2015-09-03, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag tror inte man bör ta poliser och journalister så bokstavligt.

Du har inte lyckats göra dig förstådd. Vore jättesnällt ifall du vill göra ett nytt försök.
Citera
2015-09-03, 15:06
Medlem
wwrs avatar
Här påstår man sig förutsäga ögon- och hår-färg till 90% rätt. (En forskare som inte verkar representera ett företag.)
http://www.scientificamerican.com/article/what-does-our-dna-say-about-how-we-look/
Senast redigerad av wwr 2015-09-03 kl. 15:09.
Citera
2015-09-03, 15:06
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tribunkommando
Du har inte lyckats göra dig förstådd. Vore jättesnällt ifall du vill göra ett nytt försök.

Att polisen säger att mordet skedde högst upp på öglan innebär inte att mordet skedde i spåret. Med tanke på hur tillknäppta polisen varit hittills med information så tror jag inte att de helt plötsligt skulle avslöja en sådan detalj. Polisen kan likväl menat att hon blev överfallen högst upp på öglan.
Citera
2015-09-03, 15:07
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här påstår man sig förutsäga ögon och hårfärg till 90% rätt. (En forskare som inte verkar representera ett företag.)
http://www.scientificamerican.com/article/what-does-our-dna-say-about-how-we-look/

90% isn't good enough.
Citera
2015-09-03, 15:14
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Mitt fetade. Ja det är precis vad jag tycker man kan läsa mellan raderna i artiklarna i media. Polisen avvaktar tills nästa offer - det är uppenbarligen mer etiskt än att skicka iväg DNA:t till experter utomlands. (Vet att mitt inlägg kan uppfattas som barnsligt men jag bryr mig inte).

Det kan ju vara så att det DNA som polisen har är inkomplett och inte räcker till någon djupare analys. Men eftersom den i Sverige rådande kulturmarxistiska dogman är att det inte finns något som arvsmässiga faktorer och att ras (och kön) är en social konstruktion så kommer tanken att göra så aldrig att tänkas.
Citera
2015-09-03, 15:19
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Tyvärr har jag 100 mil tur och retur till motionsspåret. Det skulle ha varit intressant att se hur det ser ut där. Uppgifterna i tråden har ju varierat när det gäller hur bra/dålig platsen är för ett överfall. Jag tittade på Nya efterlyst i går. Men den där förbaskade klanten till kameraman zoomade ju in grankvistar hela tiden. Det var vansinnigt irriterande.

Så vitt jag kan avgöra, så är platsen väl vald för ett överfall.
Det sker på en del av spåret som de flesta löpare inte använder, vilket, i sammanhanget, maximerar möjligheten att agera ostört.
Det sker efter en brant och lång stigning, vilket medför att ett potentiellt offer torde vara ovanligt fysiskt medtagen, och därmed lättare att övermanna än på någon annan plats i spåret.

På ytan så känns det, i mina ögon, väldigt väl genomtänkt.

Dock skulle det ju lika gärna kunna vara en slump. Kanske var det så att överfallet lyckades just för att förövaren, av en händelse, råkade välja det bästa stället att utföra ett överfall, utan att egentligen veta om det.

Men, jag tycker nog inte att man kan utesluta att det här dådet utförts av en förhållandevis intelligent, eller åtminstone slug, individ.
Och har han den här sortens planeringsförmåga, så behöver han ju inte vara från Upplands Väsby öht, utan skulle mycket väl kunna komma från någon närliggande kommun.
Att kolla upp några motionsspår i grannkommunerna på Eniro, och sedan åka ut och reka borde ju inte ligga utanför en sådan persons kapacitet.
(Skulle den okände cyklisten nu råka vara vår GM, så tyder även det på någon med bristande lokalkännedom, då hans val att, helt onödigt, gena över en hustomt, inte direkt bidrog till att undgå upptäckt.)

Jag säger inte att det är så, men jag tycker inte att det känns som en helt orimlig möjlighet heller.
Citera
2015-09-03, 15:29
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
1. Skärmdump från Aftonbladet TV som visar att teknikerna spänt upp ett tält rätt nära intill motionsspåret (?).

Baserat på den info som igår lämnades från spaningsledningen om att mordet begicks högst uppe på "Öglan" är det sannolikt att tältet på bilden markerar platsen där hon mördades. Känner inte till platsen själv så andra får bedöma geografin.

2. Skärmdump från gårdagens AB-artikel som pekar ut platsen där kroppen hittades samt själva spåret.

GM har förflyttat IJ en rätt lång sträcka vilket tyder på en god kondition som är än bättre ifall han inte rört sig på en stig eller redan upptrampad terräng under förflyttandet.

Om "tältet" är uppspänt där kroppen hittades, så stämmer inte punkten på kartan.
Tvärtom så är det ju precis invid spåret (som synes), på "toppen" av öglan.
Därmed har kroppen inte förflyttats någon längre sträcka, av allt att döma.
Å andra sidan, befann sig kroppen så nära spåret, borde hon ju ha hittats tämligen omgående, tycker man. Om hon inte var väldigt väl övertäckt med ris och dylikt, vill säga.
Citera
2015-09-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godless
Om "tältet" är uppspänt där kroppen hittades, så stämmer inte punkten på kartan.
Tvärtom så är det ju precis invid spåret (som synes), på "toppen" av öglan.
Därmed har kroppen inte förflyttats någon längre sträcka, av allt att döma.
Å andra sidan, befann sig kroppen så nära spåret, borde hon ju ha hittats tämligen omgående, tycker man. Om hon inte var väldigt väl övertäckt med ris och dylikt, vill säga.

OK. Var osäker på ifall tältet på bilden är placerat vid Öglan. Om vi ska tro på vad spaningsledningen påstår begicks mordet där tältet finns.

Citat:
Till ”Nya Efterlyst” säger spaningsledaren Stefan Edin att Ida sprang ett varv runt motionsbanan innan hon tog av mot en backe som kallas Öglan. Högst upp på Öglan inträffade mordet.
Citera
2015-09-03, 15:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
OK. Var osäker på ifall tältet på bilden är placerat vid Öglan. Om vi ska tro på vad spaningsledningen påstår begicks mordet där tältet finns.
Mordplatsen och fyndplatsen är av allt att döma inte samma plats. Tältet kan mycket väl stå nära mordplatsen, men en bit från fyndplatsen. Det kanske inte finns plats vid fyndplatsen för tältet.
Citera
2015-09-03, 15:46
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
90% isn't good enough.

Väldigt bra om man vill ha en målgrupp.
Citera
2015-09-03, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Mordplatsen och fyndplatsen är av allt att döma inte samma plats. Tältet kan mycket väl stå nära mordplatsen, men en bit från fyndplatsen. Det kanske inte finns plats vid fyndplatsen för tältet.

Tror samma. Baserat på helikopterbilder från Aftonbladet TV hade teknikerna spänt upp ett andra tält vid fyndplatsen.

Tillägg: Länk till videon som jag hänvisar till.
Senast redigerad av Tribunkommando 2015-09-03 kl. 16:30.
Citera
2015-09-03, 16:14
Medlem
ME077s avatar
Citat:
90% isn't good enough.
"Does It Work?

While plausible in theory, the real question is whether DNA phenotyping actually works. Early versions of Snapshot have undergone and passed several blinded validation studies with major metropolitan police departments and federal agencies.

For traits such as skin, eye, and hair color, the predictions are typically reported at greater than 80 percent confidence. At first glance, especially for a forensic community accustomed to DNA identity tests with 99.99 percent accuracy, lower levels of confidence may seem impractical. Parabon researchers, however, have cleverly figured out how to stand the problem on its head with an innovation that highlights what may be the greatest forensic potential for DNA phenotyping—excluding phenotypes.

Tell Me Who It’s Not

When investigators first reviewed beta versions of Snapshot reports, they noted that trait predictions of modest confidence would be of little practical value. The researchers soon realized, however, that phenotyping could also reliably rule out a subject.

Using eye color as an example, a prediction of “hazel” often has less than desirable confidence, simply because the observable differences between green, hazel, and light brown eyes are subtle. The possibility that an unknown subject receives a trait prediction of ”hazel” when he or she actually has green or light brown eyes is sufficiently high to dampen confidence in the prediction. Instead, phenotyping can be more useful in determining what characteristics are extremely unlikely, i.e., the excluded phenotypes. For instance, a prediction of hazel eyes might come with an associated prediction of “not blue and not black at 98 percent confidence.”

http://www.policechiefmagazine.org/magazine/index.cfm?fuseaction=display_arch&article_id=3667& issue_id=32015
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in