2015-09-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Och GM saknas i DNA-registret = måste vara utlänning, så du finns med i DNA-registret då? Det där håller inte... Kan lika gärna vara någon man verkligen inte tror som gjort det.
Gör man en autosomal DNAanalys får man reda på om det är en utlänning eller inte och dessutom om det är en europe en stor mängd avlägsna släktingar som fyrmänningar och femmänningar. Sedan bara nysta i släktregistren så kommer man ganska nära.
Citera
2015-09-04, 13:30
Medlem
niceanddices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det tar sig även för dig: Utländska gästarbetare i närområdet är tänkbart, även husvagnsläger/tältläger med zigenare bör följas upp och kontrolleras.
Asylboenden och flyktingförläggningar i närområdet bör samtliga kontrolleras och topsas då de har GM:s DNA.
Hem för missbrukare/problemfolk i Väsbytrakten likaså givetvis.
Där finner man GM i det fall han inte redan lämnat landet och flytt ner i Europa eller till sitt hemland i Afrika eller mellanösternregionen.
Det tar sig även om du är mer än lovligt trög.

Gästarbetare isåfall som jobbat omkring Runby. Handlade på Lunda Livs mellan Väsby och Uppsala, mötte 5 polska killar i butiken, några var yngre ett par lite äldre en av dom såg väldigt obehaglig ut alla var påverkade och tatuerade, typ fotbollshuligan stilen, dessa köpte varsitt 6-pack öl samt drog vidare. Långsökt att dessa eller någon av dessa skulle röra sig i Runby slingan, det är bara lokala Väsby bon som känner till stället känns det som.
Citera
2015-09-04, 13:31
Medlem
Nirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Tycker det finns en mental uthållighetsaspekt i förflyttningen av kroppen som säger en del om GM samtidigt som det tycks utesluta vissa gärningsmannatyper. "Järnspettsmän" och tillfälligt sinnesförvirrade brukar inte vilja befatta sig med sina offer efter ett initialt angrepp. Angreppet i sig är ofta tillräckligt för dessa.

Missbrukare? Mycket tveksamt.

Här har vi någon som uppenbarligen har en fysisk och psykisk beredskap för att befatta sig med (illa åtgångna) lik. De i tråden som anser sig kapabla att flytta den sortens tyngder i kuperad skogsmiljö kan väl gå och infinna sig för topsning.

Som Svartheden tidigare var inne på: polis eller brandman. Mitt tillägg blir (ex-)militär, kanske med PTSD i bagaget från utlandstjänstgöring.

Polisen avrådde den 6:e augusti från att använda hörlurar i motionsspår. IJ syns med vita hörlurar på en av sina Facebook-profilbilder. Har hon haft hörlurar har det fortfarande funnits en överraskningseffekt i att angripa henne bakifrån eller från sidan av hennes synfält.
Känner mig lite träffad eftersom jag diskuterade detta igår kväll, jag upplever det som lite underligt att jag inte blivit kontaktad.

Jag bodde i Runby tills för ett år sedan, men har haft förstahandskontrakt kvar på en lägenhet där till den sista juni i år, har vänner i min ålder som jag bodde granne med som har blivit topsade, dessutom var jag i Väsby tidigare under eftermiddagen den dagen mordet skedde.

Dock har jag blivit topsad en gång tidigare, för ca 7 år sedan i samband med ett ringa narkotikabrott som jag dömdes för två år senare. Jag antar att det är på håret om detta DNA-prov fortfarande finns i deras register?

Hur som helst så ringde jag Polisen för att höra mig för varför jag inte blivit kontaktad, när andra i nästan exakt samma situation som jag blivit kontaktade. Tänkte att de kanske missat att kolla vilka som har (eller har haft) kontrakt på lägenheter i området de senaste åren, eller vars mobiler varit uppkopplade mot mobilmasterna runt den tidpunkten. Det slutade med att jag blev kopplad från växeln till tipstelefonen, som sedan kopplade tillbaka mig till växeln, och där fick jag höra att då fanns det ingen jag kunde prata med.

Mycket underligt, tycker jag, det var ingen som tog mitt namn eller personnummer eller alls visade något intresse för vad jag sa. Det var heller ingen som kunde svara på huruvida mitt DNA redan fanns i registret eller inte, för det hade ju varit en naturlig förklaring till varför ingen kontaktat mig.

Är det någon som har koll på hur man kan gå tillväga för att ta reda på om man finns med i DNA-registret fortfarande? Jag är osäker på vilket datum som domen föll, men det var sensommaren/hösten 2010, och topsningen skedde som sagt ett par år tidigare (jag drog ut på processen rejält, hamnade i hovrätten osv).

Kan man bara promenera in på den lokala polisstationen och få ut den här typen av information, alternativt be om att bli topsad för uteslutning i det aktuella fallet? Bor som sagt inte längre i Väsby, men jag är där i tid och otid ändå.

Jag blir ärligt talat lite orolig för hur utredningen går till om det är såhär alla som ringer till polisen hanteras.
Citera
2015-09-04, 13:33
Medlem
Citat:
Hon borde isåfall ha förblött på nolltid pga pulsen och inte haft någon chans att skrika på hjälp.

Om 90 kg GM springer och möter 50 kg BO, låtsas trampa snett och ger henne en rejäl tackling i bröstet så hinner hon inte heller hinner skrika. Innan hon hämtat sig hotar han henne att vara tyst och följa med utom synhåll. Då behöver han inte heller bära bort henne. Och det hinner han med på den "säkra" tiden då han vet att ingen mer löpare finns i öglan.
Citera
2015-09-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Hade det hänt efter mörkrets inbrott i en dunge nära en busshållplats hade jag hållit med. Men när jag tittar på kartan förefaller platsen vara den "lämpligaste" (om man nu kan tala om lämpligt i samband med grova brott) i området. Det är svår terräng, det är på en slinga som bara en liten del av motionärerna/flanörerna använder, det finns flyktvägar åt olika håll, och framför allt, man kan spana in sitt offer i förväg och springa in från motsatt håll i "öglan" (att attackera vid ett möte ger mer överraskningseffekt än att springa ifatt). Det tyder på god planering och bekantskap med naturen i området.

Jag tror också det är någon som är bekant med området. MEN, platsen där hon hittades är väl synlig från motionsspåret. Nu var hon täckt med pinnar vad jag har förstått och då är upptäckten såklart svårare, men om någon hade joggat/gått förbi under själva överfallet så hade dom sett överfallet, så synlig är platsen.
Sist jag befann mig i öglan mötte jag sammanlagt fem kvinnor och två män, detta var ca 18.00 nu denna sommaren. Så där rör sig en hel del folk, dessutom är det svårt att se om någon är "på väg", alltså kan man lätt överraskas.
Inte helt god planering, därför känns det som ett litet psykfall som inte har riktig styr på sina begär.
Man kan ju vara "smart" samtidigt som man styrs av något som får en att begå de enklaste misstagen.
Citera
2015-09-04, 13:35
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag ifrågasätter att din hänvisning till "statistiken" stämmer.
Jag omformulerar och förtydligar. Statistik avseende överfallsvåldtäkter utomhus vs "män med utländsk bakgrund". Jag var något för raljant i min beskrivning av den kåte lille asylanten. Vi kallar det män med utländsk bakgrund istället.

Nu finns ingen nyare sådan sammanställning gjord av svensk myndighet mig veterligen, men det finns bl a norska sådana. Och jag har svårt att se att det i detta hänseende skulle föreligga avsevärda skillnader mellan våra länder. Utöver detta finns äldre statistik från BRÅ som stöder detta antagande.

Borde det inte vara dags för ny sådan statistik från BRÅ f ö? Den senaste som offentliggjordes är från 1996 om jag inte missminner mig. Men, det hör inte till ämnet i denna tråd.
Citera
2015-09-04, 13:37
Medlem
Citat:
Jag tror inte polisen hade en aning om från vilket håll GM hade kommit när de gick ut med det.
Min teori baseras på att det är mindre jobbigt och samtidigt mindre risk att BO fattar misstankar om GM möter BO än om GM ska springa ifatt. Jag tror GM väntade nära "öglans" början och sprang upp och mötte henne från motsatt håll. Och då visste han att ingen annan löpare fanns i öglan samtidigt, och att ingen mer var på väg på ett par minuter. Antagligen var GM klädd i träningskläder för att smälta in.

OK. En teori som mycket väl kan stämma. Som jag bedömer det hinner BO inte fatta några misstankar alls just eftersom hon har pluggat i öronsnäckor (kanske redan med start från parkeringen) och inte hann bli medveten på någon som snabbt accelererade fram bakifrån eller in från sidorna.

Med musik strömmandes in i hörselgångarna kan jag inte förstå hur en person skulle bli mera medveten på vad som försiggår utanför och bakom synfältet än på vad som finns rakt fram.

Citat:
Innan hon hämtat sig hotar han henne att vara tyst och följa med utom synhåll.

Stämmer inte. Han har ju mördat henne i direkt anslutning till spåret, bara ett par meter ifrån.
Citera
2015-09-04, 13:40
Medlem
Citat:
Stämmer inte. Han har ju mördat henne i direkt anslutning till spåret, bara ett par meter ifrån.

Vem har sagt det? Är det något jag har missat? Att det stod ett tält där bevisar inte att det var mordplatsen. Det kan lika gärna vara platsen för överfallet. Kroppen hittades ju tydligen en bra bit därifrån. Vad är det som säger att mordet skedde i spåret?
Citera
2015-09-04, 13:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nirp
Känner mig lite träffad eftersom jag diskuterade detta igår kväll, jag upplever det som lite underligt att jag inte blivit kontaktad.

Jag bodde i Runby tills för ett år sedan, men har haft förstahandskontrakt kvar på en lägenhet där till den sista juni i år, har vänner i min ålder som jag bodde granne med som har blivit topsade, dessutom var jag i Väsby tidigare under eftermiddagen den dagen mordet skedde.

Dock har jag blivit topsad en gång tidigare, för ca 7 år sedan i samband med ett ringa narkotikabrott som jag dömdes för två år senare. Jag antar att det är på håret om detta DNA-prov fortfarande finns i deras register?

Hur som helst så ringde jag Polisen för att höra mig för varför jag inte blivit kontaktad, när andra i nästan exakt samma situation som jag blivit kontaktade. Tänkte att de kanske missat att kolla vilka som har (eller har haft) kontrakt på lägenheter i området de senaste åren, eller vars mobiler varit uppkopplade mot mobilmasterna runt den tidpunkten. Det slutade med att jag blev kopplad från växeln till tipstelefonen, som sedan kopplade tillbaka mig till växeln, och där fick jag höra att då fanns det ingen jag kunde prata med.

Mycket underligt, tycker jag, det var ingen som tog mitt namn eller personnummer eller alls visade något intresse för vad jag sa. Det var heller ingen som kunde svara på huruvida mitt DNA redan fanns i registret eller inte, för det hade ju varit en naturlig förklaring till varför ingen kontaktat mig.

Är det någon som har koll på hur man kan gå tillväga för att ta reda på om man finns med i DNA-registret fortfarande? Jag är osäker på vilket datum som domen föll, men det var sensommaren/hösten 2010, och topsningen skedde som sagt ett par år tidigare (jag drog ut på processen rejält, hamnade i hovrätten osv).

Kan man bara promenera in på den lokala polisstationen och få ut den här typen av information, alternativt be om att bli topsad för uteslutning i det aktuella fallet? Bor som sagt inte längre i Väsby, men jag är där i tid och otid ändå.

Jag blir ärligt talat lite orolig för hur utredningen går till om det är såhär alla som ringer till polisen hanteras.
Jag håller med dig om att risken är stor för byråkratiskt strul.

Min gissning vad gäller DNA-provet är att polisen är skyldig att berätta för dig om de har provet kvar och i så fall hur länge. Går du in på polisstationen och frågar så utgår jag från att de är skyldiga att berätta om provet eller redogöra för var du kan få informationen.
Citera
2015-09-04, 13:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Personligen tror jag GM har placerat ut DNA från någon annan. På det sättet går han fri för all framtid.
?? Menar du allvar? Det skulle väl vara första gången i historien i så fall?

Då skulle mordet i så fall vara oerhört välplanerat och GM skulle inte ha lämnat något eget DNA trots närkontakt, sannolikt misshandel och bärande/släpande.

Känns inte detta lika osannolikt som att ett rovdjur varit framme?
Citera
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Gör man en autosomal DNAanalys får man reda på om det är en utlänning eller inte och dessutom om det är en europe en stor mängd avlägsna släktingar som fyrmänningar och femmänningar. Sedan bara nysta i släktregistren så kommer man ganska nära.

Yes, jag säger inte att det inte är en utlänning heller. Min poäng är att han inte har någon aning om vem det är som har gjort det. Han vet lika lite som alla andra så det blir tröttsamt att läsa hans slutsatser sida efter sida. Sen han dök upp i den här tråden har han skrivit samma sak i typ varje inlägg och det tillför inte tråden ett skvatt.

Jag tycker mycket tyder på att det inte är en utlänning, i den bemärkelsen att det skulle vara en nyanländ båtflykting som kom vid årsskiftet. Men det behöver jag inte gå in på, det har diskuterats flitigt redan.
Citera
Medlem
Citat:
Vem har sagt det? Är det något jag har missat? Att det stod ett tält där bevisar inte att det var mordplatsen. Det kan lika gärna vara platsen för överfallet. Kroppen hittades ju tydligen en bra bit därifrån. Vad är det som säger att mordet skedde i spåret?

Spaningsledaren har den 2:a september uttalat sig om att mordet skedde högst uppe på Öglan. Har redan citerat denna uppgift ett par gånger i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in