2015-09-04, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Eftersom du uppenbarligen tror att NB är mördare saknar han de egenskaper som du beskriver, enligt dig. Jag är inte trådens ämne.

Jag tror att det är större sannolikhet att NB är skyldig än att någon annan skulle vara det.
Jag har inte påstått att NB saknar de egenskaper som jag beskrev, då tolkar du mitt inlägg på det sätt som passar dig bäst. Då drar du genast en parallell till att mördare och folk som kan köpas för pengar besitter samma egenskaper, lite märkliga funderingar där?
Eller, menar du att alla mördare har samma emotionella störningar, samma brist på empatisk förmåga, inget sunt förnuft osv? Om NB är skyldig till mordet betyder ju inte det att han per automatik har någon latent psykiskt störning för det, eller anser du att han måste ha det om han är skyldig?
Senast redigerad av blackmolly123 2015-09-04 kl. 12:14.
2015-09-04, 12:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tror att det är större sannolikhet att NB är skyldig än att någon annan skulle vara det.
Jag har inte påstått att NB saknar de egenskaper som jag beskrev, då tolkar du mitt inlägg på det sätt som passar dig bäst. Då drar du genast en parallell till att mördare och folk som kan köpas för pengar besitter samma egenskaper, lite märkliga funderingar där?
Eller, menar du att alla mördare har samma emotionella störningar, samma brist på empatisk förmåga, inget sunt förnuft osv? Om NB är skyldig till mordet betyder ju inte det att per automatik har någon latent psykiskt störning för det, eller anser du att han måste ha det om han är skyldig?
Nej, vad jag menar är att om någon tror att NB kan mörda, så måste hen rimligtvis tro att NB kan köpas.
2015-09-04, 12:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Såna som pappa H anses ha en konstant hotbild mot sig och sin familj. Det ingår i tjänsten så att säga.

Tror inte att polis då säger att " det händer att tonåringar försvinner frivilligt, vänta och se om hon kommer hem imorgon."

Kommer en anmälan från en sådan person sätts säkerligen apparaten i gång direkt.
Hans uppgifter kollas naturligtvis men inte fan står han först på plats för att vara misstänkt GM.

Nämn en person i det här fallet utöver den häktade som polis har misstänkt istället.
Det är klart vart misstankarna går.
Vill du vara så vänlig och delge tråden exakt vilken tjänst Lisas pappa har inom försvarsmakten, samt källa på det!
2015-09-04, 12:21
Medlem
Citat:
Eftersom du uppenbarligen tror att NB är mördare saknar han de egenskaper som du beskriver, enligt dig. Jag är inte trådens ämne.

Vad vet du om Litauerns egenskaper? Har du träffat honom och vet du något om hans öden och äventyr på hemmaplan i Litauen, och utomlands?

Det enda vi vet med säkerhet är att han varit i England och Sverige, men inte alla specifika ställen, orter och arbetsplatser.

Vet du någon om personutredningar?

Det enda som personutredningen indikerar just nu är att han platsar förträffligt i fängelse om han döms, om det inte blir en psykutredning som skulle komma till annat resultat. Antagligen kommer advokaten insistera på det, när det visar sig att klienten kommer få livstid i fängelse, och då vill klienten vårdas (pysslas om) i stället.

Har du inte tänkt på att personutredningen egentligen inte ger något då den saknar objektivitet?

Det är ju bara Litauerns egna upplysningar och en arbetsgivare som var nöjd med sin allt i allo dräng, som yttrat sig. Men vad ska han säga, då han haft Litauern anställd och fått hit honom?

Du hänvisar till Leif GW som har en gärningsmannaprofil, på de vanligaste typerna, men du bortser från att när ordet vanligaste används så ger det utrymme för att det kan vara "ovanliga" gärningsmän. De gärningsmän som är sociopater, och som slår till när man minst anar det, just för att dessa filurer framstår som super duper normala.

Du misstolkar det vår käre professor framför. Det handlar alltid om bevisen, och vart bevisen pekar inget annat. Leif G Ws livsgärning är att göra många människor intresserade för rättsfrågor, och få gemene man att ifrågasätta bevis och hur bevis hanteras av domstolarna. Men det är ett fiasko för honom om upplysningsverksamhet leder till att folk roar sig med att förtala oskyldiga och de som drabbats av brottet.

För jag tror inte du tror själv på det du framför, du har fastnat i denna tråd; i fel tunna.
Senast redigerad av Vresrosen 2015-09-04 kl. 12:27.
2015-09-04, 12:23
Bannlyst
Citat:
Nej, vad jag menar är att om någon tror att NB kan mörda, så måste hen rimligtvis tro att NB kan köpas.

Nej, där har du fel. Att jag tror att det är störst sannolikhet att NB är mördaren baserar jag på att det vi hittills fått veta om förundersökningen och att det är han som sitter häktad.
Däremot uttalar jag mig inte om något jag inte vet något alls om egentligen, d.v.s hans personliga egenskaper eller om han skulle ha psykopatliknande drag i sin personlighet, vilket jag tror att man måste ha för att kunna bli "köpt" till vidrig handling.
Alla mördare är inte psykopater. Alla kan inte köpas för pengar.
2015-09-04, 12:25
Bannlyst
Citat:

Då menar du att alla är psykopater då alla kan köpas.
2015-09-04, 12:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Nej, där har du fel. Att jag tror att det är störst sannolikhet att NB är mördaren baserar jag på att det vi hittills fått veta om förundersökningen och att det är han som sitter häktad.
Däremot uttalar jag mig inte om något jag inte vet något alls om egentligen, d.v.s hans personliga egenskaper eller om han skulle ha psykopatliknande drag i sin personlighet, vilket jag tror att man måste ha för att kunna bli "köpt" till vidrig handling.
Alla mördare är inte psykopater. Alla kan inte köpas för pengar.
Så du tror att NB är mördare, och eftersom du inte vet något om hans personliga egenskaper så finns möjligheten att han kan köpas. Alltså tror du att han kan köpas, men du vet inte.
2015-09-04, 12:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vad vet du om Litauerns egenskaper? Har du träffat honom och vet du något om hans öden och äventyr på hemmaplan i Litauen, och utomlands?

Det enda vi vet med säkerhet är att han varit i England och Sverige, men inte alla specifika ställen, orter och arbetsplatser.

Vet du någon om personutredningar?

Det enda som personutredningen indikerar just nu är att han platsar förträffligt i fängelse om han döms, om det inte blir en psykutredning som skulle komma till annat resultat. Antagligen kommer advokaten insistera på det, när det visar sig att klienten kommer få livstid i fängelse, och då vill klienten vårdas (pysslas om) i stället.

Har du inte tänkt på att personutredningen egentligen inte ger något då den saknar objektivitet?

Det är ju bara Litauerns egna upplysningar och en arbetsgivare som var nöjd med sin allt i allo dräng, som yttrat sig. Men vad ska han säga, då han haft Litauern anställd och fått hit honom?

Du hänvisar till Leif GW som har en gärningsmannaprofil, på de vanligaste typerna, men du bortser från att när ordet vanligaste används så ger det utrymme för att det kan vara "ovanliga" gärningsmän. De gärningsmän som är sociopater, och som slår till när man minst anar det, just för att dessa filurer framstår som super duper normala.

Du misstolkar det vår käre professor framför. Det handlar alltid om bevisen, och vart bevisen pekar inget annat. Leif G Ws livsgärning är att göra många människor intresserade för rättsfrågor, och få gemene man att ifrågasätta bevis och hur bevis hanteras av domstolarna. Men det är ett fiasko för honom om upplysningsverksamhet leder till att folk roar sig med att förtala oskyldiga och de som drabbats av brottet.

För jag tror inte du tror själv på det du framför, du har fastnat i denna tråd; i fel tunna.
Jag hänvisade inte till personutredningen. Om NB kan mörda så kan han också köpas. Det förstnämnda talar mer för dålig moral än det andra.
2015-09-04, 12:30
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulabilen
Hur fan kan man sitta här och peka på pappan?
Fyfan så sjukt, om man har läst nog så lite om detta fallet borde(om man även bara har en ynka liten hjärnceller)begripa att den spekulationen aldrig ens borde postas...
Jag har full förståelse för att många avvärjer alla tankar om att pappan kan vara inblandad, det ger en känsla av stark obehag. Men det har faktiskt förekommit i alla tider att föräldrar har dräpt sina barn.

I det här fallet finns det starka indicier som pekar mot pappan, alltså bör han utredas.

På grund av yppandeförbudet är det omöjligt att veta om så har skett. En utredning eller väckt misstanke kan inte jämställas med ett utpekande. Om pappan är oskyldig borde han välkomna en utredning som kan avfärda dessa obehagliga misstankar.
Senast redigerad av klurigkluring 2015-09-04 kl. 12:33.
2015-09-04, 12:32
Medlem
Citat:
Jag hänvisade inte till personutredningen. Om NB kan mörda så kan han också köpas. Det förstnämnda talar mer för dålig moral än det andra.

För i helvete!

Läs det jag skrev i stället för att spamma på med idiotier och svar på saker jag inte framfört, och som inte har att göra med det jag skrev.
2015-09-04, 12:41
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Det är nog få personer i Sverige som har den positionen pappa H har. Han är nog utredd både på höjden och bredden innan detta hände.

Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Kan du utveckla närmare vad du menar med hans position. Han är i lagens namn en vanlig medborgare i privatlivet, som vi alla andra.

Jag är lite nyfiken på vad PeoFallmo menar med "innan detta hände". Om pappan har en hemlig tjänst inom försvaret, vilket många varit inne på, då har han säkert blivit ordentligt utredd innan han fick det jobbet.
Troligen har han även blivit utredd (och avförd) som MGM i detta fallet. Att han var först på plats och var den som fick sms:et borde räcka för att väcka polisens intresse, förutom att han är närstående. Men hur som helst, vad jag förstått har han ett bekräftat alibi.

Man kan istället välja att lita helt och fullt på pappan och konstatera att han gjort allting exemplariskt rätt, dels när han anade oråd och satte sig i bilen, dels när han väl kom fram till kaféet och upptäckte Lisas moped m.m. Om inte han hade varit så dådkraftig, skulle inte alla sökinsatser satts igång så snart och mördaren hade fått större försprång.

Jag väljer också att tro på pappan när han säger (även om jag inte hittar källan till dettta nu) att handsken garanterat inte fanns i ladan på söndagskvällen då han letade där.
Det skulle innebära att handsken med största säkerhet var planterad.
2015-09-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Möjlig, men vi vet inte om resultat redogörs i FUP eller i ”slasken”.

Det är det jag har varit redan länge orolig för. Yppandeförbudet skymmer allt det vad som pågår bakom kulisserna.

Självklart allt kommer inte bli offentligt, det vet vi ju och bör acceptera. Mordutredningar är känsliga och poliser och åklagare bör i vissa lägen vara färtegna. I denna utredning finns, eller bör finnas med, några herrar (tex AJ och hans söner och SH ), som anser sig säkert ha vissa privilegier och lättnader gentemot poliser. Vissa herrar kan ha lättare få alibi än andra. Hur kan vi vara säkra på att utredningen går rätt till, när yppandeförbudet gäller? Kan vi lita på våran rättväsende?

NB kan gott och väl blivit lovat ha bra betalt för att gömma kroppen. Det tor jag absolut. Frågan är bara av vem.

Få se när FUP:n kommer ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in