2015-09-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har rätt, eftersom du tillhör kategorin folk som uppfattar vart bevisen leder…

Bevisen och det vi vet, tyder inte på att Litauern skulle vara ett snille som planerar sitt liv och är tacksam för arbetet hos AJ. Du går inte heller på skrönan att Litauern är en förnöjsam person som är är lyckligt nygift. Eller den haltande logiken med att Litauern skulle aldrig riskera det han har, och är därför oskyldig. Det som börjar likna en fan club av ytterligare brottsling som visar sig i det frentetiska förvaret av en våldsman…

Men vad har litauern? Arbete som dräng i ett främmande land och han är gift med en fet kvinna som inte motsvarar utseendemässigt de kvinnor han drömmer om från porrsidorna han "likar".

Man kan generalisera och påstå att brottslingar är korkade för det brukar sällan sluta bra för dem här i livet. Varför skulle denne Litauer ha varit annat än i kaos och rasande när han mördade Lisa?

Nu är han inte gift med en fet eller ful kvinna. Jag råkade se bröllopsfoton på dem nånstans på nätet, innan de togs bort. Hon såg mycket vacker och sympatisk ut.
Detta är förstås intet bevis på att mannen är oskyldig.
2015-09-05, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Är det nyheter från idag eller är de gamla nyheter?
Om ny från i dag, kan du posta en länk ?

Nu såg jag att det publicerades den 26 augusti SVD
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
här är länken till påståendet, läs och förstå hur xeniaonatop tolkar in sina sanningar
¨
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring-1/

Det skulle gå att göra en sådan tolkning, men artikeln är för allmänt hållen för att jag skall våga dra den slutsatsen. Inte varje uttalande som kvällstidningarna refererar till tål att i detalj studeras under lupp.
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Fast det vet vi väl inte? De gick ju ut samtidigt enligt kollegorna. Och även om det var så behöver väl knappast tre personer låsa.
Nej, det är sant; det kan ha varit trängseln framför entrén som fick henne att inse att kollegorna låste snabbare utan henne.
2015-09-05, 19:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, i vart fall inte än.Det är upp till ditt eget omdöme och hur du bedömer postarens trovärdighet och/eller uppfattningsförmåga. - Stämmer uppgiften så måste man kanske tänka om, eller föreställa sig att NB kan ha lånat en svart SUV, alt. att en okänd GM haft en sådan. - Allt hänger på sådant vi ännu inte känner till och som begränsar vårt synfält när det gäller att bedöma fallet efter sina verkliga ingångsvärden.

OM det skulle finnas en sån oförklarad observation i utredningsmaterialet så kommer det helt klart att vara ett problem för åklagaren. Hur stort beror nog på hur övrig bevisning ser ut.

Ingen av oss känner ännu "de verkliga ingångsvärdena" som du uttrycker saken. Ska man resonera i termer av allmänna sannolikheter så kan man ju ställa frågan vilket svar på frågan om den svarta SUV:en som passar logiskt bäst ihop med en känd och oomtvistad observation: Att NB sitter häktad och att vi har en åklagare som är tydlig med att ett åtal är att vänta:

- Ryktet om SUV:en är falskt eller en missuppfattning (t ex att iakttagelsen gjordes en annan dag eller avsåg en annan person än Lisa)

- Observationen har fått en naturlig förklaring och föraren är avförd från utredningen på säkra grunder (T ex att föraren var en kvinna som åkte hem och åt middag med sina föräldrar omedelbart efteråt)

- Observationen är oförklarad, dvs man tror sig veta att det var Lisa, men man vet inte vem föraren var.

Var och en må fundera över vilket av dessa alternativ som är det mest sannolika. Alternativteoretiker som theForeigner bortser oftast från de "tråkiga" alternativen och utgår från att det finns något mystiskt och outrett här eftersom de själva inte vet säkert besked. Jag skulle säga att det är själva förutsättningen för att driva alternativteoretiska teorier, åtminstone före FUP. Därmed inte sagt att jag påstår att det är 100% sannolikhet att SUV:en är ett villospår, det kan ingen göra i det här läget.
2015-09-05, 19:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av follke
Nu såg jag att det publicerades den 26 augusti SVD
Om inte SvD felciterat åklagaren är det ju en mycket klar indikation på att NB är GM.
2015-09-05, 19:24
Medlem
katws avatar
Citat:
Nej, det är sant; det kan ha varit trängseln framför entrén som fick henne att inse att kollegorna låste snabbare utan henne.

Du drog slutsatsen att hon hade bråttom iväg. Det tycker jag inte man säga med de uppgifter vi har.

-Ni behöver inte min hjälp mer så då går jag. (ungefär).

Det uttalandet i sig är inget som tyder på att man har "bråttom" iväg.

Och återigen, Rebecka såg Lisa gå till sin moped, hur bråttom tycker du hon hade?

Citat:
Rebecka såg Lisa gå vid framsidan av caféet.

– Jag har gått igenom minnesbilderna många gånger i tankarna. Men jag såg ingen förutom Lisa utanför caféet, suckar Rebecka.
Senast redigerad av katw 2015-09-05 kl. 19:34.
2015-09-05, 19:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Om inte SvD felciterat åklagaren är det ju en mycket klar indikation på att NB är GM.
Det där diskuterade vi när artikeln var aktuell. DNA kan knytas till kroppen betyder inte att DNA finns på kroppen.
2015-09-05, 19:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballabananen
här är länken till påståendet, läs och förstå hur xeniaonatop tolkar in sina sanningar
¨
http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring-1/
Fuxborg säger att telefonen har dött på grund av att batteriet laddats ur eller blivit avstängd. När batteriet laddas ur dör inte mobilen hux flux, spänningen sjunker successivt tills den når en nivå där mobilen stänger av sig själv. Men det finns funktionalitet kvar, så den kan säga "hejdå" till nätet innan den stänger av sig. Fuxborg skulle inte lägga in alternativet att batteriet laddats ur om mobilen inte har sagt "hejdå" till nätet.
2015-09-05, 19:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det där diskuterade vi när artikeln var aktuell. DNA kan knytas till kroppen betyder inte att DNA finns på kroppen.
Ja kan hända förstår jag inte åklagarens byråkratspråk.
Nåt som jag inte tolkar annat än att DNA knyts till kroppen kanske i själva verket betyder något helt annat 😀
2015-09-05, 19:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du drog slutsatsen att hon hade bråttom iväg. Det tycker jag inte man säga med de uppgifter vi har.
Nej, bara att det inte går att utesluta att hon kan ha haft lite bråttom.
Citat:
-Ni behöver inte min hjälp mer så då går jag. (ungefär).

Det uttalandet i sig är inget som tyder på att man har "bråttom" iväg.

Och återigen, Rebecka såg Lisa gå till sin moped, hur bråttom tycker du hon hade?
Nej, hon sprang väl inte precis dit, men det säger kanske ingenting i sammanhanget.

Sammantaget så blir bilden att LH gärna ville komma i väg så snart som möjligt; hon hade slutat sitt arbete och hade också en dryg mopedfärd framför sig. Dessutom så brukade enligt LS såväl LH som hennes kollegor efter arbetets slut vara trötta och ingenting hellre vilja än att åka hem så fort som möjligt.
2015-09-05, 19:52
Medlem
katws avatar
Citat:
Nej, bara att det inte går att utesluta att hon kan ha haft lite bråttom.Nej, hon sprang väl inte precis dit, men det säger kanske ingenting i sammanhanget.

Sammantaget så blir bilden att LH gärna ville komma i väg så snart som möjligt; hon hade slutat sitt arbete och hade också en dryg mopedfärd framför sig. Dessutom så brukade enligt LS såväl LH som hennes kollegor efter arbetets slut vara trötta och ingenting hellre vilja än att åka hem så fort som möjligt.

Är väl inget konstigt att man efter sitt arbetes slut vill åka hem, det vill väl de flesta människor. Men eftersom kollegorna såg henne gå till hörnet och mopeden så var hon ju inte direkt flera minuter före de andra. Dessutom skulle ju Lowa skjutsas till busstationen i Skara så de hade i så fall också "bråttom".

Vad Lisa senare gjorde vid mopeden förtäljer inte historien.
Senast redigerad av katw 2015-09-05 kl. 19:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in