Citat:
Ursprungligen postat av
Gefundenes F
Hur många känner empati (detta jävla modeord!) för en grovt kriminell? Är säker på att flertalet tänker 1-0 till samhället.
Flertalet som alltså fördömer mord men samtidigt gläds åt när någon blir mördad. Ganska smaklöst i mitt tycke. Visst, jag känner inte empati speciellt mycket för denna person, han har trots allt skjutit en annan i huvudet. Inte en mördare, men det är tanken som räknas. Men att glädjas åt det, inte direkt. Sen att du och många andra tycker det per automatik är bra när en grovt kriminell blir mördad, vad får du ut av det? Du slösar energi på att fira att personer du inte ens känner dör, lägg det på något annat är mitt tips.
Finns gott om grovt kriminella som tagit sig ur det levernet och bidrar till samhället idag. Många av dem är verksamma inom missbruksbehandling och förebyggande arbete mot brott. I de fallen är den kriminella bakgrunden en fördel. Har själv växt upp och umgåtts en del med personer som är grovt kriminella, dvs, gjort sig skyldiga till brott med grovt i straffskalan. Visst är många av dem nästan rakt igenom dåliga personer, men en hel del av dem är verkligen goda människor som inte gillar att skada andra. Och det är tyvärr ofta så att det är de goda som blir mördade av de dåliga, för det är lättare att ge sig på en bra person. Så när någon vurmar över en död kriminell och pratar om att det var en så fin person så ligger det ofta någonting i det.
Så att se en mördad person som en vinst för samhället, det är något jag aldrig i livet skulle göra. Och jag tror du skulle tänka om om du en dag får en son som hamnar på fel bana och blir mördad, skulle du fira det då?