2015-09-03, 16:51
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Har inte hängt med i tråden så mycket så detta har kanske redan tagits upp.

Min tanke är att denna A.J lär känna Lisa samma dag som hon försvinner. Han kan ha frågat Lisa var hon kommer ifrån, hur hon kommer till jobbet etc. Hon kan gott o väl sagt att hennes föräldrar vanligtvis skjussar henne men just den dagen har hon åkt på sin moppe. Han kan ha frågat om hon inte kan samåka med de andra tjejerna och hon kan ha sagt att de inte ska till samma ställe och att de dessutom har bråttom för att hinna med bussen.

Han, ensam eller med sällskap kan ju garanterat stått och hängt vid ladan för att "kolla" hur det går med bygget och samtidigt haft uppsikt över cafeet. Han har sedan sett hur de andra tjejerna åker iväg och Lisa står vid sin moppe och smsar. Han kan sedan ha vinkat över henne till ladan, de snackar lite och sedan överfaller han henne.

Förklara gärna varför 80-årige AJ skulle vara en mer sannolik gärningsman än den 35-årige NB. Jag säger som Robert Gustavsson i ölreklamen: Jag begriper't ente!
2015-09-03, 16:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag kan komma på ett sånt här fall ur den svenska kriminalhistorien (därmed inte sagt att inte fler kan finnas): Gangstern Maximilian Kartaschev (numera avliden) som på något vis hade ihjäl sin dåvarande sambo (fast friades för mord pga det inte kunde bevisas att hon inte tagit livet av sig själv som han hävdade) och "bad" en av sina underhuggare att gräva ner liket nånstans.

Det är en jävla skillnad att en grovt kriminell ger en underhuggare i uppdrag att göra något sånt här än att en äldre jordbrukare/affärsman ber en av sina hantverkare att göra det. Precis som du skriver så bär det osannolikhetens prägel, minst sagt. Ytterligare en klassisk "hjälphypotes" som inte är skapad med något annan bevisning som stöd än att man tycker att NB inte är någon typisk mördare. Det må så vara, men resonemanget är ologiskt också. Är man en sån hyvens, hederlig, hårt arbetande person så åtar man sig väl knappast att gömma tonårsflickors lik plötsligt?
Har du glömt fallet med Ida i Trollhättan, där mördaren fick med sig två av sina kompisar att dumpa kroppen?

Varför skulle inte en hyvens, hederlig, hårt arbetande gästarbetare åta sig det jobbet mot en rejäl insats i husköpet hemma i Litauen, hellre än att döda nämnda tonårsflicka plötsligt?
2015-09-03, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Har du glömt fallet med Ida i Trollhättan, där mördaren fick med sig två av sina kompisar att dumpa kroppen?

Varför skulle inte en hyvens, hederlig, hårt arbetande gästarbetare åta sig det jobbet mot en rejäl insats i husköpet hemma i Litauen, hellre än att döda nämnda tonårsflicka plötsligt?

Varför skulle en "hyvens", "hederlig" människa skydda en mördare för pengar?
2015-09-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannahj
Hon har ju garanterat varit i ladan med tanke på handsken som hittats. På något sett har hon ju kommit dit, och inga överfalls-spår är hittade så en teori är ju att hon gått dit frivilligt för någon har vinkat dit henne te.x.

Vad motivet skulle vara, kan jag inte svara på.

"denna handske "
Finns väl inga bevis för att hon varit i ladan för att handsken hittats där?
2015-09-03, 17:00
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det beror på vem som gör dem. Om polisen (det allmänna) gör dem kostar de inget - ombudet har all rätt att be om kompletterande utredning från polisens sida. (Det kan närmast förväntas i detta fall, efter att FUP kommit till ombudets kännedom).

Om ombudet genomför egna, alternativa utredningar (till exempel inte får gehör av domstolen att rättsläkarintyget skall överprövas avseende dödstidpunkten) får ombudet och den åtalade initialt stå för kostnaden. Hur kostnaderna sedan slutligen skall fördelas är en fråga för rätten, precis som rätten självständigt prövar vad som framkommer i en sådan utredning.

Advokaten har två eller tre veckor på sig från åtalet fram till rättegången, kan tiden fram till rättegången förlängas? I teorin kan säkert domstolen besluta det men nackdelar med att skjuta fram det hela finns ju.
Men för att de ändå ska göra det gäller det att advokaten lyckas peka på något graverande fel i utredningen, antar jag?
2015-09-03, 17:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Varför skulle en "hyvens", "hederlig" människa skydda en mördare för pengar?
Du sa motivet.

Ersättningen kan ha varit tillräckligt hög för att han skulle ha nått sitt mål med sitt hårda liv i utlandet, utan istället kan åka hem, köpa sitt hus och leva ett normalt liv med släkt och vänner.
2015-09-03, 17:06
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp

Har han mördat henne så gjorde han det under ett hjärnsläpp.
Att skydda gm och själv hjälpa till med kroppen gör han troligen i normalt hjärntillstånd.
Men för det första skulle han inte hjälpa till överhuvudtaget, för det andra så skulle han gjort ett bättre jobb med kroppen om han ändå gjorde det.

Nej, antingen är han gm eller helt oskyldig till brott.
2015-09-03, 17:11
Moderator
OYs avatar
Det har ju dryftats en hel del om att bröderna var på sin arbetsplats en kvart tidigare än de brukar vara den där måndagsmorgonen, men hur är det med AJ och resten av de som deltog på arbetsplatsmötet, när anlände de till ladan, jag tycker att den frågan är minst lika intressant.
2015-09-03, 17:11
Medlem
nominals avatar
Citat:
Ett kvitto från en mataffär i Skövde hittades på samma plats som handsken, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Vet att detta är gammal skåpmat vid det här laget men... kassakvittot som hittades inne i ladan har jag börjat fundera på om det inte kan vara från litauerna när de köpte pizza. Det vill säga, de har återbesökt brottsplatsen efter bortrövandet av Lisa och råkat tappa kvittot. Kan ju vara så att hon under tiden är i förvar någon annanstans, eller till och med redan mördad och förd till Martorp, även om det är ett snävt tidsfönster.
Ja, bara en tanke jag hade.
2015-09-03, 17:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal
Vet att detta är gammal skåpmat vid det här laget men... kassakvittot som hittades inne i ladan har jag börjat fundera på om det inte kan vara från litauerna när de köpte pizza. Det vill säga, de har återbesökt brottsplatsen efter bortrövandet av Lisa och råkat tappa kvittot. Kan ju vara så att hon under tiden är i förvar någon annanstans, eller till och med redan mördad och förd till Martorp, även om det är ett snävt tidsfönster.
Kvittot är från en butik i Skövde.
2015-09-03, 17:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nominal

I bilens bagageutrymme skulle jag tippa på i så fall.

Vet vi vem som anlände till ladan först av alla den där måndagsmorgonen?
2015-09-03, 17:14
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Hittades handsken i ett låst utrymme? Det har inte framkommit förut.
Nej, jag missuppfattade det när LGW nämnde nåt om det i Nya Efterlyst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in