Citat:
Ursprungligen postat av
ReedMe
Tyvärr har jag 100 mil tur och retur till motionsspåret. Det skulle ha varit intressant att se hur det ser ut där. Uppgifterna i tråden har ju varierat när det gäller hur bra/dålig platsen är för ett överfall. Jag tittade på Nya efterlyst i går. Men den där förbaskade klanten till kameraman zoomade ju in grankvistar hela tiden. Det var vansinnigt irriterande.
Så vitt jag kan avgöra, så
är platsen väl vald för ett överfall.
Det sker på en del av spåret som de flesta löpare inte använder, vilket, i sammanhanget, maximerar möjligheten att agera ostört.
Det sker efter en brant och lång stigning, vilket medför att ett potentiellt offer torde vara ovanligt fysiskt medtagen, och därmed lättare att övermanna än på någon annan plats i spåret.
På ytan så känns det, i mina ögon,
väldigt väl genomtänkt.
Dock skulle det ju lika gärna kunna vara en slump. Kanske var det så att överfallet lyckades just för att förövaren, av en händelse,
råkade välja det bästa stället att utföra ett överfall, utan att egentligen veta om det.
Men, jag tycker nog inte att man kan utesluta att det här dådet utförts av en förhållandevis intelligent, eller åtminstone slug, individ.
Och har han den här sortens planeringsförmåga, så behöver han ju inte vara från Upplands Väsby öht, utan skulle mycket väl kunna komma från någon närliggande kommun.
Att kolla upp några motionsspår i grannkommunerna på Eniro, och sedan åka ut och reka borde ju inte ligga utanför en sådan persons kapacitet.
(Skulle den okände cyklisten nu råka vara vår GM, så tyder även det på någon med bristande lokalkännedom, då hans val att, helt onödigt, gena över en hustomt, inte direkt bidrog till att undgå upptäckt.)
Jag säger inte att det
är så, men jag tycker inte att det känns som en helt orimlig möjlighet heller.