2015-09-04, 08:38
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEVeritas
Väl bekomme:
http://sv.tinypic.com/r/r1eflx/8

Mest intressant är väl uppgiften om att digital AXE-station ska ha funnits för Gamla Stan-området sedan 1981, samt påståendena kring den högerextrema gruppen som ska ha kallats "P3". I övrigt en blandad kompott med varierande kvalitet, sett utifrån vad som numer förefaller vara känt.

" P3" är ju inte så långt ifrån P2 i Italien som tidigare har diskuterats i tråden. Det var väl kopplat till Gladio, Italienska staybehind...

Edit, såg nu att Lingärde skrev detsamma
Senast redigerad av riskybizzy 2015-09-04 kl. 08:57.
Citera
2015-09-04, 08:42
Medlem
Citat:
Väl bekomme:

Mest intressant är väl uppgiften om att digital AXE-station ska ha funnits för Gamla Stan-området sedan 1981, samt påståendena kring den högerextrema gruppen som ska ha kallats "P3". I övrigt en blandad kompott med varierande kvalitet, sett utifrån vad som numer förefaller vara känt.

Strålande! Tack för det!

Tre saker att fundera över:
Är det här första gången agag nämns i mordsammanhang?
Vad är det för hemlig byrå som bildades av två marinofficerare i början av 80-talet?
Vad menar UL med att underrättelsetjänsten bedrev dubbelspel mot Sovjet? För det är väl inte västsamarbetet han åsyftar?
Citera
2015-09-04, 10:34
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Det finner jag mycket osannolikt. Det fanns en djup osämja mellan Carl Persson och HH. Likaså fanns det en djup osämja mellan HH och Olof Frånstedt.

Det är känt att Olof Frånstedt deltog i en gren av Stay Behinds verksamhet. Något med Finland tror jag finns beskrivet i öppna källor. Så som jag har tolkat det var Frånstedt knuten till näringslivets gren av Stay Behind. Å andra sidan var Frånstedt mycket kritisk mot IB. Och det blir ju lite underligt, om man liksom mig vill sätta likhetstecken mellan IB och Stay Behind. Det bör man alltså inte göra.
Så enkelt är det inte. Carl Persson var väldigt imponerad av Hans Holmér efter dennes första fem år som flink administratör på RPS. 1/7 1970 var det just Carl Persson som lyckats lansera Holmér som ny chef på Säpo. Först därefter upptäcktes Holmérs onda janusansikte. Carl Persson har menat att det skedde när de två var på en resa i Västtyskland och Holmér på hotellrummet presenterade skisser på hur Säpos rotelchefer skulle rapportera direkt till Holmér, utan några byråchefer emellan. Då tappade Persson förtroendet för Holmér. Det är vad årtalet 1971 symboliserar i mitt förra inlägg.

Olof Frånstedt beskriver å sin sida att Holmér uppträdde svinaktigt från första dagen de talade med varandra. Det handlar om strategier för att försöka ta kontroll.

Carl Persson har beskrivit sitt mångåriga engagemang i Stay Behind. Så jo, för mig ser det rimligt ut att Holmér kan ha rekryterats till Stay Behind av t ex Carl Persson nån gång innan 1971.
Citera
2015-09-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Huruvida Martinger var falskt anklagad eller inte skall vi nog låta vara osagt.
Jag noterar din åsikt. Själv är jag övertygad om att Martinger blev offer
för ett justitiemord och att Dahlgren/MartingerStåhl-historien är en viktig
pusselbit kring MOP.
Citera
2015-09-04, 13:41
Medlem
Annvonplatens avatar
Mötescenario. Det beror väl på vad man menar med mötescenario? Huvudsaken är väl att konspiratörerna visste att Palme kommer att passera Tunnelgatan. Det behöver väl inte varit så märkvärdigt. Det räcker väl med att Palme blivit lurad om en överenskommelse om ett snabbt överlämnade av ett dokument typ. Då visste ju konspiratörerna att han skulle passera Tunnelgatan efter bion ju och lättare kunde planera mordet och själva välja mordplats.
Senast redigerad av Annvonplaten 2015-09-04 kl. 13:52.
Citera
2015-09-04, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Mötescenario. Det beror väl på vad man menar med mötescenario? Huvudsaken är väl att konspiratörerna visste att Palme kommer att passera Tunnelgatan. Det behöver väl inte varit så märkvärdigt. Det räcker väl med att Palme blivit lurad om en överenskommelse om ett snabbt överlämnade av ett dokument typ. Då visste ju konspiratörerna att han skulle passera Tunnelgatan efter bion ju och lättare kunde planera mordet efter bion.

Du tror alltså inte att världens genom mest omfattande mordutredning hade påträffat uppgifter som avslöjat en sådan sak?
Citera
2015-09-04, 13:55
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du tror alltså inte att världens genom mest omfattande mordutredning hade påträffat uppgifter som avslöjat en sådan sak?
Om det bara är Palme som kände till överenskommelsen då och mördarna och kanske Lisbet? Men det kanske var känsligt för henne att berätta om vad det handlade om typ. Förstår faktiskt inte vad du menar.
Senast redigerad av Annvonplaten 2015-09-04 kl. 13:57.
Citera
2015-09-04, 13:56
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Väl bekomme:

Frågor utifrån artikeln:

Vilken hemlig organisation bildades av av de två högre marinofficerarna och vad var syftet samt arbetsuppgifterna?

Vem är MN och WT?

Lingärde skriver att OP5 upphörde 1988. Vad hände sen? Vem vad tog över arbetsuppgifterna?

Vilken hemlig organisation utanför demokratisk kontroöl drev fram till 1988 ett åsiktsregister över svenskar?

Vem kan ha ingått i P3.

--------
En spontan reflektion är att det verkar vara en jävla massa organisationer och medarbetare. Frågan är om de egentligen är ett färre antal organisationer och personer som genom missförstånd eller svårigheter med överblicken framstår som olika när de är samma galleri.

En annan reflektion: finns det hemliga organisationer idag i Sverige som illegalt avlyssnar och åsiktsregistrerar svenskar?
Citera
2015-09-04, 14:03
Medlem
Citat:
Om det bara är Palme som kände till överenskommelsen då och mördarna och kanske Lisbet? Men det kanske var känsligt för henne att berätta om vad det handlade om typ. Förstår faktiskt inte vad du menar.

Men alltså...

Överenskommelsen måste ju äga rum i ett första skede. På något sätt. Som rimligtvis hade upptäckts genom tidernas största mordutredning. Den har pågått snart i 30 år.
Citera
2015-09-04, 14:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Mötescenario. Det beror väl på vad man menar med mötescenario? Huvudsaken är väl att konspiratörerna visste att Palme kommer att passera Tunnelgatan. Det behöver väl inte varit så märkvärdigt. Det räcker väl med att Palme blivit lurad om en överenskommelse om ett snabbt överlämnade av ett dokument typ. Då visste ju konspiratörerna att han skulle passera Tunnelgatan efter bion ju och lättare kunde planera mordet och själva välja mordplats.

Problemet med ett planlagt möte är framförallt att makarna Palme diskuterade att eventuellt dricka te hemma hos Mårtens flickvän. Enligt vad som framkommit i förhör så var Olof, liksom Mårten, positiva till det. Det var Ingrid Kleering och Lisbet Palme som avböjde förslaget. Om Olof hade något överenskommet möte inplanerat hade han knappast ställt sig positiv till kvällste som kunde innebära en visstelse tidsmässig som är svårbedömd.

Lisbet uppger ju även att makarna korsade Sveavägen för att hon ville titta i ett skyltfönster. Således känns ett förutbestämmt möte på Olofs initiativ långsökt.

Däremot finns det oklarheter kring vad som skedde efter bioföreställningen, vittnesutsagor om någon sorts konfrontation emellan Olof Palme och en ej identifierad person finns.

Finns även förvisso uppgifter från mordplatsvittnen som uppger att det förekom någon sorts kontakt mellan makarna Palme och mördaren innan skotten föll. Men tycker personligen inte det styrker ett scenario med ett planlagt möte.

Ett "kontaktscenario" däremot, tycker jag är värt att uppmärksamma. Frågorna om skeendena inne på Grand och vid mordplatsen är ju trots allt alltjämt obesvarade. Men om så skett, tillkommer en hel drös med frågor...Palmemordet i ett nötskal!
Senast redigerad av Thurizas-09 2015-09-04 kl. 14:19.
Citera
2015-09-04, 14:28
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Men alltså...

Överenskommelsen måste ju äga rum i ett första skede. På något sätt. Som rimligtvis hade upptäckts genom tidernas största mordutredning. Den har pågått snart i 30 år.
ja vad är problemet? Jag läste att Palme fick ett telefonsamtal vid lunchtid som gjorde han upprörd.Tänk om det handlade om någt om den där Harward affären?Att någon försökte konspirera och ljuga om den. Dokument som Palme inte ville ha registrerat i det offentliga riksdagsarkivet. Jag kan inte förstå att det skulle vara omöjligt. Och jag tror också att det finns en möjlighet att Lisbet Palme inte skulle säga något om det. För henne kanske det räckte att det var Krister Pettersson som sköt och hon tror kanske att han var lejd. Och vad spåret leder vidare kanske skulle skada samhället och Socialdemokraterna på något vis.Därför säger hon inget om det. Det är givetvis spekulativt, men man kan inte avfärda det så lättvindigt att mördarna inte på något vis lurat Palme, så att de visste att han skulle passera Tunnelgatan.

Utredning under de 30 år! Det enda polisen har lyckats med är att hitta två kulor i anslutning till mordplatsen. De vet att de bytte sida på Sveavägen, för att Lisbet Palme ville titta i ett skyltfönster mitt i natten, och att han sköts av en man som sprang i från platsen in på Tunnelgatan. Kulorna vet man inte ens om det är de rätta och kulorna var det inte ens polisen som hittade.
Senast redigerad av Annvonplaten 2015-09-04 kl. 14:38.
Citera
2015-09-04, 14:52
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Problemet med ett planlagt möte är framförallt att makarna Palme diskuterade att eventuellt dricka te hemma hos Mårtens flickvän. Enligt vad som framkommit i förhör så var Olof, liksom Mårten, positiva till det. Det var Ingrid Kleering och Lisbet Palme som avböjde förslaget. Om Olof hade något överenskommet möte inplanerat hade han knappast ställt sig positiv till kvällste som kunde innebära en visstelse tidsmässig som är svårbedömd.

Lisbet uppger ju även att makarna korsade Sveavägen för att hon ville titta i ett skyltfönster. Således känns ett förutbestämmt möte på Olofs initiativ långsökt.

Däremot finns det oklarheter kring vad som skedde efter bioföreställningen, vittnesutsagor om någon sorts konfrontation emellan Olof Palme och en ej identifierad person finns.

Finns även förvisso uppgifter från mordplatsvittnen som uppger att det förekom någon sorts kontakt mellan makarna Palme och mördaren innan skotten föll. Men tycker personligen inte det styrker ett scenario med ett planlagt möte.

Ett "kontaktscenario" däremot, tycker jag är värt att uppmärksamma. Frågorna om skeendena inne på Grand och vid mordplatsen är ju trots allt alltjämt obesvarade. Men om så skett, tillkommer en hel drös med frågor...Palmemordet i ett nötskal!
Jag läste att det var Palme som föreslog att de skulle gå till deras bostad i Gamla stan och dricka te. Jag tycker också det låter troligare. Det kanske kändes säkrare för Palme i sällskap med Lisbet att gå hem i ett sällskap där också Mårten var med. Sedan finns det en sak till jag läste. Det har inte rapporterats några Walkie-talkie observationer norr om biografen Grand, bara söder om. Om konspiratörerna inte visste vilket håll de skulle gå efter bion så borde det ju även funnits Walki-talkie män utplacerade norr om biografen, eller hur? Det kan mycket väl betyda att de visste att de skulle passera Tunnelgatan tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in