Citat:
Ursprungligen postat av
BrittaFittov
Har du läst svar #10 i tråden?
Vilka preparat har du testat för ADHD och vilka anser du har givit bäst effekt? I min ungdoms dagar så har jag själv testat ett par licensföreskrivna preparat, ofta i samband med duggor. Jag har även testat flera preparat inom klassen nootropikum, därtill räknar jag modafinil, aldrig någon effekt där. Pratar vi nootropikum så finns det mest forskning, samt även ett godkänt preparat i Sverige, på ämnet Piracetam. Finns ett par studier kring området, men vore intressant om någon här på Flashback provade och gav ett utlåtande - ja, alltså mot ADHD.
http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19971219000021
Eventuellt kan detta fungera som off-label-användning, rekommenderar att man testar detta, mest för skojs skull och sedan rapporterar ni här - få biverkningar också. Gällande modafinil i sig (som TS tar upp ofta) så känns det inte särskilt effektivt alls mot ADHD, även om det kanske bättrar på koncentrationsförmågan hos en del.
Värt att nämna är att jag personligen inte har ADHD, men eventuellt skulle ha, eller ha kunnat ha haft, dystymi. Kanske har man det än i dagsläget?
Jag är mycket kritisk till att man har slagit samman gamla diagnosen ADD med ADHD, och klassar det som hyper/hypoaktiv variant. ADD i sig uppvisar egentligen samma symptombild som hos dystymi. Kom här ihåg det jag tog upp i en tråd nyligen - långvarig depression kan bidra till hjärnskador, ofta i form av problematik kring den kognitiva förmågan. Se nedan:
(FB) Vill inte börja med antidepp igen
I modern tid tenderar man att koppla ihop dystymi med depression, man klassar det som en längre period av nedstämdhet (men flertalet andra symptom påvisas såklart) som varar i över 2 år. Lustigt nog kan man se att centralstimulantia har god effekt på dystymi, men generellt så har inte antidepressiva mediciner det, eller tja, milt aktiverande antidepressiva kan ge viss effekt. I studier kan man ibland se att SSRI-preparat kan påvisa god effekt vid dystymi, detta är nonsens, verkligheten ser annorlunda ut. Skattningsskalor hos patientgrupper som brukar SSRI ska alltid tas med en nypa salt. Förbättras symptom för patienten i sig, eller graderar patienten bättre i tester då den blir mer apatisk och successivt blir emotionellt avtrubbad? Dystymi är enligt mig dopaminergt betingat, varför symptombilden som ses, ofta går att härröra till ej optimal dopaminerg signalering, till skillnad från egentlig depression.
Vill inte gå så pass långt som att säga att ADD och dystymi egentligen är samma diagnos, men intressant att spekulera kring ämnet är det. Många med ADD (eller ja, hypoaktiva varianten av ADHD) fick t.e.x. diagnos fastställd i vuxen ålder, hur kan det komma sig egentligen?
Spekulera gärna vidare, bollen är i mitten på spelfältet och framstående experter kring ämnet har inte fastställt orsak eller egentligen kopplat ihop ADHD med "ADD" på en vetenskapligt bevisat grund. Långt inlägg nu och går lite off-topic, men får skylla på mina två vänner Jack & Daniels, vi firar faktiskt en viktig dag idag.