2015-09-07, 20:09
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Nu är säsongen igång i GBG trakten, har inte plockat nån med jag såg några när jag klippte gräset idag.
Citera
2015-09-07, 20:15
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paradoxen
Bump! Någon fler som kan bekräfta eller dementera?

Tror inte det är rätt, formen på den övre stämmer ganska men färgen ser väldigt konstig ut. Fler bilder i ett annat ljus kanske kan underlätta för att kunna säga säkert.
Citera
2015-09-07, 20:19
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Lyssna inte på han, Nr.1 och nr.2 är utan tvekan fel, dom andra kan kanske vara rätt men jag tror inte det.

Vadå lyssna inte på han? Du ser väl färgerna ? enda som är otydlig är 1an, det är en blöt, halv rutten toppis. 2,3 har toppisfärgerna, du kanske ej vet hur en toppis ser ut? mörk beige och ljus? Sluta rätta mig är du snäll, Lär dig något innan du talar. Tack
Citera
2015-09-07, 20:30
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Vadå lyssna inte på han? Du ser väl färgerna ? enda som är otydlig är 1an, det är en blöt, halv rutten toppis. 2,3 har toppisfärgerna, du kanske ej vet hur en toppis ser ut? mörk beige och ljus? Sluta rätta mig är du snäll, Lär dig något innan du talar. Tack

Nej, det finns inte en chans att 2:an är en toppis, den har inte alls toppisfärgerna, sannolikt inte dom andra heller även fast jag inte vill svära på det.

Orkar inte ge mig in i ännu en barnslig debatt om vad som är vad, så ni andra som kan er sak får gärna ta en ditt på bilden vi pratar om: http://i.imgur.com/x4xp2ln.jpg
Citera
2015-09-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
http://www.mushroomexpert.com/images/nadon/nadon_panaeolus_foenisecii_01.jpg

Flera såg ut att vara denna art.
Citera
2015-09-07, 20:33
Medlem
Citat:
Nej, det finns inte en chans att 2:an är en toppis, den har inte alls toppisfärgerna, sannolikt inte dom andra heller även fast jag inte vill svära på det.

Orkar inte ge mig in i ännu en barnslig debatt om vad som är vad, så ni andra som kan er sak får gärna ta en ditt på bilden vi pratar om: http://i.imgur.com/x4xp2ln.jpg
jag tror inte en enda av de är toppisar men kan självklart ha fel.

Edit. 2ans stam är alldeles för mörk liksom flertalet av svamparna på bilden.

3an har lite väl grov stam och väldigt rund hatt topp.

Men är någon av dessa toppisar så är det 3an.
Senast redigerad av Divinemoment 2015-09-07 kl. 20:38.
Citera
2015-09-07, 20:43
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinemoment
jag tror inte en enda av de är toppisar men kan självklart ha fel.

Edit. 2ans stam är alldeles för mörk liksom flertalet av svamparna på bilden.

3an har lite väl grov stam och väldigt rund hatt topp.

Men är någon av dessa toppisar så är det 3an.

Då har vi gjort exakt samma bedömning, men jag vågor sträcka ut näsan vad det gäller 2:an och säga att det helt enkelt inte är en toppis, kan sätta mina pungkulor på det.
Citera
2015-09-07, 20:46
Medlem
l150s avatar
det viktigaste är väl ändå att om det kommer upp otydliga bilder att säga " släng skiten".
Istället för att det ska sitta nån tomte och käka nån hyfsat identifierad toppis.

iof så brukar det mest vara ofarliga random brokingar. Men ändå.
Citera
2015-09-07, 21:17
Avslutad
Citat:
Då har vi gjort exakt samma bedömning, men jag vågor sträcka ut näsan vad det gäller 2:an och säga att det helt enkelt inte är en toppis, kan sätta mina pungkulor på det.
Keep your balls. 2:an är inte någon toppis.
Citera
2015-09-08, 12:46
Medlem
Någon slags toppiselitism som tär rejält på den i övrigt goda stämningen. Varför?

Är trädgårdar ett bra ställe att leta förresten?
Citera
2015-09-08, 13:37
Medlem
Monorailcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
Någon slags toppiselitism som tär rejält på den i övrigt goda stämningen. Varför?

Är trädgårdar ett bra ställe att leta förresten?

Är det elitism och stämningsförstörande att poängtera felidentifieringar så att folk inte sätter i sig potentiellt giftiga svampar? Den här tråden är väl till för identifiering, inte ohejdat ryggdunk och tummen upp för varenda svampbild. Nu är vi dessutom ett flertal som instämmer i att Tropicanan är fel ute.

Beror väl på vad du menar med trädgårdar, men välgödslade gräsmattor kan vara utmärkt habitat, så länge det inte klipps för ofta när säsongen inträffar.
Citera
2015-09-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Är det elitism och stämningsförstörande att poängtera felidentifieringar så att folk inte sätter i sig potentiellt giftiga svampar? Den här tråden är väl till för identifiering, inte ohejdat ryggdunk och tummen upp för varenda svampbild. Nu är vi dessutom ett flertal som instämmer i att Tropicanan är fel ute.

Så är det givetvis, men vi kan fortfarande hålla god ton.

Citat:
Ursprungligen postat av Monorailcat
Beror väl på vad du menar med trädgårdar, men välgödslade gräsmattor kan vara utmärkt habitat, så länge det inte klipps för ofta när säsongen inträffar.

Gott mos, går ut med stor optimism så fort jag tillfrisknat. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in