2015-09-09, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Inte omöjligt att det i så fall blir nu på Söndag. SIFO vill nog så fort som möjligt basunera ut resultatet av den omfattande flyktingpropagandan, dessutom vill dom sätta ribban för övriga institut som kommer senare i månaden.

Gissar på ett 3%-ras i SIFO med stora efterföljande rubriker.

Mår illa av att bo i detta land nu när jag tänker efter.
Vi vet ju inte ännu om kampanjen haft den effekten på SD. Javisst, andelen som vill öka flyktingmottagandet (minsta gruppen) har ökat från 17 till 25% i Sifos webbpanel direkt efter Alan-offensiven, men den ökningen kommer ju från "lagom"-gruppen. Man går inte direkt från "ta emot färre" till "ta emot fler". Eftersom "ta emot färre" var 29% i Sifos senaste panel, och SD i deras senaste OU hade 17,8%, så finns det ju att ta av.

Som man såg i Inizio hade 30% blivit mer positiva och 25% mer negativa. De 30% som blivit mer positiva kan bara byta mellan 7K partier, de som blivit mer negativa kan gå till SD om de inte gjort det.
Det vi kommer att få se är ökad polarisering mellan SD-lägret och resten. SD, MP och C kan öka samtidigt. S och M lär tappa till alla tre. Vilket ökar SD:s chans att bli störst i fler mätningar än YG.
2015-09-09, 21:45
Medlem
shogun-rs avatar
Märks att MSM med SVT i spetsen går all-in nu på känsloargumenten.

En nyhetssändning:

Start:
10 min Om flyktingar och propaganda för att Sverige men även resten av Europa måste ta hand om alla
10 min Gullegull historier och hur "alla" ställer upp
5 min Övrigt och väder
Slut
Goto Start
2015-09-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Jo.

Förstår egentligen inte varför så många, inklusive sverigevänliga, verkar hänga upp sig på nästa opinionsundersökning? SD har väl haft både plus- och minussiffror under åren utan att den långtgående trenden avbrutits?
För att det är ett avgörande skede där det är viktigt att offensiven får en kalldusch. Får den en varmdusch kommer debattklimatet att bli outhärdligt en tid framöver. Om SD ökar nu kommer aktiviterna att få varsin klump inplanterad i magen. Det är också avgörande för vilket håll 7K-partierna ska luta åt. Om M, KD och S märker att SD är på reträtt finns risk att de glider åt fel håll och dras med i Merkel- och Rosing-hysterin.
2015-09-09, 21:54
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
För att det är ett avgörande skede där det är viktigt att offensiven får en kalldusch. Får den en varmdusch kommer debattklimatet att bli outhärdligt en tid framöver. Om SD ökar nu kommer aktiviterna att få varsin klump inplanterad i magen. Det är också avgörande för vilket håll 7K-partierna ska luta åt. Om M, KD och S märker att SD är på reträtt finns risk att de glider åt fel håll och dras med i Merkel- och Rosing-hysterin.
Inte bara det. Vi går nu in i ett intensivt skeda där partierna ska ha sina landsmöten och riksting och allt vad det heter. På KD:s, Modernaternas och Folkpartiets möten finns det motioner om att skrota DÖ. Om SD ökar kraftigt i september så ökar chansen väsentligt för att, först KD ska lämna DÖ vilket förmodligen skulle innebära att även Moderaterna gör det ett par veckor senare.

Om SD istället backar i september så blir det betydligt svårare för DÖ-kritikerna på respektive stämma.
2015-09-09, 21:54
Medlem
Salamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Märks att MSM med SVT i spetsen går all-in nu på känsloargumenten.

En nyhetssändning:

Start:
10 min Om flyktingar och propaganda för att Sverige men även resten av Europa måste ta hand om alla
10 min Gullegull historier och hur "alla" ställer upp
5 min Övrigt och väder
Slut
Goto Start

Så har det pågått i flera dagar nu och vem vet hur länge till? Går ju fan inte att sätta på TV:n eller gå in på facebook utan att allt detta kastas i ansiktet på en. Själv tror jag att de flesta är lika trötta som jag på detta och jag har väldigt svårt att se att SD skulle minska. Det är nog mycket mer troligt att de ökar, även om jag tror att den stora ökningen kommer först om några månader. Kan hända dock att de backar i telefonmätningar, men då endast p.g.a. att folk har blivit än mer rädda att uppge SD när de inte känner sig tillräckligt anonyma.
2015-09-09, 22:01
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Vi vet ju inte ännu om kampanjen haft den effekten på SD. Javisst, andelen som vill öka flyktingmottagandet (minsta gruppen) har ökat från 17 till 25% i Sifos webbpanel direkt efter Alan-offensiven, men den ökningen kommer ju från "lagom"-gruppen. Man går inte direkt från "ta emot färre" till "ta emot fler". Eftersom "ta emot färre" var 29% i Sifos senaste panel, och SD i deras senaste OU hade 17,8%, så finns det ju att ta av.

Som man såg i Inizio hade 30% blivit mer positiva och 25% mer negativa. De 30% som blivit mer positiva kan bara byta mellan 7K partier, de som blivit mer negativa kan gå till SD om de inte gjort det.
Det vi kommer att få se är ökad polarisering mellan SD-lägret och resten. SD, MP och C kan öka samtidigt. S och M lär tappa till alla tre. Vilket ökar SD:s chans att bli störst i fler mätningar än YG.

Nej, det vet vi såklart inte och jag personligen tror inte att detta genererat något 3%-ras för SD, det jag pratar om är vad du skulle kalla för en "foliehatts-teori"

Dvs att dinosaurie-institutet SIFO sedan länge är en del av etablissemanget och hjälper till med hjärntvättandet av folket, detta görs effektivt genom att dra bort några procent från SD för att visa att medias snyftkampanj har varit mycket lyckad och att folket nu är mera vänligt inställd till flyktingmottagande. I sin tur kan media dra till med chockrubriker som "SD RASAR - FOLKET HAR LEDSNAT PÅ RASISMEN"

OI är en mycket viktig del i kommunisternas propagandamaskineri för att tippa över den hjärntvättade folkmassan i rätt fålla.

Nu fungerar det självfallet inte som dom vill längre i och med internet och de alternativa medierna men jag är ändå helt övertygad om att det fungerar på det viset och att vi kommer att få se en ren och skär manipulation av siffrorna i bla. denna mätning.
2015-09-09, 22:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag har följt partierna på Facebook några dagar, man kan ju se antalet som Gillar sidorna.

I dagsläget är de största partierna på Facebook, med antalet som Gillar:
1. Socialdemokraterna 126K
2. Sverigedemokraterna 98K
3. Moderaterna 73K
4. Miljöpartiet 66K
5. Vänsterpartiet 65K

Av alla partier så är det Sverigedemokraterna som ökar snabbast. I dagsläget ca 40 st per dygn. Miljöpartiet utmärker sig som det enda parti som faktiskt tappar i stöd.

Det är tämligen otroligt att Sverigedemokraterna är så stora på Facebook, och ökar mest just nu, med tanke på att man på Facebook är registrerad med sitt riktiga namn och med den otroliga stigmatisering och förföljelse som Sverigedemokrater drabbas av.

Vänner, jag tror att SD är otroligt starka just nu. Varje opinionsmätning som skulle peka på ett minskat stöd för SD är bevisligen falsk, med tanke på hur de ökar på Facebook.
2015-09-09, 22:29
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
men jag är ändå helt övertygad om att det fungerar på det viset och att vi kommer att få se en ren och skär manipulation av siffrorna i bla. denna mätning.

Absolut. Det är helt självklart att en central del i mediepropagandan just nu kommer att vara att visa att "SD minskar" alternativt "SD rasar". Detta går hand i hand med att media under några veckor visar hur "givmilt folket är" och "hur mycket folket vill hjälpa".

Löfven mfl går ut och säger "jag känner att det vänder".

Naturligtvis ska detta kompletteras med en undersökning där SD minskar med ett antal procentenheter, så är det uppgjort.
2015-09-09, 22:34
Avslutad
Citat:

Man kan iofs tänka sig att det finns en viss hysteres i sambandet mellan kampanj och utslag i en OU varpå klumpen i deras magar får god tid att växa till sig. Vad man kan läsa ut ur OUs som ger direkta utslag på stimuli (kampanj i detta fallet) håller jag för oklart.

Is i magen ska man nog ha och inte lockas att dra för stora växlar på en enskild OU bara för att stärka sin egen känslomässigt baserade tes.

Det är inte bara vänstern som är i ett känslomässigt klimax just nu, SD-högern verkar ha lika nära till den.
2015-09-09, 22:55
Medlem
Utan tvekan kommer de kommande undersökningarna att vara av stort intresse. Nu tror jag att det finns en längre trend som kommer att ge ett positivt utslag för SD. Även om det skulle bli ett tillfälligt hack i kurvan.

En åtgärd som kommer att hjälpa SD är att regeringen gett sig den på att fler kommuner "ska ta sitt ansvar". När fler kommer att tvingas uppleva verkligheten bakom drevet så kommer uppfattningen att gynna SD.

Så som vanligt behöver SD bara låta 7k hållas och håva in väljarna.

Om SD fortsätter att öka nu trots kampanjen och bilden på stackars Alan så kommer det att sitta som en fläskläpp hos 7k och msm.
2015-09-09, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurtMunro
Utan tvekan kommer de kommande undersökningarna att vara av stort intresse. Nu tror jag att det finns en längre trend som kommer att ge ett positivt utslag för SD. Även om det skulle bli ett tillfälligt hack i kurvan.

En åtgärd som kommer att hjälpa SD är att regeringen gett sig den på att fler kommuner "ska ta sitt ansvar". När fler kommer att tvingas uppleva verkligheten bakom drevet så kommer uppfattningen att gynna SD.

Så som vanligt behöver SD bara låta 7k hållas och håva in väljarna.

Om SD fortsätter att öka nu trots kampanjen och bilden på stackars Alan så kommer det att sitta som en fläskläpp hos 7k och msm.

Fast det är ju en åtgärd han inte kan genomföra utan borgerligt stöd - och det kommer han högst osannolikt få utan stora eftergifter. Förmodligen för stora.

Lika lite som Löfven kan påverka resten av Europa kan han bestämma i denna fråga. Han äger inte makten i vare sig kommun- eller nationsfrågan. Det är bara ett sossemantra som de upprepar med jämna mellanrum för att det ska låta som något kan bli bättre längre fram - men inget kvalitativt hade ju ändrats om Vellinge och Danderyd öppnade sina hjärtan iallafall. Det är ju småkommuner det handlar om.
2015-09-09, 23:06
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Nej, det vet vi såklart inte och jag personligen tror inte att detta genererat något 3%-ras för SD, det jag pratar om är vad du skulle kalla för en "foliehatts-teori"

Dvs att dinosaurie-institutet SIFO sedan länge är en del av etablissemanget och hjälper till med hjärntvättandet av folket, detta görs effektivt genom att dra bort några procent från SD för att visa att medias snyftkampanj har varit mycket lyckad och att folket nu är mera vänligt inställd till flyktingmottagande. I sin tur kan media dra till med chockrubriker som "SD RASAR - FOLKET HAR LEDSNAT PÅ RASISMEN"

OI är en mycket viktig del i kommunisternas propagandamaskineri för att tippa över den hjärntvättade folkmassan i rätt fålla.

Nu fungerar det självfallet inte som dom vill längre i och med internet och de alternativa medierna men jag är ändå helt övertygad om att det fungerar på det viset och att vi kommer att få se en ren och skär manipulation av siffrorna i bla. denna mätning.
Precis så är det. Jag kan nästan utlova en större minskning för SD i nästa mätning (förutom Sentio), så att medierna kan slänga fram sina sedan länge polerade katastrofrubriker.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag har följt partierna på Facebook några dagar, man kan ju se antalet som Gillar sidorna.

I dagsläget är de största partierna på Facebook, med antalet som Gillar:
1. Socialdemokraterna 126K
2. Sverigedemokraterna 98K
3. Moderaterna 73K
4. Miljöpartiet 66K
5. Vänsterpartiet 65K

Av alla partier så är det Sverigedemokraterna som ökar snabbast. I dagsläget ca 40 st per dygn. Miljöpartiet utmärker sig som det enda parti som faktiskt tappar i stöd.

Det är tämligen otroligt att Sverigedemokraterna är så stora på Facebook, och ökar mest just nu, med tanke på att man på Facebook är registrerad med sitt riktiga namn och med den otroliga stigmatisering och förföljelse som Sverigedemokrater drabbas av.

Vänner, jag tror att SD är otroligt starka just nu. Varje opinionsmätning som skulle peka på ett minskat stöd för SD är bevisligen falsk, med tanke på hur de ökar på Facebook.
Och lägg därtill att Jimmie är den överlägset mest populäre partiledaren. Han får över 18.000 likes på ett inlägg. Det är något som de övriga bara kan drömma om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in