2015-09-02, 17:00
Medlem
humanlifes avatar
Slog just på Kunskapskanalen och ett program om socker som globalt hot. En man säger att med fortsatt hög konsumtion av socker får vi ingen tillväxt och i USA måste man minska sockerhalten i mat till 10 %.
Uppsnappat i all hast bara, han hade kanske förklarat sambandet innan jag började lyssna.
Citera
2015-09-02, 17:09
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Så du visste inte att glukos är grunden till kroppens energiproduktion?

Pratar du med mig?
Om ja i så fall om vad då?

Ärligt talat vet jag inte om det har producerats någon energi sedan big bang,om ens då.
Citera
2015-09-02, 17:24
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Pratar du med mig?
Om ja i så fall om vad då?

Ärligt talat vet jag inte om det har producerats någon energi sedan big bang,om ens då.
Ett korrekt påpekande, men du svarade inte på min fråga.
Kroppen använder glukos, som är energirikt, för att bygga molekyler som cellerna kan använda som bränsle.
Men du visste ju inte ens att glukos är nödvändigt, lite märkligt med tanke på dina klagomål på min information.
Citera
2015-09-02, 17:30
Medlem
Slackoffs avatar
Du behöver ett par redbull tror jag.

Eller är det..the confusion technique?
Senast redigerad av Slackoff 2015-09-02 kl. 17:33.
Citera
2015-09-02, 17:49
Medlem
Slackoffs avatar
[quote=humanlife|
Nej, man blir inte fet av fet mat, man blir fet av socker och kolhydrater. Detta som vi är lärda är fel, det har aldrig bevisats i tillförlitliga studier, vilket många har påpekat i flera år redan.[/QUOTE]

Oj missade detta fantastiska uttalande.
Det talar för sig själv angående nyttan med att diskutera vidare med dig.

Skriver ens Annika och "kostdoktorn" sån här idioti i klartext?

Jag kan alltså äta typ tre hundra gram protein och svepa en flaska mat olja om dagen utan att bli fet?
Senast redigerad av Slackoff 2015-09-02 kl. 18:07.
Citera
2015-09-02, 18:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Oj missade detta fantastiska uttalande.
Det talar för sig själv angående nyttan med att diskutera vidare med dig.

Skriver ens Annika och "kostdoktorn" sån här idioti i klartext?

Jag kan alltså äta typ tre hundra gram protein och svepa en flaska mat olja om dagen utan att bli fet?
Det verkar nästan som du börjat läsa det jag skriver och kanske rentav fatta en del.
På 60-talet började man tuta i oss att man blir sjuk och fet av fet mat och då började vi äta mer kolhydrater, light-produkter o d. Men det märkliga var att det var efter detta fetman tog fart på allvar.
Ännu märkligare var det att det fanns inga tillförlitliga studier som bevisade dessa teorier och trots kritik mot detta har man både i USA, Storbritannien och Sverige fortsatt ge samma kostråd: undvik fett.
Och fetmaepidemin har fortsatt att växa, folk som följer dessa kostråd kämpar förgäves med sin övervikt och blir bara fetare. Det borde ju medföra att man ifrågasätter teorierna som aldrig blev något annat än teorier och det är många nu som kräver att Livsmedelsverket skall skrota sina felaktiga råd, som gjort folk sjukare och fetare än någonsin.

Så du läste rätt och det är precis vad LCHF-förespråkarna säger. Lika lite som man blir grön av att äta grönsaker, blir man fet av fet mat. Det är socker och kolhydrater som gör oss feta för våra kroppar är inte anpassade till detta. Folk var sällan feta förr.

Så du får väl prova och se hur mycket du kan frossa i fet mat utan att bli fet, det finns förstås gränser, men jag lovar att du kommer att bli överraskad. Men du, undvik omega-6, som finns i bl a solrosolja, annars är det bara att äta och njuta!
Citera
2015-09-02, 21:24
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Det verkar nästan som du börjat läsa det jag skriver och kanske rentav fatta en del.
På 60-talet började man tuta i oss att man blir sjuk och fet av fet mat och då började vi äta mer kolhydrater, light-produkter o d. Men det märkliga var att det var efter detta fetman tog fart på allvar.
Ännu märkligare var det att det fanns inga tillförlitliga studier som bevisade dessa teorier och trots kritik mot detta har man både i USA, Storbritannien och Sverige fortsatt ge samma kostråd: undvik fett.
Och fetmaepidemin har fortsatt att växa, folk som följer dessa kostråd kämpar förgäves med sin övervikt och blir bara fetare. Det borde ju medföra att man ifrågasätter teorierna som aldrig blev något annat än teorier och det är många nu som kräver att Livsmedelsverket skall skrota sina felaktiga råd, som gjort folk sjukare och fetare än någonsin.

Så du läste rätt och det är precis vad LCHF-förespråkarna säger. Lika lite som man blir grön av att äta grönsaker, blir man fet av fet mat. Det är socker och kolhydrater som gör oss feta för våra kroppar är inte anpassade till detta. Folk var sällan feta förr.

Så du får väl prova och se hur mycket du kan frossa i fet mat utan att bli fet, det finns förstås gränser, men jag lovar att du kommer att bli överraskad. Men du, undvik omega-6, som finns i bl a solrosolja, annars är det bara att äta och njuta!

Jag har förvisso för mig att Linolsyra är en omega 6 syra och kanske inte bör undvikas helt och hållet eftersom den är essentiell.

Tyvärr så känner jag inget behov av att frossa i mig mat och jag har inget problem med överflödiga hungerkänslor eller sug av något slag.
Senast redigerad av Slackoff 2015-09-02 kl. 21:37.
Citera
2015-09-03, 03:37
Medlem
Citat:
Men med tanke på den fetmaepidemi och den ökade ohälsan i Sverige, USA m fl länder, så måste det ju vara något fel i det vi äter, det måste vara fel på kostråden som t ex Livsmedelsverket fört fram de senaste decennierna.
Felet behöver inte ligga i kostråden, utan i att så många inte följer dem. Jag har inte sett några kostråd som säger att man ska äta godis och dricka läsk.
Citera
2015-09-03, 05:28
Medlem
Visst kan man sluta med socker.
Alternativet är väl isterdiet. Det gav man ju till barn, som fick diabetes, innan insulin upptäcktes.
Nåja, dessa arma barn överlevde kanske bara något år, men om någon tror att det är bättre än att äta socker, så varsegod och prova på.
Citera
2015-09-03, 08:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneDoesNotSimply
Felet behöver inte ligga i kostråden, utan i att så många inte följer dem. Jag har inte sett några kostråd som säger att man ska äta godis och dricka läsk.
Jo, felet ligger i kostråden från Livsmedelsverket, det är många som säger detta nu, framstående läkare och forskare. Och samma sak händer i USA, där man haft samma inriktning:
Undvik fett!
Det har vi blivit inpräntade sedan 60-talet.
Följden blev att vi åt mer potatis, ris, pasta och bröd för att hålla oss mätta. Det är den stora mängden kolhydrater som skapar mättnadskänslan i dessa livsmedel. När man inte undviker fett, blir man mätt på mindre mängd.

Men du har förstås rätt i att ingen råder oss att äta godis och dricka läsk, så fräck är tack och lov ingen, men de placeras ju alltid så de knappt går att undvika i affärerna.
Och stressade människor som är sugna för att de äter för mycket socker och kolhydrater och för lite fett, har svårare att motstå frestelsen.
Senast redigerad av humanlife 2015-09-03 kl. 08:35.
Citera
2015-09-03, 08:32
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag har förvisso för mig att Linolsyra är en omega 6 syra och kanske inte bör undvikas helt och hållet eftersom den är essentiell.
Här finns en hel del bra info om kostråden och om olika typer av fett:
http://www.lchf.se/Startsida/tmpInfoomLCHF/Kosten/Fett.aspx

Jag är inte så insatt i detta, men jag drar slutsatsen att vi skall försöka få i oss mer omega-3 och mindre omega-6.

Citat:
Tyvärr så känner jag inget behov av att frossa i mig mat och jag har inget problem med överflödiga hungerkänslor eller sug av något slag.
Jag skojade bara! Faktum är att man behöver mindre mat när man undviker socker och kolhydrater och äter mer fett, fett gör att man håller sig mätt längre.
Matkontot minskar faktiskt, tvärtemot vad man tror när man börjar med LCHF.
Citera
2015-09-03, 12:51
Medlem
humanlifes avatar
Forskare säger att kostråden varit och är felaktiga:

"Low-fat diets do not curb heart disease or help you live longer, scientist says

James DiNicolantonio says the real enemy is sugar and carbohydrates

Cardiovascular research scientist says demonising saturated fat has put public health at risk

Sweden's dietary guidelines favour low-carb, high-fat nutrition advice "

"Current dietary advice is based on flawed evidence from the 1950s that has demonised saturated fat and put public health at risk, he said.

James DiNicolantonio, a cardiovascular research scientist in New York, said: ‘We need a public health campaign as strong as the one we had in the 70s and 80s demonising saturated fats, to say that we got it wrong.’ "

"Evidence shows a low-carbohydrate diet – as opposed to a low-fat diet – actually improves cholesterol. However, he believed that processed foods should still be avoided.

British experts last year claimed that faulty interpretation of scientific studies had perpetuated a myth that a high-fat diet is bad for the heart. People were advised to reduce fat intake to 30 per cent of total energy and saturated fat intake to 10 per cent. However, research now fails to show a link between saturated fat intake and risk of cardiovascular disease, with saturated fat actually found to be protective.

Sweden has become the first western nation to develop dietary guidelines rejecting the low-fat myth, in favour of low-carb, high-fat nutrition advice. "

http://www.dailymail.co.uk/health/article-2574269/Sugar-not-fat-real-heart-disease-killer-We-got-wrong-diet-advice-claims-expert.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in