2015-09-06, 15:43
Medlem
Håller på rensa upp min gamla filmer hemma. Funderar på köpa ett par Synology DiskStation DS415play. Någon som använder DS415play som media server som kan rekomendera den eller borde se efter något annat alternativ?

Använder sedan tidgare av Plex.tv men funderar på att gå tillbaka till KODI. Även om jag är väldigt nöjde med upplaget och att så enklet att stream till andra enheter och även när jag är på semester alltid kan nå mina filmer. Eftersom ubudet av kanlar är ganska litet på Plex.tv. Speciellt nu när jag fick problem att stream från kanalen Vevo från min media server(PC) till andra enheter. Funkar bra kolla på PC, men är jag ska kolla på mobilen eller tv funkar det inte längre. Även att mycket av utbudet verkar spärrat i Sverige. Funderar att börja kolla på KODI igen. Någon som använder gått över till KODI, berätta om det är smart val eller borde stanna med Plex.tv?

Hur är det med Channels/addons, filmrecensioner subtitles etc. i KODI är det bättre än plex.tv? Inte intresserad av illegala addons.
Senast redigerad av Awdrew 2015-09-06 kl. 16:01.
Citera
2015-09-06, 15:48
Medlem
LovePigs avatar
XBMC heter Kodi nuförtiden.

Jag testade Kodi men behöll Plex just för deras Media Server.
Visserligen kan man koppla Kodi till den också.

Använder en HP microserver för den blev billigare än en Nas med 12TB
Citera
2015-09-06, 15:51
Medlem
virablatiras avatar
Tänk på att kolla så den NAS du köper har en Intel-processor. Jag snålade och köpte med en enklare processor och plex funkar inte då tydligen. Oavsett om du sen använder plex eller ej så är det ju skönt med lite valfrihet.
Är ju inget proffs på det här så om jag har fel får någon gärna rätta mig och ge tips så jag kan köra plex istället.
Citera
2015-09-06, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Tänk på att kolla så den NAS du köper har en Intel-processor. Jag snålade och köpte med en enklare processor och plex funkar inte då tydligen. Oavsett om du sen använder plex eller ej så är det ju skönt med lite valfrihet.
Är ju inget proffs på det här så om jag har fel får någon gärna rätta mig och ge tips så jag kan köra plex istället.

Titta på några youtube klipp nu såg att det är ganska vanligt att NAS inte klara av koda om filmerna pga dålig processor. Vill ju helst kunna ha datorn avstäng och enbart streama från NAS. Tack för tipset ska kolla mera på vilken NAS som har den bästa processorn.
Citera
2015-09-06, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LovePig

Använder en HP microserver för den blev billigare än en Nas med 12TB

Det kanske är något för mig också. Tack för tipset. Hur är ljudnivån från servern? Tänker på att jag troligt kommer ha den i vardagsrummet.
Citera
2015-09-06, 16:19
Medlem
virablatiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awdrew
Titta på några youtube klipp nu såg att det är ganska vanligt att NAS inte klara av koda om filmerna pga dålig processor. Vill ju helst kunna ha datorn avstäng och enbart streama från NAS. Tack för tipset ska kolla mera på vilken NAS som har den bästa processorn.

Jag tyckte det verkade som att Intel ligger bakom plex så det skulle inte behöva bästa processorn, viktigt var just att man hade Intels processor. Nu är det ju ett tag sen jag kollade detta och det kan ju hända att fler processorer fungerar numera
Citera
2015-09-06, 16:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virablatira
Jag tyckte det verkade som att Intel ligger bakom plex så det skulle inte behöva bästa processorn, viktigt var just att man hade Intels processor. Nu är det ju ett tag sen jag kollade detta och det kan ju hända att fler processorer fungerar numera

Intel har inget med Plex att göra.

Det har alltid handlat om att de processorer som används i "billiga saker" (ofta ARM) helt enkelt inte orkar koda om saker i något som ens liknar realtid.
Citera
2016-01-16, 11:55
Medlem
Plex är i grunden totalt värdelöst. Men snyggt och när allt fungerar smidigt. Men eftersom jag, och många andra sitter med 500+ .avi och .mkv-filer som inte stöds (2016!!!) så måste jag manuellt i exempelvis Handbrake konvertera dessa. Visst Plex skiver att .mkv stöds, men det har inte jag sett ännu. Dessutom så kan man i Plex optimera och transcoda filmerna. Men det fungerar sällan lika bra som att använda Handbrake manuellt. Då känns det bättre att installera Infuse på plattan och bara dela ut filerna från NASen.
Citera
2016-02-13, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punkten75
Plex är i grunden totalt värdelöst. Men snyggt och när allt fungerar smidigt. Men eftersom jag, och många andra sitter med 500+ .avi och .mkv-filer som inte stöds (2016!!!) så måste jag manuellt i exempelvis Handbrake konvertera dessa. Visst Plex skiver att .mkv stöds, men det har inte jag sett ännu. Dessutom så kan man i Plex optimera och transcoda filmerna. Men det fungerar sällan lika bra som att använda Handbrake manuellt. Då känns det bättre att installera Infuse på plattan och bara dela ut filerna från NASen.

Plex har inga problem med att spela varken .avi och .mkv-filer. Plex hanterar även uppspelning av 4K-videofiler som använder H.264 (AVC) codec, så länge din dator eller NAS är tillräckligt kraftfull för att avkoda den.

Om du har lite biligare NAS som inte är så kraftfull lär du få problem med .avi och .mkv-filer i Plex.
Citera
2016-03-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punkten75

jag har inga problem med att spela upp mkv filer med plex hos mig. använder du gammal version av servern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in