2015-09-07, 18:41
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
INGEN väg är kortare än den raka vägen mellan caféet och Martorp - som passerar balternas hus.
Den går rakt från vänster till höger - i ett rakt streck mer eller mindre.
Ingen väg kan vara kortare än den. Så jag förstår inte vad du menar för Omväg.

CAfe ------------Balt-huset --Kinekulleberget ---Martorp
12..................3
1.2................3
1..2............3
1...2.........3
1....2.......3
1......2....3
1....Skogsdunge
1.......Mobilskal
1

Ungefär så ser vägarna ut. Om detta låter sig översättas till inlägget såkalrt
Lisa körde möjligen längst med väg "2" och det var där, vid skogsdungen mobilskal 1 hittades. längst med väg "3" hittades mobilskal 2.

Citat:
En tredje väg är såklart en ännu värre omväg att köra ännu längre söderut för att hitta vägen till Skövde och följa den för att sen ta norrut igen och leta sig upp till Martorp från det hållet.

En fjärde väg är att köra via Västerplana både till Martorp och Skövde?

Citat:
Och för att kunna komma in på Martorp måste man ha ärende dit. Den andra vägen är en väg utanför, och bara en infartsväg går in till Martorp.

Bor på kullen men fattar nada?
2015-09-07, 18:42
Medlem
Pre 1914s avatar
De tog in två balter som misstänkta för mord, men släppte den ena efter några veckor. Det visar om inte annat att de inte hade allt klart för sig från början utan att mycket baserades på magkänsla. Hade det funnits konkreta misstankar hade de bara gripit den rätte från början, alternativt behållit båda i häkte ännu.
2015-09-07, 18:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ifrån det taket skulle alltså balter ha stått och stirrat ... in genom dessa minimala fönster till caféet.
Inifrån dessa små fönster skulle alltså en caféförståndarinna med ung personal ha känt sig "iakttagna" ...

En bra bild alltså, den ger proportion. Något som verkligen behövs i tråden.

Sorry men, bilden visar inte ladan utan tidigare spritfabriken.
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Jag kan väl tycka att jag är mer objektiv än dig, för du är väldigt subjektiv i dina teorier. Jag har inte låst mig och är tvärsäker på att det är GM som är häktad, men jag tror det.

Det är smått roande att läsa om dina tvärsäkra uttalande, t.ex att det endast var "polisiär intuition. som föranledde gripandet". Det verkar som du är en av poliserna som jobbade fre 12 juni, eftersom du är så säker..
Den MGM bl.a fick ögonen på sig iom handsken i ladan, sen när bl.a den MGM beteende var inadekvat när MP sökte efter LH, och särskilt när MP närmade sig Martorp och hittade det sista fyndet. Då tog de snabbt beslutet att ta in den MGM till förhör. Det tror väl fan att inte polisen i det läget säger hela anledningen till att de togs in.
Så det får du backa på! Tänk om, tänk rätt!!
JAg säger inget om varför de valde att behålla dem.
Jag redovisade endast varför de plockade in dem.
Polisbilen var ute och körde. Den fick syn på balterna.
Då satte den "polisiära intuitionen" igång och de plockade med balterna.

Inte helelr har skriivit något om "endast".
Som du vet har jag flera gånger skrivit i stil med "KAn det verkligen vara så att det endast var pga "Polisiär intuition" - isf har de ju för fan inget"
SÅ har jag skrivit.

Så sluta med dina anklagelser om att jag skriver att jag är självsäker i mina uttalanden. Tvärtom har jag hela tiden varit noga med att betona vad som är Teorier, Sannoliketer, Möjligheter, Alternativ etc etc.

Men Trots det anklagas jag Hela tiden för det som även du nu anklagar mig för.
Men man läser det man vill läsa. Du gillar inte det jag skrivit, och därför tror du att jag skrivit något som jag tror mig vara säker på.

Men förmodligen beror det på att du egentligen instämmer i min kritik, att du håller med mig om det jag skriver. Men du blir arg på dig själv eftersom du ju inte vill se några sprickor i den offentliga versionen. Du vill tro på det polisen säger. För du hade skämts om du hade hatat en oskyldig man.
Men ändå så imponeras du av mina förklaringar.
Då är det kanske dags att även Du börjat våga behandla detta ärendet Objektivt, Neutralt. Och alltså analyserar Alla alternativ. Tex som jag har gjort. Ty jag har analyserat Alla alternativ.
Och jag har kommit fram till att de officiella versionerna är fulla av hål och motsägelser, omöjligheter och orimligheter.
Bryr du dig inte?
Medlem
Pre 1914s avatar
Kommer fullständiga häktningsprotokoll att finnas tillgängliga vid åtal eller inte?
Jag är nyfiken på hur lösa grunder man kan sitta häktad.
2015-09-07, 18:46
Medlem
Citat:
Oavsett hur stor lokalförmåga någon än kan ha så blir inte vägarna mellan café och Martorp fler.
Mellan café och Martorp finns en direkt väg, som går precis förbi balternas hus och norr om Kinnekulleberget.
Den andra vägen, en omväg, går söderut från caféet (den väg Lisas mobil färdades) ner till skogsdungen var hennes mobilskal hittades - sen kan man köra snett uppåt till nordväst på vägen som går direkt till balternas hus (som sen västerut är samma väg som ovansteånde) och denna avtag uppåt är den väg där den andra delen till mobilskalet hittades.
En tredje väg är såklart en ännu värre omväg att köra ännu längre söderut för att hitta vägen till Skövde och följa den för att sen ta norrut igen och leta sig upp till Martorp från det hållet.

Men Martorp har endast en väg egentligen - och det är vägen mellan caféet och Martorp förbi Kinnekulleberget och balternas hus. Balterna bodde mittemellan alltså.
Och för att kunna komma in på Martorp måste man ha ärende dit. Den andra vägen är en väg utanför, och bara en infartsväg går in till Martorp.

Rent dravel, till martorp går asfalterad huvudväg i första hand, de grusvägar som genar från cafeé hållet, ger ingen ledtråd till gärningsman. bara spekulationer utan förankring men med otydligt uppsåt.
2015-09-07, 18:55
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
JAg säger inget om varför de valde att behålla dem.
Jag redovisade endast varför de plockade in dem.
Polisbilen var ute och körde. Den fick syn på balterna.
Då satte den "polisiära intuitionen" igång och de plockade med balterna.

Inte helelr har skriivit något om "endast".
Som du vet har jag flera gånger skrivit i stil med "KAn det verkligen vara så att det endast var pga "Polisiär intuition" - isf har de ju för fan inget"
SÅ har jag skrivit.

Jag skriver oxå om anledningen till att de tog in bl.a den MGM, att det inte endast var den polisiära intuitionen som gjorde att de tog in dem, som du skrev.
Kolla vad du skriver, så får du svart på vitt!!
Senast redigerad av Qwart 2015-09-07 kl. 19:05.
2015-09-07, 18:56
Medlem
Citat:
Men förmodligen beror det på att du egentligen instämmer i min kritik, att du håller med mig om det jag skriver. Men du blir arg på dig själv eftersom du ju inte vill se några sprickor i den offentliga versionen. Du vill tro på det polisen säger. För du hade skämts om du hade hatat en oskyldig man.
Men ändå så imponeras du av mina förklaringar.

Dina två objektiva teorier:
1: Pappan skyldig till Lisas död
2: Ida-mordet i motionsspåret har begåtts av en seriemördare, samma som Lisas mördare
Vad blir kontentan av det hela?
2015-09-07, 18:58
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ifrån det taket skulle alltså balter ha stått och stirrat ... in genom dessa minimala fönster till caféet.
Inifrån dessa små fönster skulle alltså en caféförståndarinna med ung personal ha känt sig "iakttagna" ...

En bra bild alltså, den ger proportion. Något som verkligen behövs i tråden.

Nej den ger helt fel proportion. Det är inte den ladan. Kolla den bild jag länkade för en stund sedan. Platsen taket skulle lagas ligger rakt ut från kafeets entre
2015-09-07, 19:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej den ger helt fel proportion. Det är inte den ladan. Kolla den bild jag länkade för en stund sedan. Platsen taket skulle lagas ligger rakt ut från kafeets entre
Visst kan vi titta på kaféets pompösa entré, http://www.lidkopingsnytt.nu/foton/2015/06/blombergcafe.gif. Undrar hur mycket personalen har tid att stå och titta ut där.
2015-09-07, 19:14
Bannlyst
Citat:
VArför ljuger du?
Vem ljuger här?
Citat:
Det är Enkelt att såga polisens "bevisning".
det är Enkelt eftersom de hade Åtalat honom OM de hade haft objektiva bevis som bundit honom till brottet.

Men som vi alla vet så har de inte det.
Balten hade För Länge Sedan varit häktad på Tillräcklig grund (för åtal) om de hade hittat minsta lilla Objektiva bevis som kunnat binda honom till brottet.

Men det har de inte gjort - vilket häktningsgraden har berättat för oss alla ända sedan dag ett.

Så enkelt var det med det alltså.

De har endast sammanträffanden och indicier - dvs tillräckligt för "sannolika skäl."
Men INTE tillräckligt för "Tillräckliga skäl."

Så Enkelt är det.
Så du kan ta dina "haschdimmor och hur långt det kan ta att promenera hit elelr dit" och stoppa där bak. Eftersom sådant inte har haft någon som helst betydelse för mitt resonemang alls.

Alla andra saker som är ologiska med den officiella sagan som jag har kommenterat visar bara Ytterligare hur felaktig gärningsman det är.

Och alla ologiska och ohållbara teorier som du/ni presenterar som inte hålelr för granskning komemr jag att krossa.
Min bästa herre! Du är ute på en cykelturne av Guds nåde.
Innan du kommenterar häktningsgrunder så lär dig att det finns två grader som är skäl till häktningsgrund. Nämligen:
Skäligen misstänkt och på sannolika skäl misstänkt.
Det du spånar om är misstankegrader vilket är något helt annat. Gör om gör rätt och läs på innan du uttalar dig!
2015-09-07, 19:26
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Om den boende var hemma under den aktuella tiden så måste den ha hört ifall Lisa Holm blev överfallen och våldtagen och mördad.
Lisa hade skrikit på hjälp och hon hade kämpat.

Men som du ser så rapporterade inte grannen några rop på hjälp.

Det finns inga spår efter strid eller konflikt på caféområdet.
Vad finns det som ens säger att Lisa skulle ha gått över vägen in i grannhuset?

Däremot finns det följande som visar att hon åkte iväg, eller gick/sprang söderut:
Polisen sa att mobilen rörde sig söderut innan den blev avstängd. Det var också det håll telefonens skal hittades.
Observera här att Lisa smsade kl 1823 - och stängdes av 1030.
Ett extremt litet tidsutrymme med andra ord.

Detta visar att Lisa inte attackerades eller mördades etc på caféet.
Utan det skedde vid det ställe där mobilskalet hittades - 500 m längre söderut.
Mopedhjälmen fanns inte heller på mopeden/vid mopeden.
Dvs om hon hade haft mopeden bredvid sig eller på styret om hon blev attackerad på caféet så hade hjälmen varit kvar, precis som påsen på styret.

Men det är svårt för en mördare att ta med sig en hjälm när han kör tillbaka mopeden till caféet. Det är däremot enkelt att låta en påse som hänger på styret fortsätta hänga kvar utan att pilla på den.

Man ska följa spåren.
Och spåren visar inte åt grannhuset, spåren visar inte till caféet.

Däremot visar Flera spår en sydlig riktning.
Där finns en mobil-rörelse
Där finns ett mobilskal
där finns ytterligare en mobil-grej.

En skogsdunge är dessutom perfekt om man ligger i bakhåll tex.
Och är nära nog om man vill köra tillbaka mopeden för att förvilla för de som letar.

Och varför skulle balterna ta med sig mobilen och åka åt helt Fel håll?
Balterna bodde inte söderut, utan västerut.
Vägarna är endast dessa två väderstreck från caféet/ladan sett.
Det finns fler omständigheter som pekar på LIsa själv rörde sig söderut än stannade kvar
Det finns flera omständigheter som talar Mot att Lisa blev attackerad på caféet.

Som Qwart skrev så vet han inte om de boende var hemma just vid det tillfället. Ber om ursäkt för min feltolkning av hans inlägg.

Men vart jag ville komma var att vi inte vet om GM visste om grannen var hemma.

Det är ju väldigt vågat att först begå ett brott och sedan återvända dit i diverse ärenden om han inte vet om någon finns i närheten.

Sen förstår jag inte hur du menar... varför skulle hon ha gått in i grannhuset som dessutom ligger på fikets sida av vägen?

Sen tror jag inte alls på den förklaringen med mobilen, alltså det mest troliga och rimliga är att det är GM som har LHs mobil vid rörelsen söderut, om det nu ens har registrerats.

Det pratas ju om ett vittne som sett en bil i hög hastighet under kvällen LH försvann. Det är ju söderut från kafeet och det går då en väg där som man kan åka till Martorp på.

Jag kan inte se några som helst tecken på att det är någon annan än GM som gör det med mobilen som sker efter 18.23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in