2015-09-07, 21:50
Bannlyst
Vilka säkerhetsdörrar är bra för lgh? Är daloc bra?
Citera
2015-09-07, 21:54
Medlem
Daloc är bäst ja.
Citera
2015-09-07, 22:12
Medlem
Om klistermärket är kvar, annars tappas klassningen vilket borde betyda att dörren är dålig.

Om jag ska vara lite seriös så är Daloc bra men brukar ta lång tid att få dörren
Citera
2015-09-07, 22:16
Medlem
Vi har beställt Daloc i brf'en. 6-8 veckors leveranstid, mycket bra dörrar!
Citera
2015-09-07, 22:42
Medlem
Berias avatar
Gallergrinden är bättre när man frågar tjuven, mycket svårare att forcera. Googla får du se.

Har dessutom själv sett daloc säkerhetsdörr i min förening som blivit uppbruten med kofot till synes utan några större svårigheter.

Men nu finns ett nytt låssystem som låser ihop dörren med dörrkarmen så det blir helt omöjligt att bryta med kofot. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.
Citera
2015-09-07, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beria
Gallergrinden är bättre när man frågar tjuven, mycket svårare att forcera. Googla får du se.

Har dessutom själv sett daloc säkerhetsdörr i min förening som blivit uppbruten med kofot till synes utan några större svårigheter.

Men nu finns ett nytt låssystem som låser ihop dörren med dörrkarmen så det blir helt omöjligt att bryta med kofot. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter.

Exakt.. detta har installerats i vår BRF. Kommer dock heller inte ihåg vad det heter.
Citera
2015-09-07, 23:17
Medlem
Three-Gringoss avatar
Som kan läsas på dom här sidorna så finns det olika klassningar på dörrar. Att det är en säkerhetsdörr betyder väl egentligen inte så mycket, nästan alla lägenhetsdörrar är väl det, nämligen säkerhet mot brand.

Så allt beror på vilken klassning på dörr du är beredd att betala för, inte så mycket vem som tillverkat den.

http://www.proloc.se/

https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/Sakerhetsradgivning/Fysiskt-skydd/Mekaniskt-skydd/
Citera
2015-09-07, 23:21
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beria

Funkar inte alla säkerhetsdörrar så?
Min dörr har i alla fall kolvar som skjuts in i dörrkarmen på båda sidor när man låser, den är inte heller jätteny.
Citera
2015-09-07, 23:32
Bannlyst
Gallergrindar, har lite svårt att se man låser dom från insidan när man kommer hem.
Grind och sen vanliga dörren, jo men det verkar ju vara bäst.
6-8 veckor för en daloc...galet lång lev tid eller?
Citera
2015-09-08, 00:46
Medlem
Gallergrind ska man ej ha, pga av man ska aldrig sova med gallergrinden låst. gallergriden ska endast användas när du lämnar lägenheten.

Finns många olika sorters säkerhetsdörrar, ingen är inbrottssäker.

Men om jag ska tipsa om någon dörr för maximal inbrottssäkerhet skulle jag rekommendera torterolo.
http://www.torteroloere.se/sites/default/files/pdf/torterolo_broschyr2014_w.pdf
riktiga valvdörrar.

Dock nackdelen med torterolodörrar är att dom väger väldigt mycket, och gör så att gångjärnen brukar gå sönder efter några år.
Citera
2015-09-08, 00:49
Medlem
johanness avatar
Brott och brottsbekämpning --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2015-09-08, 02:32
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alklovern
.

Fast RC3/RC4 har ju Daloc också, så torterolo har ju ingen marknadsfördel där inte.

Snarare har Daloc en marknadsfördel där med sina RC5-dörrar.
http://www.dorrkatalogen.daloc.se/staldorrar/S95/
Som dessutom är kullagrade för att inte gångjärnen ska gå åt skogen efter ett par år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in