2015-09-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
På tal om hycklare!
Citat från dig." De flesta - även Sverigedemokrater (även jag) vill hjälpa flyktingar. Men inte inom Sveriges gränser!"
Med andra ord . Jo,jag vill hjälpa till bara jag slipper dem. Snacka om hycklare!
För att hjälp inom Sveriges gränser betyder icke-hjälp utanför, tjockskalle. Resurserna är begränsade. För varje person man tar in och fixar bostad och bidrag till lägger man pengar som kunde hjälpt tusentals utanför Sverige. Det tas ju miljarder från biståndsbudgeten för att delfinansiera flyktingmottagandet, så försök inte vifta bort motsättningen, den är på riktigt.
2015-09-06, 11:07
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ta emot flyktingar i hemmet fanns som alternativ och det vill väldigt få. Däremot vågade de inte ha med alternativet att ta emot flyktingar i ditt närområde.

Jan Guillou bor i Östermalm vad jag vet, undrar just hur många flyktingar han har i sitt hem. Det kommer in en medelstor svensk stad i Sverige, vi tar mycket mer per capita än tyskland ca 4ggr lite kostnader det blir när dessa skall försörjas. Hälso och tandkostnader, bostadsbidrag, föräldrapenning, pappamånader, pension, akassa, socialbidrag, barnbidrag och hela migrationsapparatens kostnader med personallöner m.m. Brottskostnader, gängbildningar med skjutningar fängelsekostnader 2-3 tusen kronor per fånge och dygn.
8-10 år minst tar det många kommer aldrig in på arbetsmarknaden innan de får ett någorlunda jobb som är självkostnadsbärande. Ett Borås nästan en medelstor svensk stad väller in i landet varje år tänk vilka svindlande kostnader för vårt lands statskassa. Och vet ni vad staten lånar kraftigt nu 80 miljarder för att finansiera "ökade kostnader".

Kulturkonflikter med islams och västerländska kristna grundvärderingar.

Guillou drar upp jämförelser med jugoslaver på sextiotalet som var arbetskraftsinvandring som då fyllde i industriluckorna. Knappast jämförbart med dagens massinvandring som överetablerar branscher med lönedumpning i taxi, städ, bygg, restaurang m.m.

Visst vi skall hjälpa flyktingar men inte med försörjning 8 år-till livet ut vi hjälper med flyktinghjälp
via UNHCR där 'r d bäst som hjälper flest flyktingar. Vad säger du Guillou rödvinsvänsterhycklare till de som inte fick någon medicin, mat eller filt eller tak över huvudet för att du ville att pengarna hellre skulle gå till försörjning av ekonomiska lycksökare till Sverige med alla bidrag.
2015-09-06, 11:08
Medlem
Citat:
På tal om hycklare!
Citat från dig." De flesta - även Sverigedemokrater (även jag) vill hjälpa flyktingar. Men inte inom Sveriges gränser!"
Med andra ord . Jo,jag vill hjälpa till bara jag slipper dem. Snacka om hycklare!

Människorna som nu vandrar genom Europa behöver ingen hjälp. Det fåtal av dessa som är syrier har själva valt att lämna tryggheten i flyktingläger i länder nära Syrien. Resterande är vanliga lycksökare från Mellanöstern som kallar sig syrier av egoistiska, ekonomiska skäl.
2015-09-06, 11:10
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Visst, det är ju inget fel i att SD-motståndarna gör upprepade försök, men alla försöken bygger ju på samma felaktiga antagande dvs att SD trycks tillbaka om man går åt andra hållet, vilket naturligtvis inte sker eftersom väljarnas åsikter är relativt konstanta över tid. Om man kliver upp ur ett badkar kommer vatten att sluka tomrummet, det blir inte ett hål kvar där man satt. Om 7K överger åsikt efter åsikt och springer iväg så slukar SD deras övergivna territorium. Om korridorväktarna fräser åt 7K när de försöker återerövra mark och 7K blir skrämda och backar, så blir kontentan att korridorväktarna bevakar SD:s territorium frivilligt och håller det så stort som möjligt. Denna "hålla linjen"-taktik kommer att bli föremål för framtida statsvetares studier av politiska haverier. Och så länge slagsmålet pågår mellan falangen som inser att man måste närma sig SD för att bromsa dem, och det andra gänget som är religiöst övertygade om att bästa metoden är att öka avståndet ännu mer, finns bara en vinnare.
Man blir ju lite full i skratt när man visualiserar dessa grindvakter, som vid varje obevakat ögonblick flyttar tillbaka staketet så att det egna området hela tiden blir mindre.

Tankarna går till DDR & den "antifascistiska skyddsvallen" som skulle hålla onda fascister ute, men där den egentliga funktionen var att hålla inne den egna befolkningen.

Skillnaden är att 7k inte har någon Helmut Kohl som kan lösa ut dom när korthuset rasar.
2015-09-06, 11:32
Medlem
Citat:
På tal om hycklare!

Förlåt men det viktigaste är väl att man ska hjälpa så många som möjligt? Inte att man ska vara nära så många som möjligt?

Vem som helst förstår väl att det är mer effektivt att hjälpa på plats där flest människor befinner sig eftersom det först och främst riktar in hjälpen på det mest centrala området samt att det är billigare vilket möjliggör mer utbredd hjälp.

Ditt resonemang handlar bara om att man ska få kunna känna sig god genom att få se resultatet av sin hjälp. Egoism kallas det. Där har du ditt riktiga hyckleri.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-09-06 kl. 11:34.
2015-09-06, 11:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Nu duger tydligen webbpanel som sanningens källa.

www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21368200.ab

En majoritet vill hjälpa flyktingar. "Äntligen vänder det!" - säger Aftonbladet. Titta här, nästan hela Sverige vill ta emot fler invandrare. Gör som alla andra och rösta vänster. Allt annat är ajabaja!

Aftonbladets agendastyrda webbpanel saknar helt värde. Jag är själv med i den för att se hur urvalet ser ut. De väljer bara ut de som kommer svara "rätt". Har man i tidigare undersökningar angett att man röstat SD blir man bara utvald till de undersökningar som inte berör politik.
2015-09-06, 12:06
Medlem
Det verkar som att Storbritanniens tillfälliga knäsvaghet i flyktingfrågan blev en väldigt kort romans som varade i högst 48 timmar.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3223674/Britain-wants-quit-Europe-Shock-new-poll-shows-EU-no-camp-ahead-time-Cameron-prepares-face-Tory-rebe ls.html

Opinionen om EU-medlemskap har svängt igen, nu vill 51% lämna och 49% stanna. Pga nya invandringshotet.
49% anser att Cameron hanterat frågan bäst, Merkel 24%.
64% anser att det är rätt av Cameron att vägra underteckna några EU-papper om fördelning av inflödet.
29% säger "inga flyktingar alls" (största gruppen). Näst största är 10.000 (15%).

Nu är ju inte britterna och svennarna helt lika, men det är en första indikation på att väljarna inte köper det som händer. Möjligen kommer svenska reaktionen att vara snarlik.
2015-09-06, 12:11
Medlem
Rebell4evers avatar
Med tanke på medias mycket aggressiva snyftoffensiv, ska det bli väldigt intressant att se nästa opinionsundersökning.

Kommer nytt rekord för SD, eller kommer tappet nu? Spännande värre

Vore lite kul om SD fortsätter ökningen, mest för att se reaktionerna inom media när de förbryllat försöker förstå..

Vikten OU kommer härnäst? Har dålig koll på vilka som kommer i vilken ordning så att säga.
2015-09-06, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebell4ever
Med tanke på medias mycket aggressiva snyftoffensiv, ska det bli väldigt intressant att se nästa opinionsundersökning.

Kommer nytt rekord för SD, eller kommer tappet nu? Spännande värre

Vore lite kul om SD fortsätter ökningen, mest för att se reaktionerna inom media när de förbryllat försöker förstå..

Vikten OU kommer härnäst? Har dålig koll på vilka som kommer i vilken ordning så att säga.

Enda som egentligen är intressant är Sentio.

Yougov är en joker som gett åtskilliga stunder av glädje senaste 4-6 månaderna. Jag har för mig att de kalibrerade sin viktning av SD efter valet. Oktober och november kom ingen mätning och deras decembernotering visade i stort sett samma som Sentio. Därefter har Yougov och Sentio följts åt hyfsat. Det talar för att Yougov är trovärdiga, även om Sentio över tid, flera gånger i skarpt läge träffat bäst.
2015-09-06, 13:22
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Hittills är det mest media som som "gått all-in" med flyktingkatastrofen, bland annat med den tragiska bilden på den lille pojken, men nu verkar även 7K-politiker se chansen att använda situationen för att bromsa SDs framgångar:

Citat:
Annie Lööf säger att hon är glad över att debatten nu skiftat från att handla om hur invandringen ska begränsas till att handla om hur människor på flykt ska hjälpas.

"Jag är djupt berörd av skiftet i den allmänna opinionen där likgiltighet och främlingsfientlighet tycks ha tryckts tillbaka och vi ser en folklig resning för flyktingar och humanitet."

Hon tror att bilderna på treåriga Alan gett människor en tankeställare.

"Katastrofen fick ett ansikte."

Blir mycket intressant att se om senaste tidens händelser kommer synas i OU. SD har ju gått urstarkt ett bra tag nu och det vore olyckligt om en inbromsning av andra skäl råkade sammanfalla med detta så att Lööf och andra "får rätt".
2015-09-06, 13:56
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Hittills är det mest media som som "gått all-in" med flyktingkatastrofen, bland annat med den tragiska bilden på den lille pojken, men nu verkar även 7K-politiker se chansen att använda situationen för att bromsa SDs framgångar:

Blir mycket intressant att se om senaste tidens händelser kommer synas i OU. SD har ju gått urstarkt ett bra tag nu och det vore olyckligt om en inbromsning av andra skäl råkade sammanfalla med detta så att Lööf och andra "får rätt".
Jag tyckte mig se någonstans att Lööf & Batra inte blev inbjudna att tala på det flykting-event som deras ungdomsförbund varit med att organisera.
2015-09-06, 14:15
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Guillou drar upp jämförelser med jugoslaver på sextiotalet som var arbetskraftsinvandring som då fyllde i industriluckorna.
Men den överlägset största gruppen bland den tidens arbetskraftsinvandrare var faktiskt från vårt grannland Finland, varav en stor del med tiden kom att återvända hem, ska tilläggas.
(Och en del stannade och fick barn som Richard Jomshof och Erik Almqvist. Kommer barnen till de utomeuropeiska invandrarna vara lika intresserade av att bevara svenska traditioner?)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in