2014-08-21, 02:06
Medlem
Ninjor1987s avatar
Hej! Såg att detta förefaller vara helt okända substanser i Sverige, vilket är olyckligt, då dom båda är forsknings-kemikalier med ENORMT många potentiellt fördelaktiga effekter.

Fasoracetam - en kemikalie som uppfanns redan för ca 25-35 år sedan, ursprungligen som Alzheimers medicin, men som bedömdes vara alldeles för svag för detta.

http://www.longecity.org/forum/topic/69555-fasoracetam/
( jag råder alla att läsa denna länken, ni finner inte mer info NÅN annanstans. )

Fasos största verkningseffekt, är på det glutamaterga nätverket, vilket är ett av dom hetaste forskningsområdena inom Alzheimers och annan demens. Faso är en agonist på flera metabotropiska glutamat-receptorer, vilket skulle i teorin vara DÅLIGT för Alzheimer, där NMDA-baserad glutamat-toxicitet är en av dom troliga orsakerna av sjukdomen - MEN... En del av dom receptorerna drar faktiskt ner effekten av dom andra, och det är på just dessa som Faso i huvudsak verkar.

Nyligen så återupptäckte dock den norsk-amerikanske forskaren Hakon Hakonarson kemikalien, genom att undersöka data över genmutationer från barn med ADHD, men även med komorbida problem, såsom ID, DCD, Dyslexi, Dyskalkyli, etc - och fann att dessa grupper inom ADHD hade mutationer inom det metabotropiska glutamaterga nätverket.

En forskningsstudie hålls just nu på Faso, som ett möjligt alternativ till annan ADHD-medicin, såsom stimulanter ( amfetamin), eller NRI's ( atomoxetin, strattera) - UTAN dom depressiva eller tillvänjande effekterna som dessa medel har.

Fasoracetam verkar nämligen delvis på NMDA-receptorerna i det glutamaterga nätverket, och dessa är, som ni ALLA vet, en av nyckel-sektionerna i hjärnan vad gäller tillvänjning och tolerans mot läkemedel - men eftersom Faso reglerar ner aktiviteten på dessa, så sker nästan INGEN tolerans! Bra grejor, med andra ord.

Fasoracetam är besläktat med det mycket mer kända PIracetam, men med den "lilla" skillnaden att den teoretiska styrkan är ca HUNDRA gånger högre. Den verkar minnesförbättrande, ångestdämpande, lätt stimulerande, teoretiskt sett även koordinationsförbättrande, p ga sin verkan på både det glutamaterga nätverket, men även det kolinerga - i teorin kan även Fasoracetam hjälpa dom med ADHD som även lider av lågt IQ, då en av teorierna bakom detta, är att dom har för låga glutamatnivåer i hjärnan, vilket leder till energibrist, och lägre mental funktion.

En del med DCD ( Developmental Coordination Disorder, mao dom koordinationsproblem som dom med Damp och Asperger -diagnos har) har noterat förbättring av koordinationen med Piracetam - betänk då hur effektiv Fasoracetam skulle kunna vara, när effekten kan vara upp till HUNDRA gånger starkare!

Fasoracetam är inte narkotikaklassad, har god undersökning bakom sig, och är redan i en uppsnabbad undersökning för att användas som medel mot Neuropsykiatriska diagnoser. Tveka INTE! Hitta en kran, beställ NU! Medlet kan förbättra erat liv, på ett sätt som är totalt överlägset nuvarande medicinering.

Memantin - ett annat medel som var tänkt som Alzheimers-medicin, utvecklat i Japan, men som skrotades även det, när det visade sig vara på tok för svagt. Även denna verkar på det glutamaterga nätverket, men som en DIREKT antagonist på NMDA-receptorerna. Den har även en mildare effekt som agonist, på Dopamin-receptorer typ 2, vilket även gör den till en sorts mild stimulant. Denna har redan börjat användas i USA som medel för att motverka tolerans mot amfetamin, metylfenidat och andra stimulanter - ett resultat av dess antagonism på NMDA-receptorerna, genom att sänka dom, får amfetaminet återigen ursprunglig effekt på hjärnan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Memantine

Det är mycket som tyder på att det är totalt onödigt att använda en stimulant med Memantin dock. Dom nyaste rönen vad gällande ADHD tyder på att det är en relativt mer komplex sjukdom än tidigare, och att roten i problemet kan ligga i NMDA-receptorerna - dom är på TOK för starka hos en person med ADHD - resultatet blir felaktigheter på flera ställen i hjärnan, bl a en försänkt dopaminproduktion.

Det är även mycket som tyder på att ADHD är en närmast PERFEKT INVERSION AV SCHIZOFRENI. ADHD har överaktiva NMDA-receptorer, LÅGT dopamin i hjärnan, och en lätt överproduktion av Kynurensyra. Schizofrena har UNDERaktiva NMDA-receptorer, ULTRA-höga dopaminnivåer, och skyhöga kynurensyrenivåer.

Har man Schizofreni ska man med andra ord ge FAN i Memantin. Det är en dödsdom. Rysk roulett.
( för dom som är skeptiska, betänk för helvetet att Memantin har vissa kemiska egenskaper gemensamma med ketamin! Dödsknark för alla Schizofrena.)

Memantin är trixig att dosera för ADHD dock, resultatet är ofta hjärndimma i början, och doseringen måste trappas upp långsamt, och doserna måste tas på samma tider varje dag, annars blir resultatet hjärndimma igen.

Detta leder oss till denna innovation...

NITROMEMANTIN - framtidens läkemedel. En kombination av Memantin med en nitratgrupp, leder till att Memantin kan fästa på fler ställen på NMDA-receptorerna, och resultatet är en betydligt mer potent medicin. Tidiga tester visar på att NU kan nog memantin äntligen vara stark nog att dra ner glutamat-toxiciteten i en Alzheimer-drabbad hjärna, slutligen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitromemantine

Testerna just nu utförs dock av en privat amerikansk firma, och dom är tämligen hemlighetsfyllda vad gäller formuleringen på Nitromemantin, och vill tydligen inte avslöja något innan dom är redo att visa upp vissa nya resultat. Ovanligt, men förvisso förståeligt, då det kan vara rent otroligt mycket pengar i en fungerande medicin, om än ENERVERANDE UTAV BARA FAN!

Nitromemantin kan i teorin påverka NMDA-receptorerna mer effektivt, och förefaller ha färre bieffekter, och vara lättare att dosera än vanligt Memantin.

En effekt som är helt klart av intresse, är att Nitromemantin har visat sig ha GOD effekt på autistiska symptom också, och inte bara ADHD och Alzheimer - Nitromemantin återställer den sociala förmågan hos genetiskt framställda möss med autistiska symptom.

Återigen - har ni ADHD, ADD, DCD, Dyslexi, Dyskalkyli, Asperger, eller något som helst autistiskt symptom - ta för guds skull och undersök den här medicinen! Effekten kan vara total, PERFEKT, och livsförändrande.

Vanligt memantin går att få tag i, och har en hel del användningsområden även den, och bör kunna hjälpa många. Dock har den inte visat sig ha samma goda effekt på autistiska symptom som Nitromemantin, som än så länge är oerhört svår att få tag i, då företaget som uppfunnit det, ännu håller relativt hårt på formulan.

Men när den väl läcker ut, tveka inte att gå med i ett gruppköp, och syntetisera fram en egen batch av Nitromemantin. Att vänta på läkemedelsverket kommer att ta säkerligen uppemot 10 år, egenproduktion, import etc, kommer nog inte ta mer än 2-3 år.

SÅ! Det var mitt inlägg, och mitt hjärnlösa rabblande, nu är ni alla välkomna att komma med svidande kritik, välgenomtänkta invändningar, eller bara mer frågor.
Citera
2014-08-21, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Det är även mycket som tyder på att ADHD är en närmast PERFEKT INVERSION AV SCHIZOFRENI. ADHD har överaktiva NMDA-receptorer, LÅGT dopamin i hjärnan, och en lätt överproduktion av Kynurensyra. Schizofrena har UNDERaktiva NMDA-receptorer, ULTRA-höga dopaminnivåer, och skyhöga kynurensyrenivåer.

Mycket intressant, har du några länkar man kan läsa in sig på?
Citera
2014-08-21, 13:19
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongodis
Mycket intressant, har du några länkar man kan läsa in sig på?

Jodå, det finns ett par. =) Kul att du blev intresserad! Dom här senaste rönen är nåt jag tycker alla med intresse i Neuropsykiatri, antingen läkare eller patient, borde veta om.

Studie som fann sänkta kynurensyrenivåer hos ADHD-patienter i jämförelse med neurotypisk kontrollgrupp.
http://www.behavioralandbrainfunctions.com/content/6/1/29

Relevant citat från studien:
Citat:
There were no marked group differences in levels of S100B, no major imbalance in the ratios of pro- to anti-inflammatory interleukins nor in the metabolism of kynurenine to toxic metabolites in ADHD. However, four trends are described that may be worthy of closer examination in a more extensive study. First, S100B levels tended to be lower in ADHD children that did not show oppositional/conduct problems. Second, in medicated children raised interleukin levels showed a trend to normalisation. Third, while across all children the sensitivity to allergy reflected increased levels of IL-16 and IL-10, the latter showed a significant inverse relationship to measures of S100B in the ADHD group. Fourthly, against expectations healthy controls tended to show higher levels of toxic 3-hydroxykynurenine (3 HK) than those with ADHD.

Studie som också fann en koppling mellan NMDA, Dopamin och Kynurensyra
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17573079

Studie som noterade att Kynurensyra och Memantin verkar på samma NMDA-receptorer. ( genom att ha för låg kynurensyra, så har man för överaktiva NMDA-receptorer, som i sin tur leder till lågt dopamin.)

http://www.wikigenes.org/e/ref/e/8724036.html
Citat:
"The release elicited by NMDA plus gp120 was prevented by the classical NMDA receptor antagonists dizocilpine or 7-chloro-kynurenic acid, as well as by Memantine."

Kopplingen mellan NMDA -nätverket och Schizofreni är inget nytt, det har länge varit en konkurrerande teori till Dopamin -teorin, men kynurensyreteorin binder ihop dom båda, och kommer fram till att båda är sanna, för båda är sammankopplade på ett elementärt sätt.

Kynurensyra -> NMDA -> Dopamin

Det är dock totalt nytt för ADHD - av någon anledning kom ingen på tanken att jämföra Schizofrena och ADHD, trots att båda har inverterad Dopamin-problematik - vilket för mig förefaller rent urbota idiotiskt - HUR kan man INTE komma på idéen??

Jag kom själv på den, efter enbart några månaders privat forskning, och upptäckte då sen att detta är en sprillans ny teori som testas i USA.

70 års forskning på båda åkommorna... och ingen kommer på tanken?? VANSINNE!
Citera
2015-08-20, 01:40
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Jodå, det finns ett par. =) Kul att du blev intresserad! Dom här senaste rönen är nåt jag tycker alla med intresse i Neuropsykiatri, antingen läkare eller patient, borde veta om.

Studie som fann sänkta kynurensyrenivåer hos ADHD-patienter i jämförelse med neurotypisk kontrollgrupp.
http://www.behavioralandbrainfunctions.com/content/6/1/29

Relevant citat från studien:

Studie som också fann en koppling mellan NMDA, Dopamin och Kynurensyra
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17573079

Studie som noterade att Kynurensyra och Memantin verkar på samma NMDA-receptorer. ( genom att ha för låg kynurensyra, så har man för överaktiva NMDA-receptorer, som i sin tur leder till lågt dopamin.)

http://www.wikigenes.org/e/ref/e/8724036.html

Kopplingen mellan NMDA -nätverket och Schizofreni är inget nytt, det har länge varit en konkurrerande teori till Dopamin -teorin, men kynurensyreteorin binder ihop dom båda, och kommer fram till att båda är sanna, för båda är sammankopplade på ett elementärt sätt.

Kynurensyra -> NMDA -> Dopamin

Det är dock totalt nytt för ADHD - av någon anledning kom ingen på tanken att jämföra Schizofrena och ADHD, trots att båda har inverterad Dopamin-problematik - vilket för mig förefaller rent urbota idiotiskt - HUR kan man INTE komma på idéen??

Jag kom själv på den, efter enbart några månaders privat forskning, och upptäckte då sen att detta är en sprillans ny teori som testas i USA.

70 års forskning på båda åkommorna... och ingen kommer på tanken?? VANSINNE!

Hej! Jag tänkte bara snabbt skriva av mig lite: Jag har ganska grov AD(H)D som jag kämpat med hela livet. Jag har provat allt från antipsykotika till Elvanse (D-amfetamin). Elvansen fungerade fint, men slutade tyvärr fungera efter ett par månader av dagligt bruk.

Efter att ha läst om NMDA antagonister och sambandet mellan NMDA och AD(H)D så blev jag inställd på att jag skulle prova detta. Jag skickade en massa studier och annat vetenskapligt underlag på detta läkemedel och dess dokumenterade effekt på AD(H)D till min Psykiatriker.

Denne vägrade att ens överväga detta och påstod att ingen läkare skulle låta mig prova detta...

Jag lyckades till slut hitta en privat läkare som faktiskt inte såg några som helst problem med att låta mig prova detta.

Det har snart gått 2 veckor sedan jag började med 5mg 1 gång om dagen, på morgonen.

Effekten är rent ut sagt fantastiskt! Jag började lite smått under de första dagarna uppfatta små saker, som färger började sticka ut litet mer... Jag har även till & från haft stunder där jag vid ett & samma tillfälle upplevt en färg, smak, ljud & värme/ temperatur känsla som genast tagit mig till gamla minnen som innan Memantin inte varit tillgängliga för mig; Innan jag började med Memantin så var större delen av min barn/ ungdom en dimma, jag kunde bara minnas fragment av den mesta av tiden.

Minnet är fortfarande inte "bra" men jag upplever det som att det blir bättre.

Memantin har gett mig hopp att jag faktiskt kan klara av livet.

Ställ frågor om ni har några.

Mvh/B
Citera
2015-08-21, 05:36
Bannlyst
Intressant, helt klart. Kollade förresten lite studier förut på memantin, kikade även in FASS och Socialstyrelsen. Fann detta:

"Memantin orsakar inte fler biverkningar än behandling med placebo."

http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforvardochomsorgviddemenssjukd om/centralarekommendationer/lakemedel

Tittade sedan biverkningar på FASS och fann detta:

"Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):
•Trötthet, svampinfektioner, förvirring, hallucinationer, kräkningar, gångrubbning, hjärtsvikt och blodpropp i vener"

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20120526000033

Känns lite som att Socialstyrelsen är ute och cyklar, och vi pratar inte Vätternrundan med cyclocross. Observera att detta inte gällde för behandling av ADHD-problematik.
Citera
2015-08-21, 15:53
Medlem
Overklighetss avatar
Vilket skulle man prova med AS? Finns det på apoteket eller måste man beställa från utlandet?
Citera
2015-08-22, 00:42
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Hej! Jag tänkte bara snabbt skriva av mig lite: Jag har ganska grov AD(H)D som jag kämpat med hela livet. Jag har provat allt från antipsykotika till Elvanse (D-amfetamin). Elvansen fungerade fint, men slutade tyvärr fungera efter ett par månader av dagligt bruk.

Efter att ha läst om NMDA antagonister och sambandet mellan NMDA och AD(H)D så blev jag inställd på att jag skulle prova detta. Jag skickade en massa studier och annat vetenskapligt underlag på detta läkemedel och dess dokumenterade effekt på AD(H)D till min Psykiatriker.

Denne vägrade att ens överväga detta och påstod att ingen läkare skulle låta mig prova detta...

Jag lyckades till slut hitta en privat läkare som faktiskt inte såg några som helst problem med att låta mig prova detta.

Det har snart gått 2 veckor sedan jag började med 5mg 1 gång om dagen, på morgonen.

Effekten är rent ut sagt fantastiskt! Jag började lite smått under de första dagarna uppfatta små saker, som färger började sticka ut litet mer... Jag har även till & från haft stunder där jag vid ett & samma tillfälle upplevt en färg, smak, ljud & värme/ temperatur känsla som genast tagit mig till gamla minnen som innan Memantin inte varit tillgängliga för mig; Innan jag började med Memantin så var större delen av min barn/ ungdom en dimma, jag kunde bara minnas fragment av den mesta av tiden.

Minnet är fortfarande inte "bra" men jag upplever det som att det blir bättre.

Memantin har gett mig hopp att jag faktiskt kan klara av livet.

Ställ frågor om ni har några.

Mvh/B

Vad roligt att någon i Sverige har fått prova Memantin mot ADHD! = ) Det är än så länge endast i det förlovade landet på andra sidan havet som alla rapporter om off-label förskrivning har förekommit hittills.

Vad ligger du på för dos just nu? Är det fortfarande 5 mg en gång om dagen som gäller? Har ni planer på att öka dosen?

Har du märkt några bieffekter än så länge förresten? Dom flesta nämner trötthet, lättare förvirring och minnesproblem i början, innan dom positiva effekterna kommer. (då blir det tvärtom - energi, klarhet och förbättrat minne) Är det nåt du märkte av?

Citat:
Ursprungligen postat av OddLingjaerde
Intressant, helt klart. Kollade förresten lite studier förut på memantin, kikade även in FASS och Socialstyrelsen. Fann detta:

"Memantin orsakar inte fler biverkningar än behandling med placebo."

http://www.socialstyrelsen.se/nationellariktlinjerforvardochomsorgviddemenssjukd om/centralarekommendationer/lakemedel

Tittade sedan biverkningar på FASS och fann detta:

"Mindre vanliga (kan förekomma hos upp till 1 av 100 användare):
•Trötthet, svampinfektioner, förvirring, hallucinationer, kräkningar, gångrubbning, hjärtsvikt och blodpropp i vener"

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20120526000033

Känns lite som att Socialstyrelsen är ute och cyklar, och vi pratar inte Vätternrundan med cyclocross. Observera att detta inte gällde för behandling av ADHD-problematik.

Jag gissar att dessa bieffekter gäller för behandling av Alzheimers sjukdom - där måste vi betänka att det stora flertalet av patienterna antagligen är över 75 år gamla och mycket väl kan vara förskrivna en hel uppsjö av andra preparat - interaktionen är därmed helt annorlunda än för patienter under pensionsåldern, möjligen utan några som helst andra förskrivna medel.

Såvitt jag har förstått det så har liknande bieffekter visat sig vara betydligt sällsyntare bland andra patientpopulationer - t ex uppvisades inte en enda av dom bieffekterna i dom här studierna på Memantin & ADHD:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT01533493?sect=X30156#evnt

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22436083

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3647634/

I fallet ovan var alla patienter under 40 år gamla, och stod inte på lika många andra mediciner som dom äldre patienterna med Alzheimers.

Är absolut att överdriva att säga att bieffekterna inte är värre än Placebo, den sänkta kognitiva förmågan vid insättning t ex är en väldokumenterad effekt - den är dock övergående och överlag förefaller Memanin ha en relativt bra bieffektsprofil - skulle till och med gå så långt att jag vill påstå att profilen ser bättre ut än för dom flesta stimulanter och antidepressiva ute på den svenska marknaden för tillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av Overklighets
Vilket skulle man prova med AS? Finns det på apoteket eller måste man beställa från utlandet?

Där rörde det sig om Nitromemantin - ett derivat av Memantin. Dessvärre så var jag alldeles för oerfaren, opåläst och läkemedelspositiv när jag skrev det första inlägget - verkligheten är inte lika rosenröd som man först kan tro, när man ger sig in i den biokemiska världen.

Effekten på AS förefaller vara verifierad, likaså den på ADHD och Alzheimers.

Det finns dock ett litet problem... Nitro-delen av ämnet: Nitrater är dessvärre mutageniska, så nästan inga Nitro-mediciner godkänns nu för tiden, och såvitt jag har förstått det så undviker gärna läkare att skriva ut nitroglycerin som förstahandspreparat för hjärtproblem nu för tiden, av den anledningen.

Mutageniska ämnen har förmågan att skada DNA, vilket leder till Cancer... Det råder tvister om Nitromemantin och andra nitrat-mediciner verkligen har dessa effekter, det tycks variera en hel del, men tills det är färdigtestat så är det nog dessvärre inte värt risken.

Det finns dock en del som tyder på att vanligt Memantin också har viss positiv effekt på AS, men där är effekterna inte alls lika påtagliga förefaller det som. Så det är inte lika säkert att du får något ut av medicinering med Memantin.

Det är dock relativt ofarligt att använda, så kan välan vara värt ett försök i vart fall - sätt bara inte för stora förhoppningar i effekten.
Senast redigerad av Ninjor1987 2015-08-22 kl. 00:46.
Citera
2015-08-23, 00:09
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Vad roligt att någon i Sverige har fått prova Memantin mot ADHD! = ) Det är än så länge endast i det förlovade landet på andra sidan havet som alla rapporter om off-label förskrivning har förekommit hittills.

Vad ligger du på för dos just nu? Är det fortfarande 5 mg en gång om dagen som gäller? Har ni planer på att öka dosen?

Har du märkt några bieffekter än så länge förresten? Dom flesta nämner trötthet, lättare förvirring och minnesproblem i början, innan dom positiva effekterna kommer. (då blir det tvärtom - energi, klarhet och förbättrat minne) Är det nåt du märkte av?

Jag gissar att dessa bieffekter gäller för behandling av Alzheimers sjukdom - där måste vi betänka att det stora flertalet av patienterna antagligen är över 75 år gamla och mycket väl kan vara förskrivna en hel uppsjö av andra preparat - interaktionen är därmed helt annorlunda än för patienter under pensionsåldern, möjligen utan några som helst andra förskrivna medel.

Såvitt jag har förstått det så har liknande bieffekter visat sig vara betydligt sällsyntare bland andra patientpopulationer - t ex uppvisades inte en enda av dom bieffekterna i dom här studierna på Memantin & ADHD:

https://clinicaltrials.gov/ct2/show/results/NCT01533493?sect=X30156#evnt

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22436083

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3647634/

I fallet ovan var alla patienter under 40 år gamla, och stod inte på lika många andra mediciner som dom äldre patienterna med Alzheimers.

Är absolut att överdriva att säga att bieffekterna inte är värre än Placebo, den sänkta kognitiva förmågan vid insättning t ex är en väldokumenterad effekt - den är dock övergående och överlag förefaller Memanin ha en relativt bra bieffektsprofil - skulle till och med gå så långt att jag vill påstå att profilen ser bättre ut än för dom flesta stimulanter och antidepressiva ute på den svenska marknaden för tillfället.

Där rörde det sig om Nitromemantin - ett derivat av Memantin. Dessvärre så var jag alldeles för oerfaren, opåläst och läkemedelspositiv när jag skrev det första inlägget - verkligheten är inte lika rosenröd som man först kan tro, när man ger sig in i den biokemiska världen.

Effekten på AS förefaller vara verifierad, likaså den på ADHD och Alzheimers.

Det finns dock ett litet problem... Nitro-delen av ämnet: Nitrater är dessvärre mutageniska, så nästan inga Nitro-mediciner godkänns nu för tiden, och såvitt jag har förstått det så undviker gärna läkare att skriva ut nitroglycerin som förstahandspreparat för hjärtproblem nu för tiden, av den anledningen.

Mutageniska ämnen har förmågan att skada DNA, vilket leder till Cancer... Det råder tvister om Nitromemantin och andra nitrat-mediciner verkligen har dessa effekter, det tycks variera en hel del, men tills det är färdigtestat så är det nog dessvärre inte värt risken.

Det finns dock en del som tyder på att vanligt Memantin också har viss positiv effekt på AS, men där är effekterna inte alls lika påtagliga förefaller det som. Så det är inte lika säkert att du får något ut av medicinering med Memantin.

Det är dock relativt ofarligt att använda, så kan välan vara värt ett försök i vart fall - sätt bara inte för stora förhoppningar i effekten.

Hej! Jag ligger fortfarande på 5mg om dagen. Det är nu 9 dagar sedan jag började med Memantin, det var planerat att jag skulle trappa upp dosen till 10mg efter 1 vecka, men jag tänker vänta till minst 14 dagar innan jag höjer till 10mg, därför att jag känner att effekten fortfarande inte verkar riktigt ha nått stabil "peak" så att säga. Det går fortfarande uppåt, på ett positivt sett.

Biverkningar:

*litet orolig mage; mörk avföring, nästan rinnande första 2 dagarna, de första timmarna efter dosering. Helt borta nu dock.

*Hjärndimma; Jag har läst om mångas upplevelse med hjärndimma vid starten av behandling med Memantin, men jag kan inte påstå att jag upplevt något sådant alls vid första insättning. Däremot så har jag till & från tagit en dos 2- 4 timmar efter doserings schema. Detta har resulterat i mild - måttlig hjärndimma i ca 1- 2 timmar efter dosering.

Just nu (9 dagar i behandling) så känner jag mig nästintill helt symptomfri. Det är svårt att beskriva för någon som inte har upplevt samma sorts problematik som en själv, men jag kan verkligen för första gången på många år se helt klart! Det känns lätt i huvudet (inte på ett drogat vis) och tankarna kan flöda fritt & mjukt. Min kreativa förmåga har också blivit mer påtaglig.

"- energi, klarhet och förbättrat minne) Är det nåt du märkte av?"

Energi?

- Ja, jag har mer energi, och mer lugn. Lite lustigt att jag har både mer energi OCH lugn samtidigt.

Klarhet?

- Utan dess like

Förbättrat minne?

- Som jag känner nu så har jag ett rätt så kasst minne, men skillnaden mellan nu och innan Memantin är att jag känner att jag nu faktiskt har bitarna på plats för att kunna förbättra mitt minne. Så att säga.

Kul att ni är intresserade, jag kommer nog lite då & då kika in och uppdatera och berätta om hur behandlingen utvecklas med dos upptrappning osv.

På återseende Mvh/ B
Citera
2015-08-28, 21:40
Medlem
Bamse92s avatar
Hej alla som läser detta!

Tänkte lite snabbt uppdatera;

Igår "Torsdag" så trappade jag upp min dos (5mg) till 10mg Memantin.

Igår så märkte jag inte av någon hjärndimma alls förrän det att jag åkte på min bokade tid till min terapeut. Då var hjärndimman ganska grov. Men jag är inte säker på att det var bara hjärndimman, det kan bara ha varit lite ångest & undviknings beteende som jag märkt att jag hållit på med ofta (Min terapeut hjälper mig med just detta).

Men jag upplever att klarheten är på topp idag!
Citera
2015-08-28, 23:42
Medlem
BrittaFittovs avatar
Om man du ska experimentera med Memantine så är det viktigt att titrera dosen. Ta aldrig 5 eller 10mg på en gång i början, då kommer dimman som ett brev på posten.
Citera
2015-08-29, 00:20
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrittaFittov
Om man du ska experimentera med Memantine så är det viktigt att titrera dosen. Ta aldrig 5 eller 10mg på en gång i början, då kommer dimman som ett brev på posten.

Stämmer bra det! =) Hjärndimma vid insättning eller doshöjning förefaller vara en av dom vanligaste bieffekterna.

Nu verkar det turligt nog som att Bamse inte är så känslig för den effekten som många andra, men i regel så har du rätt - han borde nog ha kört på t ex 7,5 mg än 10, för att undvika det.

Nu gick det ju bra dock, och jag antar att det är för att hans läkare märkt att han inte är så känslig för den effekten, och därför gav grönt ljus.

Kul förresten att du verkar intresserad av Memantin också! Om det beror på min tråd här, så blir jag stolt och glad som bara den. : D

Vad tror du förresten om min idé med en NMDA-baserad teori ang. ADHD-problematik? Lite på samma sätt som man nu gör med dom Schizofrena - i vårt fall dock så torde vi syntetisera mindre av kroppens naturliga NMDA-antagonist - Kynurensyra.

Skulle faktiskt kunna förklara varför hyfsat många med uppmärksamhetsstörningar blir hjälpta av Memantin och Nitromemantin - dom verkar ju primärt som NMDA-antagonister.
Citera
2015-08-29, 01:16
Medlem
BrittaFittovs avatar
Citat:
Stämmer bra det! =) Hjärndimma vid insättning eller doshöjning förefaller vara en av dom vanligaste bieffekterna.

Nu verkar det turligt nog som att Bamse inte är så känslig för den effekten som många andra, men i regel så har du rätt - han borde nog ha kört på t ex 7,5 mg än 10, för att undvika det.

Nu gick det ju bra dock, och jag antar att det är för att hans läkare märkt att han inte är så känslig för den effekten, och därför gav grönt ljus.

Kul förresten att du verkar intresserad av Memantin också! Om det beror på min tråd här, så blir jag stolt och glad som bara den. : D

Vad tror du förresten om min idé med en NMDA-baserad teori ang. ADHD-problematik? Lite på samma sätt som man nu gör med dom Schizofrena - i vårt fall dock så torde vi syntetisera mindre av kroppens naturliga NMDA-antagonist - Kynurensyra.

Skulle faktiskt kunna förklara varför hyfsat många med uppmärksamhetsstörningar blir hjälpta av Memantin och Nitromemantin - dom verkar ju primärt som NMDA-antagonister.

Jag vet inte, men när jag provade så verkade det så effektivt, även om jag kände mig lite klarare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in