Citat:
Ursprungligen postat av
zuluwanker
Det blir svårt att diskutera med dig för du verkar inte förstå hur vetenskap fungerar. Du kanske helt enkelt inte har förmågan att förstå men jag ska göra ett försök.
Det är snarare du som inte har förmågan att förstå hur vetenskap fungerar. Du förstod inte andemeningen i min sarkastiska kommentar om att göra konstateranden utan att stödja sig på vetenskapliga fakta. Jag gör ett nytt försök:
Jag tittar på marken som jag står på och ser att den är plan bortsett från lite berg och kullar här och var. Så min observation ger vid handen att jorden måste vara platt. Detta är min slutsats. Nu måste jag bevisa för omgivningen att mitt konstaterande är korrekt. Vad gör jag då? Jo, jag skaffar mig källor som jag hävdar är både pålitliga och giltiga. Kopernikus och andra stjärnskådare kallar sig högt upplysta experter, men de har "utbildning i politisk indoktrinering", så dem avfärdar jag som politiskt korrekta okunniga idioter. Istället förlitar jag på vis lärdom som eminerar från PlattjordsPuckokraterna (13 % av rösterna i Svea Rikes val hösten 1514).
PP:s ledning består av ett gäng ultrakonservativa och patriarkala mörkermän vars oantastliga åsikter är att radikala PK-kvinnor ska brännas på bål och att alla som inte bekänner sig till den plattjordspuckokratiska läran är landsförrädare och ska ställas inför rannsakningsdomstol. Partiets sympatier kommer huvudsakligen från mobb, pack, pöbel, patrask och byfånar. Med andra ord gatans parlament. Med svällande stolthet tillhör jag gatans parlament som röstar på det enda sanna politiska gräsrotspartiet.
Min viktigaste uppgift som PP-anhängare består i att först spöa upp landsförrädare med järnrör och sedan hänga upp dem i lyktstolpar.
Trillar poletten ner nu?
Citat:
Okej, vi börjar med detta påstående:
Citat:
"
De kvinnor som medvetet söker upp kriminella och våldsamma män är bara en liten minoritet, på sin höjd ett par tusen i hela landet. Eller någon promille av den vuxna kvinnliga befolkningen.Sådana kvinnor har oftast en trasig uppväxt med en våldsam far, missbruk och sexuella övergrepp i bakgrunden."
Du hävdar alltså att orsaken till att vissa kvinnor söker upp våldsamma män är för att de har en trasig uppväxt (rätta mig om jag har fel). För att fastställa att denna korrelation existerar måste man ha en studie med kvinnor som sökt upp våldsamma män och sen fastställa att det hade en s.k. trasig uppväxt.
Om vi lekar med tanken att det finns en studie som bevisar att det finns en stark korrelation så betyder det fortfarande inte att det är grundorsaken till att de gör det.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korrelation
Ser du inte ordet "oftast" (i fetstil)? Jag menar inte ALLA kvinnor. Det finns fler bidragande faktorer som jag tagit upp i senare kommentarer (OBS! jag har inte nämnt någonting om
orsaker. Läs mina kommentarer en gång till.)
"
...Det är klart att det finns en del kvinnor med stabil (behöver inte alltid vara lycklig) uppväxt. Men de kan ha någon form av störning (t ex borderline, låg intelligens) som gör dem mer benägna att bli kära i våldsamma män. Fadern behöver inte vara våldsam för att få en självdestruktiv och olycklig dotter. Det räcker med att han försummar henne mer eller mindre under hela hennes uppväxt. En frånvarande far kan vara förödande för flickans psykiska hälsa. Även pojkens....I så fall beror det på att kvinnorna tror alla män om gott, att de är lika godhjärtade och omsorgsfulla som föräldrarna är. Som överbeskyddade och överälskade flickor är de inlindade i alltför tjocka lager av trygghetsbomull. Naiva och godtrogna kvinnor med dålig självkänsla är lätta munsbitar för våldsamma män som är på jakt efter en svag partner att manipulera och kontrollera. De där männen slår på stora charmen och spelar riddaren på sin vita springare för att dra till sig dessa lättledda kvinnor.
Korrelation läste jag redan om i grundskolan, så jag är väldigt bekant med denna term. Dessutom studerade jag statistik på universitetsnivå, så nog vet jag en hel del om positiva och negativa korrelationer. Även orsakssamband.
Det verkar som att det är du som inte riktigt förstår innebörden av korrelationer och orsakssamband. Låt oss ta en titt på följande statistiska scenarion:
Ju mer oälskad, ju mer överbeskyddad, ju mer försummad med mera, desto mer benägen är kvinnan att uppsöka våldsamma män. (positiv korrelation)
Men detta säger inget om orsakssamband (kausalitet). En positiv korrelation säger alltså inget om att kvinnan söker upp våldsamma män p g a att hon är oälskad/överbeskyddad/överälskad/försummad m m, lider av en psykisk funktionsnedsättning och så vidare. Det kan lika gärna vara så att kvinnan är oälskad/överbeskyddad/överälskad/försummad m m, lider av en psykisk funktionsnedsättning och så vidare p g a att hon söker upp våldsamma män. Det kan även finnas en tredje variabel, t ex ödets nyck, som är orsaken till att den oälskade/överbeskyddade/överälskade/försummade m m kvinna söker upp våldsamma män.
Citat:
Förstår du nu att även om du länkar till en "trovärdig källa" som du hävdar har vetenskapliga belägg för deras teorier så betyder inte det att deras teori är 100% legit och att man fortfarande kan tala emot den utan att man förnekar verkligheten?
Jag har aldrig påstått att mina källors teorier är 100% riktiga. Forskare är också människor och kan begå misstag som t ex att inte beakta alla variabler eller faktorer.
Istället för att länka till Babianens vanföreställningar, rasistiska och kvinnofientliga sajter samt ignoranta, självutnämnda besserwissrar föredrar jag att använda mig av mer reliabla och valida källor som exempelvis BRÅ, SCB och vetenskapliga artiklar. I fråga om verkliga händelser som t ex våldtäkter, mord, flyktingvågor och bilolyckor använder jag ofta webbtidningar som källor.
http://lnu.se/ub/sok-och-skrivhjalp/vetenskapliga-artiklar
Citat:
En vetenskaplig artikel redovisar forskningsresultat och är skriven av forskare för en akademisk målgrupp. Artikeln ska vara granskad av experter inom samma ämnesområde före publicering.