2015-09-08, 18:07
Medlem
Hyltrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Vad vet du om IB´s sexuella preferenser.. och deras liv tillsammans..?

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det där är ett dåligt argument, fråga Hagamannen.

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, den funkar inte så.. Handlar om annan trigger och andra lustar.

Citat:
Ursprungligen postat av quezen
GM kan ha fått signaler (...mer troligt inbillat) som han misstolkade rejält och hamnade i en situation där exempelvis Lisa fick panik och började bli arg eller skrika - och det svartnade för mannen.

Om motivet är galenskap, sex (Jag har fått intrycket att vissa antyder att alkohol också skulle finnas med i bilden?) så är det mycket konstigt att han mördar en flicka som är hälften så gammal som han själv.

Om så är fallet så är hans fru ett mycket vanligare mordoffer rent statistiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag tror litauern är tokskyldig och mkt väl vet vad han gjort. Lämnar dock en väldigt liten öppning att han var full och därmed fått minnesluckor och nu på allvar ej tror att han är skyldig då minnet sviker.

Men troligen försöker han bara spela oskyldig. Har ju inget att förlora på det.

"Livstid"

Jag hoppas han är skyldig men jag tror det inte,
2015-09-08, 18:15
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Tyvärr tror jag inte att vissa i tråden förstått vilket "devastating blow" det sannolikt var för den häktade att man har DNA från flera källor på flera föremål. Ändå kan det inses (som Fagro brukar uttrycka saken) med elementära sannolikhetsberäkningar som redan mellanstadiebarn bör kunna fatta utan större problem.

Om han är skyldig borde han väl inte få en devastating blow pga det, det vore väl det förväntade av ett mord begått i all hast?
Men är han oskyldig kan man ju tänka sig den devastating blow han kände när han hörde om dna-träffarna..
2015-09-08, 18:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, det var Nya Efterlyst, och den intervjuade kom från MPS. Till att börja med måste man identifiera åkern. Någon som vet?

Stämmer, Kenneth Söderlind MPS.

Han säger ..."ett av två fynd som betecknades som mycket intressant av polisen" hittades där.
Man ser en lång raksträcka av en traktorväg.
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-08 kl. 18:25.
2015-09-08, 18:22
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stämmer, Kenneth Söderlind MPS.

Han säger ett av två fynd som betecknades som mycket intressant av polisen.
Man ser en lång raksträcka av en traktorväg.
Tyckte det såg ut att vara utmed samma sträcka som finns på bild i tråden med AJ och hans bil i bakgrunden. Att jag nämner AJ beror bara på förtydligande av var det skulle vara utmed åkervägen. Någonstans en bit in på första delen av den vägen med start från café-vägshållet. Kan inte länka och särskilt inte med mobilen.
2015-09-08, 18:32
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Om det med lådan och tejpen stämmer, så tyder allt på att det var ett planerat brott och ingen "stundens ingivelse". Manskapsboden hade förberetts. Offret kanske rent av skulle hållas tillfångatagen i flera dagar eller veckor i den här manskapsboden. Att det blev så stort pådrag med polisen och MSP så kort tid efter försvinnandet kunde inte gärningsmannen föreställa sig. Därför avslutade GM hennes liv. Det finns saker som talar för att det är en ensam GM och även för att det är två GM. Helt klart är att GM är väl förtrogen med området och gården Martorp. Det är inte lätt att kidnappa en flicka utan att något vittne märker något. Att sedan köra bil med offret med sig är inte heller lätt för ensam GM. Kan det ha varit LH själv som slängt ut saker längs vägen, för att någon skulle hitta henne. Stackars LH och alla hennes anhöriga och närmaste vännner.

Jag tror inte på det där med en låda , gissar att det var ett av dom gamla klädskåpen i byggboden som NB gömde BO i .
Det är svårt att veta hur han tänkte göra , men troligtvis skulle BO gömmas någon annan stans senare ( jag tror BO var avliden när hon kom till boden ) .
Möjligheten kom aldrig pga det stora pådraget som startade redan under kvällen .
NB hade aldrig räknat med det stora söket , han var säkert helt desperat redan första natten .
När det gäller lillebror så är det inte säkert att han är så oskyldig som många av oss trott bara för att han släpptes , Åklagaren vet att det är lätt att få tillbaka honom om han behöver .
Blir intressant när FUP släpps , och jag hoppas på en klar och tydlig dom för familjens skull .
2015-09-08, 18:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tyckte det såg ut att vara utmed samma sträcka som finns på bild i tråden med AJ och hans bil i bakgrunden. Att jag nämner AJ beror bara på förtydligande av var det skulle vara utmed åkervägen. Någonstans en bit in på första delen av den vägen med start från café-vägshållet. Kan inte länka och särskilt inte med mobilen.

Bilder:
https://secure2.storegate.com/Shares/Home.aspx?ShareID=3a1f6d36-0c3d-4efc-9b8d-9832408789cd

https://secure2.storegate.com/Shares/Home.aspx?ShareID=14e24114-2e50-4f8b-9a34-e41e94970e91

https://secure2.storegate.com/Shares/Home.aspx?ShareID=c7980a12-eb49-4888-b894-631ca3963cb0
Senast redigerad av PeterNoster 2015-09-08 kl. 18:57.
2015-09-08, 18:44
Medlem
Shrinks avatar
Lugn, bara lugn och fin! MGM kommer att erkänna nästa vecka när alla bevis presenteras. Han kommer att vricka tungan i sina försök att förklara olika bevis som kommer fram. Allt pekar mot honom och åklagaren har tillräckligt för att "nita" honom för all framtid.
Självklart skäms han över sin gärning och tänker på sin familj vilken fruktansvärd skam han utsätter dem för. Han har nog hitintills försökt värja sig från sin gärning, offrets lidande och sin familjs lidande.

Han kommer att inse, han kommer att vilja lätta sitt hjärta och be om förlåtelse till alla. Han kommer att inse att detta är bäst för honom. Bättre att söka försoning med sig själv och ta sitt straff.

Så är det!!
Senast redigerad av Shrink 2015-09-08 kl. 18:49.
2015-09-08, 18:44
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Vilken planteringsteori menar du då? Vad går den ut på?

Det är ett antagande jag gjort, baserad på dina tomte hypoteser.
Tänker inte gå in på hur det skulle se ut i praktiken. Om det tex kommer fram att NB:s DNA fanns på kläder som tillhörde Lisa, tillsammans med blod-spår. Och NB fortsätter att tiga om AJ, som du tror är inblandad. Då kan du inte längre tro på skyddande av brottsling eller griftefridsbrott. Medhjälp för mord är också uteslutet, det har du aldrig nämnt.

Då finns det bara två alt: du tror på bevisningen som kommit fram. Att NB är skyldig, eller att dna är planterat. Varför skulle du gå efter bevisen som finns då, det gjorde du inte när det gällde styck mordet i boden. Så jag tänker realistiskt och två steg fram. Får väl se om du börjar kackla om plantering efter domen. Då har jag gjort en helt korrekt bedömning av lättläst troll.
2015-09-08, 19:00
Medlem
Det kan mycket väl vara så. Undrar hur han gjorde när han bestämde sig för att kidnappa LH. Han kanske visade ett fotografi på sin katt och frågade om hon kunde hjälpa till att leta efter den?

Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Lugn, bara lugn och fin! MGM kommer att erkänna nästa vecka när alla bevis presenteras. Han kommer att vricka tungan i sina försök att förklara olika bevis som kommer fram. Allt pekar mot honom och åklagaren har tillräckligt för att "nita" honom för all framtid.
Självklart skäms han över sin gärning och tänker på sin familj vilken fruktansvärd skam han utsätter dem för. Han har nog hitintills försökt värja sig från sin gärning, offrets lidande och sin familjs lidande.

Han kommer att inse, han kommer att vilja lätta sitt hjärta och be om förlåtelse till alla. Han kommer att inse att detta är bäst för honom. Bättre att söka försoning med sig själv och ta sitt straff.

Så är det!!
2015-09-08, 19:07
Medlem
I dagsläget räcker knappast bevisen SOM HAR LÄMNATS UT till något mer än ett ajabaja och smisk på handen.

Sen har 95% av tråden vart spekulationer, det intressanta blir väll när FUP kommer ut och åtalet väcks.

Save your e-tjafs till senare...

OT
Tror balten sitter mellan a rock and a Hard place. Annars skulle han rimligen vart ute
2015-09-08, 19:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har inte skrivit ATT de återfunnits där - det är exempel på besvärande bevisning. Pajas.
Det här tolkar jag som att bevisningen inte är tillräcklig till mord enligt dig men du anser räcker till brott mot griftefriden:
Ja, du gissade, precis vad jag sa.

Nej, jag förstår inte ur någon kan påstå att NB har mördat Lisa, när det inte finns något som tyder på det. Givetvis utgår jag från folk i tråden och vad de vet, vilket framgår av meningen efter det fetade där jag hänvisar till vad åklagaren säger. Men jag förstår varför du måste förstärka inlägget med invektiv.
2015-09-08, 19:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
När det gäller kontaminering av DNA så lär det inte bli enkelt att precisera en sannolikhet för att det skulle kunna hända i ett enskilt fall. Vad vi tryggt torde kunna utgå från är att det självklart är mer troligt att blod från NB som hittats på ett föremål kommer direkt från NB än att det uppstått genom ett för honom oturligt scenario där en mördare hanterat sakerna på en plats där NB råkat blöda vid något tidigare tillfälle.

Låt oss vara lite snälla mot NB och säga att sannolikheten för indirekt, slumpartad kontaminering är 20%. Jag tror inte för ett ögonblick att den är så hög och om inga andra personers DNA hittats på något föremål kommer jag inte att sätta någon tilltro till några kontamineringshypoteser öht.

Vi kan nu testa om herr eller fru Xenias påstående att mängden fynd inte spelar någon roll är rimligt ur statistik synpunkt. Varje av varandra oberoende DNA fynd (olika föremål, olika DNA-källor eller olika fyndplatser) har alltså i exemplet en sannolik på 20% för att vara resultat av slumpvis uppkommen kontaminering. Nu tittar vi hur sannolikheten för att ALLA fynd som gjorts skulle vara ett resultat av slumpen påverkas av antalet fynd:

P(Slumpvis kontaminering) 1 fynd: 0,20 = 20%

P(Slumpvis kontaminering) 2 fynd: 0,2*0,2 = 0,04 = 4%

P(Slumpvis kontaminering) 3 fynd: 0,2*0,2*0,2 = 0,008 = 0,8%

P(Slumpvis kontaminering) 4 fynd: 0,2*0,2*0,2*0,2 = 0,0016 = 0,16%

Vi kan alltså se att redan vid 3 fynd (vilket man enligt Letsdoits logik ovan borde kunna anta) så är sannolikheten nere UNDER 1% att samtliga skulle vara ett resultat av indirekt kontamination. Addera ett till och sannolikheten är mindre än 1 på 600.

DET mina damer och herrar är INTE rimligt tvivel i min bok.

Skriver man sen ner mina ganska generösa sannolikheter så förstår alla att siffrorna sjunker till för Nerijus än mörkare nivåer.

Tyvärr tror jag inte att vissa i tråden förstått vilket "devastating blow" det sannolikt var för den häktade att man har DNA från flera källor på flera föremål. Ändå kan det inses (som Fagro brukar uttrycka saken) med elementära sannolikhetsberäkningar som redan mellanstadiebarn bör kunna fatta utan större problem.

Vet vi att de DNA-besudlade fynden är hittade på olika fyndplatser? Jag betvivlar inte din uträkning, den är säkert helt i sin ordning, men för att vi ska kunna dra någon slutsats av den bör vi väl känna till var fynden gjordes, samma plats eller utspritt?

Att jag personligen inte tror att ens något fynd är kontaminerat i andrahand så att säga spelar ingen roll, det är ju bara vad jag tror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in