2015-09-06, 10:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Njuter till fullo av att Stefan Löfven lyckats sänka S till Håkan Juholts nivå. Det måste vara en varningsklocka någonstans. En sån inkompetent ledare kommer få S att sjunka som Titanic, och de som lyckas ta sig ur båten, klättrar istället upp på båten SD. De kan väl inte bara byta ut Sveriges statsminister? Men vad händer isåfall om S sjunker till under 20% pga alla Stefans svek mot väljarna?
Och det är inte bara för att Stefan Löfvén är fel person för uppdraget (han hade aldrig något politiskt uppdrag innan han började som statsminister), utan en nödvändig egenskap hos SAP. Juholt och Löfvén utsågs just därför att de är harmlösa viljelösa nickedockor. Det är bara såna partiledare som det djupt splittrade verkställande utskottet i S-styrelsen kan enas om. Damberg tillhör kanslihushögern så han är helt otänkbar som partiledare. Efter nästa förnedrande valnederlag på under 20% så kommer VU att utse en ny lika ofarlig som inkompetent kompromisskandidat. När skalbaggen ligger på rygg så kan den bara sprattla med benen i luften, det är sossarna av idag.
2015-09-06, 22:41
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag har fortfarande svårt att se F! ta sig in med ett sådant svagt vänsterblock - som sagt, V+MP+F! byter i princip bara väljare med varandra. F! skulle behöva börja sluka S-röster, men jag tror faktiskt de flesta besvikna S-väljare snarare går till SD än mer åt vänster då vi inte sett en sådan trend.

V+MP+F! kan eventuellt suga åt sig några missnöjda från S. Det har dock gått så långt nu att förutom V, så har även MP och F! tappat lite röster till SD (minns inte vilket mätningsföretag som redovisade det, men det var någon gång på senvåren eller sommarn). En gång i tiden var det svårt att föreställa sig att MP- och F!-väljare skulle kunna tänkas gå över till SD...
2015-09-07, 20:42
Medlem
KokaGrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
http://www.svd.se/sifo-alan-kurdi-gjorde-svenskarna-positivare-till-flyktingar/om/flyktingkrisen-i-europa

Alans död ska ha gjort oss mer positiva till invandringen. Tror ni det stämmer, och hur kommer det sig att SIFO lyckades tajma sin första undersökning till precis innan bilderna på Alan spreds? Är det foliehatt på eller råkade pojken dö precis efter deras sedan länge inplanerade undersökning?
Det är ju baserat på en webpanel , det har vi ju fått veta är oseriöst och tvivelaktigt när Yougov mäter.

Nä, ja, oh va svårt, jag tror, så att ehhh...

-----

En annan sak: Jag är nog opinionsundersökningstorsk, jag brukar aldrig missa en enda. Men senaste från Demoskop (Expressen) var jag nära missa helt. Expressen presenterade den tidigt på lördagsmorgonen, men den försvann från löpet efter några timmar, och inga andra tidningar verkar ha velat kommentera Demoskop denna gång - varför?
Kan det ha att göra med att SD rekordökade igen, och det störde kampanjerna för media?
Men, oh nej, det är kanske konspiratoriskt tänkt av mig...
Senast redigerad av KokaGroda 2015-09-07 kl. 20:51.
2015-09-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Det är ju baserat på en webpanel , det har vi ju fått veta är oseriöst och tvivelaktigt när Yougov mäter.

Nä, ja, oh va svårt, jag tror, så att ehhh...

-----

En annan sak: Jag är nog opinionsundersökningstorsk, jag brukar aldrig missa en enda. Men senaste från Demoskop (Expressen) var jag nära missa helt. Expressen presenterade den tidigt på lördagsmorgonen, men den försvann från löpet efter några timmar, och inga andra tidningar verkar ha velat kommentera Demoskop denna gång - varför?
Kan det ha att göra med att SD rekordökade igen, och det störde kampanjerna för media?
Men, oh nej, det är kanske konspiratoriskt tänkt av mig...

Jag tror det har att göra med att den inte var särskilt intressant. Den största ökningen var SD på 0,9 och minskningen KD på 0,7. Den låg väldigt stilla helt enkelt och just inget dramatiskt gick att skriva om den.
2015-09-08, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Jag har fortfarande svårt att se F! ta sig in med ett sådant svagt vänsterblock - som sagt, V+MP+F! byter i princip bara väljare med varandra. F! skulle behöva börja sluka S-röster, men jag tror faktiskt de flesta besvikna S-väljare snarare går till SD än mer åt vänster då vi inte sett en sådan trend.

F! kommer lyckligtvis aldrig in riksdagen. Deras bästa chans var förra året, men de kom inte över spärren då heller - om några år är Schyman borta som aktiv politiker och då har de förlorat sitt mesta PR-lokomotiv. Schyman må vara en stolla sakpolitiskt sett men hon är fenomenal på att hitta rubrikmässiga punchlines och spekatkulära förslag som"snoppskatt" etc. Ingen annan i F! har hennes folkliga ustsrålning, eller hennes erfarenhet av hur kampanjande fungerar.

F! är och förblir ett väldigt omoget parti, det är deras naiva inställning till hur politiskt arbete fungerar samt deras tydligt totalitära drag som sänkt dem mer än något sabla patriarkat.
2015-09-10, 07:22
Medlem
andersaanderssonas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21390075.ab

Dagens Inizio

V 9,2

S 24,9

MP 4,8

KD 4,2

C 9,6

FP 5,1

M21,1

SD 21,5

Övriga 2,5

SD minskar inte utan ökar och är nu förbi M

V och C ökar rejält

MP snart under 4 procent

Låter det inte som att kommunisternas och böndernas siffror är lite uppblåsta.

Precis som deras ledare.

Dessutom är totalsumman 102,9 procent
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-09-10 kl. 07:44.
2015-09-10, 08:00
Medlem
Aftonbladets moderatkärring Lena Mellin:

Citat:
Ny mätning: "SD växer – trots krisen"

Hur kan man leva så i den totala förnekelsen?

Visst, folk vill att Europa skall översvämmas av folk som inte klarat av att sköta sina egna länder? Eller inte
2015-09-10, 08:10
Medlem
Kommentar av Aftonbladet innan de presenterar mätningens siffror:

"Den dramatiska utvecklingen i Europa har mötts av ett massivt folkligt stöd för en humanare flyktingpolitik.

Men stödet återspeglas inte i Aftonbladet/Inizios väljarundersökning under perioden 2 till 9 september."

(min kursivering)

Tala om stötdämpande...hyckleri i de raderna. Skribenten kämpar med att förena den mediala kartan och verkligheten. Jaha, det massiva folkliga stödet syns i varje fall inte i opinionen.

Väntar med spänning på vad åsiktsproffsen kommer att skriva på olika ledarsidor och på twitter. Särskilt efter ett par gallupundersökningar till som bekräftar bilden.
2015-09-10, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
Aftonbladets moderatkärring Lena Mellin:

Hur kan man leva så i den totala förnekelsen?

Visst, folk vill att Europa skall översvämmas av folk som inte klarat av att sköta sina egna länder? Eller inte

Lika oväntat som "Mp ökar trots härdsmälta i Ringhals".
2015-09-10, 08:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Siffran för V.

Har nu korrigerats ned till 6,2.
2015-09-10, 08:28
Medlem
William Hainess avatar
MPs siffror borde medföra skrämselhicka för de inblandade - visst, det är bara en undersökning, men det där är en störtdykning, speciellt med tanke på hur de har varit inblandade (eller åtminstone Grön ungdom) i flera av manifestationerna dagarna då denna undersökning gjordes.
2015-09-10, 08:35
Medlem
Citat:
Karin Nelsson, opinionschef på Inizio, tolkar mätresultatet som att polariseringen i samhället växer.
– Dels finns det de som står upp för ett samhälle som tar emot flyktingar. Dels finns det de som inte vill ha hit flyktingar och som sympatiserar med SD-ledningen, säger hon.

Hahaha! Hyfsat avslöjande ordval och formuleringar! Någon som tror att Karin Nelsson "sympatiserar med SD-ledningen"?
Senast redigerad av Bud Fox 2015-09-10 kl. 08:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in