2015-05-16, 15:25
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?
Läs inte moseböckerna. Läs en annan bok om Kristendomens Gud som gör direkt verkan. Unto Kunnas - Med Guds Ord Till Guds Folk, utan Guds hjälp skulle huvudpersonen inte klarat det han gjorde. 179 sidor. Den boken inspirerar till tro.
Citera
2015-05-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Läs inte moseböckerna. Läs en annan bok om Kristendomens Gud som gör direkt verkan. Unto Kunnas - Med Guds Ord Till Guds Folk, utan Guds hjälp skulle huvudpersonen inte klarat det han gjorde. 179 sidor. Den boken inspirerar till tro.
Ingen maenniska kan tillskansa sig TRO(fast foervissning) paa egen hand. TRO aer en Gaava fraan Gud till den vars hjaerta behagar Gud. TRO kommer av predikan=Bibelstudium(kombinerat med haengiven boen).; Det aer Guds Ord, inte naagons som skriver om Gud, som aer Kraftfullt och Renar och bereder ett sinne till att taga emot Tro.
Citera
2015-05-16, 21:21
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
Ingen maenniska kan tillskansa sig TRO(fast foervissning) paa egen hand. TRO aer en Gaava fraan Gud till den vars hjaerta behagar Gud. TRO kommer av predikan=Bibelstudium(kombinerat med haengiven boen).; Det aer Guds Ord, inte naagons som skriver om Gud, som aer Kraftfullt och Renar och bereder ett sinne till att taga emot Tro.

Så först ska man indoktrineras och lura sig själv och först därefter kan man tro. Ja, det låter ju vettigt, men det fungerar nog inte så.
Citera
2015-05-16, 22:22
Medlem
Citat:

Vad i hela fridens namn kan jag någonsin ha gjort för nåt Gud behagligt för att förtjäna min tro?? Känner mest att jag var ogudaktig innan (och även efter) jag började tro. Så nja.. knappast.
Citera
2015-05-16, 22:24
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotsTrollet
På något sätt avsäger man sig vetandet och ansvaret.
Precis.
Troende avsäger sig/åsidosätter det sunda förnuftet och intelligensen.

Jag är på riktigt fascinerad över hur troende klarar av att göra det.
En möjlig förklaring kan vara en lägre nivå av intelligens, vilket också har bevisats vetenskapligt.
Citera
2015-05-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Precis.
Troende avsäger sig/åsidosätter det sunda förnuftet och intelligensen.

Känner lite att det är en

Jag är på riktigt fascinerad över hur troende klarar av att göra det.
En möjlig förklaring kan vara en lägre nivå av intelligens, vilket också har bevisats vetenskapligt.

Länka gärna till källa
Citera
2015-05-16, 22:30
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Länka gärna till källa
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

En annan rolig grej (inte vetenskaplig) är att det finns en ganska allmän syn på att amerikaner är lite dumma. Och samtidigt är USA ett extremt religiöst land.

Rolig grej #2: i ännu mer religiösa länder slaktar de varandra och det råder allmän misär.
Citera
2015-05-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/studie-om-tro-och-intelligens/

En annan rolig grej (inte vetenskaplig) är att det finns en ganska allmän syn på att amerikaner är lite dumma. Och samtidigt är USA ett extremt religiöst land.

Rolig grej #2: i ännu mer religiösa länder slaktar de varandra och det råder allmän misär.

Du och jag verkar inte ha samma humor. Men det är okej. Och tack för länken.
Citera
2015-05-17, 12:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det ultimativa underkastelses-tramset.
Citera
2015-07-27, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jag skulle verkligen vilja tro på gud men jag kan inte. Det skulle lösa så många problem om jag blev troende. Alla existensiella frågor skulle bli besvarade direkt, tre bokstäver; gud.
Varifrån kom univesum, varför lever jag, hur ska jag leva, vad händer när jag dör, allt det där blir tydigt genom tre bokstäver; gud. Allt annat också, tex om det regnar på picknicken eller om AIK vinner eller om man missar tåget; allt är guds vilja. Allt är enkelt och tydligt.

Hur gör man? Jag kan ju inte bara plötsligt bestämma mig för det.
Läsa bibeln? Nej, den är oläsbar, mest släktkrönikor och ointressanta sedelärande historier blandade med rena orimligheter. Jag har försökt att läsa biblen men jag kan säga att om någon frågade mig om hur man skulle tro på gud så skulle jag säga läs inte bibeln.
Träffa troende människor? Men de tror ju på det som jag inte kan tro på, jungfrufödsel, syndafloder etc, deras tro kan ju inte hjälpa mig. "Jamen jag svär att det var jesus förtjänst att jag blev frisk/träffade min fru/blev befordrad på jobbet." Ja, eller inte.

Min hjärna accepterar inte skapelseberättelsen eller död för våra synders skull eller hallucinationer om jordens undergång och på grund av det kommer det att hända nåt otrevligt när jag dör. Precis som med Dalai lama. Varken dalai lama eller jag kommer att få det trevligt när vi dör.

Ni som tror, hur tänker gud här? Han skapar människor oförmögna att inse hans existens och därför går de miste om evigheten i himmelen halleluja. Vad vill han åstadkomma? Vad är hans egentliga agenda?

Hej! Vet att det var längesedan tråden höll på! Men kände bara att gud ville att jag skulle skriva!
Jag är 16 år o blev frälst för ett år sedan. Jag började bli intresserad av gud, när jag fick veta mer om honom så förstod jag att jag måste ta emot honom i mitt hjärta och omvända mig! Jag började be varje kväll, o efter två veckor ungefär så blev jag frälst. Och då gick jag ut genom rummet som kristen!
Gud kräver inte att du ska tro på allt! Han vill bygga upp en relation med dig! Det han vill är att du Tror på honom och omvänder dig från din synd och följer honom. Genom det så kommer gud att förvandla ditt liv! Jag tror på hela bibeln, allt som står där tror jag på. För att ingenting är omöjligt för gud! Han kan bokstavligen göra vad han vill!
I bibeln är det inte mest släktkrönikor eller ointressanta sedelärande historier blandade med orimligheter. Dock så kan det vara svårt att från början försöka förstå det gamla testamentet och dess mening. Börja med att läsa Johannesevangeliet eller Markusevangeiet och några brev som paulus skrivit! Bibeln är fantastisk o jag läser den varje dag!
Det är helt okej att träffa troende utan att du tror! Jag är med i en hemförsamling där vi brukar ta dit icketroende ganska ofta, o vi får berätta för dem om vår tro på ett ödmjukt sätt. Vilket kan leda till att de personerna blir frälsta!
som någon skrev ovan också, tron kommer från gud! Om du söker honom så ska du finna honom! Han vill Att du ska bli frälst, han förvandla ditt liv! Och det är någonting som han inte bara vill utan också KAN!

Blessings!
Citera
2015-07-27, 11:46
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=JojjeBorger|54142518]
Citat:
Hej! Vet att det var längesedan tråden höll på! Men kände bara att gud ville att jag skulle skriva!
Så du skulle inte komma på att skriva utan guds belägring av din vilja att ta tag i din vilja att vilja skriva?

Låter som att du är en viljelös person.

Citat:
Jag är 16 år o blev frälst för ett år sedan. Jag började bli intresserad av gud, när jag fick veta mer om honom så förstod jag att jag måste ta emot honom i mitt hjärta och omvända mig! Jag började be varje kväll, o efter två veckor ungefär så blev jag frälst. Och då gick jag ut genom rummet som kristen!
Oeeek eeek eek oinkoink vad lollig din gud är då!

Du menar alltså att omman ber, då kommer den lollige guden bara så där glidandes in i folks hjärtan så det slår kullerbyttor och de börjar "omvända sig" , och gå igenom rum på annat sätt?

Låter nästan som att du mött M.Beming där igenom allt gående igenom alla rum.

Får man fråga, om du också blev lite osynlig samtidigt?

Citat:
Gud kräver inte att du ska tro på allt! Han vill bygga upp en relation med dig!
Ahaa så nu vet du vad han vill, du visste inte innan, för gud ville inte att du skulle veta utan roade sig med att låta dig virra runt lite och ägna dig åt löjliga saker som att läsa böcker som inte gud godkänt?

Eller om du gick på bio, så blev gud kanske putt och såg till att du snubblade... eller såg till att du skulle få sådana motgångar för att du till slut enl guds plan, skulle trängas in till bibeln?
Citat:
Det han vill är att du Tror på honom och omvänder dig från din synd och följer honom.
Synden att inte lyssna på tant Greta och farbror Olle som ju vill väl, att du gör som dom gör? Vill gud att du knäpper händerna och håller dem på täcket knäppta igenom sömnen också?
Citat:
Genom det så kommer gud att förvandla ditt liv! Jag tror på hela bibeln, allt som står där tror jag på. För att ingenting är omöjligt för gud! Han kan bokstavligen göra vad han vill!
Bok-stav-ligen?

Då är bibelboken alltså gud? Det finns alltså ingen tolkningsprocess eller bedjandeprocess om liv och umbäranden, det som står där, det är gud himself?

Citat:
I bibeln är det inte mest släktkrönikor eller ointressanta sedelärande historier blandade med orimligheter. Dock så kan det vara svårt att från början försöka förstå det gamla testamentet och dess mening. Börja med att läsa Johannesevangeliet eller Markusevangeiet och några brev som paulus skrivit! Bibeln är fantastisk o jag läser den varje dag!
Så guden hade inget för att sätta sig och numrera sidor? Då är frågan, vad är meningen med först sidonummer, och vad är meningen med versnummer.

Gud var kanske ett barn, som lekte lite för mycket med siffrorna, kan gud ha haft diskalkyli med tanke på att siffrorna är så hullerombuller och "man får börja någonstans mitt i" ? ... innan du kan flja hans innerliga tanke, som andra tolkat fram, att det "är bra" att börja med vers som vad då... är Johannesevanhelium snällare mot dig och låter dig äta tårta själv på en tisdag, utan bannelser eller?

Citat:

Det är helt okej att träffa troende utan att du tror! Jag är med i en hemförsamling där vi brukar ta dit icketroende ganska ofta, o vi får berätta för dem om vår tro på ett ödmjukt sätt. Vilket kan leda till att de personerna blir frälsta!
Jahå, ni tar dit dem.... de där som inte tror det du tror? Inte så att dem ni tar dit, haft annat att göra som brukar vara något som icketroende gör? och de gör vad de gjort för att de inte trodde på dig när du satt med nosen i boken bibeln och inte gjorde vad de gjorde?

Tar-ni-dit också dem som har andra böcker än bibeln att ha fullt upp med i den stora synden att inte öppna bibeln och börja drömma om förfäder men på kuppen bli jättesnäll av att ägna e tanke åt vad guden skrev? för tusentals år sedan?

Förstår inte dina omvägar men, borde du inte ägna dig åt hieroglyfer eller runskrift då istället, skulle inte det vara betydligt lättare sätt att bli snäll på?

Citat:
som någon skrev ovan också, tron kommer från gud! Om du söker honom så ska du finna honom! Han vill Att du ska bli frälst, han förvandla ditt liv! Och det är någonting som han inte bara vill utan också KAN!
Stämmer inte på mina obeservationer, jag vet många som tror jättehårt på gud, men de blev inte särskilt kloka snälla eller kunnigare för det.

Citat:
Blessings!
Troll troll eeeeeek eeek eek, lolloll
Citera
2015-07-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Stämmer inte på mina obeservationer, jag vet många som tror jättehårt på gud, men de blev inte särskilt kloka snälla eller kunnigare för det.

Grejen är att det finns olika "Gud".

Om man tror att Gud är bestraffande så tror man på en bestraffande gud.
Om man tror att Gud är kärleksfull så tror man på en kärleksfull gud.

Därför man inom kristendom säger att Jesus är Vägen till Gud.

Själv tycker jag dock att islam är lite mera logisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in