Citat:
Ursprungligen postat av
Slackoff
Oj missade detta fantastiska uttalande.
Det talar för sig själv angående nyttan med att diskutera vidare med dig.
Skriver ens Annika och "kostdoktorn" sån här idioti i klartext?
Jag kan alltså äta typ tre hundra gram protein och svepa en flaska mat olja om dagen utan att bli fet?
Det verkar nästan som du börjat läsa det jag skriver och kanske rentav fatta en del.
På 60-talet började man tuta i oss att man blir sjuk och fet av fet mat och då började vi äta mer kolhydrater, light-produkter o d. Men det märkliga var att det var efter detta fetman tog fart på allvar.
Ännu märkligare var det att det fanns inga tillförlitliga studier som bevisade dessa teorier och trots kritik mot detta har man både i USA, Storbritannien och Sverige fortsatt ge samma kostråd: undvik fett.
Och fetmaepidemin har fortsatt att växa, folk som följer dessa kostråd kämpar förgäves med sin övervikt och blir bara fetare. Det borde ju medföra att man ifrågasätter teorierna som aldrig blev något annat än teorier och det är många nu som kräver att Livsmedelsverket skall skrota sina felaktiga råd, som gjort folk sjukare och fetare än någonsin.
Så du läste rätt och det är precis vad LCHF-förespråkarna säger. Lika lite som man blir grön av att äta grönsaker, blir man fet av fet mat. Det är socker och kolhydrater som gör oss feta för våra kroppar är inte anpassade till detta. Folk var sällan feta förr.
Så du får väl prova och se hur mycket du kan frossa i fet mat utan att bli fet, det finns förstås gränser, men jag lovar att du kommer att bli överraskad. Men du, undvik omega-6, som finns i bl a solrosolja, annars är det bara att äta och njuta!