2015-09-08, 17:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
men kan inte dna spår komma ifrån saker så som hårstrå?

Så om de funnit hans blod och även hårstrå så säger det väl inte allt, men sperma skulle?!

Med hårstrå behöver roten vara med för att få ett bra resultat.

Hittar de NBs sperma på kroppen är det rätt svårt att bortförklara.

Det bör ju vara blod, hår, spermier, avföring eller saliv. Det är väl de alternativ som finns.
2015-09-08, 17:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Ja NB har spottat precis där kroppen befann sig. Eller vad tror du, ett flygande hårstrå? Men det skulle passa bra, då kan du trolla fram din planteringsteori.
Vilken planteringsteori menar du då? Vad går den ut på?
2015-09-08, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Läs vad jag skrev. Mängden, antalet, spår är inte avgörande. Det spelar ingen roll om det är ett, två, tre eller fyra spår. Det kan fortfarande vara enstaka, mikroskopiska spår som har en naturlig förklaring. Men givetvis spelar placeringen roll.

Det som spelar roll är att du ska sluta med extremt barnsliga personangrepp på åklagaren.
Ena stunden gnäller du på de som påstår att han ÄR skyldig - och är exakt likadan i andra änden och påstår att bevisningen är otillräcklig, förringar och att åklagaren greppar efter halmstrån. Invänta FUP för tusan!
Du får tro vad du vill angående dina hypoteser men sluta påstå saker som du inte har en aning om:
Du har lika lite insyn som alla andra och kan inte bedöma utifrån media.
2015-09-08, 17:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det som spelar roll är att du ska sluta med extremt barnsliga personangrepp på åklagaren.
Ena stunden gnäller du på de som påstår att han ÄR skyldig - och är exakt likadan i andra änden och påstår att bevisningen är otillräcklig, förringar och att åklagaren greppar efter halmstrån. Invänta FUP för tusan!
Du får tro vad du vill angående dina hypoteser men sluta påstå saker som du inte har en aning om:
Du har lika lite insyn som alla andra och kan inte bedöma utifrån media.
Just därför säger jag ingenting i skuldfrågan, till skillnad från flera andra (fler än två) som har skuldfrågan klar.
2015-09-08, 17:20
Medlem
Men minns ni OJ? nu var förvisso juryn multikulturell och hade ett rasistiskt agenda, men de friade GM OJ med offrets blod på sin handske. Denna oskyldiga OJ åkte senare i fängelse för kidnappningsförsök och väpnat rån-
Tro mig, om denna man friges kommer han, förr eller senare, begå något brott igen. Man kan inte vara så här impulsiv att man våldtar eller dödar en 17 årig flicka och tejpar in henne i en jävla låda. Fy-fan vilket psyko.

Men ja, ibland kan en GM frias- oavsett hur mycket bevisning det än finns. Nej, vi har inget jury system här, men inbilla er inte att vi har "kompetenta" nämndemän heller, jag har sett och hört det ena och det andra.
Senast redigerad av quezen 2015-09-08 kl. 17:22.
2015-09-08, 17:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Läs vad jag skrev. Mängden, antalet, spår är inte avgörande. Det spelar ingen roll om det är ett, två, tre eller fyra spår. Det kan fortfarande vara enstaka, mikroskopiska spår som har en naturlig förklaring. Men givetvis spelar placeringen roll.

För varje spår som avsatts oberoende av ett annat (inte samma föremål, inte samma källa på DNA:t och ev. också inte samma fyndplats) så minskar naturligtvis sannolikheten väsentligt för att kontamineringarna inte skulle vara ett resultat av att källan själv Nerijus direkt avsatt det på föremålen.

Vad skulle du uppskatta sannolikheten för att ett DNA-spår från den åtalade i det här fallet har en "naturlig förklaring" i bemärkelsen att kontamineringen uppstått indirekt pga att Nerijus avsatt DNA lite här och var på och runt Martorp/Blomberg?. Det kan räcka med att du anger om sannolikheten ligger närmast 10%, 50% eller 90%
2015-09-08, 17:25
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
För varje spår som avsatts oberoende av ett annat (inte samma föremål, inte samma källa på DNA:t och ev. också inte samma fyndplats) så minskar naturligtvis sannolikheten väsentligt för att kontamineringarna inte skulle vara ett resultat av att källan själv Nerijus direkt avsatt det på föremålen.

Vad skulle du uppskatta sannolikheten för att ett DNA-spår från den åtalade i det här fallet har en "naturlig förklaring" i bemärkelsen att kontamineringen uppstått indirekt pga att Nerijus avsatt DNA lite här och var på och runt Martorp/Blomberg?. Det kan räcka med att du anger om sannolikheten ligger närmast 10%, 50% eller 90%
Det är en meningslös matteövning när vi inte vet var DNA-spåren sitter, hur många spår som sitter på samma ägodel och vad för slags spår det är.
2015-09-08, 17:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Just därför säger jag ingenting i skuldfrågan, till skillnad från flera andra (fler än två) som har skuldfrågan klar.

Om du var neutral som du hela tiden vill påskina, skulle du inte komma med dina löjliga personangrepp på åklagaren hela tiden. Fortfarande har du för övrigt inte svarat på varför det är så viktigt att delge tråden dina subjektiva åsikter om åklagarens arbete när du samtidigt anser att du det inte angår tråden vad du tycker om trådens huvudämne: Vem som begick mordet. Spelar dina åsikter ingen roll kan du väl begränsa dig till att diskutera sakfrågor?
2015-09-08, 17:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tycker inte det verkar vara hela sanningen. - Varför kan det inte räcka med fb?
280 miljoner konton. Bra mycket mindre än facebook men stort ändå.
Varför? För att de vill ha ett eget kanske, liksom de har yandex.ru sedan länge som svar på google.
2015-09-08, 17:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Om du var neutral som du hela tiden vill påskina, skulle du inte komma med dina löjliga personangrepp på åklagaren hela tiden. Fortfarande har du för övrigt inte svarat på varför det är så viktigt att delge tråden dina subjektiva åsikter om åklagarens arbete när du samtidigt anser att du det inte angår tråden vad du tycker om trådens huvudämne: Vem som begick mordet. Spelar dina åsikter ingen roll kan du väl begränsa dig till att diskutera sakfrågor?
Och du kan sluta komma med dina löjliga personangrepp på mig och lägga ord i min mun. Jag har aldrig sagt att jag är neutral. Jag kan vara hur subjektiv jag vill utan att uttala mig i skuldfrågan. Att åklagaren påverkar allmänheten, inklusive vittnen och blivande nämndemän, med sina PR-uttalanden är i högsta grad en sakfråga, den saken kan i värsta fall avgöra rättegången.

Vad spelar det för roll vad jag tror i skuldfrågan? Kommer vi närmare gåtans lösning, vad som hände Lisa, om jag berättar, eller är du bara ute efter en till personangreppspunkt?
2015-09-08, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:

Du skriver en massa annan skit skrev jag. Du har dock sagt att bevisningen inte är tillräcklig - att han inte kan dömas för mord.
Flera DNA-träffar indikerar på att det blir mer besvärande. Sitter de på udda ställen så är det ännu mer svårflörtat. Lokaler han inte ska ha rört sig i, bilen eller på hennes underkläder. Här börjar likaväl en indiciekedja ramla in och speciellt om det är på spridda ställen. Men det återstår att se hur starkt det är.
2015-09-08, 17:38
Medlem
Citat:
Svara på frågan och läs tillägget till förra inlägget.

Ett par stycen används då.
Hur skall du trolla bort sperma om det finns?
Här finns bevis så det räcker med råge.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in