad har Ungern att förlora på att gå Tyskland till mötes?

Ur en ekonomisk synvinkel är det ju enbart positivt för Ungern om man har goda band med Tyskland, bla beträffande handel länderna emellan och tyska företags vilja att investera i Ungern etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in