Citat:
Ursprungligen postat av
Tribunkommando
Tycker det finns en mental uthållighetsaspekt i förflyttningen av kroppen som säger en del om GM samtidigt som det tycks utesluta vissa gärningsmannatyper. "Järnspettsmän" och tillfälligt sinnesförvirrade brukar inte vilja befatta sig med sina offer efter ett initialt angrepp. Angreppet i sig är ofta tillräckligt för dessa.
Missbrukare? Mycket tveksamt.
Här har vi någon som uppenbarligen har en fysisk och psykisk beredskap för att befatta sig med (illa åtgångna) lik. De i tråden som anser sig kapabla att flytta den sortens tyngder i kuperad skogsmiljö kan väl gå och infinna sig för topsning.
Som Svartheden tidigare var inne på: polis eller brandman. Mitt tillägg blir (ex-)militär, kanske med PTSD i bagaget från utlandstjänstgöring.
Polisen avrådde den 6:e augusti från att använda hörlurar i motionsspår. IJ syns med vita hörlurar på en av sina Facebook-profilbilder. Har hon haft hörlurar har det fortfarande funnits en överraskningseffekt i att angripa henne bakifrån eller från sidan av hennes synfält.
Känner mig lite träffad eftersom jag diskuterade detta igår kväll, jag upplever det som lite underligt att jag inte blivit kontaktad.
Jag bodde i Runby tills för ett år sedan, men har haft förstahandskontrakt kvar på en lägenhet där till den sista juni i år, har vänner i min ålder som jag bodde granne med som har blivit topsade, dessutom var jag i Väsby tidigare under eftermiddagen den dagen mordet skedde.
Dock har jag blivit topsad en gång tidigare, för ca 7 år sedan i samband med ett ringa narkotikabrott som jag dömdes för två år senare. Jag antar att det är på håret om detta DNA-prov fortfarande finns i deras register?
Hur som helst så ringde jag Polisen för att höra mig för varför jag inte blivit kontaktad, när andra i nästan exakt samma situation som jag blivit kontaktade. Tänkte att de kanske missat att kolla vilka som har (eller har haft) kontrakt på lägenheter i området de senaste åren, eller vars mobiler varit uppkopplade mot mobilmasterna runt den tidpunkten. Det slutade med att jag blev kopplad från växeln till tipstelefonen, som sedan kopplade tillbaka mig till växeln, och där fick jag höra att då fanns det ingen jag kunde prata med.
Mycket underligt, tycker jag, det var ingen som tog mitt namn eller personnummer eller alls visade något intresse för vad jag sa. Det var heller ingen som kunde svara på huruvida mitt DNA redan fanns i registret eller inte, för det hade ju varit en naturlig förklaring till varför ingen kontaktat mig.
Är det någon som har koll på hur man kan gå tillväga för att ta reda på om man finns med i DNA-registret fortfarande? Jag är osäker på vilket datum som domen föll, men det var sensommaren/hösten 2010, och topsningen skedde som sagt ett par år tidigare (jag drog ut på processen rejält, hamnade i hovrätten osv).
Kan man bara promenera in på den lokala polisstationen och få ut den här typen av information, alternativt be om att bli topsad för uteslutning i det aktuella fallet? Bor som sagt inte längre i Väsby, men jag är där i tid och otid ändå.
Jag blir ärligt talat lite orolig för hur utredningen går till om det är såhär alla som ringer till polisen hanteras.