2015-09-07, 13:14
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att NB skulle vara inblandad i det senaste årets stölder, både i kafét och ladan mittemot, ligger nära till hands att förmoda. I personutredningen kan man läsa att NB är misstänkt för mord mm. Åtalet skulle även kunna innefatta stöld, häleri el liknande.

I en av intervjuerna med Lowa på kafét (första sidan) kan man se ett par stolar och ett litet bord, vid sidan om norra entrén. Om Lisa satte sig ner på en av stolarna med sin mobil el för att knyta skorna kan hon ha blivit sedd från vägen och ladan mittemot.
Det finns en obekräftad och förmodligen felaktig uppgift om att bröderna skulle ha setts dricka kaffe ute runt 18.15. Är uppgiften riktig kan NB, direkt efter kaffet, ha gått till bilen och kört upp till sin arbetsplats och där sett Lisa sitta, ensam med sin mobil i handen.

Modern som har uppgett att MGM skulle ha druckit kaffe kl 18.15. Modern befann sig i Litauen, ehh.
Troligtvis har inte heller frun och brodern kunnat bekräfta någon kaffedrickande 18.15
2015-09-07, 13:15
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är bara 10-15 meter mellan kaféet och ladan. Det är nog ganska lätt att upptäcka om någon iaktar en på det avståndet.
Återigen -- det är mer naturligt att de uppe på taget tittar på vad som pågår nedanför än att kafépersonal har koll på folk uppe på ett tak.

"Kände sig iakttagna" är nog i stora delar en efterhandskonstruktion -- precis som när folk ser skumma typer när det varit inbrott hos grannen...
2015-09-07, 13:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Modern som har uppgett att MGM skulle ha druckit kaffe kl 18.15. Modern befann sig i Litauen, ehh.
Troligtvis har inte heller frun och brodern kunnat bekräfta någon kaffedrickande 18.15

Jadå. Glöm kaffedrickandet. Vad jag vill ha fram är att det fanns stolar utplacerade även på kortsidan till kafét.
2015-09-07, 13:25
Medlem
Där drar du ett viktigt antagande. Där kan det finns DNA från litauern som kan knytas till LH:s kropp och tillhörigheter. Men vem har gömt kroppen där? Givetvis någon som har extremt stor lokalkännedom med tanke på småvägarna/genvägarna från caféet till Martorp och då finns det inte många misstänkta GM. Vem körde en svart SUV den aktuella kvällen? Om du svarar rätt på den frågan så har du namnet på GM. Vem som helst, som inte åker dit annars, åker inte in på Martorp en söndagskväll utan att det verkar misstänkt. Det var givetvis inte meningen att kroppen skulle ligga kvar där, utan den fick placeras där i all hast, eftersom det blev så stort pådrag med poliser och MPS. Tanken var nog att kroppen i ett senare skede skulle förflyttas och elimineras och att boden skulle saneras eller eldas upp. Hur som helst så tror jag att AJ förstår vad som har hänt och vem som är skyldig. Han hjälper bara till att skydda GM.
Kretsen av misstänkta GM är ytterst liten. Det är någon som har mycket stark koppling till gården Martorp, antingen är han gästarbetare, arrendator, gårdsägare eller närstående till AJ, alltså någon inom "familjen".
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Eller lagts i ett klädskåp som NB tidigare använt.
Senast redigerad av Spanaren321 2015-09-07 kl. 13:48.
2015-09-07, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Att NB skulle vara inblandad i det senaste årets stölder, både i kafét och ladan mittemot, ligger nära till hands att förmoda. I personutredningen kan man läsa att NB är misstänkt för mord mm. Åtalet skulle även kunna innefatta stöld, häleri el liknande.

I en av intervjuerna med Lowa på kafét (första sidan) kan man se ett par stolar och ett litet bord, vid sidan om norra entrén. Om Lisa satte sig ner på en av stolarna med sin mobil el för att knyta skorna kan hon ha blivit sedd från vägen och ladan mittemot.
Det finns en obekräftad och förmodligen felaktig uppgift om att bröderna skulle ha setts dricka kaffe ute runt 18.15. Är uppgiften riktig kan NB, direkt efter kaffet, ha gått till bilen och kört upp till sin arbetsplats och där sett Lisa sitta, ensam med sin mobil i handen.

Så kan det vara. Fast jag tror att även brott mot griftefriden finns med också. Hon har inte dödats där hon hittades.
2015-09-07, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Där drar du ett viktigt antagande. Där kan det finns DNA från litauern som kan knytas till LH:s kropp och tillhörigheter. Men vem har gömt kroppen där? Givetvis någon som har extremt stor lokalkännedom med tanke på småvägarna/genvägarna från caféet till Martorp och då finns det inte många misstänkta GM. Vem körde en svart SUV den aktuella kvällen? Om du svarar rätt på den frågan så har du namnet på GM. Vem som helst, som inte åker dit annars, åker inte in på Martorp en söndagskväll utan att det verkar misstänkt.

Jag tror fortfarande att Lisas kollega körde en svart SUV. Hade vittnet sett en bil av samma märke som AJ och där regnumret tros vara samma hade vi vetat det. Det är jag säker på.
2015-09-07, 13:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Så kan det vara. Fast jag tror att även brott mot griftefriden finns med också. Hon har inte dödats där hon hittades.

Nej, ett griftesfridsbrott hade konsumerats av rubriceringen; "Mord" i synnerhet om brotten sker simultant med varandra.

Om "med mera" kommer visa sig innebära ett ytterligare brott, så är det vitt åtskilt, förslagsvis narkotikabrott.
2015-09-07, 13:48
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spanaren321
Föraren av den svarta SUV:en är sannolikt LH:s mördare. Den som kan lista ut vem som körde bilen har löst hela mordgåtan.

Förutsatt att uppgifterna är korrekta, så är personen / personerna i den svarta SUV:en förmodligen då de sista som iakttagit BO i livet. Det gör att vi kan utgå ifrån polisen inledningsvis har haft högsta prio på att utreda just den händelsen. Att tro att utredarna skulle missat detta spår är att förutsätta att de är idioter.
2015-09-07, 13:52
Medlem
delta2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
33 meter tvärs över.

31,7 meter för att vara helt exakt , rätt ska vara rätt .... Nu har tant mätt fel
2015-09-07, 13:54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shrink
Jag vill uppehålla mig vid MGM och motivbilden. Tacksam om någon vill tillföra något kring detta och om det går att få mer klarhet om denna person innan FUP. Tja, det kanske inte blir mer klarhet efter FUP heller?

Planerat/oplanerat mord/dråp? Hur kan en "vanlig" ostraffad man plötsligt få för sig att döda en ung flicka som man istället borde känna ömhet för och vilja beskydda?

Min övertygelse är att MGM blivit förtjust i LH. Hon passar bra in på de sexuella ideal han verkar ha. I vart fall om man ser på hans grupp Stardoll (klippdockor online) han varit med i. Blonda tonårsflickor. För långtgående slutsatser, tja möjligtvis.

Hans sexuella ideal har du fått från hans facebooksida antar jag. Är det hans?
Både hans fru och hans bror har tagit ner sina FB-sidor.
2015-09-07, 13:58
Medlem
Shrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hans sexuella ideal har du fått från hans facebooksida antar jag. Är det hans?
Både hans fru och hans bror har tagit ner sina FB-sidor.

Från MGM:s Facebooksida,ja! Fanns en länk här i tråden till en arkivsida på Facebook.
2015-09-07, 13:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Jag tror fortfarande att Lisas kollega körde en svart SUV. Hade vittnet sett en bil av samma märke som AJ och där regnumret tros vara samma hade vi vetat det. Det är jag säker på.
Du gissar hej vilt. Rebecka har ingen bil registrerad på sig. I hushållet finns tre registrerade personbilar, två grå Peugeot och en röd Nissan. Sådant går att ta reda på, om man ids.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in