2013-06-27, 21:04
Medlem
bugulus avatar
Hej,

Känner att jag är i behov av en fristående värmeelement till ett av våra sovrum.
Jag har absolut noll kunskap om detta så därför vänder jag mig till er.

Kan man bara knata in till närmaste butik (säg Elgiganten eller Siba) och ta första bästa värmeelement eller måste man börja forska mer för att veta vad man ska ta? Är det verkligen så pass stor skillnad mellan olika värmeelement?

Om ni har förslag på några (personliga erfarenheter eller dylikt) så får ni gärna skicka länk.
Budget ska nog helst inte överskrida 2 000 kronor.
Citera
2013-06-27, 21:09
Medlem
Finns ju små enkla värmefläktar för några hundralappar på både Elgiganten och Mediamarkt. Låter visserligen lite men värmer gött!
Citera
2013-06-27, 21:09
Medlem
micaeles avatar
I princip kan du springa in på valfri elbutik och köpa första bästa. Men tänk på att du får vad du betalar för. Håller du dig till prisklass omkring 1500 riksdaler lär du få ett bra element med effekt på 2 kW, det värmer enkelt upp ett större rum även på vintern.
Citera
2013-06-27, 21:15
Medlem
Limhamns avatar
Ta ett konvektorelement och med elektrisk termostat. Är rummet ganska litet behövs nog inte 2000w. Man kan räkna ut wattbehovet, olika tillverkare har lite olika siffror men typ 75w/kvm är nog tillräckligt med normal takhöjd.
Senast redigerad av Limhamn 2013-06-27 kl. 21:18.
Citera
2013-06-27, 22:05
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Känner att jag är i behov av en fristående värmeelement till ett av våra sovrum.
Jag har absolut noll kunskap om detta så därför vänder jag mig till er.

Kan man bara knata in till närmaste butik (säg Elgiganten eller Siba) och ta första bästa värmeelement eller måste man börja forska mer för att veta vad man ska ta? Är det verkligen så pass stor skillnad mellan olika värmeelement?

Om ni har förslag på några (personliga erfarenheter eller dylikt) så får ni gärna skicka länk.
Budget ska nog helst inte överskrida 2 000 kronor.
Jula, Clas Ohlson, Rusta och liknande har helt OK elradiatorer för c:a femhundringen.

75W per kvadratmeter är ett bra riktmärke, men det gäller om det är den enda värmekällan. Här är du väl ute efter ett komplement och då kan du dra ner på effekten. Ingen normal människa sätter en 2000W-radiator i ett sovrum.

- Välj oljefylld elradiator och elektronisk termostat för jämnast värme.
- Som fristående komplement ska du se till att det är en stickproppsansluten radiator för 230V.
- Det finns inget som heter energi- eller effektsnåla radiatorer. En watt är en watt.
Citera
2015-09-10, 00:00
Medlem
vad är skillnaden på olje-element, el-element och vatten-element?

mitt rum är 12 kvadrat meter, vilket ska jag köpa? vilka drar minst ström?
Citera
2015-09-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasherr
vad är skillnaden på olje-element, el-element och vatten-element?

mitt rum är 12 kvadrat meter, vilket ska jag köpa? vilka drar minst ström?
Vattenelement används om du har vattenburen värme. Lite enkelt beskrivet så kräver det en panna som värmer upp vattnet. Vattnet leds sedan ut i rör till elementen. Det är inget man installerar i ett enstaka rum utan något man vanligen väljer att bygga in i huset redan när det byggs. Det skall du inte ha.

Oljeelement är ett elelement som innehåller olja. Tidigare hade det vissa fördelar över vanliga elelement. Ytan blev inte lika varm så det var mindre risk att bränna sig och luften kändes inte lika torr. Med dagens elektronikstyrda elelement så har de oljefyllda elementens fördelar i stort sett försvunnit.

Elelement är som namnet antyder ett element som använder el för att värma upp ett rum. Troligen är det ett sådant som är ditt bästa val. Det viktigaste är att det har en elektronisk termostat. Det kostar några hundringar mer än ett utan men är värt den extra kostnaden eftersom du kan ställa in det på en viss temperatur och sedan glömma bort att det finns.
Citera
2015-09-17, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Vattenelement används om du har vattenburen värme. Lite enkelt beskrivet så kräver det en panna som värmer upp vattnet. Vattnet leds sedan ut i rör till elementen. Det är inget man installerar i ett enstaka rum utan något man vanligen väljer att bygga in i huset redan när det byggs. Det skall du inte ha.

Oljeelement är ett elelement som innehåller olja. Tidigare hade det vissa fördelar över vanliga elelement. Ytan blev inte lika varm så det var mindre risk att bränna sig och luften kändes inte lika torr. Med dagens elektronikstyrda elelement så har de oljefyllda elementens fördelar i stort sett försvunnit.

Elelement är som namnet antyder ett element som använder el för att värma upp ett rum. Troligen är det ett sådant som är ditt bästa val. Det viktigaste är att det har en elektronisk termostat. Det kostar några hundringar mer än ett utan men är värt den extra kostnaden eftersom du kan ställa in det på en viss temperatur och sedan glömma bort att det finns.
tack

hur går det till ifall man inte har en elektronisk termostat? ställer man in värmen manuellt då?
Citera
2015-09-17, 21:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
tack

hur går det till ifall man inte har en elektronisk termostat? ställer man in värmen manuellt då?

Du ställer in värmen manuellt oavsett om du har elektronisk termostat eller inte. I stort sett alla elradiatorer har en ratt där du ställer in den temperatur du vill ha, t.ex. 20 grader. Vissa kan ha annan gradering, ex. 0-5 eller liknande och då får man prova sig fram.

Den stora fördelen med en elektronisk termostat är att den är mycket mer noggrann. Den slår till och från radiatorn mer exakt än vad en bimetalltermostat gör, vilken kan diffa på flera grader. Det är dessa grader som uppvägs av en oljefylld radiator, vilken då jämnar ut de 2-3 graderna genom att lagra värmen i oljan. Med elektronisk termostat behövs inte denna utjämning då denna termostat slår till och från på några tiondels grader.

Din fråga om vilken radiator som drar minst ström är felaktigt, eller okunnigt ställd. Det går inte att fråga så. Normalt går det åt 70W per kvadratmeter i ett rum man ska värma (självklart med viss variation beroende på byggnadens isolering o.d.). Har du då ett rum på 10 kvadratmeter, så behöver du en radiator på 700W och 700W är 700W och alla radiatorer på 700W drar lika mycket el. Du kan kan alltså inte fråga efter en radiator som drar mindre, för det finns inte. Visst drar en radiator på 400W mindre el, men den räcker ju inte till för att värma upp utrymmet i fråga.
Citera
2015-09-26, 14:26
Medlem
asså, ska jag ha ett elelement med elekronisk termostat? jag vill att den ska vara på dygnet runt. hur mkt kommer elräkningen ligga på ungefär?

edit: om man behöver en 700w och använder isället en 1200w i ett litet rum, vad händer med elräkningen då? man kan väl ställa in den i en lägre effekt som 700w så att elräkningen ligger på samma nivå?

edit 2: är den här bra? http://www2.badshop.se/p/varme-2938/element-radiatorer-2313/elradiatorer/glen-dimplex-2nc6-l-40-cm-med-sladd-och-stickpropp-37690.html#.VgaURstOe9J

har den en elektrisk termostat osv?
Senast redigerad av backflasherr 2015-09-26 kl. 14:49.
Citera
2015-09-26, 19:23
Medlem
Citat:
asså, ska jag ha ett elelement med elekronisk termostat? jag vill att den ska vara på dygnet runt. hur mkt kommer elräkningen ligga på ungefär?

edit: om man behöver en 700w och använder isället en 1200w i ett litet rum, vad händer med elräkningen då? man kan väl ställa in den i en lägre effekt som 700w så att elräkningen ligger på samma nivå?

edit 2: är den här bra? http://www2.badshop.se/p/varme-2938/element-radiatorer-2313/elradiatorer/glen-dimplex-2nc6-l-40-cm-med-sladd-och-stickpropp-37690.html#.VgaURstOe9J

har den en elektrisk termostat osv?

1200w elementet kommer var avstängd(med termostateten) mer tid än 700w elementet, elförbrukning kommer alltså var lika stor för båda elementen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in